Ik heb een Mountain Cycle San Andreas
Moderators:JJ, Beheerders
Jah herkende de fiets ;D
Zag er iig goed uit!!
Zag er iig goed uit!!
Re:Ik heb een Mountain Cycle San Andreas
Thnx ;D
Ben er nogsteeds heel blij mee, niet te zwaar voor xc, lekker stijf en sterk, hele goede vering!
Ben er nogsteeds heel blij mee, niet te zwaar voor xc, lekker stijf en sterk, hele goede vering!
- Eddy_the_Eagle
Zeker een hele fijne fiets, voor de leifhebbers heb ik er nog een te koop!
Caramba, wat een mooie fiets!
Ik heb nog een vraagje als dat mag. Ik heb pas geleden net zo"n frame gekocht en wil hem nu gaan opbouwen. Kun jij me vertellen wat de maat van de zadelpen moet zijn? Is dit idd 31,6?
Heb je verder nog tips of zaken waar ik bij de opbouw rekening mee moet houden?
Alvast dank en veel plezier met je bike.
Ik heb nog een vraagje als dat mag. Ik heb pas geleden net zo"n frame gekocht en wil hem nu gaan opbouwen. Kun jij me vertellen wat de maat van de zadelpen moet zijn? Is dit idd 31,6?
Heb je verder nog tips of zaken waar ik bij de opbouw rekening mee moet houden?
Alvast dank en veel plezier met je bike.
Tuurlijk mag je dat vragen!
Wat zijn de specs van jouw frame? Bouwjaar, welke demper, maat?
Bij het opbouwen ben ik weinig bijzondere dingen tegenkomen, enkel merkte ik wel dat de kettinglengte en de derailleur lengte veel verschil kunnen maken, want bij het inveren wordt de ketting strak getrokken en dat voel je in je pedalen. Eerst reed ik met een lang derailleur en toen merkte ik het vrij goed, maar nu ik een medium x.9 derailleur heb is het zo goed als weg. Een langere ketting had waarschijnlijk ook wel geholpen, maar dit kwam mij beter uit. Maar let er dus op. Overigens had ik dit ook op mijn vorige fiets, volgens mij is dit vrij standaard voor single pivot frames.
De diameter van de zadelpen is voor mijn 2004 frame 31,6mm en de klem moet 34,9mm zijn. Ik weet niet of dit voor alle bouwjaren zo is. Verder heb je een 31,8mm bottompull voorderailleur nodig.
Wat zijn de specs van jouw frame? Bouwjaar, welke demper, maat?
Bij het opbouwen ben ik weinig bijzondere dingen tegenkomen, enkel merkte ik wel dat de kettinglengte en de derailleur lengte veel verschil kunnen maken, want bij het inveren wordt de ketting strak getrokken en dat voel je in je pedalen. Eerst reed ik met een lang derailleur en toen merkte ik het vrij goed, maar nu ik een medium x.9 derailleur heb is het zo goed als weg. Een langere ketting had waarschijnlijk ook wel geholpen, maar dit kwam mij beter uit. Maar let er dus op. Overigens had ik dit ook op mijn vorige fiets, volgens mij is dit vrij standaard voor single pivot frames.
De diameter van de zadelpen is voor mijn 2004 frame 31,6mm en de klem moet 34,9mm zijn. Ik weet niet of dit voor alle bouwjaren zo is. Verder heb je een 31,8mm bottompull voorderailleur nodig.
- cHoc
de zadelpen maat van 31.6 geld voor alle San Andreas modellen, ik heb een oudje van in elk geval uit "94, en die is ook 31.6
en een San Andreas heeft idd een flinke ketting groei, alle FS frames hebben dat, alleen de een wat meer dan de ander
de nogal grote ketting groei van de San Andreas komt vanwege dat het draai punt zo ver naar voren en naar boven zit ten opzichte van het BB
single pivots met het draaipunt zo dicht mogelijk bij het BB hebben er minder last van.
en een San Andreas heeft idd een flinke ketting groei, alle FS frames hebben dat, alleen de een wat meer dan de ander
de nogal grote ketting groei van de San Andreas komt vanwege dat het draai punt zo ver naar voren en naar boven zit ten opzichte van het BB
single pivots met het draaipunt zo dicht mogelijk bij het BB hebben er minder last van.
Caramba, bedankt voor de info en de ketting-tip!
Wat mijn eigen frame betreft, daar weet ik eigenlijk niet zoveel over. Volgens mij is hij vierdehands en ik ben eigenlijk bij de koop vergeten te vragen hoe oud hij is. Het is volgens mij in ieder geval een ouder type (voor 1999) want subframe en achterbrug zijn ongelakt en er zit een stratos demper in. Verder zitten er ook geen stickers meer op waaraan je hem eventueel kunt peilen. Ook de maat weet ik niet, ik dacht eigenlijk dat het one-size-fits-all was. In ieder geval lijkt de afstand stuur-zadelpen op mijn NRS (18,5 inch).
Normaal bereid ik me wat beter voor op een dergelijke aanschaf, maar ik was meteen weg van het frame en moest hem gewoon hebben. Hij zag er best nog goed uit en de prijs leek me ok dus.....
Wat mijn eigen frame betreft, daar weet ik eigenlijk niet zoveel over. Volgens mij is hij vierdehands en ik ben eigenlijk bij de koop vergeten te vragen hoe oud hij is. Het is volgens mij in ieder geval een ouder type (voor 1999) want subframe en achterbrug zijn ongelakt en er zit een stratos demper in. Verder zitten er ook geen stickers meer op waaraan je hem eventueel kunt peilen. Ook de maat weet ik niet, ik dacht eigenlijk dat het one-size-fits-all was. In ieder geval lijkt de afstand stuur-zadelpen op mijn NRS (18,5 inch).
Normaal bereid ik me wat beter voor op een dergelijke aanschaf, maar ik was meteen weg van het frame en moest hem gewoon hebben. Hij zag er best nog goed uit en de prijs leek me ok dus.....
- cHoc
een San Andreas is idd een "one size fits all"
je kan het indien nodig instellen door het seat gedeelte iets te verstellen met de mount voor de demper.
op deze foto zit hij in de lage stand.
een stratos demper, niet verkeert, weet je het type?
en voor de leeftijd en mogelijk stickers, mail eens met Mountain Cycle zelf.
misschien hebben ze er informatie van wanneer ze jou frame gemaakt hebben.
heb je trouwens omdat het een oudje is, dan wel mounts op de achterbrug voor v-brakes??
je kan het indien nodig instellen door het seat gedeelte iets te verstellen met de mount voor de demper.
op deze foto zit hij in de lage stand.
een stratos demper, niet verkeert, weet je het type?
en voor de leeftijd en mogelijk stickers, mail eens met Mountain Cycle zelf.
misschien hebben ze er informatie van wanneer ze jou frame gemaakt hebben.
heb je trouwens omdat het een oudje is, dan wel mounts op de achterbrug voor v-brakes??
Hij heeft inderdaad ook v-brake nokken. Die demper moet ik nakijken, kan trouwens ook best een simpele demper zijn met een stratos veer. Is in ieder geval een demper zonder reservoir.
Ik bouw hem trouwens wel iets anders op dan jij. Voor Xc gebruik heb ik mijn NRS en ik wilde deze wat meer op afdalingen afstemmen. Ik heb nog wat spullen liggen en heb er een JuniorT bijgekocht. Ik zal eens een keer een plaatje posten als hij klaar is.
Ik bouw hem trouwens wel iets anders op dan jij. Voor Xc gebruik heb ik mijn NRS en ik wilde deze wat meer op afdalingen afstemmen. Ik heb nog wat spullen liggen en heb er een JuniorT bijgekocht. Ik zal eens een keer een plaatje posten als hij klaar is.
Ok, ik ben benieuwd!

- cHoc
Caramba schreef:
Ok, ik ben benieuwd!![]()
anders ik wel

met remnokken dus, dat is mooi, dan is hij hoogstwaarschijnlijk jonger dan de mijne.
heb je dan net zo"n demper montage op het hoofdframe als de foto die ik eerder gaf of is hij op jou frame anders.
heb je de demper montage als op de foto, dan is je frame van 1999 of jonger, heb je een andere demper montage
dan is hij van voor 1999.
Ik ben redelijk opgeschoten met opbouwen en heb er alles opgeschroefd wat ik nog had liggen. Ik moet alleen nog een voorderailleur vinden (ik had een topswing downpull, maar er moet toch echt een downswing downpull op) en ik wil nog een andere achterband. De nokian NBX ging er achter net niet in dus ik ga er een 2,3 inzetten. (nu tijdelijk een kenda 2,1) Ik heb ook nog ergens zwarte pedalen.
Ik heb wel al een proefritje kunnen maken en ben eigenlijk best tevreden. Ik denk alleen dat de achterdemper die er nu in zit, niet veel is. Maar om het echt te beoordelen moet ik een keer een stevige rit maken. Wel viel me al op dat hij bij uitveren eerst een klik laat horen, net of er speling inzit. Veder wordt de bike omhoog geduwd als je flink in de pedalen gaat. Maar dat had ik eigenlijk wel verwacht met dat hoge scharnierpunt, en het is niet echt storend. De fiets voelt trouwens nog steeds redelijk licht. Ik zal hem eens wegen voor de grap.
Hier in ieder geval een link naar een foto zoals hij er nu uitziet (zitten wel nog wat vette vingers op, poetsen is niet mijn hobby):
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=649817
Als jullie me wat meer info over dit frame en of de demper kunnen bezorgen, houd ik me aanbevolen. Ik kan je eventueel een betere foto sturen als je daar wat meer mee kunt afleiden.
Ik heb wel al een proefritje kunnen maken en ben eigenlijk best tevreden. Ik denk alleen dat de achterdemper die er nu in zit, niet veel is. Maar om het echt te beoordelen moet ik een keer een stevige rit maken. Wel viel me al op dat hij bij uitveren eerst een klik laat horen, net of er speling inzit. Veder wordt de bike omhoog geduwd als je flink in de pedalen gaat. Maar dat had ik eigenlijk wel verwacht met dat hoge scharnierpunt, en het is niet echt storend. De fiets voelt trouwens nog steeds redelijk licht. Ik zal hem eens wegen voor de grap.
Hier in ieder geval een link naar een foto zoals hij er nu uitziet (zitten wel nog wat vette vingers op, poetsen is niet mijn hobby):
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=649817
Als jullie me wat meer info over dit frame en of de demper kunnen bezorgen, houd ik me aanbevolen. Ik kan je eventueel een betere foto sturen als je daar wat meer mee kunt afleiden.
- cHoc
ziet er goed uit, strakke afmontage, ook kwa kleurstelling.
zo te zien is het in elk geval een model wat vanaf 1999 gemaakt is tot ongeveer 2003
dus je hebt in elk geval een frame wat zeker wel FR/DH (ab)use aan kan, hij is nog redelijk jong.
hij heeft, kan ik net zien, ook een intergrated steerer stop, die kwam ook pas vanaf 1999.
de demper in het frame is een Stratos TR1 (zie http://www.stratos1.com )
dat is wel een goedkope shock ($160) met dus ook alleen rebound demping.
als hij met het uitveren een klik laat horen dat zou denk ik niet goed zijn idd,
maar ik heb geen ervaring met die demper, wel met een andere stratos demper, en dat was alleen maar positief.
een andere demper is zeker aan te raden dan, bv een Manitou Swinger 4way of duurder
als je nog een passende voorderr. zoekt,
ik heb nog een hagelnieuwe xt downpull in de maat voor een San Andreas (34.9mm)
zo te zien is het in elk geval een model wat vanaf 1999 gemaakt is tot ongeveer 2003
dus je hebt in elk geval een frame wat zeker wel FR/DH (ab)use aan kan, hij is nog redelijk jong.
hij heeft, kan ik net zien, ook een intergrated steerer stop, die kwam ook pas vanaf 1999.
de demper in het frame is een Stratos TR1 (zie http://www.stratos1.com )
dat is wel een goedkope shock ($160) met dus ook alleen rebound demping.
als hij met het uitveren een klik laat horen dat zou denk ik niet goed zijn idd,
maar ik heb geen ervaring met die demper, wel met een andere stratos demper, en dat was alleen maar positief.
een andere demper is zeker aan te raden dan, bv een Manitou Swinger 4way of duurder

als je nog een passende voorderr. zoekt,
ik heb nog een hagelnieuwe xt downpull in de maat voor een San Andreas (34.9mm)
Dank voor de info. Ben zelf ook wel tevreden over de opbouw en kleurstelling. Wat die demper betreft ga ik eerst even proberen wat hij doet.
Ik heb op zich wel interesse in die voorderailleur maar volgens mij moet er toch een 31,8 op, of niet?
Ik heb op zich wel interesse in die voorderailleur maar volgens mij moet er toch een 31,8 op, of niet?
- cHoc
nu je het zegt, net ff gechecked op me San Andreas, maar is idd 31.8
die XT is wel een 34.9, verkeerde maat dus.
die XT is wel een 34.9, verkeerde maat dus.
-
je hebt toch tegenwoordig van die opvulstukjes voor voorder

Old Manitou schreef:
je hebt toch tegenwoordig van die opvulstukjes voor voorder![]()
Ja maar die krijg je volgens mij niet los. Die worden wel bij sommige derailleurs meegeleverd.
-
even horen bij een lbs
dikwijls hebben die deze wel los nog ergens liggen van een gemonteerde der.
never know he
dikwijls hebben die deze wel los nog ergens liggen van een gemonteerde der.
never know he
Ik heb mijn Mountaincycle eindelijk eens wat beter kunnen testen. De stratos achterdemper bleek inderdaad een soort speling te hebben. Vervolgens heb ik hem uit elkaar gehaald om te zien of de zuiger speling had. Niet het geval. Verder waren er geen lekkages en de olie zag er nog goed uit. Nadat ik hem in elkaar gezet had, viel me een heel klein schroefje op onderaan de zijkant van de demper. Hieronder zat een klein ventieletje, blijkbaar om de ingaande demping of voorspanning aan te passen. Hier heb ik met wat gepriegel (ik had geen passend verloopstuk) een aantal bars ingepompt en PROBLEEM opgelost!! De demper doet het weer perfect. Ik hoop vandaag of morgen weer even uitgebreider te kunnen testen.
Ik heb nog een vraag voor de MC andreas kenners.
Ik heb een voorderailleur erop gezet. (Een downswing/topclamp-bottonpull downpull!! het heeft wat moeite gekost om de goede termen te vinden bij mijn LBS)
De kabel moet nu onderlangs de bracket komen, maar de kabelstopper (je weet wel dat ding wat de buitenkabel tegenhoud) zit aan de voorkant van het frame waardoor de kabel dus in feite blank langs de bracket moeten gaan schuren. Moet hier normaal nog iets zitten dat de kabel beschermd?
Bij de nieuwere frames zag ik dat de kabelstop aan de achterkant van het frame is gelast. Alvast dank voor jullie hulp.
Raymond
PS
Caramba ik hoop dat je het niet erg vind dat ik in je topic blijf quoten?
Ik heb nog een vraag voor de MC andreas kenners.
Ik heb een voorderailleur erop gezet. (Een downswing/topclamp-bottonpull downpull!! het heeft wat moeite gekost om de goede termen te vinden bij mijn LBS)
De kabel moet nu onderlangs de bracket komen, maar de kabelstopper (je weet wel dat ding wat de buitenkabel tegenhoud) zit aan de voorkant van het frame waardoor de kabel dus in feite blank langs de bracket moeten gaan schuren. Moet hier normaal nog iets zitten dat de kabel beschermd?
Bij de nieuwere frames zag ik dat de kabelstop aan de achterkant van het frame is gelast. Alvast dank voor jullie hulp.
Raymond
PS
Caramba ik hoop dat je het niet erg vind dat ik in je topic blijf quoten?
Ik kan je weinig vertellen over het voorderailleur, ik weet iig wel dat de buitenkabel tot bijna aan het derailleur doorloopt bij mij, niks geen geschuur dus. En "misbruik" mijn topic maar lekker hoor, zolang het over San Andreassen gaat vind ik het prima

- cHoc
voor de geleiding zou er een plastic kabel geleider bij moeten zijn,
daarvoor zit er onder het BB huls een gat met schroefdraad getapt waar je hem vast monteerd.
heb je die er niet bij gekregen?
daarvoor zit er onder het BB huls een gat met schroefdraad getapt waar je hem vast monteerd.
cHoc schreef:
voor de geleiding zou er een plastic kabel geleider bij moeten zijn,
Nee helaas, de vorige eigenaar heeft hem zonder voorderailleur gereden en heeft dat ding er blijkbaar afgehaald. En ik heb er niet op gelet toen ik hem kocht.
Ik heb het maar even tijdelijk opgelost door een extra stuk buitenkabel. Werkt op zich ook goed.
- Eddy_the_Eagle
Die kabelgeleidertjes voor onder het bracket zijn gewoon los verkrijgbaar bij je LBS. Het zijn namelijk dezelfe geleidertjes die veel onder race-frames zitten vanwege de downswing-downpull-derailleur. Zelfs verkrijgbaar als officieel shimano artikel...
Wat overigens echt een feest is, is het afstellen van je voorderailleur op een mountaincycle San Andreas!
Ik moet zeggen dat hij verder prettig rijdt, maar die hoogte kan ik niet aan wennen...
Wat overigens echt een feest is, is het afstellen van je voorderailleur op een mountaincycle San Andreas!
Ik moet zeggen dat hij verder prettig rijdt, maar die hoogte kan ik niet aan wennen...
Eddy_the_Eagle schreef:
Die kabelgeleidertjes voor onder het bracket zijn gewoon los verkrijgbaar bij je LBS. Het zijn namelijk dezelfe geleidertjes die veel onder race-frames zitten vanwege de downswing-downpull-derailleur. Zelfs verkrijgbaar als officieel shimano artikel...
Dank voor de tip Eddy.
Dat met die voorderailleur viel bij mij trouwens best mee.