Doortrappende Giant XTC zonder versleten onderdelen

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
nielsbreuklander
Berichten:2
Lid geworden op:wo jan 18, 2006 4:11 pm
Doortrappende Giant XTC zonder versleten onderdelen

Bericht door nielsbreuklander » wo jan 18, 2006 4:28 pm

Hoi,

heb hier een Giant XTC van een paar jaar oud. Laatst waren de ketting en cassette versleten. De boel vervangen (beide SRAM 990) en sinds die tijd slaat de boel (achter) over zodra je de modder in gaat.
Dit gebeurt op alle tandwielen behalve de middelste (met de beste kettinglijn)

Het crankstel was niet oud maar is ook vervangen in een poging de problemen op te lossen maar dit hielp niets. Er zit nu een truvativ crankstel op met zeer weinig schakel nokken dus daar blijft niets meer achter haken.

De body is vervangen, maar ook dit hielp helemaal niets. Omdat het alleen met modder was was de gedachte dat water/modder in de body kwam en problemen veroorzaakte maar ook dit is dus niet het geval.

De ketting is al een schakel ingekort maar ook dit helpt helemaal niets.

De derailleur was al nieuw.

Voor zover bekend is het frame heel en recht.

Oftewel het gehele loopwerk is nieuw maar toch slaat de boel over.
Wie heeft dit wel eens vaker gehoord

Alvast bedankt,
Niels

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Bericht door Erikje » wo jan 18, 2006 4:44 pm

Met doortrappen van de ketting over de tanden de body vervangen :?

Waar je even naar moet kijken is of de ketting goed geponst is of in dit geval denk ik de golden/silver power link van SRAM. Wat gebeurt vaak? De ketting zit te vast, dus even los wrikken waar je geponst hebt, net alsof je je ketting zijdelings wil breken.

Erikje

nielsbreuklander
Berichten:2
Lid geworden op:wo jan 18, 2006 4:11 pm

Bericht door nielsbreuklander » wo jan 18, 2006 4:47 pm

Klopt, maar toen was nog niet helemaal duidelijk wat de oorzaak van het doortrappen was.
Vanmiddag gezien dat de (nieuwe)ketting over de (nieuwe) tandwielen heen glijdt.

Bansheebeest gain
Berichten:973
Lid geworden op:di feb 01, 2005 10:47 pm
Locatie:Antwerpen.

Bericht door Bansheebeest gain » zo jan 22, 2006 9:36 am

is maar een hele kleine gok he , maar het kan zijn da je nieuwe ketting niet past op je nieuwe casette..
ik zou eens in die richting zoeke

Gebruikersavatar
vanspauwent88
Berichten:126
Lid geworden op:ma sep 26, 2005 8:44 pm
Locatie:hoeselt limb.

modder

Bericht door vanspauwent88 » zo feb 05, 2006 8:56 am

kan ook zijn dat als je in modder rijdt dat je kleinste tanwielen van vanachter vol gaan zitten met modder en dan doortrappen.
of deralleur wat niet tegoei is afgesteld maar dat al het wel niet zijn :)

Gebruikersavatar
Hotsnail
Berichten:740
Lid geworden op:ma jan 09, 2006 8:23 pm
Locatie:Jirnsum, Friesland
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » zo feb 05, 2006 11:48 am

Hoeveel versnellingen heeft je casette? als het een 7 of 8 speed casette is en je hebt er een 9-speed ketting op gezet past het volgens mij ook niet. De 9-speed ketting is nl smaller als de dikte van de tandwielen.
Ijzeren paarden eten geen haver....

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » do feb 09, 2006 9:13 pm

9-speed ketting past wel op een 7,8 en natuurlijk 9-speed casette.
Andersom krijg je gegarandeerd problemen!
Misschien is er perongeluk een 8-speed casette opgekomen.
Hij gaat dan alleen doortrappen op de klein tandwielen achter.
Succes!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Plaats reactie