XT cranks van andere tandbladen voorzien op allround fiets

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
N I E L S
XT cranks van andere tandbladen voorzien op allround fiets

Bericht door N I E L S » do jan 12, 2006 5:36 pm

Ik heb een nieuwe XT crank, de 760. Deze dus:

Afbeelding

En ik wil de tandbladen vervangen met andere omdat in plaats van het grote blad er een bashring op komt. Daardoor kan ik enkel de plaats van het kleine blad en en middenblad gebruiken.

Volgens mij zijn de maten van het crankstel:
binnenblad :64mm
midden / buitenblad : 104mm

Klopt dat?

Ik wil er wel nog af en toe een XC toch mee doen dus de standaard 22 en 32 lijken me iets te klein gezien ik wel hou van flink doortrappen en de fiets ook gebruikt gaat worden voor DH.
Ik zat zelf te denken aan een 380 als middenblad en een 28 als kleine blad. 38 is wat mijn LRP maximaal hebben kan.

Ik zat te denken om dan gelijk maar TA's te installeren
Mijn vragen zijn:

1. Of die bladen in die maten te krijgen voor mijn crankstel.
2. De combinatie van 28 en 38 een goeie combi is in jullie ogen voor mijn fiets
3. Of het mogelijk is met juist die twee bladen te rijden of dat de voorderailleur dat niet aankan (de combi 28-38 dus).

Fiets is een Balfa Minuteman, van staal. Voorop zit een LRP (dual ring chainguide). Als vork zit er een Marzocchi Z1 FR ETA in. Wielen heb ik nog niet en de overige onderdelen lijke me niet van belang. Echt heel zwaar wordt ie niet denk ik maar ook zeker niet de lichtste.

Fram = 2.7 kg
Vork = 2.3 kg
Wielen = 3,5 kg
Boven de 11 komt ie dus zeker wel uit.

Ohja, de drivetrain bestaat uit deze onderdelen:
XT shifters
Dura Ace achterderailleur
X-gen voorderailleur
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

fredo

Bericht door fredo » do jan 12, 2006 9:25 pm

ik heb nu een (enkel blad) TA 38 tands 104mm zitte op mn middelste plaats.... ze zijn dus op de markt.

FREAKaZOID
Contacteer:

Re: XT cranks van andere tandbladen voorzien op allround fie

Bericht door FREAKaZOID » vr jan 13, 2006 1:01 pm

N I E L S schreef:Ik heb een nieuwe XT crank, de 760. Deze dus:

Echt heel zwaar wordt ie niet denk ik maar ook zeker niet de lichtste.

Fram = 2.7 kg
Vork = 2.3 kg
Wielen = 3,5 kg
Boven de 11 komt ie dus zeker wel uit.
Als de vork 2.3 het frame 2.7 en je wielen 3.5 wegen ga je wel boven de 11 kg komen lijkt mij :) :(
Je zit namelijk al aan 8.5 kg, 2.5 kg voor alle overige zaken is denk ik te weinig.

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » vr jan 13, 2006 1:08 pm

het verschil van "klein" 28 naar middel 38 is net zo groot als bij de normale 22-32 vertanding. Dat moet de derailleur kunnen trekken denk ik.

Enig probleem dat ik kan bedenken is de montage van je voorderailleur met hoge klemband. Die moet " 6 tanden hoger" gemonteerd worden, en bij sommige frames kom je dan in de knel met bijvoorbeeld bidonnokken of montagepunten voor dempers.

N I E L S

Bericht door N I E L S » vr jan 13, 2006 6:25 pm

Bedankt Fredo, ik heb hem inderdaad ook kunnen vinden.

@ FReakazoid:
Inderdaad, ik heb er maar even een berekening van gemaakt. Zie hieronder.
Ik ben bang dat het richting 15 kg gaat worden...

@Lars:

Dat zit wel goed dan, want de voorderailleur zit er al op en het past.
Een cm of wat omhoog lijkt me geen probleem.

Afbeelding

Rood is wat ik bijna zeker weet dat klopt.
Zwart (enkel de wielen dus) weet ik nog niet.
Het gaat om een Marzocchi voornaaf, een XT achternaaf en Sun Double track velgen. Ik heb zelf ongeveer gerekend dat het inclusief banden en alles op 4 kg uitkomt. De velgen zijn 780 gram per stuk, de naven tezamen zo'n (achter = 300 + voor = 200?) maakt 500. Spaken 300 gram tezamen voor en achter. Totaal is dan 2400 gram. Dan nog binnen en buitenbanden, komt wel in de buurt van de 4 kg denk ik dan.
Of doe ik iets fout?

Ik zie nu al enkele dingen die ik vergeten ben, zoals de cassette.

Sjase raadde me aan in plaats van TA voor blackspire te gaan omdat die sterker zouden zijn. Iemand hier nog ideeen over?

Thanks.

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » vr jan 13, 2006 11:23 pm

Ik denk dat je met de wielen wel wat optimistisch bent, maar de banden die erop komen zijn ook voor een groot deel bepalend voor het uiteindelijke gewicht. Continental Diesel van 26x2.5 is bijv. zo'n 800 gram, terwijl zo'n all mighty (had jij ook nog liggen dacht ik?) al gauw op 1200-1300 gram per band zit in de 2.35 versie.

Marzocchi naaf zal denk ik ergens tussen de 200 en 250 gram zijn. De cannondale naaf die ik pas heb gewogen was 220 gram. XT achternaven zijn behoorlijk zwaar, dus of je het redt met 300 gram durf ik niet te zeggen (misschien ff weightweenies checken). [Edit:] gaat richting de 500 gram (xt 6-hole 32 gaats versie).

Vergeet ook je pedalen niet btw :) .

Als je het lichter wilt hebben kun je natuurlijk ook altijd nog kijken om enkel blad te gaan rijden. scheelt je een derailleur, shifter, kabel, lrp, ?. Komt er natuurlijk wel weer een chainguide bij :roll: .

N I E L S

Bericht door N I E L S » za jan 14, 2006 12:22 am

Sjase schreef:Ik denk dat je met de wielen wel wat optimistisch bent, maar de banden die erop komen zijn ook voor een groot deel bepalend voor het uiteindelijke gewicht. Continental Diesel van 26x2.5 is bijv. zo'n 800 gram, terwijl zo'n all mighty (had jij ook nog liggen dacht ik?) al gauw op 1200-1300 gram per band zit in de 2.35 versie.

Marzocchi naaf zal denk ik ergens tussen de 200 en 250 gram zijn. De cannondale naaf die ik pas heb gewogen was 220 gram. XT achternaven zijn behoorlijk zwaar, dus of je het redt met 300 gram durf ik niet te zeggen (misschien ff weightweenies checken). [Edit:] gaat richting de 500 gram (xt 6-hole 32 gaats versie).

Vergeet ook je pedalen niet btw :) .

Als je het lichter wilt hebben kun je natuurlijk ook altijd nog kijken om enkel blad te gaan rijden. scheelt je een derailleur, shifter, kabel, lrp, ?. Komt er natuurlijk wel weer een chainguide bij :roll: .
Hmm, balen want dan wordt ie wel weer erg zwaar eigenlijk...
Valt niet meer mee te klimmen dan of wel erg moeilijk.
14 kg is niet ideaal meer. Ik dacht eerder aan een kilo of 12 a 13 maximaal. Het blijft een HT! :)

De derailleur gaat er misschien nog wel vanaf maar dan wil ik een slalom MRP monteren. Scheelt een shifter, derailleur, kabel en een blad inderdaad. Misschien een .5 kg ofzo denk ik...

Allmighties heb ik inderdaad nog liggen maar ik was toch al van plan niet al te zware banden erop te leggen. Daar wilde ik dan wel wat voor uit gaan geven.

Pedalen voor 500 gram gerekend dus er komt nog wat bovenop.

Wat weegt jouw GT eigenlijk?

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » za jan 14, 2006 6:29 pm

Tijdje geleden m'n Ruckus op zo'n 14,3 kilo gewogen. Maar met nieuwe vork en aankomend nieuw wiel weet ik het nog niet, maar zal niet veel verschillen waarschijnlijk. Ik wil er nog wel lichtere (minder brede) banden op zetten wat ook weer wat scheelt.

Die wielen zijn natuurlijk een grote factor in het verhaal, maar dat wist je al. Ze zijn daarentegen wel lekker stevig (zeg maar zeer stevig :D )

Wat scheelt is dat je het gewicht van kabels en boutjes met een halv kilo wel weer vrij ruim hebt genomen. Gewoon eerst zo opbouwen en dan kun je altijd nog kijken waar er wat af te krijgen is.

Met een frame van 2,7 kilo en die wielen is het natuurlijk erg moeilijk om onder de 14 kilo te blijven.

Edit: heel lullig maar volgens mij ben je ook de cassette vergeten :dontgetit:

Plaats reactie