RM Element ipv RM ETS-X?
Moderators:JJ, Beheerders
Gisteren mijn derde Rocky Mountain ETS-X in drie jaar afgeschreven. Een flinke barst, door waar de liggende buis de zadelbuis ontmoet. :"(
Het is een geweldige fiets om te rijden, maar echt stevig is ie niet...
Nu moet het mogelijk zijn om via de garantie weer een ETS-X te krijgen, maar ik heb er inmiddels weinig hoop op, dat die wel heel blijft.
Zou het mogelijk zijn een RM Element terug te krijgen, en weet iemand hoe deze twee modellen zich verhouden als het aankomt op rij-eigenschappen?
Het is een geweldige fiets om te rijden, maar echt stevig is ie niet...
Nu moet het mogelijk zijn om via de garantie weer een ETS-X te krijgen, maar ik heb er inmiddels weinig hoop op, dat die wel heel blijft.
Zou het mogelijk zijn een RM Element terug te krijgen, en weet iemand hoe deze twee modellen zich verhouden als het aankomt op rij-eigenschappen?
Re:RM Element ipv RM ETS-X?
Zou normaal geen probleem moeten zijn, wellicht met bijlegging.
Hiervoor zal je dealer echter zijn best moeten gaan doen.
ETS-X is wat meer all-mountain gericht, terwijl de Element meer xc race/marathon is...
Hiervoor zal je dealer echter zijn best moeten gaan doen.
ETS-X is wat meer all-mountain gericht, terwijl de Element meer xc race/marathon is...
Steelboy schreef:
...wellicht met bijlegging.
Is de Element normaal duurder dan de ETS-X?
Ik ging der ook ooit eens voor kijken voor een ETS-X maar de dealer bij Ventoux in Tilburg zei " ja bij een drop van meer dan 1 meter, zal de achterbrug teveel overbelast worden" nou laat maar dan zei ik.
Vond het er al niet stevig uitzien, waarvan akte nou.
Hij had er toen 1 staan voor 1600 euro. Vraag de prijs aan je dealer als je toch uit Tilburg komt zoals ik zag. :)blaat.

Vond het er al niet stevig uitzien, waarvan akte nou.
Hij had er toen 1 staan voor 1600 euro. Vraag de prijs aan je dealer als je toch uit Tilburg komt zoals ik zag. :)blaat.
@TheBigL: had je dit ook niet op MTBr gezet, of was dit toevallig ook iemand die z"n 3e had gebroken?
Ik heb gehoord dat er voor 2005 eindelijk wat grote veranderingen in het buizenset gekomen zijn, waardoor e.e.a. wat steviger zou moeten zijn. Ik ben zelf geneigd om te zeggen: neem een Element. Ja, "t is stokoud, maar "t is ook een beproefd en bewezen concept.
Qua rijeigenschappen: de Element zelf zal een klein beetje meer pompen dan de ETSX. Maar met de ProPedal demper erin zal het ongeveer op hetzelfde niveau zitten. Ik heb zelf een oldskool Instinct (2001) met een even oude Fox demper, en ik heb nergens last van.
"t Enige nadeel van "t ontwerp is misschien dat de vering net een tikje minder aktief is bij vol in de remmen gaan - "t is immers geen four-bar omdat de Element een Horst-link mist. Of je dat merkt? Als je veel in erg technisch terrein rijdt wel. Of je er werkelijk last van zal hebben: no way.
Een ander puntje is de geometrie. De Element frames hebben een wat kortere wielbasis dan een ETSX (dacht ik....check op de RM site voor de zekerheid!), waardoor eerstgenoemde wat wendbaarder moet zijn.
Ik heb gehoord dat er voor 2005 eindelijk wat grote veranderingen in het buizenset gekomen zijn, waardoor e.e.a. wat steviger zou moeten zijn. Ik ben zelf geneigd om te zeggen: neem een Element. Ja, "t is stokoud, maar "t is ook een beproefd en bewezen concept.
Qua rijeigenschappen: de Element zelf zal een klein beetje meer pompen dan de ETSX. Maar met de ProPedal demper erin zal het ongeveer op hetzelfde niveau zitten. Ik heb zelf een oldskool Instinct (2001) met een even oude Fox demper, en ik heb nergens last van.
"t Enige nadeel van "t ontwerp is misschien dat de vering net een tikje minder aktief is bij vol in de remmen gaan - "t is immers geen four-bar omdat de Element een Horst-link mist. Of je dat merkt? Als je veel in erg technisch terrein rijdt wel. Of je er werkelijk last van zal hebben: no way.
Een ander puntje is de geometrie. De Element frames hebben een wat kortere wielbasis dan een ETSX (dacht ik....check op de RM site voor de zekerheid!), waardoor eerstgenoemde wat wendbaarder moet zijn.
wictor schreef:
@TheBigL: had je dit ook niet op MTBr gezet, of was dit toevallig ook iemand die z"n 3e had gebroken?
Nope dat waa ik niet.

EH schreef:
[Steelboy schreef:
...wellicht met bijlegging.
Is de Element normaal duurder dan de ETS-X?
ets-x is een stuk duurder normaal gesproken, indertijd toen ik mijn Element 70 frame kocht, was de ets-x zo"n € 500 duurder.
dussssss©
In div. tests gelezen dat de ets-x minder stijf zou zijn, zeg maar slap.
Maar daar was al rijdend niets van te merken.
Mooi, maar wanneer alu te veel beweegt breekt 't een keer.
Zoals nu blijkt.
Een Element zou altijd mijn voorkeur hebben, of de 2005 Slayer.
Is m.i. een goede zet om daarop aan te sturen.
BTW, zelf nooit op een ETS-X gereden, wel op S en E.
Maar daar was al rijdend niets van te merken.
Mooi, maar wanneer alu te veel beweegt breekt 't een keer.
Zoals nu blijkt.
Een Element zou altijd mijn voorkeur hebben, of de 2005 Slayer.
Is m.i. een goede zet om daarop aan te sturen.
BTW, zelf nooit op een ETS-X gereden, wel op S en E.