cHoc schreef:
.....
Aha, nu wordt ie duidelijk. Zelfs op dit uur

Ik moet vroeg op want er is werk te doen.
Ik heb aardig mailcontact met Nicolai zelf gehad over deze M-Pire en zelf beweren ze dat er voor de rest nooit of te nimmer iets mis is geweest met de nieuwere versies M-Pires.
Ik ben het totaal met je eens over de het zwakke in het frame, de achterdemper inrichting is zodanig kort op elkaar gebouwd dat harde klappen volgens mij niet enkel door je demper verwerkt kunnen worden, althans dat denk ik als ik naar dat frame kijk. De hoeken die daarbij gemaakt worden is ook vragen om problemen als je het mij vraagt.
Vreemd is dat wanneer je kijkt naar mijn verstevigingen mede door Nicolai zelf aangeraden (ze hebben zelf ook een team-frame verstevigd) echt niet is terug te vinden op het nieuwere model, waar ze beweren geen problemen mee te hebben! Ik heb het dan over de behuizing om het buisje dat bij Pieter gebroken was. Toen ik het frame voor het eerst zag vond ik het niet meer dan logisch dat ie daar was gaan scheuren. Nu is het eigenlijk lastig om als hobbyist een goeie inschatting te maken over waar de krachten al dan niet op terecht komen maar het was in ieder geval wel het eerste wat ik dacht. Als je kijkt naar sommige frames krijg je de neiging om te denken dat iets simpelweg niet sterk KAN zijn maar aan de andere kant is de fabrikant natuurlijk niet helemaal van lotje getikt en zit er zeker veel technische kennis en rekenwerk achter een frame. Of althans, zo mag ik hopen.
Ik heb met Paul van One way bike gesproken, die vond dat de krachten eigenlijk juist makkelijker verwerkt worden omdat de achterdemper inrichting compact en met die grote hoeken gebouwd is. Ik begreep niet wat hij bedoelde en heb er met meerdere mensen over gefilosofeerd. Ik kan er nog steeds niet achter komen wat hij nu bedoelde maar wanneer ik hem spreek zal ik het hem vragen.
De scheuren zaten er waarschijnlijk al langere tijd in en echt scheuren wilde die ook niet. Opzich moet je de sterkte van het materiaal zeker niet onderschatten denk ik. Het moment dat de achternaaf scheurde was het frame waarschijnlijk al langere tijd gescheurd, de achternaaf is als je het mij vraagt ook door een domme ontwikkelingsfout gekomen. Er steekt een losse as door de naaf en juist daar waar hij onder druk staat wordt de as wat dunner, omdat er ruimte nodig was voor het mechanisme van de body.
Zoals ik al zei denk ik dus dat het frame al langer gescheurd was maar eigenijk maar moeizaam verder wilde scheuren, dus echt heel zwak is het ook niet geweest.
Ik hoorde trouwens van mensen die dachten dat er op de achterbrug een verkeerd lager gemonteerd was. Dat is niet waar, er zit een speciaal lager in. Dat zullen jullie misschien ook we gedacht hebben. Dit is wat Nicolai me er over verteld heeft:.
"This is for a axial ball bearing. There is no radial load on it. It must not be pressed in.
The radial load is done by the needle bearings. They are pressed in of course."
Ik hoop dat ik hem straks zo af kan stellen dat hij de achterbrug niet meer raakt, wat volgens wel te doen is. Ik weet nog niet welke instellingen ik allemaal mag wijzigen tot welke grens maar het is net een Meccano set man, haha. Weet jij dat toevallig?
Thanks.