Ahead-nut voor stalen stuurbuis

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dubbelop
Berichten:573
Lid geworden op:wo jun 25, 2003 12:11 pm
Locatie:Amerongen
Contacteer:
Ahead-nut voor stalen stuurbuis

Bericht door dubbelop » wo okt 12, 2005 8:39 pm

De "star-fangled nut" van mijn Aheadset heeft de neiging om omhoog te kruipen in de stuurbuis. Na een tijdje verloopt daardoor de afstelling van het balhoofd. De vork (DJ1) heeft een stalen stuurbuis, de "nut" ziet er gewoon standaard uit.

Kan het kloppen dat er speciale klemmingen zijn voor stalen stuurbuizen? En zo ja, hebben er mensen aanbevelingen t.a.v. merken en types?

Gebruikersavatar
Nixol
Berichten:299
Lid geworden op:do jan 08, 2004 9:41 pm
Locatie:Moerdijk
Contacteer:

Re:Ahead-nut voor stalen stuurbuis

Bericht door Nixol » wo okt 12, 2005 8:45 pm

Ik zou een Woodman "capsule" gebruiken. Deze maakt geen gebruik van een vaste klemming, maar gebruikt een rubberen dop, die tussen twee stalen ringen wordt samengeperst, en daardoor klemt. Bijkomend voordeel: hij is weer erg makkelijk te verwijderen. ;)

Gebruikersavatar
Sjase
Berichten:443
Lid geworden op:do dec 04, 2003 6:19 pm
Locatie:Midden-Nederland
Contacteer:

Re:Ahead-nut voor stalen stuurbuis

Bericht door Sjase » wo okt 12, 2005 8:54 pm

Klinkt een beetje alsof je je stuurpen niet goed aandraait. De starfangled nut is puur om de boel af te kunnen stellen zeg maar. Maar je stuurpen houdt die instelling vervolgens vast. Als je stuurpen eenmaal vastzit moet je in principe de topcap eruit kunnen draaien zonder dat je speling krijgt.

De normale starfangled nuts moeten voldoen voor een stalen vorkbuis. Alleen onder extreme kracht zou ie misschien kunnen gaan kruipen.

Gebruikersavatar
dubbelop
Berichten:573
Lid geworden op:wo jun 25, 2003 12:11 pm
Locatie:Amerongen
Contacteer:

Re:Ahead-nut voor stalen stuurbuis

Bericht door dubbelop » wo okt 12, 2005 9:25 pm

Sjase schreef:
Klinkt een beetje alsof je je stuurpen niet goed aandraait. De starfangled nut is puur om de boel af te kunnen stellen zeg maar. Maar je stuurpen houdt die instelling vervolgens vast. Als je stuurpen eenmaal vastzit moet je in principe de topcap eruit kunnen draaien zonder dat je speling krijgt.

De normale starfangled nuts moeten voldoen voor een stalen vorkbuis. Alleen onder extreme kracht zou ie misschien kunnen gaan kruipen.

Ik formuleerde het ook niet helemaal goed: bij het afstellen kruipt de "nut" omhoog. Daardoor kan ik het balhoofdstel niet spelingvrij afstellen. Probeer ik de verticale bout verder aan te draaien (dus het balhoofdstel vaster), dan gaat de "nut" kruipen. Er blijft dus speling aanwezig, voelbaar op de bovenste set. Anderzijds: er zit vast ook een fractie speling op de vork zelf, die ik misschien aanzie voor balhoofdspeling. Kan dat kloppen?

Gebruikersavatar
Sjase
Berichten:443
Lid geworden op:do dec 04, 2003 6:19 pm
Locatie:Midden-Nederland
Contacteer:

Re:Ahead-nut voor stalen stuurbuis

Bericht door Sjase » wo okt 12, 2005 9:40 pm

Dat voelt idd hetzelfde. Je kunt beter bepalen of het de vork of de headset is door je duim en wijsvinger op de onderste cup van de headset te leggen. Dan voel je al gauw of het de headset zelf is of de vork.

Idd irritant wanneer die nut omhoog kruipt met afstellen. Misschien helpt het om deze eruit te mikken en een nieuwe er (goed recht) in te meppen. Off idd zo"n woodman geval.

Gebruikersavatar
walter
Berichten:653
Lid geworden op:vr feb 14, 2003 4:56 pm

Re:Ahead-nut voor stalen stuurbuis

Bericht door walter » do okt 13, 2005 11:13 am

Wanneer je tijdens het afstellen de stuurpen "los" hebt, dan hoef je de bout maar handvast te draaien om het balhoofd spelingvrij te krijgen.
Wanneer dat niet lukt is het balhoofd waardeloos (versleten of slecht ontwerp) of verkeerd gemonteerd.
De kracht die bij "handvast" op de nut werk moet geen probleem zijn.
Misshien speelt het feit dat "t een tandem is nog een rol, iets te veel belasting op het balhoofd tijdens afstellen.
Help een handje door bij "t afstellen het frame iets op te tillen, om zo het voorwiel te ontlasten.


Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Re:Ahead-nut voor stalen stuurbuis

Bericht door Steelboy » do okt 13, 2005 12:03 pm

Heb ik ook een keer gehad.

Goed ontvetten van de binnenkant vd stuurbuis, zorgen dat stuurpen en stuurbuis ook goed ontvet zijn (waardoor de stuurpen beter klemt em minder makkelijk verschuift). Zowiezo een nieuwe plug erinslaan kan geen kwaad, maar kan wel zorgen dat die weer grip heeft...

Gebruikersavatar
dubbelop
Berichten:573
Lid geworden op:wo jun 25, 2003 12:11 pm
Locatie:Amerongen
Contacteer:

Re:Ahead-nut voor stalen stuurbuis

Bericht door dubbelop » do okt 13, 2005 6:54 pm

walter schreef: Wanneer je tijdens het afstellen de stuurpen "los" hebt, dan hoef je de bout maar handvast te draaien om het balhoofd spelingvrij te krijgen.
Wanneer dat niet lukt is het balhoofd waardeloos (versleten of slecht ontwerp) of verkeerd gemonteerd.
De kracht die bij "handvast" op de nut werk moet geen probleem zijn.
Misshien speelt het feit dat "t een tandem is nog een rol, iets te veel belasting op het balhoofd tijdens afstellen.
Help een handje door bij "t afstellen het frame iets op te tillen, om zo het voorwiel te ontlasten.
Zal ik eens proberen, dat optillen. Alleen hangt er dan een Dirt Jumper van ruim drie en een voorwiel van nog eens ruim één kilo aan. Zou dat niet net zo verstorend werken op de afstelling?

In elk geval bedankt voor het meedenken!

Plaats reactie