Ahead-nut voor stalen stuurbuis
Moderator:Beheerders
De "star-fangled nut" van mijn Aheadset heeft de neiging om omhoog te kruipen in de stuurbuis. Na een tijdje verloopt daardoor de afstelling van het balhoofd. De vork (DJ1) heeft een stalen stuurbuis, de "nut" ziet er gewoon standaard uit.
Kan het kloppen dat er speciale klemmingen zijn voor stalen stuurbuizen? En zo ja, hebben er mensen aanbevelingen t.a.v. merken en types?
Kan het kloppen dat er speciale klemmingen zijn voor stalen stuurbuizen? En zo ja, hebben er mensen aanbevelingen t.a.v. merken en types?
Re:Ahead-nut voor stalen stuurbuis
Ik zou een Woodman "capsule" gebruiken. Deze maakt geen gebruik van een vaste klemming, maar gebruikt een rubberen dop, die tussen twee stalen ringen wordt samengeperst, en daardoor klemt. Bijkomend voordeel: hij is weer erg makkelijk te verwijderen.

Klinkt een beetje alsof je je stuurpen niet goed aandraait. De starfangled nut is puur om de boel af te kunnen stellen zeg maar. Maar je stuurpen houdt die instelling vervolgens vast. Als je stuurpen eenmaal vastzit moet je in principe de topcap eruit kunnen draaien zonder dat je speling krijgt.
De normale starfangled nuts moeten voldoen voor een stalen vorkbuis. Alleen onder extreme kracht zou ie misschien kunnen gaan kruipen.
De normale starfangled nuts moeten voldoen voor een stalen vorkbuis. Alleen onder extreme kracht zou ie misschien kunnen gaan kruipen.
Sjase schreef:
Klinkt een beetje alsof je je stuurpen niet goed aandraait. De starfangled nut is puur om de boel af te kunnen stellen zeg maar. Maar je stuurpen houdt die instelling vervolgens vast. Als je stuurpen eenmaal vastzit moet je in principe de topcap eruit kunnen draaien zonder dat je speling krijgt.
Ik formuleerde het ook niet helemaal goed: bij het afstellen kruipt de "nut" omhoog. Daardoor kan ik het balhoofdstel niet spelingvrij afstellen. Probeer ik de verticale bout verder aan te draaien (dus het balhoofdstel vaster), dan gaat de "nut" kruipen. Er blijft dus speling aanwezig, voelbaar op de bovenste set. Anderzijds: er zit vast ook een fractie speling op de vork zelf, die ik misschien aanzie voor balhoofdspeling. Kan dat kloppen?
Dat voelt idd hetzelfde. Je kunt beter bepalen of het de vork of de headset is door je duim en wijsvinger op de onderste cup van de headset te leggen. Dan voel je al gauw of het de headset zelf is of de vork.
Idd irritant wanneer die nut omhoog kruipt met afstellen. Misschien helpt het om deze eruit te mikken en een nieuwe er (goed recht) in te meppen. Off idd zo"n woodman geval.
Idd irritant wanneer die nut omhoog kruipt met afstellen. Misschien helpt het om deze eruit te mikken en een nieuwe er (goed recht) in te meppen. Off idd zo"n woodman geval.
Wanneer je tijdens het afstellen de stuurpen "los" hebt, dan hoef je de bout maar handvast te draaien om het balhoofd spelingvrij te krijgen.
Wanneer dat niet lukt is het balhoofd waardeloos (versleten of slecht ontwerp) of verkeerd gemonteerd.
De kracht die bij "handvast" op de nut werk moet geen probleem zijn.
Misshien speelt het feit dat "t een tandem is nog een rol, iets te veel belasting op het balhoofd tijdens afstellen.
Help een handje door bij "t afstellen het frame iets op te tillen, om zo het voorwiel te ontlasten.
Wanneer dat niet lukt is het balhoofd waardeloos (versleten of slecht ontwerp) of verkeerd gemonteerd.
Misshien speelt het feit dat "t een tandem is nog een rol, iets te veel belasting op het balhoofd tijdens afstellen.
Help een handje door bij "t afstellen het frame iets op te tillen, om zo het voorwiel te ontlasten.
Heb ik ook een keer gehad.
Goed ontvetten van de binnenkant vd stuurbuis, zorgen dat stuurpen en stuurbuis ook goed ontvet zijn (waardoor de stuurpen beter klemt em minder makkelijk verschuift). Zowiezo een nieuwe plug erinslaan kan geen kwaad, maar kan wel zorgen dat die weer grip heeft...
Goed ontvetten van de binnenkant vd stuurbuis, zorgen dat stuurpen en stuurbuis ook goed ontvet zijn (waardoor de stuurpen beter klemt em minder makkelijk verschuift). Zowiezo een nieuwe plug erinslaan kan geen kwaad, maar kan wel zorgen dat die weer grip heeft...
Zal ik eens proberen, dat optillen. Alleen hangt er dan een Dirt Jumper van ruim drie en een voorwiel van nog eens ruim één kilo aan. Zou dat niet net zo verstorend werken op de afstelling?walter schreef: Wanneer je tijdens het afstellen de stuurpen "los" hebt, dan hoef je de bout maar handvast te draaien om het balhoofd spelingvrij te krijgen.
In elk geval bedankt voor het meedenken!