Tuning Specialized Enduro
Moderators:JJ, Beheerders
Staalveerdemper in mijn Enduro gemonteerd.
De eerste tientallen meters gaven een vreemd gevoel, rij ik op een hardtail? Nee met een andere demper. Door de PPD deint de achterbrug veel minder, de Pike daarop ook maar gelocked.
Kuilen, wortels, jumpjes, het gaat me nu beter af. De achterbrug reageert veel soepeler, gelijkmatiger. Na een jumpje voelt de landing veel smoother aan.
In een afdaling ga ik merkbaar harder naar beneden. Dit verbaasde mij, maakt het echt zoveel uit. Op het vaste rondje hierop de heuvelrug werd dat bij elk afdalingkje bevestigt, het maakt uit. Met een luchtdemper mis je echt een stuk comfort en fully beleving. De vork en de achterbrug zijn nu beter in balans.
Hoe goed een luchtdemper ook is een staalveer is beter zeg ik na de hernieuwde kennismaking met een staalveerdemper (in mijn Rotwild reed ik de eerste jaren ook met staalveer).
mijn ervaringgggg, echt een aanrader
De eerste tientallen meters gaven een vreemd gevoel, rij ik op een hardtail? Nee met een andere demper. Door de PPD deint de achterbrug veel minder, de Pike daarop ook maar gelocked.
Kuilen, wortels, jumpjes, het gaat me nu beter af. De achterbrug reageert veel soepeler, gelijkmatiger. Na een jumpje voelt de landing veel smoother aan.
In een afdaling ga ik merkbaar harder naar beneden. Dit verbaasde mij, maakt het echt zoveel uit. Op het vaste rondje hierop de heuvelrug werd dat bij elk afdalingkje bevestigt, het maakt uit. Met een luchtdemper mis je echt een stuk comfort en fully beleving. De vork en de achterbrug zijn nu beter in balans.
Hoe goed een luchtdemper ook is een staalveer is beter zeg ik na de hernieuwde kennismaking met een staalveerdemper (in mijn Rotwild reed ik de eerste jaren ook met staalveer).
mijn ervaringgggg, echt een aanrader
Re:Tuning Specialized Enduro
Hmm, ik vind een luchtdemper beter reageren dan een staalveerdemper en zeker op mn Enduro hoef ik geen staalveerdemper. Dat ze over t algemeen sterker zijn is wel een pluspunt maar het extra gewicht en de werking op een Enduro fiets heb ik liever niet. Verkoopt Specialized standaard ook Enduros met veerdempers?
Probeer eens een RP3, lijkt me een betere optie als dat ding dat onder brommers hoort...

Brum. schreef:
Probeer eens een RP3, lijkt me een betere optie als dat ding dat onder brommers hoort...![]()
Hij staat niet voor niets onder schokbrekers.
Maareh, even serieus. Ik vind dat ze wel een nette prijs hebben voor dat ding.
tussen conclusie is duidelijk, luchtvering sucks.
Het gewicht weegt niet op tegen de betere wegligging. de achtervering doet nu wat je verwacht van een geveerde fiets.
ik zeg luchtdempers en vorken bij het schroot.
Het gewicht weegt niet op tegen de betere wegligging. de achtervering doet nu wat je verwacht van een geveerde fiets.
ik zeg luchtdempers en vorken bij het schroot.
Een staalveerdemper reageert altijd beter dan een luchtdemper want deze heeft geen afdichtingen nodig voor de lucht. Bij luchtdempers is het losbreekmoment dus ook veel groter dan bij staalveerdempers. Ik zit er ook over te denken nu de demper te gaan bestellen voor mijn Enduro Jurriaan.
Die demper "past" alleen in de nieuwe 2005 volgens mij want de 2004 en 2003 hebben nog een inbouw van 193.5mm dacht ik en die van bikefun heeft een inbouw van 200mm. Over de 2004 twijfel ik...
Dat je nu op een stalen (SingleSpeed) fiets rijdt wil niet zeggen dat ineens alles weer van staal moet worden hoor

Ik heb hiervoor met een vanilla RC in mijn Enduro (model 2000) gereden en dat beviel me erg goed.
Sinds juli vorig jaar rij ik op een Enduro (model 2004) met een float RL itch en ik heb ook het idee dat deze minder "soepel" veert, vooral op lagere snelheden en kleine oneffenheden. Ik heb dus ook al overwogen om weer over te gaan op een veerdemper. Helaas past mijn vanilla RC niet meer (165mm).
De demper bij Bike-fun heeft een inbouwlengte van 200mm, de standaard demper voor de Enduro 193mm. Merk je dit verschil in inbouwlengte Jurriaan?
Sinds juli vorig jaar rij ik op een Enduro (model 2004) met een float RL itch en ik heb ook het idee dat deze minder "soepel" veert, vooral op lagere snelheden en kleine oneffenheden. Ik heb dus ook al overwogen om weer over te gaan op een veerdemper. Helaas past mijn vanilla RC niet meer (165mm).
De demper bij Bike-fun heeft een inbouwlengte van 200mm, de standaard demper voor de Enduro 193mm. Merk je dit verschil in inbouwlengte Jurriaan?
m@rtin schreef:
Ik heb hiervoor met een vanilla RC in mijn Enduro (model 2000) gereden en dat beviel me erg goed.
Ik weet t niet maar volgens mij heeft ie een nieuw model Enduro. Ik heb ooit ook eens zon vraag gesteld maar ik denk dat 6,5mm toch niet zon best idee is.
Je kan de Flip/Flop Link ook omdraaien in de 69.5 graden toestand en dan de 200mm demper erin flikkeren. Merk je niks van de grotere hart op hart afstand van de demper. Natuurlijk kan dit alleen op de 2002, 2003, 2004 en sommige 2005 modellen.
Dit is mijn Enduro, nog met de luchtdemper.

Met de staalveerdemper heb ik meer SAG (inderdaad dat kan ook met minder lucht in een luchtdemper). Dat ik meer SAG heb ervaar ik zeker niet als negatief. De demper pompt veel minder dan mijn vorige staalveerdemper. Dat was een RockShox super deluxe, ooit ook gemonteerd geweest in de enduro maar overleden.
Meer SAG compenseert al een deel van de "extra" lengte.
Met de Flip flop link in de 70graden montage vond ik de fiets te direct sturen, zeker in een afdaling. Ik heb de flip flop link omgedraaid en nu is ie goed. Qua rij gedrag zit ie tussen de 2 optie met de luchtdemper in.
Wat ook een pluspunt is, is de hogere bracket hoogte doordat de demper langer is. (de veerweg is ook langer)
ik heb eerst gekeken naar een 190mm demper maar dan zouden de hoeken luier worden en dat fietst, vind ik, minder prettig. En daarbij een staalveerdemper voor de Biefun prijs is een koopje!
De 200mm demper past in de frames vanaf 2002. Die zijn immers vrijwel gelijk gebleven.
(op www.mtbr.com opteren een aantal gebruikers ook een 200mm demper)
Bl racing, ik zeg bestellen die demper.

Met de staalveerdemper heb ik meer SAG (inderdaad dat kan ook met minder lucht in een luchtdemper). Dat ik meer SAG heb ervaar ik zeker niet als negatief. De demper pompt veel minder dan mijn vorige staalveerdemper. Dat was een RockShox super deluxe, ooit ook gemonteerd geweest in de enduro maar overleden.
Meer SAG compenseert al een deel van de "extra" lengte.
Met de Flip flop link in de 70graden montage vond ik de fiets te direct sturen, zeker in een afdaling. Ik heb de flip flop link omgedraaid en nu is ie goed. Qua rij gedrag zit ie tussen de 2 optie met de luchtdemper in.
Wat ook een pluspunt is, is de hogere bracket hoogte doordat de demper langer is. (de veerweg is ook langer)
ik heb eerst gekeken naar een 190mm demper maar dan zouden de hoeken luier worden en dat fietst, vind ik, minder prettig. En daarbij een staalveerdemper voor de Biefun prijs is een koopje!
De 200mm demper past in de frames vanaf 2002. Die zijn immers vrijwel gelijk gebleven.
(op www.mtbr.com opteren een aantal gebruikers ook een 200mm demper)
Bl racing, ik zeg bestellen die demper.
Ik heb echt niets te klagen over die Float in de Enduro. Ik kan niet meer wensen van een luchtdemper.
OK, het mag wat progressiever, maar dan heb ik het over freeride en daar is deze fiets niet voor gemaakt. Enige andere kleine minpuntje is meer onderhoud, maar dat ding is vrijwel volledig user servicable.
Het is voor mij nog steeds de ultieme trailbike.
OK, het mag wat progressiever, maar dan heb ik het over freeride en daar is deze fiets niet voor gemaakt. Enige andere kleine minpuntje is meer onderhoud, maar dat ding is vrijwel volledig user servicable.
Het is voor mij nog steeds de ultieme trailbike.
Heb je al regelmatig een andere fiets geprobeerd enduro ?
Nee, dat heb ik niet. Vandaar.