vork mag wakker worden

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
marq
vork mag wakker worden

Bericht door marq » di okt 18, 2005 8:31 pm

Hallo,
de hele zomer niet op de MTB gezeten :-[
Zondag naar Limburg, maar eerste even kijken of alles nog werkt.
M"n fiets heeft verticaal in de box gehangen, hoor ik dat dat niet goed schijnt te zijn voor je vork????
Is een Ronin 80mm vork.
Moet ik m"n vork rubbers nog behandelen?

greetz,
marq

walter

Re:vork mag wakker worden

Bericht door walter » do okt 20, 2005 1:31 pm

Drupje olie op de vorkpoten na het poetsen/voor het fietsen houdt de seals soepel.
Vertikaal mag niet ?
Wat dan, horizontaal ???
Klink als een onzin verhaal om een ondeugdelijk produkt vrij te pleiten.

wictor

Bericht door wictor » vr okt 21, 2005 7:55 am

Meeste fabrikanten raden aan je fiets niet vertikaal op te hangen, omdat de seals en glijlagers (in een vork met oliebad) na een tijdje echt droog komen te staan. Vandaar dat e.e.a. ook niet soepel loopt. "t Is nog erger als de fiets maanden onaangeroerd rechtop staat.

Zet de fiets een nachtje ondersteboven en alles moet weer goed zijn!

Brum.

Bericht door Brum. » vr okt 21, 2005 2:47 pm

wictor schreef:Zet de fiets een nachtje ondersteboven en alles moet weer goed zijn!

Verticaal kan wel, maar dan wel op de kop. Maar fiets niet op de kop zetten als je schijfremmen hebt.

Bruno

Bericht door Bruno » vr okt 21, 2005 6:55 pm

die uitleg hier klopt niet hoor. Fiets mag zeker wel verticaal gehangen worden en dan blijft de olie zelfs vlak onder de seals zitten dus seals en bovenste glijlager kunnen helemaal niet droog komen te staan (dan heb je het effect zoals bij een USD vork) de onderste mss maar vanaf je je fiets recht zet loopt de olie weer naar onder en komt zo tot bij de onderste glijlager. En trouwens wanneer je enkele keren pompt wordt de olie door de hele vork gepompt en komt zo tot overal. De uitleg die hier gegeven wordt klopt alleen als je je fiets gewoon op zijn wielen laat staan, dan zakt alle olie naar onderin de vork ... enkele keren pompen en alles is terug gesmeerd. Je mag er gerust van zijn, eender hoe je fiets stalt voor een lange periode, geen enkele manier kan kwaad als je na die lange tijd maar enkele keren goed pompt voor het rijden of als je net onderweg bent.

Fiets met schijfremmen op zijn kop is geen probleem mits ze goed gebleed zijn, ik doe het heel dikwijls als ik aan iets moet sleutelen of banden wisselen ofzo, nog nooit last mee gehad.

marq

Bericht door marq » za okt 22, 2005 8:18 pm

Ok, dank voor de reacties!

ik geloof dat er verschillende meningen zijn, maar ook dat het dus eigenlijk geen kwaad kan om even je fiets een nachtje op z"n kop te zetten na een lange ongebruikte zomer...

greetz,
marq

Brum.

Bericht door Brum. » za okt 22, 2005 11:02 pm

Bruno schreef:
die uitleg hier klopt niet hoor. Fiets mag zeker wel verticaal gehangen worden en dan blijft de olie zelfs vlak onder de seals zitten dus seals en bovenste glijlager kunnen helemaal niet droog komen te staan (dan heb je het effect zoals bij een USD vork) de onderste mss maar vanaf je je fiets recht zet loopt de olie weer naar onder en komt zo tot bij de onderste glijlager. En trouwens wanneer je enkele keren pompt wordt de olie door de hele vork gepompt en komt zo tot overal. De uitleg die hier gegeven wordt klopt alleen als je je fiets gewoon op zijn wielen laat staan, dan zakt alle olie naar onderin de vork ... enkele keren pompen en alles is terug gesmeerd. Je mag er gerust van zijn, eender hoe je fiets stalt voor een lange periode, geen enkele manier kan kwaad als je na die lange tijd maar enkele keren goed pompt voor het rijden of als je net onderweg bent.

Fiets met schijfremmen op zijn kop is geen probleem mits ze goed gebleed zijn, ik doe het heel dikwijls als ik aan iets moet sleutelen of banden wisselen ofzo, nog nooit last mee gehad.

Zal ook wel verschillen per remset, maar hang je fiets maar eens een dag op de kop, ik heb al genoeg bubbelinmnremleidingervaring daarmee. Maar bij bandje wisselen/poetsen/sleutelen en ander kortdurende activiteiten maakt het idd niet uit.

Plaats reactie