revalideren van knie operatie.

Chronisch last van crashen? Andere problemen? Stel hier je medische vragen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Riesch
revalideren van knie operatie.

Bericht door Riesch » wo dec 21, 2005 8:19 pm

hallo allemaal,

Ik heb 29 juni jl een voorste kruisband reconstructie gehad aan mijn rechterknie en ben daar nu nog van aan het revalideren.

Ik zit graag op mijn mountainbike en en dat komt goed uit want het is heel goed voor de knieen,enkel ik heb een intensief trainprogramma gevolgd bij mijn fysiotherapeut met de nadruk op krachttrainen want de spierafbraak is sneller een feit dan je zou denken!

Nu is het wel zo dat ik bijna terug ben met de spieren enkel heb ik nu het gevoel als ik ga biken met een maatje of alleen,dat mijn benen sneller vollopen dan voor mijn operatie.ik denk dat het door de krachtraining komt en ben dan ook opzoek naar een goede combo tussen duursport en krachtraining.ik heb ook aan creatine gedacht maar daar heb ik na het lezen van het ''creatine topic'' een beetje mijn twijfels over.

Als iemand tips heeft of mij kan verwijzen naar sites met schema's of iets dergelijks zou dat van harte welkom zijn!

Alvast bedankt!

Pimiento

Bericht door Pimiento » za dec 24, 2005 12:55 pm

Ha, kijk een mede-revalidant!

Ik heb zelf in het afgelopen jaar een flink aantal operaties ondergaan (laatste op 5 september) en ben nu ook weer een aantal maanden aan het trainen voor oa skieen en MTB int voorjaar.

Ik neem aan dat je een redelijke basisconditie hebt. je zou dat eens kunnen testen door een cooper-test te lopen (kijken hoe ver je komt in 12 minuten) of een 6 minuten fiets-test met hartslagmeting.

Ik ben nu ook bezig om mijn uithoudingsvermogen fiks uit te bouwen. Daarvoor train ik twee maal in de week een anderhalf uur intensief. Ik doe de ene dag een beetje fietsen (10 minuten om warm te worden) en doe daarna intervaltraining hardlopen. De andere dag doe ik meer duurtraining (hardlopen over langere tijd) en daarna krachtrainig, dus benen, borst, buik en rug.

Zoals je ziet train ik nog niet echt op fietsen. Over het algemeen kun je zeggen dat je met mountainbiken ook een soort interval training doet. (bult op, bult af). Door dit geregeld te doen bouw je je longinhoud en dus je uithoudingsvermogen op.

Op internet en in mtb bladen als de Duitse Bike kun je goede trainingsschema's voor ieder gewenst resultaat vinden, dus ik zou dat ens checken.

Als je echt merkt dat je niet vooruit gaat, kan er ook iets anders aan de hand zijn. Als je bij je operatie volledig onde narcose bent geweest, kan het zo zijn dat je daar nog last van hebt en bij het leveren van zware prestaties tegen een 'muur" op loopt. (het gevoel hebben dat je het wel kunt, maar opeens verzuren). Dan kan ontgiftiging van je lichaam door bv acupunctuur een optie zijn.
One-handed Pimpin'®

Riesch

Bericht door Riesch » za dec 24, 2005 4:14 pm

Thanks pimiento!

Hier heb ik wel wat aan denk ik,ik moet enkel wel zeggen dat ik niet zo'n loper ben en dat ik dat liever een beetje links laat liggen zeg maar.
Dat trainen met een hartslagmeter doet een fietsmaatje van me al een tijdje en hij is er zeer over te spreken!

Mijn basisconditie is goed,enkel zoals ik al schreef lopen mijn benen sneller vol dan voorheen en dan is het rap over.Vandaag heb ik met twee maatjes 90 kilometer gedaan op de bike,eerst veertig langs de kust en door de duinen en daarna 50 rond het Veerse meer.We hebben niet constant in het ''rode'' gefietst maar meer getoert zeg maar,en ik moet zeggen dat ik de gehele rit goede benen had!
Ik fiets normaal een route van 30 tot 40 kilometer en dan toch wel volle bak,dus moet ik misschien vaker lange ritten maken ofzo?

Wat betreft het skieen voor jou,is dat haalbaar met je operatie?Ikzelf sta te popelen om op mijn snowboard te stappen maar mijn chirurg en fisio denken daar anders over en volgens ''het protocol'' moet ik nog wat maandtjes wachten(einde seizoen ergens)......

Bedankt voor je tip uit het duitse magazine,zal hem eens aanschaffen,en geen ontgiftiging voor mij,ik heb een ruggeprik gehad.

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » ma dec 26, 2005 2:38 pm

Misschien is het een idee om in de buurt wat wintercompetitie wedstrijden mee te pakken.

Deze wedstrijdjes duren een uurtje en kan je natuurlijk net zo intensief maken als je zelf wilt. De parcoursen zijn vaak heuveltje op, heuveltje af en veel draai en keer werk. Waardoor het veel inspanning vergt, en doordat het een uurtje duurt kan je in korte tijd even een hoge inspanning doen.

Maybe it will work.

grtz, Rinse
Whoop Whoop!

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo dec 28, 2005 3:05 pm

Trainen met een hartslagmeter kan handig zijn maar het is nog veel belangrijker om je lichaam gewoon goed te leren kennen. Bovendien is een simpele voorgeprogrammeerde intervaltraining uitermate saai.
Ga gewoon volle bak op technische stukken en klimmetjes en neem wat rust waar de weg saai en vlak is en herhaal dat tot je er bij neer valt. Wintercompetitie is ook leuk (koud, maar leuk) maar ga niet een uur knallen als je nog niet uitgerust bent van een vorige training...

Geen een schema is heilig, lol op de fiets en een gezond lichaam zijn dat zeker wel...
Bikepark Groningen

Riesch

Bericht door Riesch » wo dec 28, 2005 6:03 pm

Hey bedankt voor de tips mannen hier heb ik wel wat aan!

Ik ben vandaag wezen biken op de route van Herentals(Belgie),ik fiets hier wel vaker omdat het een leuke route is die lekker te fietsen is en waar korte technische klimmetjes inzitten dus goed voor de interval!

Het was vandaag wit van de sneeuw op de route dus het was best tricky voor mijn knie..en jahoor ik ben over mijn stuur gegooid,maar gelukkig heb ik mijn knie niet bezeerd :D Ik heb in ieder geval toch nog lekker gefietst en de volgende keer zal ik eens enkel op de rode lus gaan fietsen want dat is een lus van 11 kilometer waar je een goede intervaltraining kunt doen..dus totdat ik erbij neerval Legion!

Pimiento

Bericht door Pimiento » wo dec 28, 2005 6:50 pm

Riesch schreef: Wat betreft het skieen voor jou,is dat haalbaar met je operatie?
Jawel, maar ik heb dan ook niks aan mn been. ;)

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=23378

Succes met je conditieopbouw iig!
One-handed Pimpin'®

Riesch

Bericht door Riesch » wo dec 28, 2005 9:23 pm

Jawel, maar ik heb dan ook niks aan mn been.

:lol: Hahaha tsja dat kan natuurlijk ook! ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat je iets met je knie had.

Ik heb net je verhaal gelezen en dat is wel effe wat anders ja, veel sterkte met het revalideren!

Plaats reactie