Op voorwiel rijden

De fijne kneepjes van het mountainbiken. Stel hier je vragen om de rijtechniek onder de knie te krijgen.

Moderator:Beheerders

koekie
Re:Op voorwiel rijden

Bericht door koekie » za okt 22, 2005 12:53 pm

deze is waarschijnlijk alleen bruikbaar voor de bmx-ers onder ons
Het is eigenijk een flatland trick, de hang5
de bedoeling is dat je de rem met rust laat, maar dat is fakkin moeilijk, zeker om em erin te krijgen.
Je gaat met 1 been op de voorste peg staan, daarna neem je je achterkant mee, en duw je tegelijkertijd tegen je stuur naar voren, zodat t zadel tegen je bips komt, en met je andere (losse been) balanceer je.. het klinkt zo simpel, maar om die timing goed te krijgen kost je al veel tijd, laat staan het balanceren..
http://www.360shop.de/huber_hang5.wmv
http://www.oiiomedia.dk/bmxfreestyle/hang5.avi

is misschien niet geheel bruikbaar voor mtb, maar het laat wel zien hoe je zonder voorrem endo"s en misschien wel rollende stoppies kan doen..

spikeguns

Bericht door spikeguns » di okt 25, 2005 4:08 pm

je moet gewoon veel naar voor hangen en de rem af en toe effetjes los late ( 1 sec ) en dan maak je een rijdende stoppi

greetz spike :P

Mister P2
Contacteer:

Bericht door Mister P2 » wo okt 26, 2005 5:17 pm

tis best lastig zo niet onmogenlijk om een egte nose manual te doen op een mtb.....
maar stoppie is wel te doen gewoon kwestie van goed je gewicht verdelen en het zelfde gevoel krijgen als bij een gewone manual....

Loki

Bericht door Loki » zo okt 30, 2005 11:17 pm

Als je een mooie stoppie wil maken heb je een aantal dingen nodig:

Een goeie voorrem waar je aan gewend bent, liefst met een goed voelbaar drukpunt. Tevens is het fijn dat de rem constant is. Velgremmen met een slag in het wiel is niet echt handig zegmaar.

Veerweg op de voorvork helpt. Het maakt de bewegingen soepeler en als je de rem los laat komt de vork iets terug omhoog wat net je redding kan zijn als je te ver gaat. Dual crown is geen eis maar persoonlijk vind ik het 25x fijner dan een SC.

Een vlakke ondergrond is gunstig. Als deze afloopt is dat nog beter, het maakt je stoppie gemakkelijker omdat je er voorwielaandrijving van krijgt. Oftewel, als je in de buurt van het balanspunt bent wil je voorwiel nog steeds naar voren en onder je uit en das gunstig.

Beetje ruim frame vind ik persoonlijk makkelijk. Bij mn bike met grotere frame maat stap ik makkelijker af als de stoppie verkeerd gaat. Bij een te kleine bike ben je te laat of kom je in de knel met je stuur.

Nu de rolling-stoppie zelf:

Ga staan op je pedalen en rijd rechtuit met minimaal een beetje snelheid. Als je op je pedalen staat verplaatst het zwaartepunt van het geheel zich naar boven en heb je minder remkracht nodig om het achterwiel los te laten komen. Je benen intrekken/sprongetje maken breng je fiets nog sneller omhoog. Pas echter wel op dat je je remkracht hier op aanpast anders ga je over the bars. Zodra je zadel tegen je ass komt zit kan je de stoppie aan blijven houden en ben je als het goed is rolling. Dan is het een kwestie van zo continue mogelijk remmen. Is de snelheid eruit dan laat je je lichaam op dezelfde plaats en laat je de fiets en je benen rustig zakken zodat je niet te hard neer komt. Je kan natuurlijk ook de remdruk verminderen als je nog gang hebt om een zachte touch-down te maken.

Door deze techniek te gebruiken kan je sneller op je balanspunt geraken en hoe je minder aso hard te remmen. Dit kan gunstig zijn voor je rem/vork/frame want die krijgen volgens mij behoorlijke krachten te voorduren.

Tips:

Hoe meer snelheid hoe meer tijd je hebt om bij het balanspunt te geraken.

Hoe sneller je op je balanspunt bent, hoe meer snelheid je overhoud om een lange rolling te maken..

Als je niet rechtuit rijd bij het aanremmen kan de achterkant je inhalen. Opzich geen probleem maar fietsen/wielen zijn niet gemaakt om zijdelingse krachten op te nemen. Pas dus op met de touch-down [niet van toepassing als je een Giant hebt, garantieregeling is prima ;D]

Ga je te ver stap dan gewoon van je fiets af als dat lukt. Gewoon hup je poten van de pedalen en op de grond ermee. Je fiets staat dan nog wat onhandig op stoppiehouding en zal misschien hard neerkomen van achter.. maar tis echt de fijnste manier!

Kijk niet waar je wil stoppen maar blijf gewoon rechtuit kijken. Dit helpt je evenwichtsorgaan (ofzo)

Probeer te spelen met het wegduwen van je stuur. Hierdoor kan je tijdens een stoppie snel je evenwicht verplaatsen en harder remmen als dat nodig is [als je verder komt met je rolling dan er ruimte is]

Hoe lichter de bike van achter is hoe langer je je rolling krijgt (bij mij iig)

Als je op je balanspunt bent en je rijd tegen een klein randje oid op is de kans zeker aanwezig dat je voorwiel achteruit wil rollen en dat je op je plaat gaat.

Variaties:

Expirimenteer met het sturen alvorens een stoppie in te zetten. Je kan zo 180graden stoppies maken.

Doe je benen over het stuur en maak een stoppie.

------------------

Momenteel rijd ik op een giant XC frame (Terrago) met 130mm Jrt ("01 ofzo) en mono4"s (200 & 180mm) met standaard leidingen. Onlangs heb ik nog 15+ meter gestoppied op een vlak stuk (ruim 17 stappen, moet zkr meer dan 15 meter geweest zijn) Een maand terug had ik nog een cherry bomb (is overleden) waar meer dan 10meter al veel was. Deze was zwaarder aan de achterkant en het zadel zat dichter bij het stuur. Hopelijk heb je wat aan bovenstaande text..!

Now go out and practice your ass off! 8)

koekie

Bericht door koekie » zo okt 30, 2005 11:24 pm

en geloof mij, ik heb het em meerdere malen zien doen ;)
he know"s what he"s talking about..

Duoke

Bericht door Duoke » di nov 08, 2005 10:14 pm

Njah ok dankje, zal morge ff remkabeltje halen en voor remmetje er terug op zetten, dan zal ik het is proberen

Merci!

G

Tommmmmss
Contacteer:

Bericht door Tommmmmss » zo jun 04, 2006 4:48 pm

Je kunt ook gewoon oefene een schansje oprijden en dan ineenkeer al je gewicht naar voren de 1ste paar keer kun je wel kei hard op je muil gaan maaar als het lukt ist wel gaaf :o

Mvg tom

MODEDIT:

Hoi Tom!

Het is misschien wat onnodig om een oud topic weer tot leven te roepen, liever niet doen dus. Daarnaast zou het prettig zijn als je de berichten in relatief normaal nederlands zou typen. Dát leest wel zo makkelijk.

Gegroet Roel/Xircuit

Prodemo
Contacteer:

Bericht door Prodemo » wo dec 20, 2006 4:59 pm

Endo's doe ik soms op m'n normale fiets voor maar 2 meter ofzo :)
En ik kan zelfs een stoppie van 90 graden! :o
------__------

Plaats reactie