Ik ben op zoek naar een 350 lbs veer voor mijn 5th Element demper. De demper is 9" x 3". Nu zag ik op bike-components.de veren voor Manitou Swinger en Metel coil dempers met dezelfde afmeting van 9" x 3".
Past deze veer eventueel ook in een 5th Element of gaat dat zeker niet lukken? Ik dacht zelf dat die veren vaak wel redelijk universeel zijn, maar wil het graag ff zeker weten voor ik er één bestel.
Uitwisselbaarheid veren voor 5th element
Moderator:Beheerders
Re:Uitwisselbaarheid veren voor 5th element
Duckrip schreef:
Past.
Heel relaxed dan

Sjase schreef:
[Duckrip schreef:
Past.
Heel relaxed dan![]()
Let wel op dat je veer niet erg nipt in je frame of link past .
De Swinger veren hebben een grotere buiten-diameter dan de 5th"s.
In mijn Bighit raakt de 5th veer net niet de biglink, maar een Swinger veer schuurt wel tegen de link.
Lynx schreef:
[Sjase schreef:
[Duckrip schreef:
Past.
Heel relaxed dan![]()
Let wel op dat je veer niet erg nipt in je frame of link past .
De Swinger veren hebben een grotere buiten-diameter dan de 5th"s.
In mijn Bighit raakt de 5th veer net niet de biglink, maar een Swinger veer schuurt wel tegen de link.
Da"s wel balen, want er zit nu echt maar een paar mm afstand tussen de veer en het frame. Bij de link is het geen probleem. Er zit nu echter wel een titanium veer in en die zijn ook al dikker dan de stalen variant (of is de buitendiameter dan alsnog hetzelfde?)
Met de lichtere veer zal ik waarschijnijk wel de spanningsschroef van de veer verder aandraaien, waardoor het misschien weer net wel past.
Voor het geld probeer ik het denk ik gewoon, anders is het jammer. Maar bedankt voor de tip. Ik ga eerst nog ff meten dan.