geometrie hardtail freerider, en normen en krachten

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

Gebruikersavatar
Mathijs
Berichten:1591
Lid geworden op:di aug 13, 2002 7:12 pm
Locatie:Hengelo

Bericht door Mathijs » wo jan 04, 2006 8:46 pm

Je kan wel een langere/hogere/grotere vork er in steken, maar een bike is meestal gebouwd op een bepaalde lengte van de vork waarbij de waarden zo zijn als op de tekentafel is bedoeld en waarbij het stuurgedrag etc is zoals bedoeld is.

Het is net zoals bij auto's verbouwen, je kan de boel wel verlagen etc, maar dan klopt het ook niet meer ten op zichte van de door de fabrikant opgegeven waarden. Of het beter/slechter is maakt daar niets bij uit.

Of kort gezegd: Ze moeten toch ergens van uit gaan.

Als ze voor iedere mogelijke vork/wiel/band keuze een spec-sheet moeten opstellen lijkt het me een beetje onbegonnen werk.

Dus neem bij het ontwerpen van je frame één vorkmaat in gedachte en reken van daar uit en kijk wat er uit komt en of dat een beetje strookt met de maten van bijv. een Minuteman ofzo.

Owja, check ook eens de search functie als je dat nog niet hebt gedaan. Er zijn al wel meer van dit soort topics. ;)
Mathijs: De Benjamin

N I E L S
Berichten:3653
Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door N I E L S » do jan 05, 2006 8:49 pm

Djamgils schreef:wat ik meer probeer te zeggen, waarom zo nauwkeurig aangeven en er zoveel waarde aan hechten.

terwijl het van zoveel onnauwkeurigheden afhankelijk is.

maar waardoor vind je die geometrie zo multifunctioneel??

Ik snap wat je bedoelt niels, was gewoon in een kl*tebui
Hey,

Geen probleem joh.

Ik heb geen idee waarom de geometrie van deze fiets zo multifunctioneel lijkt maar ik kan wel een gok wagen. Ik zie alleen dat het zo is zoals er gezegd wordt.

De heren van Balfa zijn in staat een frame om de nabij even sterk als een .243 te maken maar dan wel een kg lichter. Dat vereist denk ik veel kennis van zaken, goede spullen en vakmanschap. Als je een frame wilt maken waarbioj de hoeken door het inbouwen van een ander type vork nog steeds redelijk bij de vork passen zonder dat de geometrie van het frame zelf te verstellen is moet je er dus voor zorgen dat de hoeken die je maakt zodanig goed uitgedacht zijn dat ze vrij bruikbaar lijken welke vork je ook monteert. Dat heft tot gevolg dat sommige punten misschien wel erg verstevigd zullen moeten worden. Ik denk dat het hem het meeste zit in de hoek van de zadelbuis ten opzichte van de headtube. Een hele korte starre vork zou daarom de fiets geen recht doen.
Natuurlijk zijn de hoeken van de MM nooit op alle vlakken ideaal maar ik geloof wel dat de MM een heel succesvol frame is wat zich in die zin bewijst dat wanneer je plaatjes bekijkt van zeer verschillende setups, de fiets er niet minder bruikbaar bij is.
Het feit dat het van staal is maakt de stevigheid natuurlijk wel wat makkelijker alleen het gewicht moeilijker denk ik.

Monster T:
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=2210

Junior T:
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=8053

Boxxer:
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=48427
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=33779
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=6417 (geometrie goed te zien)

Ik wil hem ongeveer met zo'n hoogte vork opbouwen:
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=518509
http://www.pinkbike.com/photo/?op=view&image=518511
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do jan 05, 2006 10:22 pm

heb nu de geometrie van de lange versie zo ongeveer nagetekend.
hieruit leid ik af dat met een pike de balhoofdhoek 66,7 graden zou zijn op de 145mm en op de 90mm is de hoek 70,9graden op die manier kun je met die pike een groot gebied van rijeigenschappen dekken.

zal morgen eens gaan rekenen hoe sterk het allemaal moet gaan worden en of ik staal of alu ga gebruiken

wannes
Berichten:320
Lid geworden op:za mar 22, 2003 7:07 pm
Locatie:Aarschot

Bericht door wannes » vr jan 06, 2006 12:54 am


Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr jan 06, 2006 1:27 pm

weet iemand het werkstofnummer van 4130 of anders de benaming volgens europese normen???

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr jan 06, 2006 1:31 pm


Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr jan 06, 2006 1:46 pm

daar staat volgens mij niet het werkstofnr bij zoals te vinden in de stahlschlussel.

Maar heb het zelf ondertussen kunnen vinden. Klopt werkstofnr 1.7218 voor 4130 zoals gebruikt voor fietsen???

Plaats reactie