Re:eta, uturn, talas, rtwd, ...

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

les alpes
eta, uturn, talas, rtwd, ...

Bericht door les alpes » di nov 08, 2005 2:03 pm

alle merken hebben tegenwoordig vorken met een instelbare veerweg op de markt. u-turn, talas en rtwd werken door middel van een stelwiel bovenaan de vork. je kan hierbij de veerweg over ongeveer 4cm aanpassen. maar bij marzocchis eta systeem kom ik er niet uit. hoe werkt dit systeem en over welke afstand is de veerweg aan te passen?

thx

N I E L S

Bericht door N I E L S » di nov 08, 2005 2:13 pm

les alpes schreef:
alle merken hebben tegenwoordig vorken met een instelbare veerweg op de markt. u-turn, talas en rtwd werken door middel van een stelwiel bovenaan de vork. je kan hierbij de veerweg over ongeveer 4cm aanpassen. maar bij marzocchis eta systeem kom ik er niet uit. hoe werkt dit systeem en over welke afstand is de veerweg aan te passen?

thx

Eta is toch een soort lockout? Volgens mij past dat de aantal veerweg niet aan.

Luc

Bericht door Luc » di nov 08, 2005 5:12 pm

ETA is inderdaad geen gewone veerwegaanpassing. ETA blokkeert de vork op 30mm. van het einde van de veerweg, zodat je een betere positie op de fiets hebt bij steile klimmetjes. Die 30mm. overblijvende veerweg moeten de vork nog een klein beetje shokabsorberend vermogen geven.
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het de klimpositie inderdaad gevoelig verbetert, maar veel opvang van schokken heb je natuurlijk niet meer met slechts 30mm. veerweg.

Brum.

Bericht door Brum. » di nov 08, 2005 6:00 pm

En je vergeet Manitou met IT, daarmee kun je de travel traploos vanaf het stuur veranderen zonder dat de werking van de vork verloren gaat. Als het werkt (nooit mee gereden) lijkt me dit een erg fijn systeempje, want van aan een knopje op je vork draaien word je ook dol...

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » di nov 08, 2005 8:32 pm

Suntour heeft ook een mooi systeem, zag het in 2004 op de Motion en stond laatst ook in de MBA getest op een fiets.
Het systeem is simpel: met een drukknop op het stuur open je een luchtkamer in de vork. Door nu naar voren te hangen "zakt" de vork in, door achterover te hangen "stijgt" de vork weer. het was een downhill vork dus veerwegen zullen best wel leuk zijn geweest. Heb tot nog toe niet zoiets op een in Nederland verkrijgbare fiets gezien.
Zal es kijken of ik die MBA kan vinden...

les alpes

Bericht door les alpes » di nov 08, 2005 10:47 pm

Brum. schreef: En je vergeet Manitou met IT, daarmee kun je de travel traploos vanaf het stuur veranderen zonder dat de werking van de vork verloren gaat. Als het werkt (nooit mee gereden) lijkt me dit een erg fijn systeempje, want van aan een knopje op je vork draaien word je ook dol...
IT is volgens mij momenteel van de markt, alle vorken met ITdie op de markt zijn gebracht, zijn/worden omgebouwd naar RTWD

maar als ik het goed begrijp veranderd ETA je veerweg van 150mm naar 30mm, en dus niet 150mm met 30mm veerweg?
hoe pas je de veerweg aan? stelwieltje?

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo nov 09, 2005 12:40 am

Knop aan de bovenkant. Heb zelf ook een vork met ETA maar nog nooit gebruikt. BETD heeft wel coole draaiknoppen voor de ETA.

wictor

Bericht door wictor » wo nov 09, 2005 8:19 am

ETA is niets anders dan erg hoge rebound demping. ETA doet ook niks met de veerstijfheid, waardoor de vork bij 30 mm veerweg zo zwaar veert als de laatste 30 van een 150 mm voorvork.

Het stelwieltje is op de meeste vorkken 5-traps, waarbij het laatste klikje de hoogtste compressie geeft, en de vork inelkaar blijft gedrukt. Uiteraard moet je wel wat boven je stuur gaan hangen wil de zaal inzakken.

Luc

Bericht door Luc » wo nov 09, 2005 10:49 am

@ les alpes: je moet goed het onderscheid maken tussen ETA, TAS en TST. ETA locked je vork op 120mm. veerweg (of minder, je houdt dus minimaal 30mm. over) en is geen veerwegaanpassing. Daarvoor dient de TAS knop, die trouwens maar 20mm. aanpassing biedt, je kan dus traploos instellen tussen 130mm. en 150mm. TST is compressiedemping, met 5 klikjes van volledig open tot volledige lockout (maar dan wel in volledig uitgerokken toestand).

@ wictor: jij verwart ETA met TST. De ETA-knop heeft slechts 2 standen: AAN of UIT. Op de nieuwste All Mountain vorken bvb. kan je de vork wel op 2-3 verschillende hoogtes blokkeren, maar dat heeft niets met de stand van de ETA-knop te maken maar wel met welke kracht je de vork naar beneden drukt.

Goofman

Bericht door Goofman » wo nov 09, 2005 12:41 pm

Mooi al die verschillende systemen, maar ik begin me steeds meer af te vragen of we er ook echt iets aan hebben. Wordt het de consument niet allemaal een beetje opgedrongen eigenlijk. Wordt er niet een behoefte gecreerd ipv ingevuld. Al die features maken een vork natuurlijk behoorlijk gecompliceerd en dus duur en onderhoudsgevoelig. Ik denk dat er best markt is voor een rechtoe-rechtaan vork met een zeer goed werkende vering en demping die tegelijkertijd licht en stijf is en weinig tot geen onderhoud vergt. En door alle achterwege gebleven R&D en bijbehorende marketing kan de prijs dan ook omlaag.

Luc

Bericht door Luc » wo nov 09, 2005 2:09 pm

Is al op de markt, kijk maar naar de goedkopere modellen van Zocchi. Echt lichtgewicht zijn die niet, maar ook hier geldt natuurlijk de regel dat je altijd meer betaalt voor minder ... Maar de keuze is er, dus echt opgedrongen is het niet. En met de betrouwbaarheid van de meer geavanceerde/gecompliceerde modellen zit het ook wel goed.

Goofman

Bericht door Goofman » wo nov 09, 2005 2:22 pm

Dat met die goedkopere Zocchi"s is precies wat ik bedoel. Dat zijn simpele vorken zonder poespas, maar wel erg zwaar. Het moet toch mogelijk zijn om bijvoorbeeld een Reba of een Black te ontdoen van alle gadgets en er een simpele (doch goed werkende) veer en dempingconstructie in te zetten en daarmee voor zeg 200 Euro een lichte vork op de markt te zetten? Wanneer je nu een lichte vork wilt, zit je al snel vast aan een Skareb of SID met een stevige prijs en/of te veel poespas. Zal ook wel met marketing te maken hebben. Zou allemaal veel een stuk overzichtelijker worden wanneer bijvoorbeeld Rock Shox per rijderstype 1 model vork zou verkopen (dus Reba voor XC, SID voor Race, Pike voor Freeride en Boxxer voor DH.) en dan per model verschillende versies aanbiedt van goedkoop tot duur. Je kunt dan als koper dat model kiezen dat bij je rijstijl past en daarnaa kijken hoeveel geld je kwijt wilt zijn voor extra features.

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » wo nov 09, 2005 2:49 pm

Dat hebben de meesten toch ook?

Je hebt een Reba, SL, Team en Race
Zelfde geldt voor de SiD, Pike. En de FOX series zijn toch ook zo opgebouw.. R, RL, RLT

Goofman

Bericht door Goofman » wo nov 09, 2005 2:58 pm

Klopt, maar je hebt ook nog Judy"s, Recons, Tora"s, etc.
En de meest simpele Raba (SL) kost nog steeds meer dan 300 Euro (in NL). Waarom dan niet een Reba (standaard), Reba S (Lockout), Reba SL (U-turn), Reba SLT (Lockout + U-turn) of zoiets, waarbij de standaard Reba begint bij 150-200 Euro en zo per type 50 tot 75 Euro opschaalt. En verkoop de remote LO voor 30 Euro los erbij, of zo.

Luc

Bericht door Luc » wo nov 09, 2005 4:18 pm

Dat heeft volgens mij o.a. met marktwerking en "gepercepteerde" waarde te maken. Iets goedkoops wordt door veel mensen al gauw aanzien als kwalitatief minderwaardig en wordt dus niet gekocht door consumenten die op zoek zijn naar kwaliteit. Er bestaat dus wel degelijk zoiets als "te goedkoop". De prijs van een bepaald iets draagt bij aan het kwalitatieve imago van dat iets.
Stel dat een set CK naven geen 750,00€ maar 150,00€ zou kosten, maar de fabrikant garandeert dezelfde kwaliteit als je nu hebt. Hoeveel mensen zouden al niet snel gaan denken "Daar moet iets mis mee zijn".

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » za nov 12, 2005 10:16 am

ik vind dat ene vork minimaal een rebound instelling nodig heeft.
ook bijvoorbeeld u-turn vind ik zeker een meer waarde.

les alpes

Bericht door les alpes » za nov 12, 2005 1:00 pm

dus marzocchi heeft helemaal geen externe veerweg verstelling zoals U-turn of Talas?

Luc

Bericht door Luc » za nov 12, 2005 6:04 pm

Toch wel, beter lezen ...

les alpes

Bericht door les alpes » za nov 12, 2005 6:31 pm

Luc schreef:
Toch wel, beter lezen ...

TAS? Dat is toch intern en niet "on the fly" zoals talas?

Luc

Bericht door Luc » ma nov 14, 2005 2:35 pm

Echt "on the fly" is het niet, aangezien de knop daarvoor aan de onderkant van de vorkpoot zit, maar het is in elk geval wel extern.

zonoskar

Bericht door zonoskar » ma nov 14, 2005 9:39 pm

Ik heb een TALAS vork. Heb hem welgeteld 1 keer versteld tijdens het rijden: waardeloos. Een fiets fiets het fijnst met een bepaalde vorklengte, en daar laat ik hem dan ook op staan. Steeds in een klim de vork omlaag draaien en dan voor de afdaling weer omhoog is mij teveel werk. Dan zoekt de fiets maar een beetje meer in de klim, who cares. Boven kom ik toch wel. Ik heb dan ook alleen maar een TALAS gekocht omdat er toen nog geen versie was zonder. (hu wel helaas).

les alpes

Bericht door les alpes » ma nov 14, 2005 9:53 pm

thx voor de info, het gaat trouwens over de vork die in deze bike zit. Als het goed is wordt hij met kerstmis besteld in land van herkomst :D

Luc

Bericht door Luc » di nov 15, 2005 10:39 am

@ zonoskar: daar dient bij Marzocchi nu net die ETA voor ...

N I E L S

Bericht door N I E L S » di nov 15, 2005 6:09 pm

Hoeveel kan je die ETA van Marzocchi op z"n mieter geven, want de meeste lockouts zijn niet zo geweldig sterk toch?

Fox heeft er een blowoff voor, is het dan erg als je "door" je lockout gaat en je blowoff gebruikt?

Luc

Bericht door Luc » wo nov 16, 2005 1:00 pm

De ETA van Marzocchi is een "omgekeerde" lockout. Je vork wordt dus niet in uitgestrekte toestand geblokkeerd. Je moet de ETA switch omdraaien en dan effe met je volle gewicht de vork induwen. Vervolgens komt de vork maar een 30-tal mm. terug. Ze blijft dus "beneden" geblokkeerd. Gevolg is dat je stuurhoek veel steiler geworden is en je houdt nog een 30-tal mm. veerweg over.

En dit moet ik nu toch effe kwijt: 1) is het nu echt zo moeilijk om een uitleg die volgens mij toch duidelijk geschreven was, een beetje fatsoenlijk door te lezen en 2) effe op het gemak de manuals op de betreffende fabrikantensite door te nemen? Er zijn in deze thread gemakkelijk 2-3 vragen die verschillende keren opneiuw gesteld zijn ...

Plaats reactie