''vet'' probleem??

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

-Noize-

Bericht door -Noize- » do mar 09, 2006 4:14 pm

maar hoe komt het dan aan elkaar? roest of iets anders ofzo??

Luc

Bericht door Luc » do mar 09, 2006 4:40 pm

Echt roest zoals bij staal is het niet, alhoewel het fundamenteel wel een analoge chemische reactie is. Het gevolg is in elk geval dat de 2 vlakken zich aan elkaar 'hechten'.
Staal oxideert (roest) steeds verder tot er niets van overblijft. Bij alu stopt de oxidatiereactie eens het vlak volledig bedekt is met het aluminiumoxyde, dat dan eigenlijk een beschermlaag vormt tegen verder oxyderen. En net daarvan maakt men gebruik bij anodisatie. Dat is niets meer of minder dan een oxydatie onder gecontroleerde omstandigheden, zodat die oxydelaag van veel betere kwaliteit is dan onder natuurlijke omstandigheden gebeurt.
Laatst gewijzigd door Luc op do mar 09, 2006 5:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

-Noize-

Bericht door -Noize- » do mar 09, 2006 4:43 pm

oke, ik snap denk wel wat je bedoelt, maar ik zou het balhoofd dus niet meer los kunnen krijgen over een jaar/meerdere jaren ??

Luc

Bericht door Luc » do mar 09, 2006 5:01 pm

Dat risico bestaat, je zou bijlange niet de eerste zijn.

-Noize-

Bericht door -Noize- » do mar 09, 2006 5:05 pm

das nie zo mooi...
maar alsk em er uit haal is die balhoofdbuis dan niet kapot ofzo , of ''uitlubbert '' , en als ik het de cups dan opnieuw dr in doe zit er dan geen speling op ofzo.

en ik heb wel eens iets gehoort over ; de cups in de vriezer en een fohn op de balhoofd buis, is dit een goede ''hulpje om de cups er makkelijker in de krijgen?

Luc

Bericht door Luc » vr mar 10, 2006 12:37 pm

Mag geen probleem zijn als je het goed aanpakt. Cups er gewoon voorzichtig uit tikken met een grote platte schroevendraaier, of liever nog met het juiste gereedschap.

-Noize-

Bericht door -Noize- » ma mar 20, 2006 7:42 pm

heyy,
nog even een paar vraagjes..
ik heb het de cups gewoon laten zitten. want ik denk dat het er uit halen van de cups niet echt een probleem kan zijn omdat; er lak op de cups zit en er dus geen directe verbinding is tussen het frame en de cups..
''hechten'' aluminium en staal eigenlijk aan elkaar??

en nog een vraagje; de cups zitten niet volledig in de balhoofdbuis, als je zo over de boven kant van de balhoofd buis kijkt zie je nog licht tusen de bovenkant van de balhoofdbuis en de onderkant van de cups ( dat uitsteeksel waar de lagers in moetten) is dat erg??
het is ongeveer 3 papiertjes op elkaar (het stukje tussen de cups en de bovenkant van de balhoofd buis)
dus moet ik de cups er nog eventjes verder in persen, of is dit niet erg?

alvast bedankt :)

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » ma mar 20, 2006 10:19 pm

ja , da is erg :) omdat 9/10 je cups dan scheef in je frame zitten , je hebt geen punt waarop je cup stopt. je frame is normaal gezien bove en onder vlak gefreesd, als je u cups er dan in perst zitte zij recht omdat je die cup dan tege je frame trekt en ze niet meer verder kan , als je ze er maar half of iets meer inperst , zoals bij u, hebbe ze geen punt waar ze 'stoppe' , en kunne ze dus scheef zitte. ander feit is da ze tijdes het rijde kunne verschuive en omda ze ni vast tege u frame zitte , kunne ze of u frame uitlubbere of op zen plaats kome te zitte..
tip en heel goeie raad : haal ff voorzichtig u cups eruit , doe er montage pasta aan en pers ze er volledig en recht in. lijkt u mss nu veel werk en onbelangrijk , maar als ge ze over een jaar ga uithaale en ge hebt et ni gedaan is de kans vrij groot da het moeilijk ga , wa de kans op u frame te verklote vergroot :)

-Noize-

Bericht door -Noize- » wo mar 22, 2006 2:40 pm

goed dan..
maar verder geen shit met; speling op cups tenopzichte van het frame he?!?! als ze er dan opnieuw inzitte.

en dit balhoofd is wel een beetje geschikt voor jumpjes enzo he??
kben niet zo zwaar... en doe geen overdreven grote dingen duss..

-Noize-

Bericht door -Noize- » wo mar 22, 2006 2:47 pm

Gordon

Bericht door Gordon » wo mar 22, 2006 3:26 pm

elke LBS heeft het ook in huis hoor...scheelt bezorgkosten.
Van Tuyl VT340 CX

-Noize-

Bericht door -Noize- » wo mar 22, 2006 4:38 pm

ey

bezorgksten maken niet echt uit want ik koop dan denkk gelijk een marzocchi allmountain 3 en nog wat andere onderdelen. :)

-Noize-

Bericht door -Noize- » za apr 08, 2006 2:19 pm

ey ben ik ( alweer :| ) even een paar vetten:

http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=10820
voor de zadelpen, bouten en draad v/d trapas.
is dit ook voor TUSSEN de cups en de Lagers (van de headset)?
of is dit daat beter voor:
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=14396
?. of is dit ook goed voor wat ik bovenaan schreef?
:?

didadunlop

Bericht door didadunlop » za apr 08, 2006 6:33 pm

als ik het zo snel zie is het hetzelfde. Maar je zegt tussen cups en lagers. Gezien je eerdere posts zoek je iets waarmee je altijd je cups nog uit je frame kan halen. Daar is dit bovenste voor geschikt. Het heet alletwee anti seize. De naam zegt het al geen seize.
Dat kun je dus gebruiken tussen je cups en je frame. En als je het dun aanbrengt op het contactvlak tussen de buitenste lagerschaal en de binnenkant van je cups kan je ook nog je lagers er makkelijk uithalen.

Er schijnen wel soorten te zijn die wat vriendelijker voor alu zijn. Maar ik zou so snel niet weten welke. Ik zou wel gaan voor de afsluitbare verpakking. Die losse zakjes worden een smeerboel. Je hebt toch maar een klein beetje nodig en dan blijf je met een open verpakking zitten. En natuurlijk aanbrengen met schoon gereedschap en zorgen dat je geen vervuiling in je pakje krijgt.

-Noize-

Bericht door -Noize- » zo apr 16, 2006 12:56 pm

jo mensen, kep dit besteld ( bij men andere spullen )
http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1312271245
duurt n beetje lang ( het is er nog niet) marja.
dit lijkt me ook geschikt??
er staat allee niet bij op welke bassis het is ; koper enz.
is dit dan ook goed voor mn schroefdraad in de crank enzo , dat die ook nog loskomt... ;)
het gaat dus om een alu frame en een shimano bb-es-51 BB , (weet niet van wat die gemaakt is)

Anwendungsbereiche: Sattelstütze; Vorbau, Lenkerbügel, Lenkerhörnchen; Innenlagerschalen, Pedale, Kurbeln; Schraubgewinde
duss ook voor schroefdraad ( maar tussen welke materialen )[/u]

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo apr 16, 2006 1:59 pm

Bij een alu frame zou ik wat loodgieterstape om de schroefdraad doen. Dat vult alle ruimtes goed op en heb je minder kans op kraken. Tevens een dun laagje anti seize.

Je link werkt overigens niet.

Maar ik denk dat je jezelf niet al te gek moet (laten) maken over alle verschillende vet soorten. Het is al snel goed genoeg voor onze toepassing. Het is niet dat er lagers worden belast tot meer dan 200KM/H of 7000 toeren of hoger. Tevens geen kans op temperaturen die extreem hoog zijn (okee bij schijfremmen kan dat wel, maar dan zijn maar 6 boutjes).

Gewoon alles wat niet draait en veel kracht moet opvangen (crank op crankas, pedaal op crank, balhoofd etc) dunnetjes insmeren met anti seize en eens per jaar je cranks losmaken om alles te controleren op speling etc. Bij je balhoofd is dat minder handig. Perspassingen en vaak losmaken gaan niet goed samen, maar weer zeg ik. Als je het insmeert komt het wel goed. Ik heb laatst mijn balhoofd na 7 jaar vervangen en het kwam er makkelijk uit.

-Noize-

Bericht door -Noize- » zo apr 16, 2006 4:23 pm

www.bike-discount.de
>Shop
>zubehor
>Pflege
>Dynamic montagepaste 80g

die dan dus..
mar dr staat niet bij dat ie anti-seize is :?

oja en nog even @ jojo (als hij dit leest....)
je kreeg je cups er altijd makelijk uit het frame he???
maar welk materiaal is je frame en welk materiaal waren jou cups?

aardvark

Bericht door aardvark » di apr 18, 2006 12:35 pm

didadunlop schreef:Bij een alu frame zou ik wat loodgieterstape om de schroefdraad doen. Dat vult alle ruimtes goed op en heb je minder kans op kraken. Tevens een dun laagje anti seize.
Niet doen. Daar was de plaatselijke LBS laatst erg blij mee dat iemand dat gedaan had.

Probeer hem er maar uit te halen na een jaartje: geheid dat ie goed vast zit.
Tape wordt kapot gedraaid, en je krijgt plaatselijk metaal-metaal contact, en dat gaat vastzitten.

aardvark

Bericht door aardvark » di apr 18, 2006 12:36 pm

Luc schreef:Echt roest zoals bij staal is het niet, alhoewel het fundamenteel wel een analoge chemische reactie is. Het gevolg is in elk geval dat de 2 vlakken zich aan elkaar 'hechten'.
Staal oxideert (roest) steeds verder tot er niets van overblijft. Bij alu stopt de oxidatiereactie eens het vlak volledig bedekt is met het aluminiumoxyde, dat dan eigenlijk een beschermlaag vormt tegen verder oxyderen. En net daarvan maakt men gebruik bij anodisatie. Dat is niets meer of minder dan een oxydatie onder gecontroleerde omstandigheden, zodat die oxydelaag van veel betere kwaliteit is dan onder natuurlijke omstandigheden gebeurt.
Een nadeel bij alu corrosie is dat het oxide net wat meer volume inneemt dan het metaal: daarom kan het goed vast gaan zitten.

Plaats reactie