Re:SPV Evolve Instellingen
Moderator:Beheerders
-
Beste DP"rs ..
Ik was vanavond bezig met het instellen van mijn Sherman Firefly Plus. Het lukte me echter niet om het gewenste resultaat te verkrijgen. Ik wil namelijk graag dat de vork gevoelig is voor kleine oneffenheden, maar ook kleine drops aankan, zonder te bottom-en. Ik heb nu 5 bar & 100% progressief. En ik weeg ongeveer 70 kg.
Iemand ervaringen of tips voor het afstellen?
Ik vroeg me eigenlijk ook af hoe lineariteit/progressiviteit en SPV-druk elkaar beinvloeden. Bepaalt de SPV-druk bijvoorbeeld het begin- of eindpunt van de vering? Dit zou dan dus betekenen dat de vork heel gevoelig of ongevoelig is, terwijl dat toch wordt bepaald door de progressiviteit, of niet? Of bepaalt de SPV-druk hoe groot de progressiviteit is?
Kan iemand mij zekerheid geven ..
Ik was vanavond bezig met het instellen van mijn Sherman Firefly Plus. Het lukte me echter niet om het gewenste resultaat te verkrijgen. Ik wil namelijk graag dat de vork gevoelig is voor kleine oneffenheden, maar ook kleine drops aankan, zonder te bottom-en. Ik heb nu 5 bar & 100% progressief. En ik weeg ongeveer 70 kg.
Iemand ervaringen of tips voor het afstellen?
Ik vroeg me eigenlijk ook af hoe lineariteit/progressiviteit en SPV-druk elkaar beinvloeden. Bepaalt de SPV-druk bijvoorbeeld het begin- of eindpunt van de vering? Dit zou dan dus betekenen dat de vork heel gevoelig of ongevoelig is, terwijl dat toch wordt bepaald door de progressiviteit, of niet? Of bepaalt de SPV-druk hoe groot de progressiviteit is?
Kan iemand mij zekerheid geven ..
Is het een 2005 vork met Evolve?
Ik zou de SPV setting een flink stuk uit zetten, misschien zelfs helemaal uit en minder luchtdruk, ± 2 ofzo.
Je kunt eventueel een lichtere veer erin laten zetten. Als het nog niet prettig is, of naar Bikeright sturen KAN je probleem een stuk minder zijn of naar die Ride gaan kijken. Ik heb er nooit aan kunnen wennen in elk geval.
Ik zou de SPV setting een flink stuk uit zetten, misschien zelfs helemaal uit en minder luchtdruk, ± 2 ofzo.
Je kunt eventueel een lichtere veer erin laten zetten. Als het nog niet prettig is, of naar Bikeright sturen KAN je probleem een stuk minder zijn of naar die Ride gaan kijken. Ik heb er nooit aan kunnen wennen in elk geval.
5 bar ? ? ? ! ! ! Niet moeilijk dat je vork niet gevoelig is ... Begin al eens met in PSI te meten en start met +/- 30-40 PSI. Met de SPV Evolve kan je zelfs met minder rijden ...
-
De 5 bar die ik er gisteravond in had zitten, zijn niet standaard, normaal heb ik ongeveer 3,75 - 4 bar (50 - 55 psi). Zal de vork niet doorslaan bij drops, wanneer ik de druk lager zet, bijv. 30 - 40 psi?
Ik kan me trouwens uit de handleiding van Manitou herinneren, dat de minimum SPV-druk 40 psi is. ? ! ?
Ik kan me trouwens uit de handleiding van Manitou herinneren, dat de minimum SPV-druk 40 psi is. ? ! ?
Ik heb zelfs met 0 gereden (op advies), dat maakte alleen herrie maar verder niet bottommen. Volgens mij zorgt de spv voor het bottommen of niet.
Grootste fout die vaak gemaakt wordt om bottomen tegen te gaan is het vergroten van de positieve luchtdruk / veersterkte, waardoor de kleine oneffenheden niet meer weggewerkt worden.
De ingaande compressie is echter datgene wat verhoogd moet worden in geval van bottomen.
De ingaande compressie is echter datgene wat verhoogd moet worden in geval van bottomen.
-
Is de rode (16 mm steeksleutel) "Schrader Valve" dan datgene wat ik moet bijstellen. En wanneer verhoog ik dan deze ingaande compressie, bij een meer lineaire of een meer progressieve veerkarakteristiek?
Begin idd eerst eens met minder druk en een groter volume (max 2 toeren in). Dat je vork af en toe bottomt kan echt geen kwaad hoor. Van dat punt verder de afstellingen aan je voorkeur aanpassen, ik zou eerst wat met de luchtdruk spelen en als het nodig is aan het volume beginnen. Je moet ook de bedenking maken dat een vork (of demper) met zoveel mogelijkheden niet op 1-2-3 op je eigen voorkeur is ingesteld.
SPV werkt ook niet als een gewone luchtvork. De luchtdruk is vooral om het platform in te stellen en het volume voor meer progressiviteit. En uiteraard hebben beide een invloed op elkaar wat het instellen er niet makkelijker op maakt.
SPV werkt ook niet als een gewone luchtvork. De luchtdruk is vooral om het platform in te stellen en het volume voor meer progressiviteit. En uiteraard hebben beide een invloed op elkaar wat het instellen er niet makkelijker op maakt.
-
@ Bruno; Ik had niet verwacht om de instellingen meteen juist te hebben. Ik heb de fiets al een behoorlijke tijd en ik heb al een heleboel verschillende instellingen geprobeerd. Waarvan er een aantal goed bevielen, afhankelijk van het terrein waar ik fietste.
Dit topic was naast het verkrijgen van tips er ook op gericht om meer inzicht te krijgen in de werking van de verschillende instelmogelijkheden. Daarmee bedoel ik o.a. hoe deze elkaar beinvloeden. Ik was namelijk zelf aan het redeneren, maar kwam er niet zomaar uit.
Ik heb de vork nu trouwens op ongeveer 3,25 - 3,5 bar en het volume 2 volledige slagen ingedraaid. Gisteravond een rondje door het dorp, incl. trapje en dropje (1 m), en de instellingen bevielen goed. Gevoelig, maar toch niet te veel vering bij klein dropje. Morgen dus maar eens ff testen in het bos.
Dit topic was naast het verkrijgen van tips er ook op gericht om meer inzicht te krijgen in de werking van de verschillende instelmogelijkheden. Daarmee bedoel ik o.a. hoe deze elkaar beinvloeden. Ik was namelijk zelf aan het redeneren, maar kwam er niet zomaar uit.
Ik heb de vork nu trouwens op ongeveer 3,25 - 3,5 bar en het volume 2 volledige slagen ingedraaid. Gisteravond een rondje door het dorp, incl. trapje en dropje (1 m), en de instellingen bevielen goed. Gevoelig, maar toch niet te veel vering bij klein dropje. Morgen dus maar eens ff testen in het bos.
ik weet niet hoe het zit bij spv op voorvorken. maar in het boekske van mijn achterdemper staat er dat men nooit onder de 3.5 baar ofzo mag rijden. Ik merk ook zeer duidelijk wanneer ik onder die druk kom. Wanneer ik met 0 bar rijdt, was niet mijn fout, heeft ie totaal geen rebound demping in het laatste stukje van de uitgaande slag.
Je spv bepaalt de small bump sensitivitie en het luchtvolume bepaalt de progressiviteit. Je moet dach ik eerst je progresiviteit afstellen en daarna je spv. Het volledig indraaien van de luchtkamer geeft een verhoging van 1 bar op je spv.
Je spv bepaalt de small bump sensitivitie en het luchtvolume bepaalt de progressiviteit. Je moet dach ik eerst je progresiviteit afstellen en daarna je spv. Het volledig indraaien van de luchtkamer geeft een verhoging van 1 bar op je spv.
SPV werkt op dempers en vorken op dezelfde manier. Of je met minimumdruk moet rijden hangt in principe af van welk type SPV. Bij de eerste versie is er inderdaad een minimum initiële druk nodig om rebound demping te hebben. Vanaf SPV Evolve is dat niet meer nodig. Dan kan je met gewone omgevingsdruk rijden en dan werkt je vork/demper eigenlijk ongeveer zoals een TPC+ vork/demper.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
als je zonder druk met spv wil rijden moet je deze laten aanpassen standaard systeem kan dit niet, en dan heb je idd geen rebound demping meer.
Bij de vork van Tanja is dit aangepast dmv een andere setting. hierdoor kan je zonder druk of met hele lage druk rijden waardoor de vork heel spoepel aanspreekt.
Bij de vork van Tanja is dit aangepast dmv een andere setting. hierdoor kan je zonder druk of met hele lage druk rijden waardoor de vork heel spoepel aanspreekt.
-