Remdruk Magura Julie

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Le Mark
Remdruk Magura Julie

Bericht door Le Mark » zo feb 19, 2006 9:31 pm

Ik heb sinds een klein tijdje een beetje ruzie met mijn magura Julie Schijfrem. Af en toe is de remdruk anders.. Wanneer je bijvoorbeeld eerst de helfd van de hendel moets inknijpen word het soms drie kwart, en dan weer een kwart, dan weer de helfd.. Vanochtend heb ik de fiets schoongemaakt, wielen uit de rem etc, fiets opzekop en ineens was de remdruk wel heeel erg laag..

Wat zou dit kunnen zijn?
"´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier"

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma feb 20, 2006 11:18 am

Als er geen schijf tussen je blokjes zit zal er volgens mij weinig druk over zijn. De blokjes hebben dan veel olie nodig voordat ze elkaar raken en je druk gaat opbouwen. Dan zit je remhendel al tegen je stuur aan.

Misschien lekkende seals bij de calipers waardoor je iedere keer wat druk verliest en die door "pompen" moet terugwinnen?

Idee: bijvullen en ontluchten volgens instructies. Dan flink gaan fietsen. Als het dan terugkomt heb je ergens een lek, waarbij ik denk dat het de seals van de calipers kunnen zijn. (lijkt mij het meest waarschijnlijk)

Sven

Bericht door Sven » ma feb 20, 2006 11:24 am

Duidelijk de seals.

Je had alleen niet de fiets op z'n kop moeten zetten, het open systeem van een Julie is hier wat gevoelig voor.

Ik weet niet hoe oud je remsysteem is, maar Magura geeft standaard 5 jaar garantie op deze mankementen. Heel even naar de LBS dus!

Le Mark

Bericht door Le Mark » ma feb 20, 2006 11:28 am

het is het grijs/rode systeem.

Vroeger nooit last gehad van verliezende remdruk wanneer hij op zn kop heeft gestaan, en kracht terugpompen werkt ook niet.. Hij heeft een eigen wil :roll: En het garantie werkt ook niet, aangezien ik de 2e eigenaar ben van de rem.. Hij heeft al een keer een quick bleed gehad, en gisteren ook. Gisteren kwam er een luchtbelletje omhoog die ik doorgeprikt heb.. Remdruk blijft nu ook al een beetje stabiel, ook al heb ik nog niet echt gereden vandaag. Als hij lek is moet ik olie ruiken, die ruikt namelijk flink.. En bij de caliper ruik ik geen olie.. :?
"´prut·ser (de ~ (m.)): iem. die erg onhandig en knoeierig werkt => broddelaar, knoeier"

dubbelop
Contacteer:

Re: Remdruk Magura Julie

Bericht door dubbelop » ma feb 20, 2006 12:00 pm

Le Mark schreef:Ik heb sinds een klein tijdje een beetje ruzie met mijn magura Julie Schijfrem. Af en toe is de remdruk anders.. Wanneer je bijvoorbeeld eerst de helfd van de hendel moets inknijpen word het soms drie kwart, en dan weer een kwart, dan weer de helfd.. Vanochtend heb ik de fiets schoongemaakt, wielen uit de rem etc, fiets opzekop en ineens was de remdruk wel heeel erg laag..

Wat zou dit kunnen zijn?
Ik had hetzelfde met een 2003-set (zwart). Het bleek dat de remklauw niet goed was: de blokken kwamen niet goed terug. Die klauw is onder garantie vervangen en het probleem was weg. De fiets had overigens niet op de kop gestaan.
Op de Magura-site staat een instructie hoe je de remzuigers weer goed 'gangbaar' kan maken.
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma feb 20, 2006 12:07 pm

Le Mark schreef:Als hij lek is moet ik olie ruiken, die ruikt namelijk flink.. En bij de caliper ruik ik geen olie.. :?
Lijkt me sterk aangezien er minerale olie gebruikt wordt... of in ieder geval gebruik zou moeten worden

DESL

Bericht door DESL » ma feb 20, 2006 12:48 pm

Steelboy schreef:
Le Mark schreef:Als hij lek is moet ik olie ruiken, die ruikt namelijk flink.. En bij de caliper ruik ik geen olie.. :?
Lijkt me sterk aangezien er minerale olie gebruikt wordt... of in ieder geval gebruik zou moeten worden
:?
Als er een olie is die een vreemd luchtje heeft dan is het wel de mineraal olie van magura , deze ruik je op zeker wel !!
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----

Le Mark

Bericht door Le Mark » ma feb 20, 2006 2:40 pm

Ja, die meurt echt wel! Ik ruik het alleen een beetje bij de remhendel. maar dat lijkt me vrij logisch toch?

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » ma feb 20, 2006 3:30 pm

Le Mark schreef:Ja, die meurt echt wel! Ik ruik het alleen een beetje bij de remhendel. maar dat lijkt me vrij logisch toch?
Lijkt mij niet zo logisch, om te zorgen dat 't systeem probleemloos kan remmen mag er toch echt geen opening zijn waar er lucht naar binnen kan...
En als je 't kan ruiken, is er dus ergens iets open

Le Mark

Bericht door Le Mark » ma feb 20, 2006 4:14 pm

Er zit toch bovenaan het reservoir een gaatje? Hij bleef trouwens net wel goed op dezelfde druk :)

walter

Bericht door walter » wo feb 22, 2006 12:16 pm

Nee, tussen het gaatje (buitenlucht) en olie zit een rubber membraan.
Zaak is dus dat onder dat membraan geen lucht wordt ingesloten, ivm het "op z'n kop zetten" verhaal.
Dat is best een gepruts en geklieder, maximaal vullen met olie betekend ook dat er wat olie overloopt bij 't dichtschroeven.
En die olie blijf je natuurlijk ruiken.
Moeijlijk dus om via internet een conclusie te trekken.
Maximaal vullen kan trouwens alleen met nieuwe blokken, anders kom je naderhand serieus in de problemen bij het wisselen van je rembloken, de schijf past er niet meer tussen :D

Le Mark

Bericht door Le Mark » wo feb 22, 2006 5:04 pm

Ik heb hem nog niet maximaal gevult. Klein beetje alleen nog.. Dus als ik hem nu helemaal zou vullen past mijn schijf er niet meer in?

DESL

Bericht door DESL » do feb 23, 2006 7:00 pm

Le Mark schreef:Ik heb hem nog niet maximaal gevult. Klein beetje alleen nog.. Dus als ik hem nu helemaal zou vullen past mijn schijf er niet meer in?
Als je nieuwe remblokken koopt en ze wil plaatsen gaat dat niet meer
nee, omdat je hem met versleten blokken geheel opvult staan de remcups te ver naar buiten om ruimte te maken voor de nieuwe
remblokken i.c.m. de schijf.

Je zal dus als je dit wel gedaan hebt je rem een aderlating moeten geven
als je nieuwe remblokken plaatst.
--Cranked Crusaders--

Le Mark

Bericht door Le Mark » do feb 23, 2006 8:45 pm

A ik snap, dat komt omdat het een zelfstellend systeem is?

DESL

Bericht door DESL » di feb 28, 2006 1:52 pm

Le Mark schreef:A ik snap, dat komt omdat het een zelfstellend systeem is?
Juist ja ! ;)
--Cranked Crusaders--

Le Mark

Bericht door Le Mark » vr mar 10, 2006 8:02 am

Maar stelt hij hem dan niet automatisch goed? :(

Plaats reactie