SS maken van oude racefiets
Moderators:JJ, Beheerders
Hoi kan iemand me wat tips geven mbt tot de titel.
Kan ik bijvoorbeeld van een achterwiel met 5 blads-casette een SS wiel maken door spacers en een kransje/freewheel e.d.? Welke onderdelen zijn er dan precies nodig?
Welke overbrengverhouding is optimaal om lekker hard over de weg te kunnen rijden (gem. 30km/u zonder wind)?
Zijn de oude remmetjes die op een fiets van een jaar of 20 zitten nog te gebruiken, of is aanschaf van nieuwe canti's een must?
Alvast bedankt!
Kan ik bijvoorbeeld van een achterwiel met 5 blads-casette een SS wiel maken door spacers en een kransje/freewheel e.d.? Welke onderdelen zijn er dan precies nodig?
Welke overbrengverhouding is optimaal om lekker hard over de weg te kunnen rijden (gem. 30km/u zonder wind)?
Zijn de oude remmetjes die op een fiets van een jaar of 20 zitten nog te gebruiken, of is aanschaf van nieuwe canti's een must?
Alvast bedankt!
ik heb ongeveer hetzelfde gedaan met een street frame van koxx.
eerst heb ik van een stuk PVC buis dat om de "cassette-pijp" van mijn naaf past, twee spacers gezaagd. (zoveel te dikker de wand van de pijp, zoveel te beter hij het tandwieltje zal rechhouden.
Met een inbussleuteltje heb ik dan een oude cassette uit mekaar gehaald. (daar zaten trouwens ook ringen tussen die je als spacer kan gebruiken.
Ik heb er het kransje uitgehaald dat het meest geschikt was:
meest geschikt, hoezo?
1. Ik wilde ongeveer mijn ideale overbrengingsverhouding hebben, zoals ik die gewoon ben van mijn andere fietsen. Ik heb dus de verhouding genomen waarmee ik het meeste rij, en dan omgerekend met het aantal tanden van het voorblad van de koxx,
2. Ik heb een paar keer een ander tandkransje gebruikt omdat ik dacht dat er misschien eentje precies de ketting mooi strak zou trekken.
DAt was niet het geval, dus moest ik nog op een of andere manier mijn ketting opspannen (ik heb geen horizontale dropouts). Hiervoor heb ik een oude derailleur gebruikt. de ketting loopt van achter naar voor, tussen de twee wieltjes van de derailleur door. het bovenste wieltje drukt met de onderkant de ketting strak.
Het onderste wieltje hangt er nu wat overbodig bij, maar ik denk dat ik dat deel eraf ga slijpen, en de verbinding tussen de wieltjes naar elkaar buig, zodat de ketting niet van het wieltje af kan.
met de stelschroefjes van de derailleur heb ik hem vast gezet onder het juiste kransje, maar ik heb een beetje speling gelaten:
waarom?
Met zo'n spacerring uit de cassette heb ik 2 kransjes naast mekaar gezet. 1 met 14 tanden, en 1 met 16.
Door de speling van de derailleur kan ik (als de ene tandverhouding me niet goed ligt omwille van het parcours) de derailleur met de hand verduwen naar het andere kransje. en op de andere "singlespeed" rijden.
Al de bovenstaande onzin is maar knutselwerk. Een Point singlespeed spanner kan je via duitse ebay kopen voor 18€, (als je geen kettingspanner wilt: een speciale "eastern halflink" ketting voor 16€) en dan nog een kransje en spacers: ik denk zo'n 12 euro. voor een setje.
Mijn ervaring tot nu toe: een van mijn kransjes schiet door. is uitgesleten (was ook een oude cassette). voor de rest gaat het prima.
smeer je remmen eens, en zet er eventueel nieuwe blokjes op. testen is de enige manier om het te weten te komen.
en de overbrengingsverhouding: zoals ik, gewoon afkijken van een andere fiets met de zelfde grootte van wielen.
succes ermee.
eerst heb ik van een stuk PVC buis dat om de "cassette-pijp" van mijn naaf past, twee spacers gezaagd. (zoveel te dikker de wand van de pijp, zoveel te beter hij het tandwieltje zal rechhouden.
Met een inbussleuteltje heb ik dan een oude cassette uit mekaar gehaald. (daar zaten trouwens ook ringen tussen die je als spacer kan gebruiken.
Ik heb er het kransje uitgehaald dat het meest geschikt was:
meest geschikt, hoezo?
1. Ik wilde ongeveer mijn ideale overbrengingsverhouding hebben, zoals ik die gewoon ben van mijn andere fietsen. Ik heb dus de verhouding genomen waarmee ik het meeste rij, en dan omgerekend met het aantal tanden van het voorblad van de koxx,
2. Ik heb een paar keer een ander tandkransje gebruikt omdat ik dacht dat er misschien eentje precies de ketting mooi strak zou trekken.
DAt was niet het geval, dus moest ik nog op een of andere manier mijn ketting opspannen (ik heb geen horizontale dropouts). Hiervoor heb ik een oude derailleur gebruikt. de ketting loopt van achter naar voor, tussen de twee wieltjes van de derailleur door. het bovenste wieltje drukt met de onderkant de ketting strak.
Het onderste wieltje hangt er nu wat overbodig bij, maar ik denk dat ik dat deel eraf ga slijpen, en de verbinding tussen de wieltjes naar elkaar buig, zodat de ketting niet van het wieltje af kan.
met de stelschroefjes van de derailleur heb ik hem vast gezet onder het juiste kransje, maar ik heb een beetje speling gelaten:
waarom?
Met zo'n spacerring uit de cassette heb ik 2 kransjes naast mekaar gezet. 1 met 14 tanden, en 1 met 16.
Door de speling van de derailleur kan ik (als de ene tandverhouding me niet goed ligt omwille van het parcours) de derailleur met de hand verduwen naar het andere kransje. en op de andere "singlespeed" rijden.
Al de bovenstaande onzin is maar knutselwerk. Een Point singlespeed spanner kan je via duitse ebay kopen voor 18€, (als je geen kettingspanner wilt: een speciale "eastern halflink" ketting voor 16€) en dan nog een kransje en spacers: ik denk zo'n 12 euro. voor een setje.
Mijn ervaring tot nu toe: een van mijn kransjes schiet door. is uitgesleten (was ook een oude cassette). voor de rest gaat het prima.
smeer je remmen eens, en zet er eventueel nieuwe blokjes op. testen is de enige manier om het te weten te komen.
en de overbrengingsverhouding: zoals ik, gewoon afkijken van een andere fiets met de zelfde grootte van wielen.
succes ermee.
5 speed cassette is meestal (altijd?)icm een opschroef freewheel. Als je dan een fixed kransje of een bmx freewheel monteer moet je je achterwiel uitlijnen (ook velg t.o.v. naaf)om een goede kettinglijn te krijgen. Op zich is het prima te doen. Ik heb btw nog een nieuwe bmx 16 tands freewheels voor 5 euro
p.st

Ik heb nog een oud crankstel btw...de bladen zitten aan de cranks vast (niet geschroefd), dus kan grote blad niet op de middelste positie zetten...zal dit problemen geven? Of kan ik het binnenblad dan gewoon gebruiken en een kleiner freewheel gebruiken om toch dezelfde verhouding te houden?
(zit het buitenblad er dus voor niks op, maar toch, als er geld is koop ik wel een nieuw crankstel)
(zit het buitenblad er dus voor niks op, maar toch, als er geld is koop ik wel een nieuw crankstel)
Tuurlijk, 42x16 of 17 word je ook heel blij van. Ik gebruik 42x16 met alles van 37 tot 50mm slicks, met smaller is het verzet IETS lichter, komt best goed uit. Draait al mooi zat.
Slijp de tanden van het buitenblad, heb je een mooie broekbeschermer. Met zon'oude bak hoef je misschien minder kritisch te zijn voor chainline. Gewoon proberen!
Slijp de tanden van het buitenblad, heb je een mooie broekbeschermer. Met zon'oude bak hoef je misschien minder kritisch te zijn voor chainline. Gewoon proberen!
Ik las zoiets al ergens anders ja, gewoon de tanden van het buitenblad af slijpen...ga ik maar 's doen van 't weekend denk ik. De fiets staat nu bij mijn ouders dus weet niet hoe groot het kleine voorblad is, maar als de grote 52 is neem ik aan dat de kleine 42 of 39 is.
Iemand trouwens ervaring met de Point Racing kettingspanner?
Iemand trouwens ervaring met de Point Racing kettingspanner?
Van het weekend komen er foto's...ik heb de fiets (met alles erop en eraan) gekocht voor €25,- das pas lowbudget!
Eraf: voor- en achterderallieur, alle andere schakeltoestanden, pedalen, achterspatbord(!), bel(!), oude (stalen) zadelpen incl. zadel, stickers van Raleigh, alle vette troep op tandwielen, crankstel e.d. en schroefpignon is ook verwijderd.
Erop: een hoop schoonmaakmiddel, wax, pedalen, velglinten, binnen- en buitenbanden, zadelpen alu, zadel (van Cube Nature 2004 afgehaald), freewheel shimano 16T, ketting (KMC), remgrepen (shimano 500SLR) , stuurlint (BBB), raceblades (voor het slechte weer en de goeie kleren).
Eraf: voor- en achterderallieur, alle andere schakeltoestanden, pedalen, achterspatbord(!), bel(!), oude (stalen) zadelpen incl. zadel, stickers van Raleigh, alle vette troep op tandwielen, crankstel e.d. en schroefpignon is ook verwijderd.
Erop: een hoop schoonmaakmiddel, wax, pedalen, velglinten, binnen- en buitenbanden, zadelpen alu, zadel (van Cube Nature 2004 afgehaald), freewheel shimano 16T, ketting (KMC), remgrepen (shimano 500SLR) , stuurlint (BBB), raceblades (voor het slechte weer en de goeie kleren).
Laatst gewijzigd door Gordon op ma mar 27, 2006 9:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Van Tuyl VT340 CX
zie hier:http://www.pinkbike.com/photo/778084/dré schreef:???foto?, moet wel een heel goedkoop frame zijn geweest
rechter drop-out is te kort om de ketting te spannen, en met een half-link is de ketting net te kort...dus dremelen maar!
Van Tuyl VT340 CX
Wat nieuwe foto´s gemaakt en remmen ge-upgrade...Nu een vraagje: wat te doen aan de achterrem? Heb hem door het oude gat van de canti gekregen, maar de blokjes komen op de band en niet op de velg....

Verder:


Op het buitenblad heb ik een beschermring gelegd, rubber met een stalen binnenwerk. Het binnenblad gebruik ik gewoon: 42-16 is het nu, dat bevalt me prima.

Verder:


Op het buitenblad heb ik een beschermring gelegd, rubber met een stalen binnenwerk. Het binnenblad gebruik ik gewoon: 42-16 is het nu, dat bevalt me prima.
Van Tuyl VT340 CX
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Zijn er zeker nog wel, probeer Tektro, Dia Compe of zelfs Shimano.
JJ
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Ligt aan de lokatie van het bevestigingspunt van de remhoef.
Google rules: http://www.tektro.com/02products/08r730.php
Als het niet lukt geef je maar een gil.
JJ
Google rules: http://www.tektro.com/02products/08r730.php
Als het niet lukt geef je maar een gil.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!