@Steelboy: Het hele punt is dat de verschillen in sensorgrootte leiden tot verschillen in DoF....
Het gaat erom dat je vanaf hetzelfde standpunt een 135 mm objectief gebruikt op een 1,5 crop factor body en een 200 mm op een full frame. Dan heb je namenlijk dezelfde 'field of view'. Scherptediepte is dan beduidend groter bij de Crop body.
Of dat een voordeel is, is een tweede....
Ik vin' het persoonlijk een nadeel, omdat ik veel fotografeer met volle opening om een onscherpe schtergrond te krijgen. Dat werkt dus mooier met een grotere sensor.
Verder werkt scherptediepte op een DSLR anders dan op een analoge SLR:

Zoiets dus....
@BOSS: De test waarnaar ik linkte is niet geschreven door 'freaks die met een microscoop kijken', Het gaat om behoorlijk duidelijke verschillen.
Vergelijk maar es foto's die gemaakt zijn met een 20D vs. een 1D, beide gelijk diafragma, opnameafstand en FoV (dus verschillende brandpuntsafstand). De 20D geeft meer scherptediepte....
Als je zoveel mogelijk scherptediepte wilt, kies je dus voor een SLR met kleinere sensor: Nikon, Canon 20D/350D, Olympus 4/3 ofzoiets.
Wil je minder DoF (meer als kleinbeeld), dan kies je voor een Canon 1D(mark2(n)), Canon 5D of 1Ds(mark2)
Voor de geinteresseerden:
Nog een link met ook wat meer uitleg over bovenstaand plaatje