Re:Dirty Pages fotograven talk !!
Moderator:Beheerders
wat is er mis met CS2 & bridge???
Werkt nagenoeg identiek zo te zien, en ik denk persoonlijk dat Adobe net een stukkie verder is dan Apple op dit terrein.
Maar goed een beetje competitie kan nooit kwaad
dussssss©
Werkt nagenoeg identiek zo te zien, en ik denk persoonlijk dat Adobe net een stukkie verder is dan Apple op dit terrein.
Maar goed een beetje competitie kan nooit kwaad
dussssss©
Dit is geen concurrent van Adobe, want ze werken heel goed samen met elkaar. Apple wilde een programma ontwikkelen die vanuit een fotograafs perspectief met RAW om gaat. Het origineel wordt nl. nooit veranderd!
pnerum schreef:
Het origineel wordt nl. nooit veranderd!
dat gebeurt in PS ook niet als je dat niet wilt....
dussssss©
Wat doen de meeste hier met PS, PSE, PSP of wat voor programma dan ook?
Ik maak foto"s in jpg en bewerk ze later in PSE3 met de "autofix" knop, als dat nodig is..... sommige crop ik dan nog en daar blijft het eigenlijk bij.
Heb nu ook wel PS er op staan maar weet niet wat ik er mee moet.
Als je elke foto die je maakt met de hand gaat bewerken dan ben je dagen bezig, toch?
Ik maak foto"s in jpg en bewerk ze later in PSE3 met de "autofix" knop, als dat nodig is..... sommige crop ik dan nog en daar blijft het eigenlijk bij.
Heb nu ook wel PS er op staan maar weet niet wat ik er mee moet.
Als je elke foto die je maakt met de hand gaat bewerken dan ben je dagen bezig, toch?
Ik probeer het meeste al tijdens de opname op te lossen;
-goede belichting
-juiste crop
-scherpte ok(kan je achteraf nl. niets meer aan doen....)
-juiste witbalans
-storende elementen voor zover mogelijk verwijderen.
In PS doe ik:
-RAW ontwikkelen als ik RAW ggeschoten heb
-contrast aanpassen
-kleurbalans aanpassen
-doordrukken/tegenhouden/vinkentering(net als in de doka)
-sfeer van de foto bepalen
-bestandsinfo als copyights en leveringsvoorwaarden toevoegen
-verscherpen(een must!!!!)
-korreltje toevoegen
-en voor klanten vaak van 3 of meer foto"s 1 maken(lucht, achtergrond, onderwerp etc.) omdat ze geen tijd of geld hebben om het in 1 keer te laten fotograferen.
-en nog veel meer dingen indien ik van mening ben dat de foto er beter van word.
-copy voor mijzelf bewaren in PSD
-copy voor de klant in TIFF
Dit doe ik uiteraard niet voor alle foto"s, alleen voor diegene die ik aflever en vwbt mijn vrij werk diegene die ik in mijn portfolio stop en/of op mijn website zet.
En als je er een beetje handigheid in krijgt valt het qua tijd best mee, het resultaat is dan wel super.
dusssss©
-goede belichting
-juiste crop
-scherpte ok(kan je achteraf nl. niets meer aan doen....)
-juiste witbalans
-storende elementen voor zover mogelijk verwijderen.
In PS doe ik:
-RAW ontwikkelen als ik RAW ggeschoten heb
-contrast aanpassen
-kleurbalans aanpassen
-doordrukken/tegenhouden/vinkentering(net als in de doka)
-sfeer van de foto bepalen
-bestandsinfo als copyights en leveringsvoorwaarden toevoegen
-verscherpen(een must!!!!)
-korreltje toevoegen
-en voor klanten vaak van 3 of meer foto"s 1 maken(lucht, achtergrond, onderwerp etc.) omdat ze geen tijd of geld hebben om het in 1 keer te laten fotograferen.
-en nog veel meer dingen indien ik van mening ben dat de foto er beter van word.
-copy voor mijzelf bewaren in PSD
-copy voor de klant in TIFF
Dit doe ik uiteraard niet voor alle foto"s, alleen voor diegene die ik aflever en vwbt mijn vrij werk diegene die ik in mijn portfolio stop en/of op mijn website zet.
En als je er een beetje handigheid in krijgt valt het qua tijd best mee, het resultaat is dan wel super.
dusssss©
Standard behandeling met PS CS
1. auto contrast (soms manueel)
2. Crop (indien nodig...)
en voor de rest ken ik niks van photoshop en moet ik heel dringend dat gaan leren.
1. auto contrast (soms manueel)
2. Crop (indien nodig...)
en voor de rest ken ik niks van photoshop en moet ik heel dringend dat gaan leren.
Hey,
Ik maak ook veel fotos met mijn Nikon D70
Heb weer eens een pic geschoten in het bos, maar heb altijd het probleem dat ik niet wil flitsen, en dat de rijder niet te donker moet zijn maar de lucht ook niet overbelicht.
hoe doen jullie dit??
zie foto
http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=642764
Ik maak ook veel fotos met mijn Nikon D70
Heb weer eens een pic geschoten in het bos, maar heb altijd het probleem dat ik niet wil flitsen, en dat de rijder niet te donker moet zijn maar de lucht ook niet overbelicht.
hoe doen jullie dit??
zie foto

http://www.pinkbike.com/modules/photo/? ... age=642764
gewoon WEL flitsen, of zorgen dat de rijder in de volle zon zit...
Steelboy schreef:
mijn moto is ... : een echte fotograaf flitst niet! dus... ik denk dat ik lekker verder oefen :P
Een echte fotograaf flitst dus wel. Ik weet niet waar je het vandaan haalt, maar een beetje fotograaf heeft een flitser en gebruikt hem ook. Zelfs als de zon fel schijnt (misschien wel juist dan). Ok, als je met een 300mm lens aan de gang gaat, heeft flitsen niet zoveel zin.
marly schreef:
[Steelboy schreef:
mijn moto is ... : een echte fotograaf flitst niet! dus... ik denk dat ik lekker verder oefen :P
Wat je natuurlijk ook kunt doen is: je koopt een heeeeeeeeele grote spiegel, deze monteer je op een frame BOVEN de bomen, daar zet je een asssitent bij die de spiegel kan richten.Beneden heb je nog een assistent met een Butterfly of een Lastolite, deze richt hij op je model et voila ineens heb je de contrastomvang verminderd met een stopje of 4.
Toegegeven; het is niet de makkelijkste weg en het resultaat is precies hetzelfde als een klein flitsje maaar jah men herkent je wel gelijk als een ECHTE fotograaf.
En je hebt idd gelijk ik heb een echte fotograaf nog nooooooit zien flitsen ::)
dussssss©
Wat mij vooral opvalt is dat je, enkele uitzonderingen daar gelaten, op de achtergrond aan het belichten bent waardoor je onderwerp onderbelicht is.
Zit er geen belichtingscompensatieknopje(scrabblewoord!!!!) op de camera en/of spotmeting???
Je kan dan wel als een "echte fotograaf" gewoon dom volhouden om geen flits te willen gebruiken, maar 1 a 2 stopjes overbelichten helpt ook natuurlijk.
Trouwens als je de flits een beetje "natuurlijk" gebruikt(zoals echte fotografen vaak doen :-*) zie je hier nagenoeg niets van.
dussssss©
Thanks Boss , dat is tenminste een antwoord waar ik iets mee kan ;D
Wat ook wel eens leuk is om uit te proberen is de camera naar beneden te richten (de grond dus) en dan je belichting te vergrendelen, is een makkelijk trucje wat je gewoon even moet uitproberen!
hey dat is een mooi principe, ga ik zeker een keer proberen
thanks!

thanks!
een echte fotograaf flitst niet.......
amai, volgens mij een uitdrukking van een hollander (die geen geld voor een degelijke flits heeft...)
Jongen, vanaf het moment als ze een helm dragen waar een klep opzit, wordt er geflitst anders krijg je nooit een "facial expression"
Zoals zonoskar zei, op een 300 geen nut (hoewel
) maar als ik jou gallerij bekijk, zou ik maar eens heel snel een flits kopen...
Oja, onder het motto "ik ben geen echte fotograaf want ik flits wel"
Cover nr3 van dit jaar (enduro world Zuidafrika) Praise the lord, Praise Plons
amai, volgens mij een uitdrukking van een hollander (die geen geld voor een degelijke flits heeft...)
Jongen, vanaf het moment als ze een helm dragen waar een klep opzit, wordt er geflitst anders krijg je nooit een "facial expression"
Zoals zonoskar zei, op een 300 geen nut (hoewel

Oja, onder het motto "ik ben geen echte fotograaf want ik flits wel"
Cover nr3 van dit jaar (enduro world Zuidafrika) Praise the lord, Praise Plons

- Arnetteman
ik dacht het eerst ook niet nodig te hebben maar toen ik eenmaal de SB600 kocht was het klaar. Altijd flitsen. Je bereikt er zo veel meer mee.
En een tip voor jou als D70 gebruiker: de Nikon SB600 dus. Spul wordt ook steeds goedkoper dus gewoon kopen dat ding, je krijgt er zeker geen spijt van.
En een tip voor jou als D70 gebruiker: de Nikon SB600 dus. Spul wordt ook steeds goedkoper dus gewoon kopen dat ding, je krijgt er zeker geen spijt van.
marly schreef:
hey dat is een mooi principe, ga ik zeker een keer proberen![]()
thanks!
of manual belichten
dusssss©
Maar, als ik dan flits.....
wat raden jullie dan aan?? ik heb nu alleen een ingbouwde flits, ???
dat principe dat alleen een echte fotograad niet flits is iets dat mij op mijn opleiding geleerd is, alleen studio fotografie mocht daar met flits en als we ook maar iets buiten de studio deden dan mocht het al niet meer dat geflits...... ;D
dat principe dat alleen een echte fotograad niet flits is iets dat mij op mijn opleiding geleerd is, alleen studio fotografie mocht daar met flits en als we ook maar iets buiten de studio deden dan mocht het al niet meer dat geflits...... ;D
Woh, goeie opleiding ...
- Arnetteman
Woh, goedkope opleiding (?)
mmm een van de duurdere mbo s in nederland :S
- Arnetteman
marly schreef:
Maar, als ik dan flits.....
wat ik al zei, als je een D70 hebt een Nikon SB600. Tegenwoordig al voor een euro of 230.