RM Element ipv RM ETS-X?

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
EH
Berichten:48
Lid geworden op:wo sep 05, 2001 3:52 pm
Locatie:Tilburg
Contacteer:
RM Element ipv RM ETS-X?

Bericht door EH » ma nov 21, 2005 12:58 pm

Gisteren mijn derde Rocky Mountain ETS-X in drie jaar afgeschreven. Een flinke barst, door waar de liggende buis de zadelbuis ontmoet. :"(
Het is een geweldige fiets om te rijden, maar echt stevig is ie niet...

Nu moet het mogelijk zijn om via de garantie weer een ETS-X te krijgen, maar ik heb er inmiddels weinig hoop op, dat die wel heel blijft.
Zou het mogelijk zijn een RM Element terug te krijgen, en weet iemand hoe deze twee modellen zich verhouden als het aankomt op rij-eigenschappen?

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Re:RM Element ipv RM ETS-X?

Bericht door Steelboy » ma nov 21, 2005 1:09 pm

Zou normaal geen probleem moeten zijn, wellicht met bijlegging.
Hiervoor zal je dealer echter zijn best moeten gaan doen.

ETS-X is wat meer all-mountain gericht, terwijl de Element meer xc race/marathon is...

Gebruikersavatar
EH
Berichten:48
Lid geworden op:wo sep 05, 2001 3:52 pm
Locatie:Tilburg
Contacteer:

Re:RM Element ipv RM ETS-X?

Bericht door EH » ma nov 21, 2005 5:22 pm

Steelboy schreef:
...wellicht met bijlegging.

Is de Element normaal duurder dan de ETS-X?

TheBigLjeweetwel

Re:RM Element ipv RM ETS-X?

Bericht door TheBigLjeweetwel » di nov 22, 2005 1:58 am

Ik ging der ook ooit eens voor kijken voor een ETS-X maar de dealer bij Ventoux in Tilburg zei " ja bij een drop van meer dan 1 meter, zal de achterbrug teveel overbelast worden" nou laat maar dan zei ik. :?

Vond het er al niet stevig uitzien, waarvan akte nou.
Hij had er toen 1 staan voor 1600 euro. Vraag de prijs aan je dealer als je toch uit Tilburg komt zoals ik zag. :)blaat.

Gebruikersavatar
wictor
Berichten:1066
Lid geworden op:vr jun 18, 2004 7:40 am
Locatie:langs de Rijn....

Re:RM Element ipv RM ETS-X?

Bericht door wictor » di nov 22, 2005 8:41 am

@TheBigL: had je dit ook niet op MTBr gezet, of was dit toevallig ook iemand die z"n 3e had gebroken?

Ik heb gehoord dat er voor 2005 eindelijk wat grote veranderingen in het buizenset gekomen zijn, waardoor e.e.a. wat steviger zou moeten zijn. Ik ben zelf geneigd om te zeggen: neem een Element. Ja, "t is stokoud, maar "t is ook een beproefd en bewezen concept.

Qua rijeigenschappen: de Element zelf zal een klein beetje meer pompen dan de ETSX. Maar met de ProPedal demper erin zal het ongeveer op hetzelfde niveau zitten. Ik heb zelf een oldskool Instinct (2001) met een even oude Fox demper, en ik heb nergens last van.

"t Enige nadeel van "t ontwerp is misschien dat de vering net een tikje minder aktief is bij vol in de remmen gaan - "t is immers geen four-bar omdat de Element een Horst-link mist. Of je dat merkt? Als je veel in erg technisch terrein rijdt wel. Of je er werkelijk last van zal hebben: no way.

Een ander puntje is de geometrie. De Element frames hebben een wat kortere wielbasis dan een ETSX (dacht ik....check op de RM site voor de zekerheid!), waardoor eerstgenoemde wat wendbaarder moet zijn.

TheBigLjeweetwel

Re:RM Element ipv RM ETS-X?

Bericht door TheBigLjeweetwel » di nov 22, 2005 11:42 am

wictor schreef:
@TheBigL: had je dit ook niet op MTBr gezet, of was dit toevallig ook iemand die z"n 3e had gebroken?



Nope dat waa ik niet. :) ik kom daar niet om te posten.

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re:RM Element ipv RM ETS-X?

Bericht door BOSS » di nov 22, 2005 1:16 pm

EH schreef:
[
Steelboy schreef:
...wellicht met bijlegging.

Is de Element normaal duurder dan de ETS-X?


ets-x is een stuk duurder normaal gesproken, indertijd toen ik mijn Element 70 frame kocht, was de ets-x zo"n € 500 duurder.

dussssss©

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Bericht door walter » wo dec 07, 2005 2:43 am

In div. tests gelezen dat de ets-x minder stijf zou zijn, zeg maar slap.
Maar daar was al rijdend niets van te merken.
Mooi, maar wanneer alu te veel beweegt breekt 't een keer.
Zoals nu blijkt.
Een Element zou altijd mijn voorkeur hebben, of de 2005 Slayer.
Is m.i. een goede zet om daarop aan te sturen.
BTW, zelf nooit op een ETS-X gereden, wel op S en E.

Gebruikersavatar
EH
Berichten:48
Lid geworden op:wo sep 05, 2001 3:52 pm
Locatie:Tilburg
Contacteer:

Bericht door EH » wo dec 07, 2005 4:35 pm

Ik heb inmiddels bericht van de LBS gehad dat er een element 70 frame onderweg is. Ben benieuwd of deze het wel gaat houden.

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo dec 07, 2005 9:12 pm

EH schreef:Ik heb inmiddels bericht van de LBS gehad dat er een element 70 frame onderweg is. Ben benieuwd of deze het wel gaat houden.
ik heb een 2004 gebroken en daarvoor een 2005 gekregen.
De 2005 is versterkt op het punt waar de 2004 brak......zal dus wel vaker gebeurd zijn....

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Gebruikersavatar
EH
Berichten:48
Lid geworden op:wo sep 05, 2001 3:52 pm
Locatie:Tilburg
Contacteer:

Bericht door EH » do dec 08, 2005 9:36 am

BOSS schreef:ik heb een 2004 gebroken en daarvoor een 2005 gekregen.
De 2005 is versterkt op het punt waar de 2004 brak......zal dus wel vaker gebeurd zijn....
Op welke plek had je dat 2004 frame gebroken?

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » do dec 08, 2005 10:30 am

Hier:
Afbeelding

Precies gebroken midden op dat gat, god mag weten waarom dat daar zit. RM heeft zich dat later ook vast afgevraagd, want het 2005 model heeft dat gat niet meer.

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Gebruikersavatar
EH
Berichten:48
Lid geworden op:wo sep 05, 2001 3:52 pm
Locatie:Tilburg
Contacteer:

Bericht door EH » do dec 08, 2005 11:21 am

BOSS schreef:RM heeft zich dat later ook vast afgevraagd, want het 2005 model heeft dat gat niet meer.
Heb jij toch mooi bijgedragen aan een stukje RM product innovatie... :)

Plaats reactie