Slijtage van tandwielen

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

didadunlop
Slijtage van tandwielen

Bericht door didadunlop » zo mar 26, 2006 12:58 pm

Hoe lang doen jullie gemiddeld met je achtertandwielen?

Ik was vandaag de boel even aan het schoonmaken etc. Daarbij zag ik dat mijn 16T achtertandwiel aan flink aan het slijten is. En de ketting is ook al ver heen. Na ongeveer 900 KM.
Hieronder twee foto's van het desbetreffende tandwiel. Het is de standaard 16t die je krijgt bij de on-one spacer kit. Zometeen even een surly wide based cog en een nieuwe ketting bestellen bij JJ

Wat zijn jullie bevindingen met betrekking tot slijtage? Ikzelf ben niet echt de lichtste dus dat werkt waarschijnlijk ook wel mee als ik op kracht ga stampen. Maar 900 km lijkt me nogal weinig.

De foto's (misschien niet al te duidelijk maar er is duidelijk sprake van slijtage.
Afbeelding
Afbeelding

Hilco

Bericht door Hilco » zo mar 26, 2006 5:42 pm

Tja , dat tandwieltje moet wel al het werk doen he .

Maar wees blij dat je voor SS gekozen hebt nieuwe ketting en nieuw wieltje samen nog geen 10 euro bij de lbs.......

Maar goed ik heb ook lekker zo'n surly cog en een vette ketting
(KMC Inox S10 ketting 1/8")
bij JJ gekocht. Gewoon omdat het retemooie spulen zijn (voor 35 euro).

walter

Bericht door walter » ma mar 27, 2006 11:47 am

Erg vervelend.
Momenteel zelf bezig een slechte ervaring te verwerken met PC1 van SRAM.

32:16 = 2:1 maar er zijn meer manieren om 2:1 te maken.
22:11 dat ziet niemand zitten, en terrecht.
Zelf rij ik 36:18, liever reed ik 44:22 of iets in die richting.(OK, 44:18 lijkt me ook wel iets ;) )
Behalve het pluspunt dat de slijtage over meer tandjes en meer schakeltjes wordt verdeeld, en dus afneemt, wordt ook de spanning in de ketting minder.
Allemaal factoren die de levensduur flink ten goede komen.
Voorlaatste ketting was bij mij een HG51, op advies van Ernie.
Die hield het iig veeeeeel langer uit dan de PC1.
Laatste paar ritjes met de PC1 telkens de ketting moeten spannen, soms zelf onderweg. Nee, het achterwiel was niet verschoven....
Km's niet echt bijgehouden, maar het zijn er te weinig.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma mar 27, 2006 12:07 pm

Slijtage is snel, maar kan gebeuren, en die kransjes zijn zo goedkoop dat ik er niet van op kijk, zeker ook gezien de krachten die erop komen te staan. Het is idd zo, hoe groter de tandwielen des te beter. Erg groot gaat bij sommige frames echter nooit passen.

Ketting: Ik rij zelf altijd met een 7/8 speed Shimano ketting. Zijn sterk, redelijk slijtvast en niet te duur. Bijkomend voordeel van een schakel ketting vind ik dat ze niet zo gevoelig zijn voor een slechte kettinglijn, omdat ze dat gewend zijn zeg maar. Niet te duur ook belangrijk omdat je dan iets vaker dannormaal een ketting kunt vervangen. Scheelt een hoop ellende..
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma mar 27, 2006 12:30 pm

ja het on one kransje is gewoon gestanst staal dus niet zo speciaal. Vandaag wel een nieuwe ketting erop gelegd en het kransje omgedraaid. Kan ik rijden tot het nieuwe kransje er in. Ik rij hier in Oost brabant altijd met 16-34. Binnenkort weer route NMGN en dan wordt het 16-32

Ik zal eens kijken of ik een goede foto van mijn ketting kan posten. Je ziet diepegroeven in de pennen.:) En op mijn body zitten al slijtage plekken. Een wide base is dus nodig.

JJ: Doe mij maar zo'n surly krans van 16t..:)

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma mar 27, 2006 2:06 pm

update:

Nieuwe ketting en een magic gear:) bij 34/16 (of 16/34 wat is eigenlijk de regel?). Alleen dat magic gear gedoe zal wel afgelopen zijn als ik een paar keer goed ga trappen. Zijn er in NL half links verkrijgbaar?

Gordon

Bericht door Gordon » ma mar 27, 2006 2:08 pm

Ja! Ik heb ze van www.soulcycle.com €2,- per stuk en €1,- verzendkosten. Echte KMC's.
Van Tuyl VT340 CX

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma mar 27, 2006 2:14 pm

hmmm die half link is echter alleen voor een 3/16 ketting. Past op mijn 3/32 maar echt lekker zal het niet gaan. Ik zal wel eens vragen of ze toevalling de 3/32 versie ook ergens kunnen cheffen..

edit: Ik was te snel.. Daarboven staat idd ook nog de normale.... :oops:

Gordon

Bericht door Gordon » ma mar 27, 2006 2:19 pm

Zeer goeie service daar en snelle levering. Betaalpagina lag eruit toen ik bestelde, maar na een mailtje hebben ze het opgestuurd met een factuurtje erbij! Volgende dag nog in huis.
Van Tuyl VT340 CX

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma mar 27, 2006 2:34 pm

de bestelpagina ligt er nog steeds uit. Ik wou net een mailtje sturen toen mijn telefoon ging. Ze belden me gewoon even op. Morgen heb ik ze binnen. Nu al een goede service.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma mar 27, 2006 5:20 pm

Op mijn Breezer heb ik toch al redelijk wat kms gereden, al zou ik niet weten hoeveel precies. In elk geval sinds voorjaar 2004 met deze setup en heb vooralsnog nog steeds geen reden om te wisselen van tandwielen/ketting.

Kwaliteit van ketting is eigenlijk de grootste boosdoener van vroegtijdige slijtage. Dat geldt uiteraard ook op de versnellingen-fiets. Ik persoonlijk heb zeer goede ervaringen met de Ultegra/XT en DuraAce/XTR 9spd kettingen van Shimano, al koos ik voor de singlespeed uit de 8spd Sachs ketting die ik in de versnellingen-setup al op de bewuste fiets had zitten. Over het algemeen bevallen mij de Sachs kettingen zeer positief en rijdt op mijn 'dagelijkse' fiets ook met een PC91 (? ). Veel kms gezien, nog steeds perfect.

De goedkopere KMC kettingen hebben mij nooit bekoren... ik kan me nog herinneren dat ik een Specialized Rockhopper heb gehad waar ik na 800km in hollandsch weer alles heb kunnen vervangen omdat de KMC ketting zó ver was opgerekt dat de rest eveneens 4x zo snel versleten was.

Advies; geef gerust wat méér euro's uit aan een goede ketting. Verhoudingsgewijs haal je er dat altijd uit en zo duur zijn kettingen eigenlijk ook niet.
---www.cjmedia.nl---

rinus

Bericht door rinus » ma mar 27, 2006 8:44 pm

Als we het hebben over een versleten ketting is dat dan visueel of dat werkelijk gemeten met een rohloff ketting checker of id ?
Mijn ervaring is : meten is zeker weten !!!

Mijn ervaringen met pc 1 kettingen is heel erg verschillend !
Op mijn atb doet hij het met kettingspanner al tijden prima.
Op mijn racer zonder spanner moest ik de 1 week 5 (!) keer het wiel naar achteren trekken om hem op spanning te krijgen en het 0.75 rohloff kaliber past bijna ! :?

Here is a thought........... :roll: cotroleerd iemand van jullie wel eens of het ketting wiel de ketting steeds op de zelfde schakel pakt ??
Het lijkt me (als dat zo is) dat de ketting ongelijk snel slijt en zo sneller tandwielen sloopt. Zelf ben ik bang voor kettingbreuk dus ik probeer dit altijd te voorkomen en ben tot de ontdekking gekomen dat ik vaak een set up moet aanpassen.

rinus

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » ma mar 27, 2006 9:42 pm

Heb sinds het NKSS ´05 een PC-1 en fiets bijna wekelijks en tot opheden nog geen problemen gehad(alleen met het freewheel,vervangen omdat deze geen modder luste)
En problemen van wekelijks kettingspannen lees ik alleen hier op het forum!
Ik ben dus een happy singlespeeder!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » ma mar 27, 2006 10:03 pm

Ik moet alleen mijn ketting spannen als de non-QR van BBB weer eens is losgelopen...

Had eerst een "El-Cheapo" SS-ketting van Union (de Taiwanese onderdelen reus, niet die van de fietsen) op de Surly maar die leek wel vuil aan te trekken en heel erg slecht schoon te krijgen. Nu zit er een PC-1 op (nickel plates) en is de ketting in een mum van tijd weer schoon!

TBB

Gordon

Bericht door Gordon » di mar 28, 2006 8:46 am

rinus schreef: Here is a thought........... :roll: cotroleerd iemand van jullie wel eens of het ketting wiel de ketting steeds op de zelfde schakel pakt ??
Het lijkt me (als dat zo is) dat de ketting ongelijk snel slijt en zo sneller tandwielen sloopt. Zelf ben ik bang voor kettingbreuk dus ik probeer dit altijd te voorkomen en ben tot de ontdekking gekomen dat ik vaak een set up moet aanpassen.

rinus
Dan zou je ketting een veelvoud aan schakels van het aantal tandjes van je achterblad moeten hebben en je voorblad ook volgens mij....heel erg onwaarschijnlijk....(bijv. 64 schakels, 16T achter en 32T voor)
Van Tuyl VT340 CX

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di mar 28, 2006 9:07 am

Ik heb op de SS DBR een combi DX kransje met shimano weet ik wat voor ketting... daar rijdt ik ongeveer een jaar mee, dan moet ik noodgedwongen vervangen (beperkte spanmogelijkheid).

Op de OnOne had ik een dikke Wipperman ketting, maar die liep bijlange na niet zo mooi... nu een Sram pc7x bmx ketting, kijken wat dat doet...

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di mar 28, 2006 9:11 am

Steelboy schreef:Ik heb op de SS DBR een combi DX kransje met shimano weet ik wat voor ketting... daar rijdt ik ongeveer een jaar mee, dan moet ik noodgedwongen vervangen (beperkte spanmogelijkheid).

Op de OnOne had ik een dikke Wipperman ketting, maar die liep bijlange na niet zo mooi... nu een Sram pc7x bmx ketting, kijken wat dat doet...
Die Wipperman was wrs. een niet schakel ketting? Dan moet je kettinglijn perfect zijn, zo niet dan gaan die dingen, zeker als ze nog niet 'ingelopen' zijn, beroerd lopen.
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di mar 28, 2006 9:27 am

Dat was idd een non geared ketting...
Ik had het idee van de te dikke ketting in combi met geared tandwielen (qua breedte) nogal ging wringen...

didadunlop

Bericht door didadunlop » di mar 28, 2006 12:40 pm

Ik heb helaas geen kaliber voor kettingen. Maar als ze gaan opkruipen op mijn voorblad en de pennen goed zijn ingesleten (zoals op het voorbeeld hieronder) dan heb ik geen kaliber nodig. Ik zal vanavond eens gaan meten voor de zekerheid (24 schakels= 12"= 305mm).

Afbeelding

Hmmzzz gelukkig snel een nieuw kransje binnen (met dank aan JJ) en de half links (met dank aan soulcycle). Eens kijken of ik het magic gear kan volhouden het staat wel heel erg gaaf vooral nu ik zo'n nieuwe glimmende ketting heb...

Gordon

Bericht door Gordon » di mar 28, 2006 1:58 pm

Ik hoorde ook van mijn LBS in Eindhoven dat slijtage eerder voor komt als je ketting niet strak genoeg staat...misschien is dat ook een oorzaak?
Van Tuyl VT340 CX

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » di mar 28, 2006 5:32 pm

@ Didadunlop

Volgens mij zijn het de rolletjes die slijten en niet de pinnen.
Maar ik kan het natuurlijk ook fout hebben!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

didadunlop

Bericht door didadunlop » di mar 28, 2006 6:33 pm

de pennen slijten mijns inziens net zo hard aangezien daar de rollen overheen lopen en schuren. Dat kan je ook zien op de foto. Die twee groeven zijn van de rollen.

Natuurlijk slijten de rollen ook. Kijk maar eens op de techdex van m-gineering voor wat leuke foto's daarvan. Maar op de pennen staat vaker kracht. Op de buitenkant van de rollen alleen wanneer ze langs een tandwiel gaan.

rinus

Bericht door rinus » di mar 28, 2006 8:58 pm

Dan zou je ketting een veelvoud aan schakels van het aantal tandjes van je achterblad moeten hebben en je voorblad ook volgens mij....heel erg onwaarschijnlijk....(bijv. 64 schakels, 16T achter en 32T voor)[/quote]

Volgens mij is het als je kettingschakels een veelvoud van je voorblad zijn. En dat komt steeds voor bij mijn race ss ers. Ik ben dan steeds bezig met een 39 of 42 blad met 14-15-16 kransjes.

En geloof me op de lekkerste tanwiel verhouding komt het steeds voor !! 42-15 bv (met spanner) of 39-14 (zonder spanner).

Het was zo maar een idee, maar eeeeuuuh check iemand anders dit wel eens of ben ik echt zo,n nerd :oops:

Gordon

Bericht door Gordon » wo mar 29, 2006 1:20 pm

Ik check het in elk geval niet...maar het zou kunnen dat het bij jou wel gebeurt natuurlijk. Hangt trouwens ook van je framemaat af, als de afstand tussen de tandwielen voor en achter groter is heb je een langere ketting nodig uiteraard.
Van Tuyl VT340 CX

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo mar 29, 2006 1:24 pm

wat ik wel doe is om de zoveel KM's (of wanneer ik er zin in heb) is het verdraaien van mijn voortandwiel. Dit omdat je anders iedere keer met dezelfde tanden de meeste kracht zet volgens mij en de tanden op de dode punten wat minder te verduren krijgen. Tevens een goede check of al je tandblad boutjes nog vast zitten.

Plaats reactie