Stuurbuis extender, uitleg graag!
Moderator:Beheerders
Heeft er iemand ervaring met een stuurbuis extender? Wat ik wil is maximaal 5cm extra lengte aan m'n stuurbuis, zodoende kan ik wat spelen met spacers en grotere (hogere) stuurpennen. Momenteel is het echt milimeter werk zonder spacers!
Ik kwam deze van BBB tegen:
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=8180
Maar ook op de site van BBB zelf kan ik niet vinden hoe het nou precies werkt. Hoeveel cm krijg je erbij en hoelang is het ding zelf? Mijn stuurbuis is namelijk 20cm lang en hij mag natuurlijk niet aan de onderkant uitsteken. Verder ben ik benieuwd hoe het met de star flanged nut (hoe dat in het nederlands?) zit die nu in m'n stuurbuis zit. Ik neem aan dat die er uit moet, maar zit er dan al 1 in die extender?
Wat is trouwens de beste manier om zo'n nut uit de stuurbuis te halen?
Natuurlijk vraag ik me ook af of het allemaal wel sterk/betrouwbaar is. Over BBB zadelpennen heb ik namelijk al de nodige problemen gelezen.
Kortom, wie kan me vertellen of dit is wat ik zoek.
Maar ook op de site van BBB zelf kan ik niet vinden hoe het nou precies werkt. Hoeveel cm krijg je erbij en hoelang is het ding zelf? Mijn stuurbuis is namelijk 20cm lang en hij mag natuurlijk niet aan de onderkant uitsteken. Verder ben ik benieuwd hoe het met de star flanged nut (hoe dat in het nederlands?) zit die nu in m'n stuurbuis zit. Ik neem aan dat die er uit moet, maar zit er dan al 1 in die extender?
Wat is trouwens de beste manier om zo'n nut uit de stuurbuis te halen?
Natuurlijk vraag ik me ook af of het allemaal wel sterk/betrouwbaar is. Over BBB zadelpennen heb ik namelijk al de nodige problemen gelezen.
Ervaringen heb ik er niet mee, maar die "nut" heb je
niet meer nodig want die krijg je nieuw.
Wel moet je ff de oude eruit tikken (met een buis bv.).
En zo te zien draai je het stuk wat in je stuurbuis gaat
afzonderlijk van je roundhead aan, vandaar de "nut"er bij.
Het onderste klemdeel werkt zoals het stuur op een gewone fiets
geklemd wordt.
Over de maat, lijkt mij wel dat dat goed zit.
(of je zou hem zelf korter kunnen maken van bovenaf).
En BBB maakt best redelijk spul (niet alles uiteraard).
En qua sterkte, ik zou er niet mee DH gaan of al te extreem
want het is nooit steviger dan een originele lange stuurbuis.
Er komen toch redelijk wat krachten vrij op die extra overbrenging nl.
niet meer nodig want die krijg je nieuw.
Wel moet je ff de oude eruit tikken (met een buis bv.).
En zo te zien draai je het stuk wat in je stuurbuis gaat
afzonderlijk van je roundhead aan, vandaar de "nut"er bij.
Het onderste klemdeel werkt zoals het stuur op een gewone fiets
geklemd wordt.
Over de maat, lijkt mij wel dat dat goed zit.
(of je zou hem zelf korter kunnen maken van bovenaf).
En BBB maakt best redelijk spul (niet alles uiteraard).
En qua sterkte, ik zou er niet mee DH gaan of al te extreem
want het is nooit steviger dan een originele lange stuurbuis.
Er komen toch redelijk wat krachten vrij op die extra overbrenging nl.
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----
-----Nil Nobis Absurdum-----
Heb het wel eens gebruikt, die star flanged nut verdwijnd dan. aan de onderkant van die verlenger zit een blokje (zie foto met kartels / ribbels) die zit met een scheef vlak aan de rest van die pen, als je de inbus aandraait draai je ze naar elkaar toe en klemmen ze zich zelf.
Die star flanged nut eruit halen, lijkt me het makkelijkst eom hem gewoon door de hele stuurbuis te slaan, komt hij er onder wel weer uit.
of die bbb een goede is geen idee.... heb zelf ooit eens een merk loze gehad maar deed het ook prima.
Die star flanged nut eruit halen, lijkt me het makkelijkst eom hem gewoon door de hele stuurbuis te slaan, komt hij er onder wel weer uit.
of die bbb een goede is geen idee.... heb zelf ooit eens een merk loze gehad maar deed het ook prima.
keybone collector!!!
-
Ik heb juist de zelfde moeten steken.
Dan kon ik mijn gedeukte schuine stuurpen vervangen door een rechte stuurpen!
Ma ben er alles behalve tevreden over! Na elke rit waarbij een afdaling is komt er terug speling op de kopserie! En dit omdat deze extender niet op zijn plaats blijft zitten en iets naar boven komt!
Met deze starnut kun je je stuur ook niet vastdraaien zoals bij de normale wijze, maar als je te fel/hard aandraait komt deze extender gewoon naar boven!
Heeft er hier nog iemand zo een probleem gehad, is wel vervelend!
Ben eraan het denken om eventueel de extender langs de onderkant van de vorkbuis klem te zetten door middel van een schroef of dereglijke! Maar moet dat nog eens bekijken!
Dan kon ik mijn gedeukte schuine stuurpen vervangen door een rechte stuurpen!
Ma ben er alles behalve tevreden over! Na elke rit waarbij een afdaling is komt er terug speling op de kopserie! En dit omdat deze extender niet op zijn plaats blijft zitten en iets naar boven komt!
Met deze starnut kun je je stuur ook niet vastdraaien zoals bij de normale wijze, maar als je te fel/hard aandraait komt deze extender gewoon naar boven!
Heeft er hier nog iemand zo een probleem gehad, is wel vervelend!
Ben eraan het denken om eventueel de extender langs de onderkant van de vorkbuis klem te zetten door middel van een schroef of dereglijke! Maar moet dat nog eens bekijken!
-
Als je de schroef vanboven harder aandraait dan zou je bij het normale systeem je stuurpen gewoon vastzetten, bij dit draai je gewoon de extender omhoog!
Ik denk dat deze niet echt gemaakt zijn voor te mtb'en!
Als ik er gewoon mee op de weg rij geen probleem, maar 1maal wat ruiger werk en dan weer miserie!!
Voor mij was het in ieder geval 15euro te veel geweest!
Ik denk dat deze niet echt gemaakt zijn voor te mtb'en!
Als ik er gewoon mee op de weg rij geen probleem, maar 1maal wat ruiger werk en dan weer miserie!!
Voor mij was het in ieder geval 15euro te veel geweest!
Re: Stuurbuis extender, uitleg graag!
Ik kan me vergissen, maar volgens mij is het BBB-ding waarnaar je verwijst bedoeld om een klassiek balhoofdstel-met-draad geschikt te maken voor Ahead-stuurpennen. Het lijkt me dat een Ahead Riser beter bij jouw vraag past, zoals deze:Caramba schreef:Heeft er iemand ervaring met een stuurbuis extender?
KNIP
KNIP

Dit exemplaar zit sinds driekwart jaar op onze straattandem en geeft 5 cm. extra verhoging. Of dit voldoende sterk is voor een MTB zou ik niet weten, op deze tandem heeft hij in de eerste 2.000 km. in elk geval geen krimp gegeven. Het is ook een uitermate simpele constructie: een klont aluminium die met twee wiggen op de plaats van de bestaande stuurpen geklemd wordt. Er bovenop bevestig je weer de stuurpen en de extra-lange binnenbout gaat gewoon weer in de bestaande star-fangled nut.
Deze 'risers' zijn onder allerlei namen te koop, zoals Zoom, Satori enzovoorts.
Opzich interessant, maar niet zo mooi en ik denk ook te lang/hoog voor mij. Waarom denk je trouwens dat die BBB extender voor draadbalhoofden is?
Heb nog even wat gezocht, en kwam dit tegen:
http://www.bikepartsusa.com/product_inf ... 35&large=1
55mm is denk ik al teveel plus ik kan niet met de hoogte spelen lijkt het. Hiermee komt mijn stuurpen dus gewoon 55mm hoger te staan.
Weet je waar ik aan zat te denken, maar ik weet niet of het bestaat. Kan je niet gewoon een buis in de stuurbuis steken (net als een zadelpen in het frame) die aan de bovenkant dus dezelfde diameter heeft als de stuurbuis en die bovenkant kan je dan gewoon afzagen op de lengte die je wil. Deze kan je dan heel makkelijk vastzetten door aan de onderkant van de stuurbuis bij de kroon met een plaatje+bout en een star flanged nut in de binnenbuis te steken en zit ie muurvast. Aan de bovenkant heb je dan een mooie doorlopende stuurbuis en het geheel zit dan ook gewoon weer met een normale star flanged nut vast dus. Als deze uitleg niet duidelijk is maak ik wel een tekening
55mm is denk ik al teveel plus ik kan niet met de hoogte spelen lijkt het. Hiermee komt mijn stuurpen dus gewoon 55mm hoger te staan.
Weet je waar ik aan zat te denken, maar ik weet niet of het bestaat. Kan je niet gewoon een buis in de stuurbuis steken (net als een zadelpen in het frame) die aan de bovenkant dus dezelfde diameter heeft als de stuurbuis en die bovenkant kan je dan gewoon afzagen op de lengte die je wil. Deze kan je dan heel makkelijk vastzetten door aan de onderkant van de stuurbuis bij de kroon met een plaatje+bout en een star flanged nut in de binnenbuis te steken en zit ie muurvast. Aan de bovenkant heb je dan een mooie doorlopende stuurbuis en het geheel zit dan ook gewoon weer met een normale star flanged nut vast dus. Als deze uitleg niet duidelijk is maak ik wel een tekening

Met alle respect maar dat lelijke ding mag gewoon niet gepost worden.
En veel vertrouwen heb ik er ook niet in.
Wat betreft de headlock:
Als ie aan de onderkant schroefdraad zou hebben (waar immers zat ruimte voor is) zou ik er meer vertrouwen in hebben. Je klemt hem enkel van boven en dat vind ik het linke ervan want je trekt hem dus daarmee ook mogelijk iets omhoog als hij nog niet strak zit. Beter hadden ze ze onder ook vast kunnen maken want eenmaal vastzetten en hij hoef er niet meer vanaf (tenzij je een fender zou willen...).
En veel vertrouwen heb ik er ook niet in.
Wat betreft de headlock:
Als ie aan de onderkant schroefdraad zou hebben (waar immers zat ruimte voor is) zou ik er meer vertrouwen in hebben. Je klemt hem enkel van boven en dat vind ik het linke ervan want je trekt hem dus daarmee ook mogelijk iets omhoog als hij nog niet strak zit. Beter hadden ze ze onder ook vast kunnen maken want eenmaal vastzetten en hij hoef er niet meer vanaf (tenzij je een fender zou willen...).
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
Klopt. En niet om flauw te doen, maar in je oorspronkelijke vraag had je het ook over (ongeveer) 5 cm......Caramba schreef:Opzich interessant, maar niet zo mooi en ik denk ook te lang/hoog voor mij. Waarom denk je trouwens dat die BBB extender voor draadbalhoofden is?
Dat Zoom-ding is precies hetzelfde als de Satori van mijn foto, alleen met een andere naam ..... Die BBB extender is naar mijn mening voor draadbalhoofden omdat er een wig aan de onderzijde zit. Verder begrijp ik niet hoe je deze extender op een Ahead-balhoofd zou moeten vastklemmen. Ik vermoed dat ze bij B2B niet helemaal de juiste tekst bij dit accessoire hebben vermeld. Daar komt bij dat ik een tijdje heb rondgereden met precies zo'n ding in een racefiets met draadbalhoofdstel ......

Volgens mij gaat zoiets om zijn as draaien. Een Aheadset zit alleen muurvast omdat je de stuurpen om de stuurbuis klemt. Die bout in de star-fangled nut heeft geen klemkracht. Kun je niet veel simpeler een steilere stuurpen kopen? Wil je het allemaal heel mooi en sterk, is er altijd nog de Syntace VROCaramba schreef:Weet je waar ik aan zat te denken, maar ik weet niet of het bestaat. Kan je niet gewoon een buis in de stuurbuis steken (net als een zadelpen in het frame) die aan de bovenkant dus dezelfde diameter heeft als de stuurbuis en die bovenkant kan je dan gewoon afzagen op de lengte die je wil. Deze kan je dan heel makkelijk vastzetten door aan de onderkant van de stuurbuis bij de kroon met een plaatje+bout en een star flanged nut in de binnenbuis te steken en zit ie muurvast. Aan de bovenkant heb je dan een mooie doorlopende stuurbuis en het geheel zit dan ook gewoon weer met een normale star flanged nut vast dus. Als deze uitleg niet duidelijk is maak ik wel een tekening

Dubbelop, ik gooi mijn idee meteen overboord, want dat gaat inderdaad om z'n as draaien
(mooi idee, maar niet doordacht)
Verder ga ik alle stuurbuis extenders ook links laten liggen, want ik begrijp dat ze of niet heel goed werken en anders zijn ze gewoon niet mooi, te lang/hoog etc.
DUS! Het wordt een andere stuurpen, nu heb ik een race face evolve 100mm 10 graden. Die te laag en te lang. Als ik zo gok heb ik een 60-70mm stuurpen nodig met minimaal 15 graden rise. Zo'n Syntace VRO is ook heel interessant, maar is erg duur plus ik heb dan weer een ander stuur nodig (dat is wat ik tenminste begrepen heb).
Owja, andere vork is natuurlijk ook nog mogelijk, maar is niet nodig en te duur.

Verder ga ik alle stuurbuis extenders ook links laten liggen, want ik begrijp dat ze of niet heel goed werken en anders zijn ze gewoon niet mooi, te lang/hoog etc.
DUS! Het wordt een andere stuurpen, nu heb ik een race face evolve 100mm 10 graden. Die te laag en te lang. Als ik zo gok heb ik een 60-70mm stuurpen nodig met minimaal 15 graden rise. Zo'n Syntace VRO is ook heel interessant, maar is erg duur plus ik heb dan weer een ander stuur nodig (dat is wat ik tenminste begrepen heb).
Owja, andere vork is natuurlijk ook nog mogelijk, maar is niet nodig en te duur.
Ik heb wel eens gehoord dat een nieuwe stuurbuis in de kroon kan alten persen, of een stuk eraan lassen. Ik weet niet of het bestaat, maar is het geen optie? Jah en anders die Syntace stuurpen. Misschien duur maar wel mooiere oplossing, krijg je niet nog wat terug voor de oude stuur en stuurpen combi.
mzzl
Gène
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
Klopt. Voor een paar tientjes koop je zoiets:Caramba schreef:Dubbelop, ik gooi mijn idee meteen overboord, want dat gaat inderdaad om z'n as draaien(mooi idee, maar niet doordacht)

'Stuurverhogers' vergelijkbaar met die in de Syntace VRO (waarin je inderdaad een apart stuur nodig hebt) bestaan ook voor gewone stuurpennen en sturen. Daardoor komt je stuur als het ware boven je stuurpen te zitten. Bijvoorbeeld deze van Rose:

Kijk, hier heb ik wat aan. Ik was sowieso al van plan zo'n BBB pennetje te kopen om te testen. Maar die stuurverhoger die lijkt op zo'n Syntace VRO ziet er helemaal interessant uit. Ik ga deze waarschijnlijk komende week bestellen icm. een kort stuurpennetje. Dit heeft ook nog eens veel meer verstellingsmogelijkheden en ziet er mooi uit.
-edit: Ik heb die stuurpenverhoger inmiddels besteld. Als die binen is ga ik opzoek naar een mooi bijpassend stuurpennetje. Ik hou jullie op de hoogte!
-edit2: Het is natuurlijk altijd afwachten, maar ik neem aan dat die stuurpenverhoger wel een degelijk systeem is? Het hele geval weegt 360gr.! De Syntace VRO is er iig ook voor DH gebruik.
-edit: Ik heb die stuurpenverhoger inmiddels besteld. Als die binen is ga ik opzoek naar een mooi bijpassend stuurpennetje. Ik hou jullie op de hoogte!
-edit2: Het is natuurlijk altijd afwachten, maar ik neem aan dat die stuurpenverhoger wel een degelijk systeem is? Het hele geval weegt 360gr.! De Syntace VRO is er iig ook voor DH gebruik.
Die verhoger van Rose ziet er in elk geval stevig uit. Zo'n VRO is vast mooier en mogelijk (nog?) degelijker, maar de prijs is er dan ook naarCaramba schreef: -edit: Ik heb die stuurpenverhoger inmiddels besteld. Als die binen is ga ik opzoek naar een mooi bijpassend stuurpennetje. Ik hou jullie op de hoogte!

Ik ben ook heel benieuwd, maar mijn bestaande pen is al aan de lange kant. Een aangezien je met die verhoger 45mm extra hoogte/lengte krijgt denk ik dat dat iets teveel van het goede is. Maar we zullen zien. Ik gok straks met een pennetje van 50/60mm en 0-10 graden rise uit de voeten te kunnen. (nu 100mm, 10 graden)
Tsja, als je stuur beslist te laag én te ver zit maar de fiets is verder 100% OK, dan moet je toch wat? En een riser-bar geeft volgens mij maar twee centimeters o.i.d. extra. Of zit ik er nu naast? In elk geval zal het mij in toenemende mate worst zijn of men iets mooi vindt. Zo heb ik veel plezier van mijn Zoom-stuurpen op deze fiets:Exar schreef:Een extender is niet lelijk, zie je niks van, maar een 15 graden stuurpen? Das toch echt geen gezicht. Is een stuur met meer rise kopen geen beter idee?
Het zal wel niet door de beugel van de stijlpolitie kunnen, maar dat moet dan maar

Persoonlijk heb ik geen problemen met een stuurpen met wat graden rise. Maar het grote voordeel van deze extender lijkt me duidelijk. En ik heb al een Azonic DW DH stuur met 2cm rise, dus daar kan ik ook niet veel meer in de hoogte winnen.Exar schreef:Een extender is niet lelijk, zie je niks van, maar een 15 graden stuurpen? Das toch echt geen gezicht. Is een stuur met meer rise kopen geen beter idee?
Even wat anders, gisteren heb ik de order bij Rose geplaatst, maar tot op heden nog geen reactie van hun kant. Ik zou toch allang een mail gehad moeten hebben met orderbevestiging? Als ik morgen nog niks heb ga ik het nog maar een keer bestellen.
Nou........... wat een verassing, de extender lag in de brievenbus vandaag (nouja, pakket was bij de buren afgegeven) Om maar meteen met de deur in huis te vallen, wat een kl*te ding zeg. Het probleem is vooral dat ie veelste breed is. Je kan er wel 2 stuurpennen op kwijt! En ook de klemmen voor naar het stuur toe zijn wel een cm in dikte. Dit past dus nooit op mijn riserstuur en voor mijn gevoel is het echt overkill. Dit is dus ook niet de oplossing. Ik ga wel shoppen voor een leuk stuurpennetje...
Indien men nog foto's wil zien, ik heb ze niet gemaakt toen ik het monteerde, want het hele geval heeft maar 5 minuten op de fiets gezeten...
Indien men nog foto's wil zien, ik heb ze niet gemaakt toen ik het monteerde, want het hele geval heeft maar 5 minuten op de fiets gezeten...