Onderhoud c.q. pedaalkeuze Spinningfiets
Moderator:Beheerders
De Spinning-fiets waarop wij 15 uur week lessen draaien heeft Shimano PD-M540 pedalen. De lagers daarvan beginnen nu, na ruim een jaar gebruik, speling te vertonen. Op zich niet vreemd, want op zo'n Spinning-fiets met stalen cranks en onbeweeglijk frame komen alle krachten op die lagers terecht.
Vragen aan de verzamelde deskundigen:
1) Zijn de kogels van dit pedaaltype voor normale mensen te verversen?
2) Zou een ander type SPD-pedaal sterkere lagers bezitten of moeten we gewoon elk jaar een nieuw setje van ongeveer dezelfde kwaliteit monteren?
Andere pedalen dan SPD (bv. Time) komen niet in aanmerking omdat alle instructeurs SPD-schoenen hebben die ze vaak ook voor andere fietsen gebruiken.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Vragen aan de verzamelde deskundigen:
1) Zijn de kogels van dit pedaaltype voor normale mensen te verversen?
2) Zou een ander type SPD-pedaal sterkere lagers bezitten of moeten we gewoon elk jaar een nieuw setje van ongeveer dezelfde kwaliteit monteren?
Andere pedalen dan SPD (bv. Time) komen niet in aanmerking omdat alle instructeurs SPD-schoenen hebben die ze vaak ook voor andere fietsen gebruiken.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Ik denk dat je je probleem blijft houden. Duurdere pedalen hebben betere lagers, maar zoals je al zegt: alle krachten komen terecht bij de lagers van de pedalen. Ik weet niet of alle fietsn iedere keer in gebruik zijn, anders kun je ervoor kiezen de populaire plaatsen te afwisselen met de minder populaire plaatsen.
mzzl
Gène
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Mijn vrouw is spinning instructrice en ik hoor haar ongeveer 6 x per jaar klagen dat ze weer nieuwe pedalen heeft (strak!) Live with it of je moet per pedaal een half uurtje uittrekken om lagers te vervangen met kosten en je hebt speciale tools nodig. Een M520 kopen (net zulke "kwaliteits" lagers als 540 maar minder goed afgedicht..who cares bij spinning) kan je met 20 Euro wel klaar zijn (bij aanschaf van 30 tegelijk).
Erikje
Erikje
Dat vraag ik me toch af. Bij die 15 spinninglessen per week draait de instructeur (m/v) - ruwe schatting - zelf 35 minuten mee. Dat betekent op jaarbasis grofweg 435 draaiuren. Veel mensen in deze groep halen ongetwijfeld meer draaiuren in een jaar en die 540's gaan toch (voor zover ik weet) veel langer dan 1 seizoen mee?Djamgils schreef:stijfheid van het frame doet niks af aan de krachten.
een lager gaat een bepaald aantal omwentelingen mee. Dus als ze veel gebruikt worden zullen ze snel slijten.
Oftewel: dan kan de (in mijn ogen) snelle slijtage van de lagers toch alleen komen van de stijfheid van de fiets. De zijdelingse krachten gaan nooit in de cranks en/of in het frame, alle kracht komt op dat lager dat muurvast in de stalen crank zit. Maar mogelijk is dit natuurkundig onjuist, dat hoor ik dan graag.
De keuze voor de 520 lijkt mij inderdaad slim, als het inderdaad dezelfde lagers zijn - zuinigheid met vlijt en zo.......Erikje schreef:Mijn vrouw is spinning instructrice en ik hoor haar ongeveer 6 x per jaar klagen dat ze weer nieuwe pedalen heeft (strak!) Live with it of je moet per pedaal een half uurtje uittrekken om lagers te vervangen met kosten en je hebt speciale tools nodig. Een M520 kopen (net zulke "kwaliteits" lagers als 540 maar minder goed afgedicht..who cares bij spinning) kan je met 20 Euro wel klaar zijn (bij aanschaf van 30 tegelijk).
Erikje
Ik koop er overigens geen 30, want de 'klantfietsen' hebben PD-M324 pedalen met aan de ene kant SPD en aan de andere kant een ouderwetse toe-clip (pakweg de helft van onze klanten gebruikt sportschoenen en geen fietsschoenen voor het spinnen).
Over dat vervangen van lagers gesproken: bij de 540 kun je volgens mij het lager er met een steeksleutel zo uitdraaien. Vraag is alleen: welke maat kogels moet erin? Weet iemand dat zo uit het hoofd c.q. in een manual te vinden?