Nicolai M-Pire

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

N I E L S
Nicolai M-Pire

Bericht door N I E L S » vr feb 10, 2006 11:16 pm

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Laatst gewijzigd door N I E L S op ma feb 13, 2006 11:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Pieter en zijn V10

Bericht door Pieter en zijn V10 » za feb 11, 2006 12:20 am

nu met niet te veel gekke kleuren opbouwen.
frame ziet er zo zeker mooi uit

N I E L S

Bericht door N I E L S » za feb 11, 2006 12:30 am

Pieter en zijn V10 schreef:nu met niet te veel gekke kleuren opbouwen.
frame ziet er zo zeker mooi uit
Rood zal voornamelijk de kleur worden waarmee die opgebouwd wordt.
Ik heb eigenlijk alle onderdelen al bijna:

Marzocchi Shiver DC (heel misschien Boxxer van de M1 topic hiernaast)
Rode RF Turbine cranks met E13 bashring
MRP WC system 2
XTR 9s shifter
Dura ace achterderailleur :D

Wielen:
175mm Taillefer achternaaf met MTX velg
Tune voornaaf met 3.1 velg (misschien wat zwaarders)

Remmen:
Hayes Mag DH of XT 4pot DH

Tioga DH zadel (die megadikke lelijke)
Zadelpen heb ik nog niet...

Stuur en stuurpen heb ik wel maar misschien wat anders...

jojo

Bericht door jojo » za feb 11, 2006 6:38 pm

Hopelijk rij je er langer mee dan Pieter ;)

Maar ziet er goed uit!!! ben benieuwd als hij af is!!!
keybone collector!!!

GTLTS

Bericht door GTLTS » za feb 11, 2006 8:17 pm

Wat mij betreft echt een frame voor een Boxxer,...

Supermooi ding Niels, stoere prototype-look.

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo feb 12, 2006 8:17 am

Waanzinnig mooi frame, met heavy modificaties, alleen is gepolijst niet echt mijn ding. Ga je hem nog een kleur geven?

Je hebt inmiddels een aardige collectie opgebouwd..

woodbimbo

Bericht door woodbimbo » zo feb 12, 2006 4:16 pm

175 mm naaf? 165 toch?
Van het rijden.... niet van het forums bezoeken..

N I E L S

Bericht door N I E L S » zo feb 12, 2006 5:28 pm

Toch maar Shiver want hij wordt toch al zwaar. Frame is echt superzwaar zoals ik van Nicolai gewend ben. Op foto 19 kg.

Beetje verder gebouwd:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » zo feb 12, 2006 5:43 pm

Zoals op de foto al 19 kg :o ? Zou maar ff een mailtje naar de RDW sturen of je hier geen kenteken voor moet aanvragen :angelnot:

N I E L S

Bericht door N I E L S » zo feb 12, 2006 6:31 pm

Shit, haha... Tuurlijk 165mm maar das nog steeds vrij breed...

Hij blijft deze 'kleur' zodat ik de reparatie in de gaten kan houden.
Collectie is de laatste maanden niet echt veranderd, maar ik was er nog mee in de weer dus vandaar. Nicolai was wat traag maar uiteindelijk ging er iets mis.

19kg valt wel mee toch? :roll: :roll:
Compleet zal die een kg of 23 worden denk ik.

cHoc

Bericht door cHoc » zo feb 12, 2006 7:47 pm

je weet dat de demper zover mogelijk naar achteren gemonteerd moet worden ??
shoot me again, I ain't dead yet

N I E L S

Bericht door N I E L S » zo feb 12, 2006 11:12 pm

GTLTS schreef:Wat mij betreft echt een frame voor een Boxxer,...

Thanks!

Ik vind hem geheel iets te zwaar worden en als ik dan echt moet kiezen zet ik liever de Boxxer op de oude M1.
cHoc schreef:je weet dat de demper zover mogelijk naar achteren gemonteerd moet worden ??
Haha, nee dat wist ik niet maar ik heb hem onderhand wel in de positie staan waar Pieter hem mij gestuurd had en dat is inderdaad bijna tegen het frame aan (1cm dr tussen ofzo). Ik heb contact met Nicolai over welke gaten ik nou gebruiken moet want ik krijg echt Meccano herinneringen van dit frame...

Pieter en zijn V10

Bericht door Pieter en zijn V10 » zo feb 12, 2006 11:31 pm

Nou Niels

Je moest eens weten hoe choc en ik er mee bezig zijn geweest..
Niets paste in 1 keer goed. Was die eindelijk af, toen ging het juist mis, (maar dat is bekent)

Als winterberg weer open is moeten we maar keer samen rijden...
Voor de rest weg met dat zadel, haha,
succes nog Pieter

N I E L S

Bericht door N I E L S » ma feb 13, 2006 12:12 am

Pieter en zijn V10 schreef:Nou Niels

Je moest eens weten hoe choc en ik er mee bezig zijn geweest..
Niets paste in 1 keer goed. Was die eindelijk af, toen ging het juist mis, (maar dat is bekent)

Als winterberg weer open is moeten we maar keer samen rijden...
Voor de rest weg met dat zadel, haha,
succes nog Pieter
Thanks Pieter!

Ja, ik weet het. Het is echt veel te instelbaar met al die bende.
Weet je nog waaraan je herkende dat er iets mis ging zoals geluid?
Opzich was het monteren een vervelend werk met al die bouten, custom geintegreerde moeren en plastic ringen maar het viel me eigenlijk nog wel mee. Wat wel vervelend was is dat ik niet helemaal recht uit kwam met links en rechts gelijke hoogte. Er is volgens mij verder niets krom dus het zal wel te maken hebben met de plastic ringen...

Ik zal hem eerst even in mijn eentje testen in Willingen en een paar drops nemen zodat ik wat vertrouwen in het ding krijg. Ik wil wel zeker weten dat het goed zit dus eerst maar even flink misbruiken dat frame en daarna even checken op scheuren. Tja, het blijft altijd een risico maar opzich heb je dat ook met een fabrieksaf frame. De reparatie ziet er wel goed uit en dat helpt.

tribal198

Bericht door tribal198 » ma feb 13, 2006 12:43 am

Mooi gedaan hoor, knap werk!
Frame zou ik nie bijkleuren, mooi zo laten. komen de lasnaden ook mooier te voorschijn, maar ja.. das persoonlijk

cHoc

Bericht door cHoc » ma feb 13, 2006 11:11 am

N I E L S schreef:
GTLTS schreef:Wat mij betreft echt een frame voor een Boxxer,...

Thanks!

Ik vind hem geheel iets te zwaar worden en als ik dan echt moet kiezen zet ik liever de Boxxer op de oude M1.
dat vind ik eigenlijks zelf ook, de M1 blijft toch ondanks zijn looks een echt (en niet al te zwaar) race frame. De M-pire heeft wel de geometrie ervoor maar niet het gewicht, en nu zeker niet meer. ;)
cHoc schreef:je weet dat de demper zover mogelijk naar achteren gemonteerd moet worden ??
Haha, nee dat wist ik niet maar ik heb hem onderhand wel in de positie staan waar Pieter hem mij gestuurd had en dat is inderdaad bijna tegen het frame aan (1cm dr tussen ofzo). Ik heb contact met Nicolai over welke gaten ik nou gebruiken moet want ik krijg echt Meccano herinneringen van dit frame...
idd, net meccano, alleen jammer dat je er niks aan hebt. zoals pieter al vertelde zijn we er druk mee bezig geweest, en via nicolai kregen we terug dat er maar 1 demper maat goed past, nl. 222mm, en dat hij in 1 stand moet staan, en dat is zo ver mogelijk naar achteren.
de overige gaatjes kun je dus gaan gebruiken voor je verzameling liftpassen. :gavel: :punk:

N I E L S

Bericht door N I E L S » ma feb 13, 2006 11:24 am

cHoc schreef:
idd, net meccano, alleen jammer dat je er niks aan hebt. zoals pieter al vertelde zijn we er druk mee bezig geweest, en via nicolai kregen we terug dat er maar 1 demper maat goed past, nl. 222mm, en dat hij in 1 stand moet staan, en dat is zo ver mogelijk naar achteren.
de overige gaatjes kun je dus gaan gebruiken voor je verzameling liftpassen. :gavel: :punk:
Das echt heel vreemd! :?

Ik heb vandaag nog een mailtje gehad waarin stond dat de demper op verschillende standen gemonteerd kan worden:
Falco van Nicolai schreef: there is no standard shock setting. The shock can be set in various ways. The fore shock mount is relocateble. It schanges the geometry. The more to the front you move it the steeper the headangle and the higher the BB comes.

The rear shock mount changes travel an progression. The lower you mout it the more travel you get, the more to the front you mount it the more progressive the suspension becomes.
Ik ga er vanuit dat Falco weet waar hij het over heeft. Mijn shock is 222 dus dat zit wel goed.

raggertje

Bericht door raggertje » ma feb 13, 2006 11:57 am

woaawww... eigelijk is dit de mooiste kleur voor een Nicolai!

succes

Pieter en zijn V10

Bericht door Pieter en zijn V10 » ma feb 13, 2006 12:09 pm

Hey Niels ze hebben zoals CHoc (harald) al zei nadrukkelijk gezegt dat die op die stand moest, anders zal je zadelpenbuis zeg maar, tegen je achterwiel aankomen, het had ook wat te maken met het feit dat het een demo frame was. Jammer dat ik die emails niet meer heb.

cHoc

Bericht door cHoc » ma feb 13, 2006 3:03 pm

Falco van Nicolai schreef: there is no standard shock setting. The shock can be set in various ways. The fore shock mount is relocateble. It changes the geometry. The more to the front you move it the steeper the headangle and the higher the BB comes.
en dat zorgt ervoor zoals Pieter zei dat je dan bij het inveren de zitbuis/zadelpen gaat raken.
je verandert dan de geometrie idd, je krijgt een headangle die lager word in graden, je krijgt dan een chopper geometrie als je de demper in zijn geheel met montage verder naar voren zet.
En dan is volledig inveren dus ook niet meer mogelijk, de achterbrug heeft maar 1 draaipunt, en daar moet je rekening mee houden. die bepaalt het veertraject van de achteras.
de rest van de draaipunten en platen maken het contact met de demper.

Falco van Nicolai schreef:The rear shock mount changes travel and progression. The lower you mout it the more travel you get, the more to the front you mount it the more progressive the suspension becomes.
Hier gaat het om het zwarte blokje waar de demper in vast zit tussen die twee dikke platen die viavia naar de achterbrug gaan.
Zoals je hem nu hebt is hij dus in het midden, zet je hem lager dan krijg je meer veerweg, ok simpel, maar is het wenselijk, niet bij dit frame, denk ik, misschien een standaard M-pire wel.
Het blokje meer naar voren zetten kan wel zin hebben, dan krijg je volgens hun dus meer progressie tijdens het veren, je veert moeilijker in naarmate je verder inveert. En dat is wel nuttig bij de M-pire want die heeft een zeer lineare inveer effect, de M-pire veert heel makkelijk in en dat werkt zijn hele veerweg zo, van begin tot het eind.
Dat is ook wat Nicolai aan ons doorgaf toen we er waren, de M-pire (of in elk geval deze) heeft geen bottom out effect, hij stopt dan met veren als hij tegen de zadelbuis/zadelpen aankomt of tot de demper niet meer kan inveren.

nu met deze informatie (pieter en ik hadden die niet van nicolai gekregen helaas) kun je naar mijn mening beter het volgende doen, voordat je ook maar gaat fietsen, speel eens met de demper montage zonder de veer op de demper, dan kun je direct het effect zien van de plaatsing en wat dat doet de veerweg.
wat dan prettig is is dat je een wat progressievere instelling neemt, het zwarte blokje een plekje naar voren, en om de max veerweg te beperken, het blokje ook naar boven.

En ik keek ook nog weer ff naar je demper, maar voor dit frame wat dus een zeer lineare veerweg heeft moet je een progressieve demper hebben , een 5th, of dhx, of een swinger.
met die zeer lineare veerweg kun je geen lineare demper gebruiken, helaas.

N I E L S

Bericht door N I E L S » ma feb 13, 2006 5:00 pm

Demper staat nu zoals Pieter hem voorheen had staan volgens mij:
Afbeelding

Als ik de houders van de demper waar bout 1,2 en 3 inzitten verschuif naar voren wordt inderdaad de hoek groter van de balhoofdbuis. Zo staat ie ook op de eerste fotos bovenaan dit topic.
Als ik de zwarte kubus anders in de shock links ga plaatsen krijg je naar mijn idee hetzelfde effect (nog niet geprobeerd). Maar volgens jou is dat dus niet zo?
Nog even voor de duidelijkheid, als ik het blokje naar voren tussen de shocklinks plaats en dus alleen de 6 gaten aan de kant van het balhoofd gebruik wordt ie progressiever en als ik alleen de 6 gaten aan de kant van de zadelbuis gebruik wordt de veerweg meer? Volgens mij blijft de 'leverage' hetzelfde dus dat zou ook heel vreemd zijn. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Wat de shock betreft, ik heb de werking van de vering even grondig getest en ik heb het idee dat hij wel progressief is, maar dan heeft waarschijnlijk alleen te maken door de veer zelf. Hij voelt wel aardig progressief aan hoor.
Het is een Propedal dus misschien dat dat helpt? Ik zal Nicolai er nog even over mailen maar ik denk dat ik geen geld meer ga spenderen en gewoon ga rijden dit seizoen met deze demper want naar mijn idee valt het wel mee. Praktijk moet het nog uitwijzen wnat ik heb er nog geen meter op gefietst.

Bedankt voor je uitleg en als je nog wat nuttigs toe te voegen hebt, doe het alsjeblieft want hoe meer technische info over het frame, hoe beter.

GTLTS

Bericht door GTLTS » di feb 14, 2006 10:03 am

Eh Niels, echt een mooi ding, maar,....WEG MET DAT ZADEL MAN! Wat een lelijk gevaarte, om emotioneel van te worden :cry:

cHoc

Bericht door cHoc » di feb 14, 2006 10:23 am

Ik weet niet of het zo is, Pieter en ik hebben dat niet uitgeprobeert, of aangedacht, maar dit haal ik uit de info van Falco van Nicolai. Als Pieter en ik die wel hadden gekregen toen hadden we dat zeker uitgeprobeert.

Afbeelding
ff checken dat we beiden hetzelfde bedoelen ;)
het blokje zo ver mogelijk naar voren tussen de platen gemonteerd alleen in de gaten van de rode lijn dan zou hij progressiever worden.
En het blokje zover mogelijk naar onderen tussen de platen gemonteerd alleen in de gaten van de blauwe lijn dan krijg je meer veerweg.

Je zou ook eens kunnen spelen met de links tussen de platen en de achterbrug, daar hebben Peiter en Ik het wel eens over gehad, als je die aan een kant een gat verplaatst (beide kanten hetzelfde 8) ;) ) dat je op die manier ook extra progressieviteit krijgt, maar dan ook weer wat minder veerweg, dat is de downside daaraan, al denk ik dat dat alleen maar positief kan uitvallen, maw, je raakt de zadelbuis/zadelpen niet bij volledig inveren.

Wat betreft de demper, ik zag niet dat het een pro pedal was, hoewel waarschijnlijk niet ideaal, is het wel beter dan een normale fox dh demper.
En een iets zwaardere veer zou ook mee kunnen helpen, ik weet niet wat voor veer er nu in zit, en in hoeverre hij voor je gewicht past, maar als hij iets te zwaar is voor je gewicht, dan zorgt de combinatie van veerspanning/jouw gewicht er voor dat je wat meer progressieviteit krijgt, zie het niet als een oplossing, maar meer als een lapmiddel.

N I E L S

Bericht door N I E L S » di feb 14, 2006 11:05 am

cHoc schreef:Ik weet niet of het zo is, Pieter en ik hebben dat niet uitgeprobeert, of aangedacht, maar dit haal ik uit de info van Falco van Nicolai. Als Pieter en ik die wel hadden gekregen toen hadden we dat zeker uitgeprobeert.

Afbeelding
ff checken dat we beiden hetzelfde bedoelen ;)
het blokje zo ver mogelijk naar voren tussen de platen gemonteerd alleen in de gaten van de rode lijn dan zou hij progressiever worden.
En het blokje zover mogelijk naar onderen tussen de platen gemonteerd alleen in de gaten van de blauwe lijn dan krijg je meer veerweg.

Je zou ook eens kunnen spelen met de links tussen de platen en de achterbrug, daar hebben Peiter en Ik het wel eens over gehad, als je die aan een kant een gat verplaatst (beide kanten hetzelfde 8) ;) ) dat je op die manier ook extra progressieviteit krijgt, maar dan ook weer wat minder veerweg, dat is de downside daaraan, al denk ik dat dat alleen maar positief kan uitvallen, maw, je raakt de zadelbuis/zadelpen niet bij volledig inveren.

Wat betreft de demper, ik zag niet dat het een pro pedal was, hoewel waarschijnlijk niet ideaal, is het wel beter dan een normale fox dh demper.
En een iets zwaardere veer zou ook mee kunnen helpen, ik weet niet wat voor veer er nu in zit, en in hoeverre hij voor je gewicht past, maar als hij iets te zwaar is voor je gewicht, dan zorgt de combinatie van veerspanning/jouw gewicht er voor dat je wat meer progressieviteit krijgt, zie het niet als een oplossing, maar meer als een lapmiddel.
Ja, zoals jij het zegt had ik het ook in gedachte. Tja, ik denk dat ik hem eerst gewoon zo laat staan zoals op mijn foto boven jouw antwoord hierboven. Dat is de stand waarin ik hem van jullie kreeg en ook de stand waarbij hij zoveel mogelijk onderin staat.

Ik heb een inderdaad iets te zware veer (iets van 50 a 100, per ongeluk) en omdat het een RC is kan ik de compressie ook nog instellen. Ik krijg hem niet zo snel gebottomd waarbij de shock alsnog ook een vrij goeie werking heeft voor mijn gewicht denk ik. Ik denk eerlijk gezegd dat het wel mee zal vallen :shutup: maar we zullen het hopelijk snel beleven...

Sven

Bericht door Sven » di feb 14, 2006 11:32 am

Wat een apparaat...

Echt te gek!! Ga je nu nog wat veranderen aan de setup?

Plaats reactie