wie weet wat over het fox vs manitou dempers ivm prophet

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Plons
wie weet wat over het fox vs manitou dempers ivm prophet

Bericht door Plons » do okt 13, 2005 9:30 am

aangezien hier heel wat techneuten rondlopen.

Ik rij nu met een cannondale prophet met manitou swinger demper (spv)

opzicht ben ik heel tevreden daarover, maar ik weet zeker dat een Fox RP3 dhx air mij beter gaat liggen.

Alleen : weet iemand of dat zo maar gaat of moet die fox speciaal getuned worden voor een prophet.

heeft dus te maken met de veereigenschap van de linkage...

Wie kan mij helpen ?

Steelboy
Contacteer:

Re:wie weet wat over het fox vs manitou dempers ivm prophet

Bericht door Steelboy » do okt 13, 2005 9:58 am

Ik weet hetvolgende:
Voor de Prophet SL waarin Fox RP3 dempers in gebruikt worden, zijn deze speciaal voor C"dale "ge-valved". Een standaard demper zou (haast) een degressieve veerkarakteristiek vertonen...
Nu heeft een DHX-A een instelbare ramp-up, dus het zou kunnen dat hiervan de standaard versie gebruikt kan worden.

Gracia heeft een DHX-a in zijn prophet, maar die is bedoelt voor 4X dus heel andere eisen dan jij...

Lynx

Bericht door Lynx » vr okt 14, 2005 9:30 am

De Prophet heeft idd een falling rate suspension en de standaard RP3 is op zijn maximum "voldoende" progressief, om de veerweg lineair te krijgen. Wat volgens C"dale ideaal is voor Xc-enduro met 20-25% sag.

De speciale Fox valving is om ze extra progressief te krijgen, wat blijkbaar (alleen) nodig is voor 4X.
Vooral om het bottomen te beperken bij jumps en harde slagen.

Tot zover mijn lezing over iets wat ik onlangs las in aan andere lezing.

Plons

Bericht door Plons » vr okt 14, 2005 9:46 am

ok, mooie uitleg,

maar....

Mijn manier van knullig rijden is dat ik vooral "op" het achterwiel rij.
Niet in de manier van wheelies maken, maar ik stuur op het achterwiel, pomp op het achterwiel...compresseer enz.......

Ik rij nu met die manitou swinger 3
opzicht is die demper echt goed, maar hij gaat te gemakkelijk door zijn veerweg ééns ik in de mid-stroke zit.
Klappen verwerkt die goed, maar als je éénmaal al in de midstroke zit gaat hij te gemakkelijk door de veerweg.

Voor al op rollende hindernissen...

Ik zag bvb op de RC36 fox dat onderaan de vorkpoot een tekenintje staat om de compressie mooi in te stellen.

Ik vraag mij af als ik een fox air DH ook de compressie kan instellen of dat dat enkel gaat gaan via de valving.

Btw, ik rij vanaf vandaag met een fox Talas in de Prophet, ik werd gek van die lefty SPV, wat een tering vork, niet normaal.
Opgelet : vork is super, maar SPV Z U I G T big time !

Lynx

Bericht door Lynx » vr okt 14, 2005 10:39 am

Plons schreef: ...Ik rij nu met die manitou swinger 3
opzicht is die demper echt goed, maar hij gaat te gemakkelijk door zijn veerweg ééns ik in de mid-stroke zit.
Klappen verwerkt die goed, maar als je éénmaal al in de midstroke zit gaat hij te gemakkelijk door de veerweg...

Ik zag bvb op de RC36 fox dat onderaan de vorkpoot een tekenintje staat om de compressie mooi in te stellen.
De Fox RC 36 heeft de high-low speed compression en dat heeft de Fox DHX Air niet.
Maar je hebt de high/low speed compression wel nodig om je shock zo in te stellen dat em in de begin-mid stroke zijn werk doet zonder door al je travel te gaan bij de eerst volgende bump.
Met de anti-bottom alleen gaat het volgens mij niet lukken, vandaar dat de 4X speciaal getuned werd voor de prophet. Hier is de end-stroke veel hoger/straffer dan de normale versies. Dus het zal tunen worden vrees ik.

Mijn 5th Coil past alleen in mijn BigHit in de lineaire setting, ik moet mijn begin-stroke volledig open zetten en de end-stroke op 1,5 van volledig dicht.
De bottom-out adjuster dicht draaien alleen werkt niet, hij bottomd misschien wel niet meer, maar ik gebruik maar een deel van de beschikbare veerweg. (ondanks dat ik met een te lichte veer rij en op 120psi)
Dus blijf ik met de instellingen rijden die ik nu heb.
Ondanks dat de 5th onmogelijk veel instellingen heeft ben ik vrij beperkt door de lineaire setting.

M.a.w. ik denk dat je je shock moet laten tunen of her-valven ofwel een shock nodig hebt met high/low speed compression.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo okt 16, 2005 2:06 pm

Echter: normaal gesproken moet u vriend Rob A. gemakkelijk aan een Fox DHX air of RP3 voor de Prophet kunnen komen, aangezien die in een aantal Prophet modellen van dit jaar gespec"d staan.

Plaats reactie