Re:Dirty Pages fotograven talk !!

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Gesloten
Jurriaan

Bericht door Jurriaan » ma dec 12, 2005 9:27 pm

Steelboy schreef:Iedere 'ouderwetse' fotograaf met een Hasselblad heeft tegenwoordig ook een digitale achterwand erbij...
Right, maar voor een hobby fotograaf is dat wat kostbaar.
Canon 350d, 20d of de nieuwe Nikon d200. We zien het wel in 2006.
(of toveren bijvoorbeeld sony/panasonic een mooie spiegelreflex uit hun hoge hoed in 2006)
Laatst gewijzigd door Jurriaan op ma dec 12, 2005 9:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

pinoisgeel
Contacteer:

Bericht door pinoisgeel » ma dec 12, 2005 9:38 pm

Arnetteman schreef:ik krijg dit in beeld:

You don't have permission to access /gallery/data/media/51/Mike_sequence_3.jpg on this server.
vreemd... en nu?

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » ma dec 12, 2005 9:55 pm

pinoisgeel schreef:

You don't have permission to access /gallery/data/media/51/Mike_sequence_3.jpg on this server.
vreemd... en nu?
bij mij werkt ie wel.

maar bij jou verplaatst het object zich ook maar enkele meters terwijl dat bij mij een eindje verder is...
ik zal eens proberen om ergens zo'n sequence te maken waar het mogelijk is, en dan post ik 't hier ook wel.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma dec 12, 2005 10:28 pm

pinoisgeel schreef:

vreemd... en nu?
ik zie helemaal niets, ja een icoontje met een vraagteken erin :?

EDIT:even een "?" achter de url plakken en hij doet het. En ja dat is idd een correcte sequence.

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Plons

Bericht door Plons » di dec 13, 2005 7:14 am

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » di dec 13, 2005 8:31 am

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di dec 13, 2005 8:36 am

Kost me dat???
Ik schat zo'n 35000 euro

Dat is dan gelijk het einde van de digitale revolutie, meer MP's heb je echt niet nodig.

dussssssss©
DE site

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » di dec 13, 2005 9:27 am

wat bedoelen ze met een digital camera "back"?

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » di dec 13, 2005 9:40 am

als ik het goed begrijp kun je je analoge camera voorzien van een digitale achterwand (back, als in rug, als in wand). Je hoeft dus geen rolletjes meer te gebruiken.
Het rolletje wordt dus vervangen door een digitale sensor.

toch? Boss? Steelboy? Plons?

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » di dec 13, 2005 10:02 am

Correct, dat is wat ik hiervoor al aangeaf met 'digitale achterwand voor een hasselblad'. Achterwand is daarbij echter niet een helemaal correcte benaming, aangezien dat ook gebruikt wordt voor achtergrondschermen...

rene

Bericht door rene » vr dec 16, 2005 9:44 pm

Die P45 wordt volgende week getest bij een fotograaf waar ik voor werk. Ff vergelijken met de 1Ds2. Ben wel erg benieuwd...
Die 1Ds2 is trouwens al beter dan menig Canon (L) lens aankan. Zonder meer vergelijkbaar (of beter) dan middenformaat dia. Die P45 zou dus kwalitatief zeker vergelijkbaar moeten zijn met 4x5" dia. Mjam.
Overigens, qua eind digitale revolutie: Wat dacht je hier van?
Ben benieuwd waar Nikon / Canon over 2 jaar mee komen... Overigens is 8 à 10Mp voor mij meer dan genoeg. Is al beter dan ik met kleinbeeld ooit kon bereiken!

@Arnetteman: Een klein gifje met enkele stappen zou met Imageready misschien lukken?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za dec 17, 2005 7:55 am

rene schreef: Die 1Ds2 is trouwens al beter dan menig Canon (L) lens aankan. Zonder meer vergelijkbaar (of beter) dan middenformaat dia.
Hoezo beter dan de lens aankan, je doelt op scheidend vermogen neem ik aan?

Verder heb ik mijn middenformaat idd ook weggedaan, da's even 2 keer slikken want het levert geen fuck meer op dat spul. Maar ach, het lag al een jaar omgebruikt in de kast en dan levert het zeker niets meer op.

Middenformaat is gepasseerd door digitaal. 4X5" binnekort ook wel. Enige "minpunt" is dat de omscherpte van 4x5" ng niet gehaald wordt door de "backs".

dussssss©
DE site

rene

Bericht door rene » za dec 17, 2005 10:54 am

Yep. Sensor geeft meer details weer dan de lens.
Vwb onscherpte: Dat zie je ook met digitale SLR bodys: Door de crop factor (en bijbehorende groter beeldhoeken) heb je veel meer scherptediepte. Kan handig zijn, maar persoonlijk vin' ik het ruk.
Voor mensen die niet weten waar ik het over heb: Hiero

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » za dec 17, 2005 12:59 pm

begrijp ik hier nou uit dat de Nikon betere foto's maakt? Want meer scherpte.

(en Plons maar schreeuwen dat Canon zo goed is..)

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » za dec 17, 2005 1:50 pm

Ach, Canon of Nikon...gaat om wat je ermee doet. Zelf zit ik met Canon spul aangezien dit beter bij mijn eisen pastte ten tijde van aanschaf (en een en ander aan spul in bezit). Nikon bediening daarentegen...beats Canon. Ook niet handig vind ik Canons wirwar in cropfactors... 1,3 / 1,6 en 1. Ene body pikt wel EF-S, andere niet...gevolg van bovenstaande natuurlijk, maar niet ideaal. Geruchten gaan natuurlijk al geruime tijd de ronde dat de nieuwe 1D een "alles in 1" body gaat worden, dus waarschijnlijk a-la D2X met "variabele" crop. Houdt Canon dus 2 crops over ipv 3.

Ach ja...al met al ben ik erg blij met overgang naar digitaal. Geld en tijd besparend, al is ook nabewerking een vak apart.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za dec 17, 2005 4:42 pm

Jurriaan schreef:begrijp ik hier nou uit dat de Nikon betere foto's maakt? Want meer scherpte.

(en Plons maar schreeuwen dat Canon zo goed is..)
Er is een verschil tussen scherpte en scherptediepte.
Je stelt scherp op een plat vlak, in principe is maar 1mm echt scherp, de rest krijg je kado doordat je diafragmeer, dat heet scherptediepte.

info over scherptediepte:
http://www.photocrack.com/pages/artikel ... epte.shtml

http://fotografie.fub.be/scherptediepte.htm
DE site

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » za dec 17, 2005 10:48 pm

scherpte diepte bereik je door het instellen van het diafragma kan ik me herinneren (onlangs een poging gedaan de spiegelreflex van Isabelle te begrijpen, en het begrepenen in de praktijk te brengen)

maar dan nog zeg ik de scherpte diepte van de Nikon is beter bij het zelfde diafragma als die van de Canon.
Ligt dat dan aen het objectief of aan de body? (engels kan ik lezen maar technisch fotografie engels met moeite. en het dan ook nog begrijpen)

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » za dec 17, 2005 11:01 pm

Jurriaan schreef:maar dan nog zeg ik de scherpte diepte van de Nikon is beter bij het zelfde diafragma als die van de Canon.
Ligt dat dan aen het objectief of aan de body? (engels kan ik lezen maar technisch fotografie engels met moeite. en het dan ook nog begrijpen)
Nee, als je bij beide dezelfde lens gebruikt (vergelijkbaar) met dezelfde diafragmaopenening en dezelfde foto maakt, dan is scherptediepte gelijk.

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » za dec 17, 2005 11:21 pm

Steelboy schreef: Nee, als je bij beide dezelfde lens gebruikt (vergelijkbaar) met dezelfde diafragmaopenening en dezelfde foto maakt, dan is scherptediepte gelijk.
Hmmmmm....
Depth of field is not a fixed property of aperture and focal length. It is a mathematical concept which can vary with a real lens. My past testing has shown that different lenses at the same focal length and the same aperture can realize significantly different depth of field. This can be attributed to lens design, and also to lens aberrations such as chromatic aberration and spherical aberration. However, I believe that this is not a factor with the two lenses used in the comparison shots on this page. This phenomenon will be examined in a future article at diglloyd.com.
En...
For that matter, even the D2X is challenged by this shot. The truth is that these cameras have such high resolution that the conventional depth of field calculations are simply way off the mark for what is actually required to fully utilize the phenomenal sensor resolution. Conventional depth of field tables generally use a "circle of confusion" of 20-30 microns (The circle of confusion or COC is the smallest dot that the lens can resolve at any given aperture). Compare the conventional 20-30 micron figure with the D2X 5.4-micron pixels and the 1DsMII 7.2-micron pixels, and it's clear that depth of field is extremely limited on either camera. Those depth of field marks on your lens are far beyond the actual depth of field.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo dec 18, 2005 10:34 am

Steelboy schreef:
Jurriaan schreef:maar dan nog zeg ik de scherpte diepte van de Nikon is beter bij het zelfde diafragma als die van de Canon.
Nee, als je bij beide dezelfde lens gebruikt (vergelijkbaar) met dezelfde diafragmaopenening en dezelfde foto maakt, dan is scherptediepte gelijk.
Mits de sensor even groot is uiteraard! Bij een kleinere snesor behaal je meer SD dan bij een full frame(24x36mm)

De quote's van Irmo zijn van freaks, die met een microscoop naar foto's/sensors kijken. In de praktijk zullen we daar weinig van merken. Zie het als het verschil tussen dezelfde fiets afgemonteerd op 11kilo en op 10,8; het verschil is er op de weegschaal in de praktijk merk je er geen reet van.

dussssss©
DE site

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo dec 18, 2005 5:48 pm

maar die foto spreekt toch voor zich.
op basis van die 2 foto's kies je als fotograaf voor de Nikon lijkt mij.

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » zo dec 18, 2005 6:56 pm

Jurriaan schreef:maar die foto spreekt toch voor zich.
op basis van die 2 foto's kies je als fotograaf voor de Nikon lijkt mij.
Zo simpel ligt het niet. Eerste vraag is waar je je camera voor gebruikt (eisenpakket), 2e vraag is welke DOF je bij welke situatie wilt gebruiken. Meer DOF kan dus ook gewenst zijn. Je wil zeker niet dat alles scherp is in iedere foto....zou heeeel saai/lelijk worden. Landschaps zal vaak groothoek zijn, dus is zo en zo meer scherptediepte aanwezig.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo dec 18, 2005 8:11 pm

Ja, dikke lul met die vergelijking van een 1DS mk2 en een D2X

Een test met verschillende focale lengten (resp 200 en 135), zo kan ik ook een test uitvoeren en erui krijgen wat ik wil...

Ht punt blijft: indien sensor grote, diafragma en focale lengte gelijk zijn, maakt het geen ruk uit, zo niet, dan dienen alle fotoboeken herschreven te worden...

rene

Bericht door rene » ma dec 19, 2005 7:23 pm

@Steelboy: Het hele punt is dat de verschillen in sensorgrootte leiden tot verschillen in DoF....
Het gaat erom dat je vanaf hetzelfde standpunt een 135 mm objectief gebruikt op een 1,5 crop factor body en een 200 mm op een full frame. Dan heb je namenlijk dezelfde 'field of view'. Scherptediepte is dan beduidend groter bij de Crop body.
Of dat een voordeel is, is een tweede....
Ik vin' het persoonlijk een nadeel, omdat ik veel fotografeer met volle opening om een onscherpe schtergrond te krijgen. Dat werkt dus mooier met een grotere sensor.
Verder werkt scherptediepte op een DSLR anders dan op een analoge SLR:
Afbeelding
Zoiets dus....
@BOSS: De test waarnaar ik linkte is niet geschreven door 'freaks die met een microscoop kijken', Het gaat om behoorlijk duidelijke verschillen.
Vergelijk maar es foto's die gemaakt zijn met een 20D vs. een 1D, beide gelijk diafragma, opnameafstand en FoV (dus verschillende brandpuntsafstand). De 20D geeft meer scherptediepte....
Als je zoveel mogelijk scherptediepte wilt, kies je dus voor een SLR met kleinere sensor: Nikon, Canon 20D/350D, Olympus 4/3 ofzoiets.
Wil je minder DoF (meer als kleinbeeld), dan kies je voor een Canon 1D(mark2(n)), Canon 5D of 1Ds(mark2)
Voor de geinteresseerden: Nog een link met ook wat meer uitleg over bovenstaand plaatje ;)

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » ma dec 19, 2005 10:24 pm

zoals staaljongen al schrijft, die test tussen die nikon en die canon is dus gelul :cry: begrijp ik.

dan ga ik maar weer verder met apples en peren vergelijken 8)

Gesloten