Veerweg heckler 143mm?
Moderator:Beheerders
-
ik vraag me af of er verschil in veerweg is tussen de hecklers van 2005 en 06 en de voorgaande hecklers(voor 2005)
de nieuwe site van sc vermeld dat de veerweg nu 143mm is. voorgaande jaren was dat altijd 130 mm. Er is niks veranderd qua bouw van het frame. dus waarom is de veerweg ineens groter geworden? zou dit komen door een andere demper te gebruiken, misschien de dhx air of coil ipv een normale float?
het kan natuurlijk ook zo zijn dat sc vanwege de "grote veerweg" hype nu ineens zegt dat de heckler over 143 beschikt ipv 130. vreemd.. wie weet ut? heckler heads?
de nieuwe site van sc vermeld dat de veerweg nu 143mm is. voorgaande jaren was dat altijd 130 mm. Er is niks veranderd qua bouw van het frame. dus waarom is de veerweg ineens groter geworden? zou dit komen door een andere demper te gebruiken, misschien de dhx air of coil ipv een normale float?
het kan natuurlijk ook zo zijn dat sc vanwege de "grote veerweg" hype nu ineens zegt dat de heckler over 143 beschikt ipv 130. vreemd.. wie weet ut? heckler heads?
Re: Veerweg heckler 143mm?
Wat je dacht klopt.Sir Gonz Lays schreef:... zou dit komen door een andere demper te gebruiken, misschien de dhx air of coil ipv een normale float?

dit stond bij de FAQ's op de SC site :
What size shock does the Heckler use?
We use two different size shocks on the Heckler- 2” stroke and 2.25” stroke.
All 03-04 Hecklers used the 2” shock, giving the frame 5” of travel.
As of October 2004, 5th Element coil, Fox DHX, Fox Float and Manitou Swinger air and coil shocks are the 2.25” stroke, giving the Heckler 5.6” of travel. 5th Air shocks remain 2” stroke.
The eye-eye length on all is 7.875” with 22mm wide mounting hardware. The bolt hole in the shock is 8mm front and rear.
gooi je imago weg
-
Misschien handig om te weten dat de Heckler een lichte falling rate suspension heeftSir Gonz Lays schreef:ok bedankt man,
dat is wat ik wilde weten!
een heckler met dhx air en een pike erin lijkt me een erg geschikte fiets zodoende!
(= hoe dieper in je veerweg hoe minder progressief hij wordt --> begin tot mid is em lineair en de laatste 40mm is em falling.)
Dit is ook de reden waarom sommige klagen dat ze geen gulden middenweg vinden tussen
kleine bump gevoeligheid en anti-bottom met hun DHX Air.
Het is dus een of/of situatie:
ofwel bottom je niet en voel je alle kleine/middelmatige bultjes.
ofwel is je demper wel zacht genoeg maar bottom je regelmatig.
Een platform Coil shock zoals een DHX 5.0 /5th element/Swinger/Romic hebben dit probleem niet.
gooi je imago weg
-
Jawel en de Air versie heeft ook een anti-bottom knop zoals de Coil versie.Sir Gonz Lays schreef:ok, maar heeft een dhx air geen platform dan?
Maar het probleem zit em in de karakteristieken van de DHX Air en de eigenschappen van je frame.
Het gaat altijd wat moeilijk zijn om de mid-stroke goed te krijgen, omdat die de neiging heeft te snel door de veerweg te blazen ofwel net te stroef is.
Als ik me niet vergis, is dit ook de reden waarom XXL zijn DHX Air verkoopt, Niet omdat de AIR slecht is, in tegenstelling zelfs, maar op sommige frame-ontwerpen werkt een coil gewoon beter.
gooi je imago weg
-
-