WTP addict/ 4-seasons

Dirt, street of flatland fietsen met 26", 24" of 20" wielen.

Moderator:Beheerders

neok
WTP addict/ 4-seasons

Bericht door neok » do feb 09, 2006 12:29 pm

hello,

ik zou graag een eerste bmx gaan kopen (al wat mtb ervaring, niet zoveel) en wil zeker gaan voor een WeThePeople...

nu vraag ik me af of er veel verschil is in onderdelen tussen de addict en de 4 seasons (specificaties van de twee zijn iets te lang om hier te posten).

ik zelf ken niks af van bmx onderdelen, totaal anders dan mtb...
waarschijnlijk wordt het wel een addict, zou graag binnen maandje beginnen en ik zie het niet zitten om tot €600 door te sparen.
de addict 2005 kan ik voor €405 nieuw krijgen.

ik zie dat op al de WTP's maar 2 pegs zijn gemonteerd, kan je er nog 2 extra op monteren om zo ook wat flatland te oefenen ?

en als laatste, de addict en de 4 seasons, zijn het allround bikes of meer street/dirt/park gericht ?
ik zou hem zelden voor park gebruiken, vooral street/dirt en soms wat flatland klooien.

alvast erg bedankt voor de reacties enzo,
koen
live the life

Asphalt Licker

Bericht door Asphalt Licker » do feb 09, 2006 2:42 pm

De WTP Addict is een prima keus als "instap" bike, de 4Seasons lijkt ietsje luxer te zijn afgemonteerd (weet uit mn hoofd ook niet precies wat de afmontage van beide fietsen is), plus heeft een geintegreerde balhoofdset! Als je het geduld hebt, zou ik misschien toch effe doorsparen tot je genoeg hebt voor een 4Seasons, maar een Addict is zeker geen slechte keus!
Beide fietsen zijn vooral gericht op park/street/dirt rijden, vandaar dat er standaard 2 pegs op zitten.. De verschillen tussen een speciefieke park/street/dirt bike zijn op zich te verwaarlozen, de belangrijkste zouden zijn: wel/geen rotor, 4, 3, 2, 1 of geen pegs en wel of geen rem(men)..
Tuurlijk kan je vier pegs op een 4Seasons of Addict zetten, alleen lijkt me zo'n fiets verre van ideaal om flat mee te rijden; te zwaar en vooral te lang!

Tip: ook een zeer complete bike voor onder de € 400,- is deze

neok

Bericht door neok » do feb 09, 2006 7:02 pm

ok thanx,

zal waarschijnlijk geen eastern worden omdat ik liever niet online koop...

maar ik weet nog niet wat ik het liefste zal doen (dirt/street of flatland),
daarom kies ik liever geen flatland, is minder allround dan een dirt/street denk ik.
flatland zou gewoon wat basics zijn...zeker niet veel.

ik kijk nog uit naar andere reacties,
zijn er trouwens nog mooie, vergelijkbare bikes bij dragonfly of flybike ?

mercie,
koen
live the life

vt2rider
Contacteer:

Bericht door vt2rider » do feb 09, 2006 8:19 pm

Ik heb die Addict zien staan bij mijn lokale bmx-shop, zag er erg goed uit, heel basic, dus ook weinig dat kapot kan gaan. Je betaalt bij de 4-seasons denk ik vooral voor de extra opties die er op zitten, pegs, rotor, 2e rem enz. Je koopt met de Addict zeker een goede all-round bmx!
Ik rij zelf op een Flybikes Barcelona, erg fijne bmx, wordt jammergenoeg niet meer gemaakt omdat Flybikes besloten heeft om geen complete bikes meer te maken :( Misschien dat je er ergens nog 1 tegen het lijf loopt....
Afbeelding

succes met zoeken,
Daniel

neok

Bericht door neok » vr feb 10, 2006 12:06 am

bedankt voor de info !

(hangloose in brussel heeft dacht ik nog 1 type complete flybikes staan)

over de addict, wat is de gangbare prijs voor deze bmx ?
zal morgen even checken in de shop (hij kan vanaf volgende week de 2006 modellen leveren en de 2005 modellen met korting),
maar normaal gezien zou ik voor €405 of €450 een addict kunnen hebben (hangt af van de korting).

ik kan type en kleur kiezen, dus eum, toch nog even de andere modellen checken, wat is het verschil t.o.v. de 'bold' en de 'darkness' en de 'primate'

grtz,
koen

specs ADDICT:

Frame: Full 4130 cr-mo frame, Euro-BB Size: 20.5"TT Fork: Cr-mo steerer tube and blades, without U-brake pivots
Color 1: Frame: olive green Fork & handlebar: tan Color 2: Frame: mahogany Fork & handlebar: anthracite grey
Brake F: Tektro 985A-series (Caliper-brake) Brake R: Tektro 904AD-series (U-brake) Brake Levers F/R: Tektro, 289A Brake Cables wethepeople Jagwire slick cable Headset: VP components VP-A74F Stem: Salt pro, front clamping stem, 6061 T6 alloy forged, 55mm reach Handlebar: Full 4130 cr-mo Grips: Salt, kraton grips, lamella pattern, 130mm length
Chainring: 36T, New Salt cnc 6061T6 alloy sprocket, 5mm thick Crank Set: Salt, Pro tubular 4130 cr-mo crank arms and cr-mo spindle
Chain: KMC Z510, 1/2“x 1/8“ Rotor: - Freewheel: Odyssey™ 13t Pedal: Aluminum platform pedals, cr-mo axle BB Set: Sealed bearing Euro-bb set
Rims: Alex DX2418 rims, aluminum, front: black 36h, rear: black 48h with ground sidewall Tires F/R: Front: Kenda K-Rad x 2.125“, rear: Kenda Kontact x 1.95“, all black *
Hub/F: Salt, strong aluminum low-flange, sealed bearing, 3/8“ cr-mo axle, 36h Hub/R: Salt, strong aluminum low-flange, sealed bearing, 14mm cr-mo axle, 48h Pegs: Salt, steel, 1 pair, black, 38mm x 105mm Saddle: Wethepeople pro-complete seat with 8mm rails (VL-7040-8) Seat Post: Salt, straight type Seat Clamp: Salt, alloy single bolt Weight: 13.3kg (29.3lbs) Frame weight: 2.74kg (6.03lbs, 96.64oz)
Highlights/changes for 2006:

New Slim wethepeople Pro Saddle w/8mm rails New Salt PRO 4130 cr-mo tubular 3pc crank w/ sealed euro-bb Clean frame design with small dropouts, full 4130 Cr-mo, with smaller ø seatstays: 20.5mm, smaller ø toptube: 34,9mm Low flange, sealed bearing hubs Strong 6061 T6 alloy rims, only rear: ground sidewall for better brake performance New light 6061 T6 alloy CNC sprocket Full 4130 cr-mo fork
live the life

Asphalt Licker

Bericht door Asphalt Licker » vr feb 10, 2006 9:38 am

neok schreef: zal waarschijnlijk geen eastern worden omdat ik liever niet online koop...
Als je een fiets bij Soulcycle zou bestellen, mag je er echt wel van uit gaan dat ie netjes aan je huis wordt afgeleverd, ook in Brugge..!
neok schreef:flatland zou gewoon wat basics zijn...
ik kijk nog uit naar andere reacties,
zijn er trouwens nog mooie, vergelijkbare bikes bij dragonfly of flybike ?

mercie,
koen
Verkijk je er niet op; flatland is echt totaal iets anders dan street, park of dirt rijden!

Als ik zou moeten kiezen, zou ik (achteraf) veel liever besluiten een WTP, Eastern of Flybikes te kopen, in elk geval GEEN Dragonfly!
Mijn eerste bmx die ik compleet kocht was een Dragonfly, en bleek achteraf niet de beste keuze: cheapo afmontage en het frame is op een gegeven moment gescheurd bij balhoofd/downtube aanhechting!
Niet echt de kwaliteit die je verwacht..!

neok

Bericht door neok » vr feb 10, 2006 12:53 pm

ok tnx again !

die bewuste shop heeft GT, Dragonfly en WTP,
de eerste 2 merken werden me al afgeraden en aangezien ik zowiezo het al heb voor WTP wordt het dus een bike van deze stal.

online kopen doe ik niet omdat ik het niet betrouw, integendeel !
maar omdat ik m'n favoriete bike hier al kan kopen, dus waarom dan online bestellen...ook op vlak van garantie (anders moet m'n bike iedere keer terug daar geraken als er iets is....).

bij hangloose staat de barcelona van flybikes trouwens in promotie:
van €499 naar €399,
lijkt me ook wel mooi maar normaal blijf ik bij m'n keuze van de addict.
ik ga vanmiddag eens langs en laat dan weten voor hoeveel ik hem kan krijgen.

als het 2005 model veel korting heeft, is het dan geen goede keus hiervoor te gaan, is er veel verschil tussen het 2006 model ?

en als laatste nog es checken, bij bmx-frames zie ik soms verschillende maten...maar normaal gezien is er bij een complete bike toch maar één maat hé ?
dus ik moet me geen zorgen maken over een te groot/te klein frame ?
(ben 1m78)

grtz

edit: langs geweest bij dat winkeltje,
prijzen ging hij nog doormailen nadat hij hangloose had gebeld.
en ik zou 10 procent korting krijgen op de 2006-modellen.
dus als ik kijk naar de prijzen op hangloose (addict 2006: €489)
zou ik ongeveer zo'n €440 betalen,
is dit een goede prijs ?
ook de prijzen van de eventuele 2005 modellen in promo ga ik hier nog neerzetten als ik ze per mail gekregen heb.

de verkoper zei wel nog dat bij WTP (in tegenstelling tot bij Dragonfly) de remmen nog tussen de ketting en liggende achtervork zitten, ipv vlak achter de staande achtervork...al wist hij (of ik) niet zeker of dat nu ook nog het geval is bij de nieuwe modellen, iemand ?

sry voor die lap tekst, maar ik wil zeker zijn van m'n nieuwe aanwinst waar ik ongetwijfeld een nieuwe wereld mee ga ontdekken ;)

ciao
:worship:
Laatst gewijzigd door neok op vr feb 10, 2006 3:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
live the life

Asphalt Licker

Bericht door Asphalt Licker » vr feb 10, 2006 3:17 pm

Als je een goeie deal krijgt op een WTP Addict, zou ik dat zeker doen! De grootste verschillen tussen 2005/2006 model zijn vooral: een luxer zadel, en een crankset met euro bottom bracket! (Sommigen zijn hier absoluut VOOR, anderen zweren weer bij een USA-bb, daarnaast zijn er nog de nieuwe cuploze Spanish- en Mid BB's).
Daarnaast is er wat materiaal uitgespaard om gewicht te lager te krijgen.. Zelf ben ik hier niet zo heel erg fan van; ik rij liever op iets met een stevig (zwaarder) skelet, en bespaar gewicht op onderdelen. Een goed, nieuw frame kost je toch al snel zo'n € 250,- - € 300,- (en dan heb je nog ERG veel mazzel!)
Wat betreft maten: ik ben zelf +/- 1.8m, en rij tot nu toe op een frame met 20,75" toptube, maar zou liever iets langers willen (ben dan ook bezig een 21" T1 frame op te bouwen). Dit scheelt effectief slechts een paar millimeters, maar je voelt wel een verschil als je rijdt! Tuurlijk ligt het er ook aan wat je gewend bent, maar ik zou met jou lengte zeker niet korter gaan rijden dan 20,5" TT
Succes met je keuze!
Lennart

neok

Bericht door neok » vr feb 10, 2006 3:37 pm

ok thanx mate.

wel gelukkig de addict is het eerste model met 20.5" (bold is 19.5"),
dus dat is al in orde.

verder nog even over die rem,
bij de addict ligt die dus nog tussen de ketting (verkoper zei dat dat met die kleinere tandwielen problemen kon geven),
vanaf de 4-seasons ligt die rem vlak achter de achtervork dus...kan dit veel kwaad ?

:worship:

grtz
live the life

Asphalt Licker

Bericht door Asphalt Licker » za feb 11, 2006 9:35 am

Persoonlijk rij ik het liefst met "seatstay" brakemounts (remnokken op de staande achterbrug), maar ik ken zat gasten die met "chainstay" brakemounts rijden..
Chainstay brakemounts zou meer remkracht moeten hebben, maar inderdaad, met een kleinere tandwielverhouding kan het gebeuren dat je ketting je rem raakt. Hier zijn ook weer allerlei trucjes voor om dit op te lossen (bv. Flybikes maakt een zeer platte rem, waardoor de ruimte tussen rem en ketting iets groter wordt)...

Kijk anders ook eens op bmxigans,
of bikeguide..
Hier vind je heel veel info over frame maten en geometrie, en er staan zat foto's van gasten die zelf aan hun fiets hebben gesleuteld en "mods" hebben aangebracht...

Asphalt Licker

Bericht door Asphalt Licker » za feb 11, 2006 9:52 am

Hier een pic van een brake mod:
Afbeelding

neok

Bericht door neok » za feb 11, 2006 1:34 pm

jep even afwachten hoe dat zal gaan,
als er ooit problemen zijn, kijk ik wel uit naar een ander remsysteem (bv. die plattere rem van flybikes).

maar is nog even niet aan de orde,
eerst veel fun beleven ;)
bedankt voor de toelichting en de links,
kan en zal ik zeker gebruiken,

cheers!
live the life

Asphalt Licker

Bericht door Asphalt Licker » za feb 11, 2006 2:19 pm

You're welcome!
Alvast veel plezier met je nieuwe bike!

Groeten,
Lennart

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » za feb 11, 2006 2:22 pm

Asphalt Licker schreef:Hier een pic van een brake mod:
Afbeelding
Mist er hier niet een stukje chainstay of ligt het aan mij?
Stiekem toch mister P1

neok

Bericht door neok » zo feb 12, 2006 8:16 pm

vt2rider schreef:Ik heb die Addict zien staan bij mijn lokale bmx-shop, zag er erg goed uit, heel basic, dus ook weinig dat kapot kan gaan. Je betaalt bij de 4-seasons denk ik vooral voor de extra opties die er op zitten, pegs, rotor, 2e rem enz. Je koopt met de Addict zeker een goede all-round bmx!
Ik rij zelf op een Flybikes Barcelona, erg fijne bmx, wordt jammergenoeg niet meer gemaakt omdat Flybikes besloten heeft om geen complete bikes meer te maken :( Misschien dat je er ergens nog 1 tegen het lijf loopt....
Afbeelding

succes met zoeken,
Daniel
even terug komen op je post,
je zegt dat de addict geen rotor heeft, bedoel je hiermee zo'n "gyro" stuur waarmee je je stuurtje helemaal kan omdraaien tijdens tricks ?

maar als je dit niet hebt, kan je toch in principe ook je stuur helemaal ronddraaien ? is dit om het sneller te laten gaan bij bv. spins ?
live the life

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » zo feb 12, 2006 8:40 pm

Je hebt tog ook nog een remkabel waar je mee zit....
een Gyro zorgt er voor dat je je stuur oneindig rond kan draaien...
dat kan niet als je een kabel hebt...
Stiekem toch mister P1

neok

Bericht door neok » zo feb 12, 2006 11:21 pm

flybikes barcelona,WTP addict (en op de site ook de 4-seasons) hebben allemaal geen gyro-stuur (standaard dan toch).

is dit dan geen belemmering in je tricks-arsenaal,
dat kan je al de tricks met barspin enz... niet meer doen ?
vind dit nochtans mooie tricks...

grtz
live the life

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » ma feb 13, 2006 8:15 am

je kan ze wel doen maar dan moet je na afloop je stuur weer terug draaien omdat je met je kabel zit....
logisch tog?
Stiekem toch mister P1

neok

Bericht door neok » ma feb 13, 2006 7:02 pm

ok,daarstraks nog ff langs de shop gepasseerd,
de eigenaar z'n zoon gaat juist een nieuwe bmx kopen dus ik kon eventueel z'n gebruikte WTP thrillseeker overnemen voor €360.

zwart frame, gyro-stuur, voor-en achterrem, primo slick vooraan dacht ik,enz...

is weer niet typisch dat ik op het laatste iets anders zou nemen maar het ziet er wel aanlokkelijke deal uit.
even op gereden maar leek me nogal klein frame, hij ging nog checken of het 20.5" was, weet iemand dit ?

lijkt het jullie een goede deal ?
voordeel is €100 besparen, heel goede staat van de bike, blauwe (ik gok odessey pedaaltjes) enz...nieuwprijs zou rond €595 zijn ?

iemand ervaring hiermee (hij liet me natuurlijk de vrije keus maar ben nu toch wel te vinden voor deze mooie bike) ?

tnx!!

edit:
was ook nog een ander, kleiner tandwiel vooraan en ander bracket,
enigste nadeel was wel de semi-lagers zei de verkoper ?

help mij :arms:
live the life

Asphalt Licker

Bericht door Asphalt Licker » ma feb 13, 2006 7:40 pm

Ik geloof dat ik zo'n beetje alle info en adviezen wel heb gegeven..
Je zal toch zelf een keus moeten gaan maken..!
Om beide bikes goed tegen elkaar af te kunnen wegen, zou je toch echt een precieze parts list neer moeten zetten om te kunnen bepalen wat een betere deal zou zijn..
Bedenk wel, dat als bmx je zal gaan bevallen, je ook je bike zal gaan (blijven) upgraden, en voor je het weet, zit je met een kinderfiets van 1000+ euros..!
Als je dit als uitgangspunt zou nemen, dan vind ik persoonlijk het verschil van €100,- eigenlijk wel te verwaarlozen..
Aan de ene kant een 2e hands WTP Thrillseeker met wat upgrades,
of een WTP Addict, (zeer) compete instap bike... hmm (had die gast niet ook een nieuwe Addict 2005 voor rond de €400,- zei je?)
of, alsnog een complete, *NIEUWE* Eastern Metalhead, jawel, voor €360,-
Afbeelding
Ik weet niet of je hier nog iets aan hebt, of dat ik het je alleen maar moeilijker heb gemaakt, hehe..!
In elk geval wederom succes!

neok

Bericht door neok » ma feb 13, 2006 7:54 pm

ja ik weet het, k'kheb al veel te veel gevraagd (bedankt trouwens voor al je reply's !!)

maar er was een vriend mee die ook bmx't (wel nog niet lang) en die was echt wel te vinden voor die thrillseeker dus die deed me toch hard twijfelen...

keuze gaat nu zowiezo tussen die twee bikes: WTP addict of die tweedehands thrillseeker, ik zou beter direct die bike kopen gewoon gaan rijden, daar draait het toch om.

maar oké,
specs van de addict staan hierboven,
die van thrillseeker heb ik al overal gezocht op internet maar niet gevonden (en meeste is toch vernieuwd).

toch nog eens gaan navragen bij de verkoper...moest die maat 20.5" zijn ga ik denk ik toch wel voor de thrillseeker.

die addict, daarvan zal ik de prijzen nog krijgen, de 2006 zou voor +/- €440 moeten zijn.

tnx !!!
live the life

neok

Bericht door neok » ma feb 13, 2006 8:23 pm

hieronder de specs van de Thrillseeker, die van de tweedehands kan ik niet precies krijgen...(verkoper mailde net terug, antwoorde niet op die vraag...wel wat te verstaan).

grtz

tweedehands (die ik zou kopen):

Kader 20.5
Sprocket fbm 60.13 33 tanden van 57 euro nieuw geplaatst
Hub odyssey van 125 euro keuze tanden 16-14-13-12 nieuw geplaatst
velgen allexrims alu
pedalen odyssey 40 euro nieuw geplaatst
kogelllager in braquet 25 euro nieuw geplaatst
als je wil 2 nieuwe kenda dirt banden verwisselen met deze nu
keten kmc Z51 nieuw geplaatst
trapas 170 mm 3 piece
prijs 360 euro

nieuw (standaard):

Description
The 2005 Thrillseeker has an updated geometry in 2005, with stronger & lighter tubing. It also comes with a stronger & lighter headset and stem, the 36T Stereo sprocket, 13T Odyssey freewheel and a Hombre rear U-Brake.

Frame
100% Japanese Sanko 4130 Cro-mo 20.5" frame w/Heat-treated dropouts & headtube

Forks
100% 4130 Street forks w/U-brake pivots

Chainset
WTP Salt 3pc Tubular 100% 4130 Cro-mo cranks & 100% 4130 Cro-mo spindle

Stem
Forged 6061-T6 Aluminium Salt stem (front-loading)

Front Brake
Dia-Tech, Hombre U-Brake

Rear Brake
Dia-Tech, Hombre U-Brake

Brake Levers
Tektro brake levers
Rims
Alex DM24 aluminium rims, 48h (Chrome-plated)

Hubs
Salt mid-flange 6061-T6 aluminium front hub w/14mm Cro-mo axle (Sealed)
Salt mid-flange 6061-T6 aluminium rear hub w/14mm Cro-mo axle (Sealed)

Tyres
Maxxis M-Tread 2.1" tyres

Saddle
Salt Micro-Adjust seatpost

Pedals
Wellgo Aluminium Platform pedals w/Cro-mo axles

Stunt Pegs
Salt Steel pegs (1 pair)

Miscellaneous
SST Oryg detangler
live the life

Asphalt Licker

Bericht door Asphalt Licker » ma feb 13, 2006 8:50 pm

...aangezien het verschil in prijs niet zo heel groot is, zou ik *persoonlijk* toch voor nieuw gaan..
Maar dat kan ik niet voor je beslissen... :|

neok

Bericht door neok » di feb 14, 2006 6:49 pm

k'stond daarpas in de winkel, klaar met het geld en m'n maat mee om die mooie bike direct even uit te testen...maar z'n zoon verkocht hem niet meer.

kut, grote ontgoocheling, maar zaterdag gaat hij zowiezo naar hangloose,
dus wordt zogoed als zeker de flybikes barcelona (voor €399 ipv €499).
addict wordt het niet omdat de 2005 modellen er niet zijn en 2006 model vind ik net iets te duur ivm die flybikes.

licht van gewicht en goede basic bmx,
enigste negatieve wat ik er van hoorde zijn de ietswat zwakkere velgen.

tnx voor al de info mensen,
hopelijk lukt het nu wel allemaal en wordt het een goede koop :lol:

grtz
live the life

Asphalt Licker

Bericht door Asphalt Licker » di feb 14, 2006 7:07 pm

Haha, ik begon zelf nog te twijfelen over die Thrillseeker, er zaten toch aardig wat nuttige upgrades op, maargoed, die is dus weg..!
Die Flybikes ziet er nice uit gast! Alvast gefeliciteerd!
En wat betreft zwakke velgen; als je maar lomp genoeg rijdt, krijg je alles stuk..! ;)

Plaats reactie