Gebruikt er hier iemand een momentsleutel?

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

BLRacing
Re:Gebruikt er hier iemand een momentsleutel?

Bericht door BLRacing » vr okt 14, 2005 9:43 pm

Ehh vierkante assen mag je in de regel juist niet invetten, splined assen moet je wel invetten. Als je bij vierkante assen er vet op doet en de crank daardoor te ver op de as draaid, riskeer je permanente beschadiging.

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr okt 14, 2005 11:30 pm

Ja en als je met teveel NM"s op die as gaat hangen gebeurt dat ook. Dat is het gevaar van alle soorten schroef verbindingen.

Ik vet het altijd een beetje in met anti seize puur omdat het anders door de krachten en het weer vast gaat zitten. Dat is ook de reden dat ik er echt geen 40 a 50 NM op ga zetten, dat vind ik echt te vast.

Mijn handvast is werkelijk overal inzetbaar, Wielmoeren van mijn auto, kleppendeksels (oke die gaan wat minder vast als de wielmoeren), cranks, Derailleurogen.

Wat ik wel "f*ing tight" draai zijn de boutjes voor de cardanverbinding van een BMW (motor). Priegelwerk maar die wil je echt goed vast hebben.

walter

Bericht door walter » zo okt 16, 2005 2:46 pm

Sorry hoor, ik vet ze al 25 jaar in, draai ze al 25 jaar allejezus vast, er is er nog nooit 1 gescheurt, er is er nog nooit 1 losgelopen.
Helaas wel 1x meegemaakt dat "t niet meer los ging, duidelijk te weinig vet op de as tijdens monteren.
Wanneer je crancks uitscheuren heb je te lomp gedaan, of het spul deugt niet.
1 ding is zeker, wanneer je "t niet strak genoeg aandraaid, dan loopt "t los.
En dan kan je iig je cranck vroegtijdig afschrijven.

Cubeman

Bericht door Cubeman » di okt 18, 2005 7:02 pm

Ik heb een keer m"n linker crank van m"n oude Race Face I-beams uitgescheurt, heel spijtig!
Waarschijnlijk door gewoon lomp te vast aandraaien.
Toen met dank aan Dekerfs een nieuw setje op de kop getikt waar ik nu de linker crank van gebruik.(rest op de plank)
Leuk detail m"n originele setnr.1003 en die van Dekerfs nr.1007:)

Draai ze nu ook altijd goed vast met een likkie kopervet tussen de crank en de Tune AC38 titanium trapas.
De 40Nm haal ik niet maar stevig vast zitten ze, zonder momentsleutel overigens!

didadunlop

Bericht door didadunlop » di okt 18, 2005 7:35 pm

Nou dit weekend eens geprobeerd hoe die 50 NM voelt op de trapas. Maarre dat haal ik nooit. Ik zit op ongeveer 30NM en nog nooit iets losgelopen.

Ow ja en als je ze niet loskrijgt is er altijd nog de pulleytrekker..:)

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » do nov 03, 2005 1:58 pm

ik heb nu sinds 3 weken een Syntace 1-20... Perfect gereedschap!

Is echt superfijn sleutelen: Juiste moment instellen, en ratelen maar, zonder het risico van loslopende bouten of kapotte schroefdraad.

Dit ding is echt een aanrader!

Ik heb de aandraaimomenten van de meeste onderdelen van mijn fietsen opgezocht en in een Word bestandje gezet. Ik kan het wel mailen naar wie daar belangstelling voor heeft.

Groeten, Lars.

BLRacing

Bericht door BLRacing » vr nov 04, 2005 9:09 pm

Haha Lars. Jij hebt hem ook nu. Fijn spul he. ;). Mail hem maar door.

Cubeman

Bericht door Cubeman » za nov 05, 2005 3:50 pm

Hier nog een klant voor dat documentje 8)

N I E L S

Bericht door N I E L S » zo nov 06, 2005 11:57 pm

Meeste crankstellen moeten toch meer dan 20 nm hebben dacht ik?

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » ma nov 07, 2005 1:08 pm

Cubeman schreef:

roep maar een mailadres! :-)

Lars

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma nov 07, 2005 2:13 pm

De Lars Cuevas schreef:
[
Cubeman schreef:

roep maar een mailadres! :-)

Lars

de_aboriginal@hotmail.com

N I E L S

Bericht door N I E L S » di nov 08, 2005 4:40 pm

Iemand ervaring met dit merk?

Proxxon:

http://www.sell-it-easy.de/shop_e/query ... cp_cat=381

Ziet er wel goed uit. iets groter bereik maar begint vanaf 5nm. Is niet zo duur ook.
Ik ga er maar 1 bestellen denk ik.

Hier ook nog een tafeltje met standaard waarden:

http://www.sell-it-easy.de/prox_ind/english/spez2_s.htm

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » wo nov 09, 2005 12:43 pm

een maat van me is een ERG goede mechanieker. Hij raadde me een goedkope momentsleutel af. Din gis gewoon minder nauwkeurig en raakt zijn instelling sneller kwijt (je moet hem dus sneller ijken)

Daarnaast heeft de Syntace 1-20nm een perfect bereik voor de meeste fietsonderdelen. Van de 1,9Nm om een gripshift te monteren tot de 19Nm voor een Ritchey zadelbevestiging.

Veel bouten aan de fiets zitten tussen de 4 en 9Nm aandraaimoment. Een sleutel die pas bij 5 begint lijkt me dan al te groot!

Groeten, Lars

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo nov 09, 2005 10:18 pm

De Lars Cuevas schreef:
een maat van me is een ERG goede mechanieker. Hij raadde me een goedkope momentsleutel af. Din gis gewoon minder nauwkeurig en raakt zijn instelling sneller kwijt (je moet hem dus sneller ijken)

Daarnaast heeft de Syntace 1-20nm een perfect bereik voor de meeste fietsonderdelen. Van de 1,9Nm om een gripshift te monteren tot de 19Nm voor een Ritchey zadelbevestiging.

Veel bouten aan de fiets zitten tussen de 4 en 9Nm aandraaimoment. Een sleutel die pas bij 5 begint lijkt me dan al te groot!

Groeten, Lars

Volgens mij is die Proxxon geen "gewone" goekope tool maar dat weet ik niet zeker. Op marktplaats kun je inderdaad vrij goedkoop aan de spullen komen.

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » wo nov 09, 2005 10:34 pm

Kent er iemand een momentsleutel die 2 kanten op moment?
Om de trapaslagers van zowel Shimano als FSA vast te zetten staat er opgegeven dat het 40 tot 50Nm aangedraaid dient te worden maar de meeste kunnen maar 1 kant opknikken...Wurth had er 1 in het assorti...had ja. Tengtools heeft een kleine versie die tot 25 gaat, schiet ook al niet op dus. De beste optie is een sleutel waar het koppelstuk doorgeduwd kan worden, dat is de meest stevige verankering op deze waardes.

tel me tel me!

Pino

Bericht door Pino » wo nov 09, 2005 11:02 pm

De Lars Cuevas schreef:

wie daar belangstelling voor heeft.

Groeten, Lars.

ikke, men mail heb je

MaxDamage

Bericht door MaxDamage » do nov 10, 2005 2:42 am

Gedore/Rahsol hebben momentsleutels met zo"n koppelstuk. Ook bij de zwaardere modellen. In het duits heet zo"n ding een "Umsteckvierkant"
In het nederlands een doorsteek ratel.

Hier de mijnes:(2-25 Nm)

Afbeelding

[
Grobbebol schreef: Kent er iemand een momentsleutel die 2 kanten op moment?
Om de trapaslagers van zowel Shimano als FSA vast te zetten staat er opgegeven dat het 40 tot 50Nm aangedraaid dient te worden maar de meeste kunnen maar 1 kant opknikken...Wurth had er 1 in het assorti...had ja. Tengtools heeft een kleine versie die tot 25 gaat, schiet ook al niet op dus. De beste optie is een sleutel waar het koppelstuk doorgeduwd kan worden, dat is de meest stevige verankering op deze waardes.

tel me tel me!

BOMBPROOF erik

Bericht door BOMBPROOF erik » zo nov 20, 2005 6:11 pm

als je weet dat 40Nm 4 kilo op een afstand van een meter is [en beetje terug kunt rekenen naar een inbus of baco lengte, is namenlijk een lineair verband] dan is een momentsleutel helemaal niet zon noodzakelijke investering.

Daarbij -in het tapertijdperk- heb ik na veel gekut met loslopende cranks eens alles laten vastzetten op juiste momenten, dat was na 1km allemaal los.

vingerspitzengeful zegt mij na >12jr fiets ervaring veel meer dan een getal in een boekje. Fietsenmaker zie je bijv NOOIT werken met zon onhandig groot stuk gereedschap. Vast is vast werkt altijd goed, als je goed voelt en "luistert" weet je wanneer je moet stoppen. Persoonlijk zie ik het helemaal niet zitten om bij inbusje 4mm op 2Nm vast te zetten met zon lompe sleutel want na de klik kun je gewoon doordraaien en alsnog de boel naar de klote draaien, wat je niet voelt door het formaat van de sleutel.........

Durf te wedden dat ze ook koppel voorschrijven voor je pedalen in je cranks...........[zinloos die draaien zich zelf vast zo vast ze willen]

E

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma nov 21, 2005 1:30 pm

BOMBPROOF erik schreef:
als je weet dat 40Nm 4 kilo op een afstand van een meter is [en beetje terug kunt rekenen naar een inbus of baco lengte, is namenlijk een lineair verband] dan is een momentsleutel helemaal niet zon noodzakelijke investering.

Daarbij -in het tapertijdperk- heb ik na veel gekut met loslopende cranks eens alles laten vastzetten op juiste momenten, dat was na 1km allemaal los.

vingerspitzengeful zegt mij na >12jr fiets ervaring veel meer dan een getal in een boekje. Fietsenmaker zie je bijv NOOIT werken met zon onhandig groot stuk gereedschap. Vast is vast werkt altijd goed, als je goed voelt en "luistert" weet je wanneer je moet stoppen. Persoonlijk zie ik het helemaal niet zitten om bij inbusje 4mm op 2Nm vast te zetten met zon lompe sleutel want na de klik kun je gewoon doordraaien en alsnog de boel naar de klote draaien, wat je niet voelt door het formaat van de sleutel.........

Durf te wedden dat ze ook koppel voorschrijven voor je pedalen in je cranks...........[zinloos die draaien zich zelf vast zo vast ze willen]

E

Daar ben ik het he-le-maal mee eens! Een echte fietsen maker heeft dit soort gereedschap zelden of nooit nodig.

DESL

Bericht door DESL » di nov 22, 2005 5:44 pm

Yep, ik moet het ook eens zijn met BP, en X,
Das fingerspitzengeful, ervaring en common sense is all jou need.

No offence to the moment sleutelaars.

Plaats reactie