Na lang wachten... M'n nieuwe fiets!!

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Sven
Na lang wachten... M'n nieuwe fiets!!

Bericht door Sven » di feb 07, 2006 4:23 pm

...is er tijd voor vernieuwing.
Na het afgelopen jaar, dat best veelbewogen was (denk aan scheenbeenvliesontsteking), school en werk veel tijd in beslag namen, brak 2006 aan. Ik wist dat ik tijd over zou gaan houden, dus ik ging meer fietsen.

In 2001, toen ik mijn 1ste goed uitgeruste fiets had gekocht, reed ik rond op een no-name kinesis frame. Niks slechts aan, goed en stijf frame, maar nu na 5 jaar merk je dat je de grenzen hebt bereikt. Ook de vork, een SID 100, die in 2001 was aangeschaft, was niet meer wat ik zocht.

Op dat moment zag de fiets er als volgt uit:
Foto 1
Foto 2
Foto 3

Sowieso had ik al de afgelopen tijd veel upgrades gedaan aan de fiets. Andere wielen, andere aandrijving, exotische cranks, etcetera.

Toen kwam eind 2005 / begin 2006 een mega-aanbieding langs. Zoals in dit Topic al eens langskwam, heb ik een goede deal kunnen sluiten met Serge voor een erg mooi Rocky Mountain Vertex frame. Veel mensen waren al aan het raden, ik werd zelfs overladen met PM'tjes, echt waar!!

Nogmaals wil ik Serge bedanken voor de goede verzending. Als voorbeeld!!!!

Nadat ik het frame had ontvangen ben ik gaan zoeken naar een goede vervangende voorvork. Ik had voor mezelf het idee om voor Fox te gaan, maar ik heb me over laten halen tot Rockshox. Helaas vond ik de 2006 modellen (no offence) totaal niet mooi, en ik ben op zoek gegaan voor een 2005 model.

Na wat zoeken en ergernis, kwam ik uit in Vaals bij Bikefun. Zij hadden nog 1 Reba Team liggen, 2005, zwart met Poplock. Alleen de vorkbuis afgezaagd!! Te gek dus, vooral de prijs.

Als ik nou achteraf kijk, ben ik best trots om te zien dat ik door de jaren heen niet overhaast producten heb gekocht, en heb afgewacht om een uiteindelijk sterke en duurzame fiets te kunnen bouwen, tegen een redelijke prijs!

Afgelopen week heb ik m'n vertrouwde bikemaatje teruggebracht naar m'n fietsemaker. Deze ontfermde zich erover en zei me: "Dinsdag, dan mag je weer es langskomen."

Nou... Vandaag is het dinsdag en ik heb mijn beauty opgehaald. Ze weegt 10,9 kg, en is echt om te kwijlen...

Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5

Wat is er nou allemaal veranderd? :?

- Frame [van Kinesis 19,5" naar Rocky Mountain Vertex, 19,5"]
- Vork [van Rockshox SID 100 naar Rockshox Reba Team (U-turn, 85-115mm)]
- Zadelpen [van RaceFace Prodigy naar RaceFace XY0]
- Voorderailleur [van XT 2005 naar XT 2006, ivm klemband.]

Zo... en nu is ie af. Geweldig he?
Ik ben er zeer tevreden mee, op het kleine stukje dat ik heb gefietst was het al geweldig, accelereert als een gek en superstijf. Ook de vork sta ik enorm van te kijken, goed werk!!

Donderdag ga ik em afbikkelen in de heuvellanden hier in Limburg, dan laat ik nog wat horen!!

Groeten...
Laatst gewijzigd door Sven op wo feb 08, 2006 12:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

serge

Bericht door serge » di feb 07, 2006 4:30 pm

Je hebt er een mooie bike van gemaakt, echt prachtig.
Ik hoop dat je er net zo veel plezier aan zal hebben zoals ik.

:dribble:

Have fun.....Grezztzz ....Serge.......

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » di feb 07, 2006 4:31 pm

Vette bike Sven, ik hoop dat je er heel veel plezier van mag hebben. :)
Giant NRS Team.
Rocky Mountain Element.
American Eagle Lake Tahoe.

Marklesss
Contacteer:

Bericht door Marklesss » di feb 07, 2006 4:44 pm

Heel mooi (Y)
:: Turner DHR / Turner 4X / Turner Flux ::

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » di feb 07, 2006 7:17 pm

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH,

Die is mooi, waarom kom je niet gezellig, ouwehoeren met ons op de veluwe in maart.

Maarre, nice bike. Heel mooi Sven, doe je leuk.

RInse
Whoop Whoop!

Gène

Bericht door Gène » di feb 07, 2006 9:56 pm

Zeker niet slecht, lekker klassiek, jij hebt hem al in elkaar staan, ik moet nog ff wachten.

Ik denk dat je meer dan tevreden mag zijn over de afmontage, daar is niets op aan te merken.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Sven

Bericht door Sven » di feb 07, 2006 10:52 pm

Thanks, thanks... :oops:

Ik ben ook zeer verrast over het eindresultaat.. Ben er stiekem ook heeeel trots op!! Maar ik moet wel zeggen, ik zie het resultaat nu wel van stukje-bij-beetje-upgraden...

Veluwe in Maart moet ik ff kijken, zit met vervoer, en fiets in de trein moet ik ff kieken.

Gène, jouw bike wordt zeker wel vet!

Owja, nog even een vraag. Kan iemand mij vertellen hoe de meest ideale manier van installatie is voor de remote lockout van de Reba?

jojo

Bericht door jojo » wo feb 08, 2006 12:42 pm

D'n Helle schreef:Owja, nog even een vraag. Kan iemand mij vertellen hoe de meest ideale manier van installatie is voor de remote lockout van de Reba?
Montage van de poplockabel bedoel je? De poploc hendel in open stand zetten en de binnenkabel op de vork vast draaien. that's all!!
keybone collector!!!

Sven

Bericht door Sven » wo feb 08, 2006 12:49 pm

Neenee... van het hendeltje zelf.. De fietsenmaker heeft em me tussen de rechter rem- en shifterunit gezet, maar ik vind het nogal raar staan, staat omhoog tussen de twee units...

Iemand enig idee?

jojo

Bericht door jojo » wo feb 08, 2006 12:51 pm

D'n Helle schreef:Neenee... van het hendeltje zelf.. De fietsenmaker heeft em me tussen de rechter rem- en shifterunit gezet, maar ik vind het nogal raar staan, staat omhoog tussen de twee units...

Iemand enig idee?
ja zo had ik hem eerst ook, maar is beetje kwetsbaar zo idd. heb hem nu aan de linkerkant van het stuur rechts van de shifter en de rem (zo dicht mogelijk er tegen aan). en dan naar beneden gericht.
keybone collector!!!

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » wo feb 08, 2006 12:58 pm

Rocky Mountain Vertex: een van de mooiste klassiekers!

Have fun!

Sven

Bericht door Sven » wo feb 08, 2006 1:09 pm

;)

Thanx...

En sorry nog he... :oops:

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » wo feb 08, 2006 1:48 pm

D'n Helle schreef:;)

Thanx...

En sorry nog he... :oops:
No hard feelings at all :)

Het recht van de snelste ;)

blizzard

Bericht door blizzard » wo feb 08, 2006 2:23 pm

Gefeliciteerd! Je hebt de op 1 na mooiste fiets! (3 keer raden welke mooier is) Alleen jammer van dat Alu ;)
Steel is Real

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » wo feb 08, 2006 3:10 pm

Very Nice! Zonder meer een pracht fiets, komt toch véél mooier over als een Noname-Kiniissesess.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Gène

Bericht door Gène » wo feb 08, 2006 8:55 pm

Ik zou zeggen, zoek het op in wat tijdschriften, kijk hoe daar de hendel staat afgesteld, vaak zijn er wat foto's van prof's met een dergelijke hendel. Zij hebben dat ding op de meest ideaale stand staan.

Of je moet zelf een beetje stoeien. Maar zoals tie nu staat ziet er inderdaad een beetje gek uit.

mzzl
Gène

Sven

Bericht door Sven » wo feb 08, 2006 11:07 pm

Hij staat idd verdomde raar.

Morgen ff uitproberen en ff stoeien.
Tis wel een ideaaaal systeem, dat poplock.. Lekker simpel, en gewoonweg super... Of ben ik nu verwend? ;)

Iemand nog comments? ;)

Gène

Bericht door Gène » do feb 09, 2006 4:49 pm

Dat zowiezo, verwende snotaap!!

Als kind had je ook al zeker de grootste snoepjes.

Ik ken het, ik had ze ook 8)

mzzl
Gene

Sven

Bericht door Sven » ma feb 13, 2006 8:35 am

:D

Wat een fiets...

Al een paar keer wezen biken en wat een verschrikkelijk verschil. Superwendbaar, superstijf, echt top!

De vork werkt ook top, de poplock hendel is echt erg handig, je bent veel eerder geneigd om em ff te locken.. Misschien toch nog wat met de luchtdruk en rebound spelen...

Moet wel ff wennen aan de elevated top tube, das wel wat anders dan mijn oude vlakke frame...

Echt kicken gewoon... Het is alleen zoveel schoonmaakwerk!

wictor

Bericht door wictor » ma feb 13, 2006 9:04 am

Vette bak! Leve RM.

Ik heb een '02 Vertex met een vrij lange Marzo Marathon erin ('02 - 465 mm lang) en ik vindt 'm eigenlijk net te traag sturen met een ietsje langere vork. Heb je je Reba vooral op 85 mm staan?

Sven

Bericht door Sven » ma feb 13, 2006 3:19 pm

Ik heb em idd vooral op de 85 staan. Inbouw kan ik, als je wil, ff meten voor je. Op de 100-115 merk je idd dat ie trager stuurt, maar nog wendbaar!!

Die van jou vind ik ook te gek, was eigenlijk de aanleiding tot dit... ;)

wictor

Bericht door wictor » ma feb 13, 2006 6:26 pm

Thanks. Mooi om te horen dat 'ie als inspiratie kan dienen.

Ik vindt zelf m'n Marathon eigenlijk een beetje lang, en twijfel om de Fox van m'n fully (1.5 cm korter) erin te gooien en in de FS een 100 mm vork te knallen. Die wordt dan wel een beetje chopper, maar dat combineert beter met de 90 mm achter...

Sven

Bericht door Sven » di feb 14, 2006 11:31 am

Is misschien wel een optie om jouw kortere vork eens te proberen, als je nou echt merkt dat het veel racier is, zou het wel een optie zijn!!

Veel succes ermee...

Sven

Bericht door Sven » di apr 11, 2006 8:22 pm

Zo. Het leek me handig om eens, in tegenstelling tot vele andere fietsintro's, een verslagje te plegen over m'n nieuwe fiets, zoals hierboven geschreven. Reden hiervan: eindelijk eens een goede lange tijd kunnen testen...

Vieze foto...

Na 2 maanden goed testen, proberen, afstellen en klooien ben ik eruit.. Wat een fiets. Ik heb wat zitten te spelen met de voorvork (wat een instelbaarheid :shock: ) en vele mogelijkheden met stuur en zadel uitgeprobeerd. Ik zit nu echt super op deze fiets en ben er helemaal tevreden mee.

Als ik nou achteraf kijk naar de testkilometers in deze 2 maandjes (902 stuks... :) ) die in korte rondjes van rond de 50-55 kilometer zitten, zijn de grootste vooruitgangen toch wel als volgt:

- Stijfheid
Het nieuwe frame is qua achterzijde vreselijk stijf. Om eerlijk te zijn, ik had best pijn aan m'n achterste toen ik van het eerste rondje terugkwam, maar de smile op m'n gezicht was niet weg te tim-mer-en. Het grootste voordeel hiervan is dat het achterwiel veel beter te plaatsen is waar ik het wil, ik voel m'n achterzijde echt precies rijden waar ik het wil!

- Acceleratie
Bij m'n vorige frame (niks slechts daarover!!) merkte ik vaak dat ik moeilijker wegkwam na bv. een bocht of moeilijke passage. Mede door een 100mm voorvork was dat op dat moment een moeilijk punt. Ik heb toen al vaker zitten te denken om m'n vork terug te brengen naar 80mm, maar toen kwam deze bike.
Nu op dit moment is de geometrie vreselijk snel. Ik merk echt veel vaker dat met een enkele pedaaltrap je snelheid echt vooruit vliegt, echt heel fijn om te merken.

- Wendbaarheid
Net als hierboven beschreven, de wendbaarheid. Wat een geometrie. Je duwt de bike in onmogelijke posities, voor mijn gevoel. Ik merk echt duidelijk dat de grenzen van deze combi veeeeel verder liggen dan m'n vorige bike.

Conclusié
Uiteindelijk ben ik natuurlijk de gelukkige die hierop mag rijden, maar als ik achteraf bekijk na deze kilometers dat het een verschrikkelijke vooruitgang is, zowel optisch als functioneel. Daarom ook dit verhaal om nogmaals te benadrukken of er wel degelijk een verschil is.

Ik hoop dus ook dat dit in goede aarde valt, om ook eens een keer na al die speccies en mooie plaatjes een goed verhaal te horen over de functionele aspecten van een bike!

Nou vooruit... Dan maar 1 plaatje omdat ik 'm heb gepoetst....
Schoon plaatje!!

N I E L S

Bericht door N I E L S » di apr 11, 2006 8:38 pm

Dat is een mooie conclusie en goed te horen. Je bike ziet er mooi uit dus het is des te beter dat ie net zo best rijdt! ;)
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Plaats reactie