24 Le Toy 3 en Saint - Achternaaf ?
Moderator:Beheerders
Hallo,
Ik heb een Toy III met een Saint-achternaaf. Zoals jullie bekend zal zijn, heeft dat frame horizontale patten.
De naaf blijft echter niet op zijn plaats, aan de zijde van de aandrijving komt de naaf naar voren waardoor het wiel scheef komt te zitten. Er is nog ruimte voor de naaf, ik kan het wiel echter niet helemaal vooraan in de patten zetten omdat dan de band het frame raakt.
Dit gebeurt overigens al bij rustig fietsen, absoluut niets extreems, alleen door de kracht van de ketting zo lijkt het.
Ik heb het wiel zo vast mogelijk gedraaid maar op een gegeven moment houdt ook dat op.
Hoe behoort zo'n saint-naaf zich op zijn plaats te houden? Is dat enkel door de kartels die zich aan 1 kant van het frame in het alu grijpen? En is dat dan wel geschikt eigenlijk voor horizontale patten?
Kent iemand dit probleem? En wellicht een oplosssing? Alle hulp is welkom.
Groet,
Koen
Ik heb een Toy III met een Saint-achternaaf. Zoals jullie bekend zal zijn, heeft dat frame horizontale patten.
De naaf blijft echter niet op zijn plaats, aan de zijde van de aandrijving komt de naaf naar voren waardoor het wiel scheef komt te zitten. Er is nog ruimte voor de naaf, ik kan het wiel echter niet helemaal vooraan in de patten zetten omdat dan de band het frame raakt.
Dit gebeurt overigens al bij rustig fietsen, absoluut niets extreems, alleen door de kracht van de ketting zo lijkt het.
Ik heb het wiel zo vast mogelijk gedraaid maar op een gegeven moment houdt ook dat op.
Hoe behoort zo'n saint-naaf zich op zijn plaats te houden? Is dat enkel door de kartels die zich aan 1 kant van het frame in het alu grijpen? En is dat dan wel geschikt eigenlijk voor horizontale patten?
Kent iemand dit probleem? En wellicht een oplosssing? Alle hulp is welkom.
Groet,
Koen
-
Ik begrijp wat je bedoelt maar met een Saint Derailleur gaat dat niet.
De derailleur schroeft direct op de as en aan de derrailleur zit een blokje wat in de horizontale patten moet vallen. Als ik dar een chain-tensioner op zet is daar geen ruimte voor.
@Bansheebeest; Jij rijdt denk ik Single-speed of niet?
De derailleur schroeft direct op de as en aan de derrailleur zit een blokje wat in de horizontale patten moet vallen. Als ik dar een chain-tensioner op zet is daar geen ruimte voor.
@Bansheebeest; Jij rijdt denk ik Single-speed of niet?
-
ik rij inderdaad singlespeed , maar mijn tensioners zijn nu wel verwerkt in mijn frame door dc zelf.
wa je bij die toy kan doen is op die gaten die bove en onder je padden staan , een blokje op schroeven. als ge dan u wiel erin zet kan uw as nimeer verschuiven naar voor , want hij zit tege da blokje , en zo kunt ge uwe saint derailleur er ook op plaatsen.
mss et probere waard ?
wa je bij die toy kan doen is op die gaten die bove en onder je padden staan , een blokje op schroeven. als ge dan u wiel erin zet kan uw as nimeer verschuiven naar voor , want hij zit tege da blokje , en zo kunt ge uwe saint derailleur er ook op plaatsen.
mss et probere waard ?
Je kan ook een normale derailleur gebruiken en dan de naaf vastzetten met een dikke spacer en de contramoer van een gewone Shimano naaf, de moer waarmee je dus de afstelling van de lagers vastzet.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Bij een toy drie zitten toch van die patjes die je vast kan zetten als je versnellingen rijdt. Zoals deze: http://www.24-bicycles.com/rides/october//oct31.jpg Dan kan het niet meer verschuiven ook. ik zou niet weten of dat werkt i.c.m. saint.
Laat het net zo zijn dat Shimano bij de release van de Saintlijn helemaal geen A.der had voor horizontale padden.
Ik wilde ook me P3 afmonteren met Saint, maar dat feestje ging mooi niet door
Na veel gezeur bij Shimano uiteindelijk toch de aangepaste versie weten te bemachtigen.
Er zijn van de Saint A. der 2 versies, horizontale en verticale dropouts, dus denk zelf dat je misschien de verkeerde hebt. Vraag eens aan LBS.
Greetz S.
Ik wilde ook me P3 afmonteren met Saint, maar dat feestje ging mooi niet door

Er zijn van de Saint A. der 2 versies, horizontale en verticale dropouts, dus denk zelf dat je misschien de verkeerde hebt. Vraag eens aan LBS.
Greetz S.
"Officiele" reactie van 24This Saint hub is a pain in the ass! I have no other solution but to adapt the BMX tensionner onto the hub by drilling the spacer that fit into the dropout groove. Well, bon courage.

@Bomber; Ik heb de juiste derailleur voor horizontale patten. Dat was al een hele toe om die te bemachtigen. Shimano Nederland had hier nog nooit van gehoord.
Maar blijft bij jou je wiel wel goed zitten? Schuift het niet naar voren in je patten?
-
Doordat alles zo lang duurde en moeilijk ging heb ik het nooit meer opgebouwt, dus kan je niet helpen met je probleem.
Wel zat ik even technisch na te denken
als je nu in dat blokje een gat boord en daar schroefdraad in tabt. Daar weer een stukje draadstaaf in draait en vastzetten met lock-tite. Dit precies tussen je horizontale dropouts en dan combineren met een eindkap van één of andere ketting spanner... Tis wel ff werk, en weet niet of het technisch verantwoord is, misschien heb je er wat aan
Misschien nog een optie, niet de mooiste.. het oppervlak van de Der. wat tegen je frame komt opruwen met bijv. een centerpons. Dus de center pons schuin houden en wat braampjes maken zeg maar.
Zijn natuurlijk niet de mooiste oplossingen, maar dit kwam zo ff in op
greetz S.
Wel zat ik even technisch na te denken

Misschien nog een optie, niet de mooiste.. het oppervlak van de Der. wat tegen je frame komt opruwen met bijv. een centerpons. Dus de center pons schuin houden en wat braampjes maken zeg maar.
Zijn natuurlijk niet de mooiste oplossingen, maar dit kwam zo ff in op

greetz S.
Kartels aan de kant van je cassette zien er ook niet zo best meer uit.
Zelf nooit Saint naafspul gehad. Werkt zon ding met QR? Kan er geen 10mm steekas in?
Wat je kan doen is misschien tussen je Saint ook nog een kartelring zetten, zelfde effect als Bomber maar dan hoef je niets aan te passen.
Zelf nooit Saint naafspul gehad. Werkt zon ding met QR? Kan er geen 10mm steekas in?
Wat je kan doen is misschien tussen je Saint ook nog een kartelring zetten, zelfde effect als Bomber maar dan hoef je niets aan te passen.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!