CVT

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

Faxmulder
CVT

Bericht door Faxmulder » di mar 21, 2006 9:11 pm

Afbeelding

Nieuwe ontwikkeling ipv de "reguliere" versnellingsbakken

http://www.psi-tw.com/sproduct_ad.htm
http://www.psi-tw.com/ssupport.htm

Struik

Bericht door Struik » di mar 21, 2006 10:04 pm

lekker compact versnellingsbakje :(

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » di mar 21, 2006 10:08 pm

t ziet er voor geen meter uit, weegt waarschijnlijk veels te veel, en ik heb het gevoel dat ze er te veel geld voor zullen vragen

ik hou het wel bij normale versnellingen en ss

legion
Contacteer:

Bericht door legion » di mar 21, 2006 10:11 pm

Is eigenlijk niet heel erg nieuw, maar boeiend.
De pluspunten die ze zelf geven zijn eigenlijk één groot zwaktebod als je het mij vraagt. Er staan uberhaupt maar weinig punten in die specifiek voor dit systeem zijn en bij de paar punten waarbij dat wel zo is kan je ook best nog wat vraagtekens plaatsen.
Leuk dat bedrijfen blijven ontwikkelen, maar ik wordt hier niet heel erg warm van.
Honda claimde trouwens in eerste instantie dat hun downhill fiets ook een cvt bak had, hebben ze ook een stapel licenties voor...

edit: honda claimde een oneindig variabele transmissie, maar niet automatisch.
Bikepark Groningen

Hubert !

Bericht door Hubert ! » wo mar 22, 2006 9:22 am

Heb dit systeem op Eurobike afgelopen jaar verwonderd staan bekijken, in het echt ziet het er nog imposanter uit. En zo voelt het ook als je het optilt ........ Leuk bedacht, maar als er niets aan dat grote gewicht gedaan kan worden lijkt het me geen grote toekomst hebben.

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » wo mar 22, 2006 1:26 pm

Dit soort ontwerpen zijn nog in de beginfase, t zijn concepten die verder uitgewerkt gaan worden. Op de foto zie je een fiets die alleen maar gebouwd is om het systeem te testen etc.
Die fabrikant snapt zelf ook wel dat t te zwaar is etc etc etc...
Ik zie t als een goed ding! Elke ontwikkeling is een stap in de goede richting.

-Noize-

Bericht door -Noize- » wo mar 22, 2006 2:14 pm

hey, wel grappig verzonnen dat het ook op de fiets kan.

het was er al in de auto-industrie(van DAF) ,continu variabele transmissie.
het zit geloof ik ook in de toyota prius :)
Laatst gewijzigd door -Noize- op vr mar 24, 2006 8:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » wo mar 22, 2006 2:22 pm

-Noize- schreef:hey, wel grappig verzonnen..

het was er al in de auto-industrie he? ,continu variabele transmissie
toyota prius :)
Schande! Dat voor een Nederlander! Dat voor een Brabander! De CVT is een uitvinding van Hub van Doorne, en werd als eerst toegepast in een Daf. De laatse jaren zien we deze transmissie steeds meer, in de Audi's en inderdaad ook in de Prius.

Voor-de-rest: Wat een lomp geval zeg...
Ich Heisse Super Fantastisch!

-Noize-

Bericht door -Noize- » wo mar 22, 2006 2:24 pm

schande??
ik bedoel dus dat het ook in de prius zit , niet da toyota het uit heefd gevonden

kweet wel dat van doorne dat heefd uitgevonden!

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » wo mar 22, 2006 3:31 pm

-Noize- schreef:schande??
ik bedoel dus dat het ook in de prius zit , niet da toyota het uit heefd gevonden

kweet wel dat van doorne dat heefd uitgevonden!
Dan is het goed! :arms:
Ich Heisse Super Fantastisch!

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo mar 22, 2006 4:25 pm

ja en iedereen zou het moeten weten van de DAF!
CVT is echt de toekomst voor auto's(check de audi's met hun multitronic)

Op de fiets is het redelijk kansloos omdat je toch met een gewicht/ruimte probleem blijft zitten. De ketting blijft het meest economische voor de fiets (of een riem met een interne bak voor niet al te zware belastingen)

Downhillbillie

Bericht door Downhillbillie » wo mar 22, 2006 5:54 pm

mmmm.... eens kijken,

De CVT kan op diverse manieren worden toegepast, maar het geheel op de fiets lijkt onnodig gecompliceerd.

Het idee achter de CVT is optimaal rendement te krijgen uit de krachtbron, oftewel een goed afgestelde CVT zorgt ervoor dat een krachtbron ( motor, mens) op een maximaal niveau presteert ( bij voorbeeld op dàt toerental waarbij het koppel maximaal is) om zodoende op basis van de maximale prestatie van de krachtbron een maximale versnelling (acceleratie) of maximale trekkracht (tussenaccelleratie) voorhanden is. Het meest bekende voorbeeld is de Scooter. Volledig CVT.

Voor diegenen die bang zijn dat de kracht niet overdraagbaar is in zo'n
systeem; Wiliams heeft in de jaren 80-90 een rijdend exemplaar van de F1 bolide van destijds Nigel Mansel omgebouwd naar CVT, De resultaten waren geweldig, de FIA verbood het direct; de concurrentie zou het nooit meer kunnen bijhouden ! ( wie vindt het filmpje? ik heb hem alleen op video. Het geluid is nauwelijks te beschrijven, constant op maximaal toerental. Kippenvel.......)

Maar of het voor een fiets ideaal is? ik denk dat de wrijving te groot is,
en het verlies niet tegen de winst opkan.

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » wo mar 22, 2006 6:28 pm

En wie mocht er mee rijden??

idd die breedkaak, David Coulthard.

Die auto, heb ik gezien in t Williams museam btw, had ook nog active suspention.

Heeft helaas nooit mogen racen. Na 1 testrit was t voorbij. Duur stukje engineering.

hoor ik daar filmpje?? Die wil ik ook!!

Mathijs

Bericht door Mathijs » wo mar 22, 2006 8:05 pm

Heb em eens op Discovery gezien. Ging inderdaad als de brandweer. En lekker geluidje ook!

Maar voor de bike lijkt me dit toch een beetje te veel van het goede.
Mathijs: De Benjamin

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo mar 22, 2006 9:10 pm

Ik denk ook dat het economisch voordeel minimaal is op de fiets. Het verschil tussen 2000 of 5000 toeren is bijvoorbeeld nog al wat. Denk niet dat we dat op de fiets halen. Daarnaast leveren wij ook niet genoeg pk's om een toerental intressant te maken.

DAF heeft ook een formule 3 (of was het 1) wagen gemaakt met CVT. Die staat nu in het DAF museum te eindhoven. 2 rubber riempjes en teveel power.. Ding ging wel als de brandweer..:)

legion
Contacteer:

Bericht door legion » do mar 23, 2006 7:12 pm

Even voor de duidelijkheid, een bepaald toerental is weldegelijk interessant voor het beperkte aantal pk's dat jij en ik hebben. Spieren hebben een heel duidelijk optimaal vermogen bij een bepaalde verkortingssnelheid en dus bij een bepaald aantal omwenteling per minuut. Probleem is dat het optimale toerental voor mensen varieert van persoon tot persoon en gaandeweg een training, door o.a. snelheid en vermoeidheid. Bovendien is de piek breed genoeg om met 27 goed gespreide versnellingen een optimaal verzet te kunnen vinden.

Als cvt op de fiets doorbreekt eet ik mijn pet op...
Bikepark Groningen

didadunlop

Bericht door didadunlop » do mar 23, 2006 8:00 pm

Yups dat kan wel zijn maar zijn wij sterk genoeg om bij een snel wisselende versnellingsbak om te gaan met de toerenwisselingen? Daar hebben wij de kracht niet voor. DWZ je krijgt om de zoveel tijd klappen van het opschakelen en natuurlijk juist als je er niet op zit te wachten.

Op de weg kan het ervoor zorgen dat je inderdaad makkelijk op een toerental blijft maar daar werkt een goed gekozen cassete ook zoals je zegt.

Ironhorse Erik
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » do mar 23, 2006 8:35 pm

valt of staat bij wrijvingsverliezen

als ze die kunnen beperken tot 3% in heel het ding (evenveel als conventioneel systeem) dan is dit de volgende revolutie na de vering en schijfremmen.

E

Segunda2

Bericht door Segunda2 » do mar 23, 2006 9:21 pm

Ironhorse Erik schreef:valt of staat bij wrijvingsverliezen

als ze die kunnen beperken tot 3% in heel het ding (evenveel als conventioneel systeem) dan is dit de volgende revolutie na de vering en schijfremmen.

E
Amen :D

Wat ik me altijd heb afgevragen; waarom moeten we op fietsen zonodig een soort 'gearbox' bouwen ? Da's toch lastig ?
Bij alle ontwerpen die ik gezien heb lijken hh met hangen en wurgen het gedeeltde rond de bracket bij elkaar te hebben bedacht....

Als dit je basic CVT is :
Afbeelding
Waarom bouw je dan je 'Drive' pulley niet rond de bracket, en de 'Driven' pulley niet rond de achteras ? Of ben ik nou dom ? :arms:

[edit]
Damn, google is je vriend, het is zelfs al eens met kettingen gedaan !
Afbeelding
[/edit]

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr mar 24, 2006 12:25 am

dat kan niet omdat je een mechanisme nodig hebt om de schijven te bewegen. Dan zou je dus naven en bb's moeten gaan ontwerpen specifiek voor dit doel. Het kan dus wel maar dat wordt het:

a: te duur
b: te specifiek
c: gezien de waarschijnlijk benodigde breedte verneuk je je q-factor dan wel je inbouwbreedte van je achternaaf

Downhillbillie

Bericht door Downhillbillie » vr mar 24, 2006 9:37 am

-Noize-

Bericht door -Noize- » vr mar 24, 2006 8:12 pm

@ Xircuit, hee zo goed he? :D :) :o
hey, wel grappig verzonnen dat het ook op de fiets kan.

het was er al in de auto-industrie(van DAF) ,continu variabele transmissie.
het zit geloof ik ook in de toyota prius
, bij mij zou het systeem trouwens wel handig zijn want ik ben toch constant aan het schakelen voor de perferte ''krachtoverbrenging'' op elk gedeelte van een route :)

Ironhorse Erik
Contacteer:

Bericht door Ironhorse Erik » vr mar 24, 2006 11:49 pm

CVT is oud
IVT is in (infinitive variable transmission)
Veel compacter
Geen slijtende delen
Slechts 2% verlies
Alleen de inbouwbreedte is nu nog de uitdaging voor op de fiets (ik schat zon 30cm)

check deze site
ook leuke video's
http://www.lestraneng.com/index.html

Afbeelding
Logisch toch ?

Grtn

E

Gène

Bericht door Gène » za mar 25, 2006 8:33 pm

Tuurlijk joh: appeltje eitje, ontworpen om 1.00 in de kroeg op de achterkant van een bierviltje, na een rondje tequelia.

Nee, even serieus, waarom wil je zoiets hebben. Het is leuk dat het er is, maar naast downhill zou ik geen enkele fiets sport/ tak kunnen verzinnen waar het enigzins een winst kan opleveren. En zelfs in de downhill lijkt me een beetje overdone.

Maar goed, ik denk dat willie wortels ook mindere uitvindingen doen. Verzin dan een goede manier om de wereld op water te laten rijden. Dan ben je het mannetje. Wordt ik een beetje dramatisch? Sorry het is weekend.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

didadunlop

Bericht door didadunlop » za mar 25, 2006 9:13 pm

hmm het duurde even voordat ik doorhad hoe die ivf werkte (wordt nl nergens op die site redelijk begrijpbaar uitgelegd). Ziet er leuk uit maar is volgens mij niet praktisch. Dit omdat het volgens mij slijt als de neten. Dit omdat je volgens mij via het regelen van de middelpunt vliedende kracht probeert om gewichten in beweging te zetten. Die daarna door hun eigen beweging weer energie doorgeven aan de wielen. Dat zorgt volgens mij voor zoveel wisselende stress op de materialen dat niks sterk genoeg is om het compact te maken. Vooral de gewichten en het mechanisme om ze te roteren om van zero tot full te gaan worden te sterk belast. Lijkt mij.

Voordeel van de CVT is dat het een simpele lineare beweging is. Helaas heb je geen nul setting maar daar heb je de automatische koppeling voor. Met lock up om verliezen tegen te gaan.

En daarnaast is het niet echt een ivt want je blijft beperkt tot de 180 graden waarna de overbrenging dus weer minder wordt (voor zover ik de tekeningen op de site snap). Als ik fout zit hoor ik dat graag. Ik vond de site alleen wat onduidelijk

Wat wel een leuke versie van een "ivt" is is de torotrak. die werkt met toroidale schijven waar een roller over wordt bewogen. Helaas maken die gebruik van wrijvingsvloeistof wat gruwelijk duur is. In Japan rijden er al een paar rond (auto's). Sowieso zijn ze daar al veel verder met automaten en cvt toepassingen. Zouden we hier ook moeten doen. Opgetieft met dat schakelen met de hand. we leven niet meer in de middeleeuwen..:)

Maar op de fiets denk ik dat we al die technische dingen niet nodig hebben. Het gewicht ervan zal alle rendementswinsten teniet doen gezien onze beperkte vermogens. Ik denk dat we met 30 speed al te ver zijn doorgeschoten. Wat hierboven al is aangegeven, goed gekozen overbrengingen en je hebt ruim genoeg. Maar ja ik rij single dus ik moet helemaal niks zeggen..:).

Plaats reactie