Manitou Swinger SPV Air 4-Way of Fox DHX Air 5.0
Moderator:Beheerders
Laat de ervaringen maar komen ...
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Ik heb een tijdje terug een DHX air gekocht. Heb hem op mijn helius ST gezet.
Tot nog toe bevalt ie mij wel maar ben vollop in uittest fase. Heb er nog niet echt veel op kunnen rijden en heb ook de ideale setup nog niet helemaal gevonden.
Ik kan je wel al meegeven
Hij voelt zeer smooth aan!
Je kan echt met keiveel knoppen spelen...maar tis nie simpel om de geschikte setup te vinden. Want vb. boostvalve heeft effect op je algemene kamer.
Ik dacht in het begin die propedalknop heb ik niet echt nodig, maar moet nu toch zeggen dat ik content ben dat die er is. Deze heeft echt zeer veel effect op parcours waar je veel moet trappen of minder. Als je hem helemaal af zet dan duw je een heel deel van de demper in op de moment dat je optrekt vanuit een bocht zet je hem een aantal klikken harder dan gaat dit wel een beetje ten koste van de plushness in begin van de stroke maar dan kan je wel een pak harder optrekken vanuit een bocht zonder dat al je energie verdwijnt in de demper.
Had tot nog toe geen ervaring met luchtdempers dus ook niet met een swinger. Kan dus ook geen vergelijking maken.
Als je nog vragen of dergelijke erover hebt, pm me dan even
Tot nog toe bevalt ie mij wel maar ben vollop in uittest fase. Heb er nog niet echt veel op kunnen rijden en heb ook de ideale setup nog niet helemaal gevonden.
Ik kan je wel al meegeven
Hij voelt zeer smooth aan!
Je kan echt met keiveel knoppen spelen...maar tis nie simpel om de geschikte setup te vinden. Want vb. boostvalve heeft effect op je algemene kamer.
Ik dacht in het begin die propedalknop heb ik niet echt nodig, maar moet nu toch zeggen dat ik content ben dat die er is. Deze heeft echt zeer veel effect op parcours waar je veel moet trappen of minder. Als je hem helemaal af zet dan duw je een heel deel van de demper in op de moment dat je optrekt vanuit een bocht zet je hem een aantal klikken harder dan gaat dit wel een beetje ten koste van de plushness in begin van de stroke maar dan kan je wel een pak harder optrekken vanuit een bocht zonder dat al je energie verdwijnt in de demper.
Had tot nog toe geen ervaring met luchtdempers dus ook niet met een swinger. Kan dus ook geen vergelijking maken.
Als je nog vragen of dergelijke erover hebt, pm me dan even
Als je het niet erg vindt, hou ik het nog even publiek.
Ik ga op m'n FR bike de huidige staaldemper vervangen door een luchtdemper, en bovenstaande zijn momenteel de 2 modellen die ik overweeg. Buiten gebruiks- en onderhoudsgemak en werking speelt de prijs natuurlijk ook een rol. Momenteel kan ik de Manitou krijgen voor +/- 150,00€ minder dan de Fox.
Ik ga op m'n FR bike de huidige staaldemper vervangen door een luchtdemper, en bovenstaande zijn momenteel de 2 modellen die ik overweeg. Buiten gebruiks- en onderhoudsgemak en werking speelt de prijs natuurlijk ook een rol. Momenteel kan ik de Manitou krijgen voor +/- 150,00€ minder dan de Fox.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
beide dempers lacken volledig midstroke compressie, en daar alleen om zullen ze nooit staal dempers vervangen in dh fietsen
(stond trouwens een heel artikel van in de laatste dirt)
ik vind dat persoonlijk ook het grootste nadeel aan de dhx 50
alles is goed behalve midstroke
en dat is eigenlijk toch het belangrijkste van een achter vering
ik ga dan ook waarschijnlijk gewoon een getunede staal demper in mijn turner zetten
(stond trouwens een heel artikel van in de laatste dirt)
ik vind dat persoonlijk ook het grootste nadeel aan de dhx 50
alles is goed behalve midstroke
en dat is eigenlijk toch het belangrijkste van een achter vering
ik ga dan ook waarschijnlijk gewoon een getunede staal demper in mijn turner zetten
-
- Berichten:6303
- Lid geworden op:wo jul 18, 2001 9:27 pm
Is het voor je Foes? hou er rekening mee dat de FOx veel dikker is, dus je moet meer ruimte hebben ervoorLuc schreef:Als je het niet erg vindt, hou ik het nog even publiek.
Ik ga op m'n FR bike de huidige staaldemper vervangen door een luchtdemper, en bovenstaande zijn momenteel de 2 modellen die ik overweeg. Buiten gebruiks- en onderhoudsgemak en werking speelt de prijs natuurlijk ook een rol. Momenteel kan ik de Manitou krijgen voor +/- 150,00€ minder dan de Fox.
Christiaan, je bedoelt voor de LTS? Neen, daar is het niet voor, die is al meer dan een jaar geleden volledig afgeschreven na een ongelukkige val in de Spaanse Sierra Nevada.
Deze dempers zouden probleemloos moeten passen, ze vervangen de DNM staaldemper die ik te koop aanbied.
Deze dempers zouden probleemloos moeten passen, ze vervangen de DNM staaldemper die ik te koop aanbied.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Het is eigenlijk een 4-bar met linkage-driven shock. Ik heb 'm in de Linkage2 Soft gemaakt, maar moet de grafiekjes nog 'ns goed bestuderen. Voor degenen die de soft hebben, check de Web Library op de DunCon Tosa Inu. Standaard zat er een 210mm. DNM in en zou nu overgaan op een 215-216mm. demper. De mensen die er verstand van hebben mogen me altijd uitleggen of dit goed is of niet, want het verandert de geo en het wielpad wel enigszins natuurlijk.
Ik denk zelf dat het een rising rate design is. Feit is dat ik in de huidige setup nooit de volledige veerweg achter gebruikt heb, ik ben nooit veel verder geraakt dan +/- 2/3 van de shaft travel. Nochtans zou er de goede veer moeten inzitten afgaande op de sag setting onder statische belasting.
Ik denk zelf dat het een rising rate design is. Feit is dat ik in de huidige setup nooit de volledige veerweg achter gebruikt heb, ik ben nooit veel verder geraakt dan +/- 2/3 van de shaft travel. Nochtans zou er de goede veer moeten inzitten afgaande op de sag setting onder statische belasting.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Bedoel je met lack aan midstroke compressie dat de demper niet progressief genoeg is in het midden van zijn stroke??? Dat de echt voelbare progressiviteit pas te laat op de stroke begint?
Want als het betekent dat hij te zacht is in het middengebied...dat heb ik inderdaad wel al gemerkt...dacht dat het misschien aan mijn instellingen lag.
En leg ook is effe uit wat je bedoeld met falling rate en lineaire linkage??? Kan mij er wel iets bij voorstellen....maar ben niet zeker dat het dat is wat je bedoelt.
Want als het betekent dat hij te zacht is in het middengebied...dat heb ik inderdaad wel al gemerkt...dacht dat het misschien aan mijn instellingen lag.
En leg ook is effe uit wat je bedoeld met falling rate en lineaire linkage??? Kan mij er wel iets bij voorstellen....maar ben niet zeker dat het dat is wat je bedoelt.