Julie schijf bijgeluiden > 30 km/u

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
dubbelop
Contacteer:
Julie schijf bijgeluiden > 30 km/u

Bericht door dubbelop » zo jan 15, 2006 10:29 am

Gisteren weer gemerkt met een Magura Julie op een DJ QR20 (steekas) vork: als je boven pakweg 30 km/u komt begint de schijf bijgeluiden te maken. Het klinkt alsof er iets gaat vibreren. De schijfbouten zitten goed vast en de remklauw ook. Schijf is niet verbogen. Het ligt ook niet aan de voorband (Specialized Storm Control) want met Super Motos op de straat vibreerde de schijf ook al.

Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen en of er iets aan te doen is?
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

Bruno

Bericht door Bruno » ma jan 16, 2006 8:08 pm

Moeilijk te zeggen zo, zou het eerst zelf eens moeten horen. Is het gewoon tijdens het rijden of als je bij >30km/u gaat remmen? Zeker dat het van daar komt vermits alles vast staat?

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » di jan 17, 2006 10:01 pm

Bruno schreef:Moeilijk te zeggen zo, zou het eerst zelf eens moeten horen. Is het gewoon tijdens het rijden of als je bij >30km/u gaat remmen? Zeker dat het van daar komt vermits alles vast staat?
Ja, het komt beslist van voren en gewoon bij het rijden, dat is juist zo eigenaardig. En of het geluid van voren komt .... tja .... dat is bij 'fietsgeluiden' altijd lastig. Ik zou alleen niet weten wat het anders zou kunnen zijn - de steekas zal toch niet gaan vibreren, mag ik hopen 8)
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di jan 17, 2006 10:12 pm

rammelende blokken?

Als je de rem eraf haalt, is het dan nog :)

Bruno

Bericht door Bruno » wo jan 18, 2006 6:40 pm

Moet je idd eens proberen, je rem er eens af halen en dan testen. Wat voor profiel zijn die banden waar je al mee gereden hebt? want een grof profiel kan toch ook wel lawaai beginnen maken als je sneller rijdt. Anders mss de lagers van je wiel? draaien die nog soepel? speling?

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo jan 18, 2006 6:58 pm

De lagers van de voornaaf lijken me het probleem niet ;)

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » wo jan 18, 2006 9:02 pm

Bruno schreef:Moet je idd eens proberen, je rem er eens af halen en dan testen. Wat voor profiel zijn die banden waar je al mee gereden hebt? want een grof profiel kan toch ook wel lawaai beginnen maken als je sneller rijdt. Anders mss de lagers van je wiel? draaien die nog soepel? speling?
Wat dat profiel betreft: het 'vibreren' (of wat het ook is) treedt op bij zowel SuperMoto's als Big Apples als bij de Specialized Storm Control (met noppen). Die wiellagers zullen het niet zijn, zoals Steelboy al aangeeft. Hij weet welke voornaaf erin zit :D
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

Bruno

Bericht door Bruno » do jan 19, 2006 9:09 pm

Big apples is al bijna een slick dus dat zal het idd ook niet zijn. rammelende blokken betwijfel ik ook sterk, dan zou je het bij <30 per uur toch ook hebben!? Vreemd :?

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » do jan 19, 2006 10:02 pm

Mischien loopt de schijf een heeeeeeeel kleinbeetje aan...
kijk naar het feit van een viool...
die gaat ook geluid maken doormiddel van wrijving ook al is het een heel klein beetje wat dan uitbreid....
ik weet het niet zeker maar dit is wat ik denk....
Stiekem toch mister P1

Bruno

Bericht door Bruno » vr jan 20, 2006 8:51 pm

Mister P2 schreef:Mischien loopt de schijf een heeeeeeeel kleinbeetje aan...
die gaat ook geluid maken doormiddel van wrijving ook al is het een heel klein beetje wat dan uitbreid....
Geen idee, ik ken niks van violen :D

dubbelop
Contacteer:

Bericht door dubbelop » vr jan 20, 2006 9:36 pm

Mister P2 schreef:Mischien loopt de schijf een heeeeeeeel kleinbeetje aan...
Tja, dat zou natuurlijk goed kunnen zijn. Een heel licht aanlopende schijf merk je waarschijnlijk niet, totdat de snelheid oploopt. Klinkt aannemelijk. Ik zal eens proberen om de schijf geheel vlak te krijgen ....... Bedankt voor de 'denkrichting'!
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

didadunlop

Remmen

Bericht door didadunlop » za jan 21, 2006 3:22 pm

Hmm bij mijn weten lopen schijven altijd een beetje aan.

Aangezien je zegt dat het vanaf een bepaalde snelheid is kan het zijn dat de schijf schuin tussen de blokken ligt en net bij die snelheid gaat vibreren. Stopt het als je een beetje gaat remmen? Dan de caliper opnieuw monteren en de schijf misschien laten vlakken dan wel de remmen net iets strakker zetten (dat ze net genoeg aanlopen). Maar dat is just my 0.02 cents. Is dat trouwens bij fietsschijven? Bij auto en motor schijven wel dus ik neem aan bij fietsschijven ook.

Plaats reactie