953

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:
953

Bericht door JJ » vr sep 30, 2005 7:03 pm

Afbeelding

Dus....

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Re:953

Bericht door Hubert ! » vr sep 30, 2005 9:05 pm

Op Eurobike lagen wat losse buizen om te worden bewonderd. Mooi hè !

Elevation12,000
Berichten:1118
Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am

Re:953

Bericht door Elevation12,000 » vr sep 30, 2005 10:29 pm

Idd heel mooi. Helaas nog geen data op de Reynolds site: http://www.reynoldsusa.com/

Leuke buizenset is 1, frame goed in elkaar bouwen is 2 en eigenlijk ook nog wel wat belangrijker. Deze set schept iig wel weer perspectieven voor lichtere frames.

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Re:953

Bericht door Cloxxki » vr sep 30, 2005 11:17 pm

Het gaat hier dus om ROESTVRIJ staal. Overheen gelezen op Eurobike...

Elevation12,000
Berichten:1118
Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am

Re:953

Bericht door Elevation12,000 » za okt 01, 2005 12:37 am

Verek! ff aan voorbij gegaan en wel hier op DP. Dit is wat ik vind op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Maraging_steel Ik zie uit naar hoe het zich verhoudt tov andere materialen.

Poppe Pothoff had al eens een rvs setje. Behalve dat het niet roestte volgens mij geen voordelen. OX3 buizenset was toch sterker en tegen dat roesten kan je een frame beschermen.

Lijkt ongelakt, gepolijst staal je wat dan kan het iig een uitkomst zijn.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Re:953

Bericht door DeKerfs » za okt 01, 2005 9:18 am

Mensen lijken vaak te vergeten dat de meest gebruikte hoogsterke staal soorten in de fietsen industrie een chroom gehalte hebben dat hoog genoeg is om het in elk geval al zeer roestwerend te maken. 853 roest niet snel, en zo meer van diezelfde soorten (Foco, Nemo, Spirit van Columbus, etc).

Echt roestVAST (roestVRIJ bestaat nl. NIET) staal is eigenlijk niet geschikt voor een constructie als een fiets frame. Door de hoeveelheid chroom (min 12% om het de titel "roestvast" te geven) zorgt er voor dat de koolstof in het staal bind tot bolletjes. Dit voorzaakt een brossere structuur. Brosse structuren zijn niet echt geschikt voor wisselbelastingen op lange termijn. RVS gelaste constructies in dynamische plekken verdienen erg veel bijzonder aandacht. Schuren gebeurd nl. vrij snel.

(jah... zeer kort door de bocht beredeneert, voordat er materialogen om de hoek komen kijken!)

Elevation12,000
Berichten:1118
Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am

Re:953

Bericht door Elevation12,000 » za okt 01, 2005 10:46 am

Wel een interessant verhaal, maar bevatten al deze setjes die jij opsomt zoveel meer chroom dan TT OX 3 dan? OX 3 was destijds het sterkste wat er is en volgens mij zou het nog steeds zeer goed mee kunnen komen. Prachtig spul, maar nav corrosie zijn er toch wel heel wat gaten gevallen in frames van lui die er nooit naar omkeken.

Hoogwaardige setjes mogen misschien wel niet graag willen roesten, maar hun wanddikten dalen ook aanzienlijk. Er is niet zo heel veel roest nodig om door 0.5 mm heen te gaan.

IF geeft op haar site adviezen hoe haar frames tegen roest te beschermen. IF gebruikt Columbus, True Temper en Reynolds.

Haal dit alleen maar ff aan zodat niet iedereen gaat denken dat het met dat roesten wel los zal lopen.

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re:953

Bericht door BOSS » za okt 01, 2005 1:35 pm

oooooooooooooooow,

en ik maar denken dat ik niet met mijn stalen fietsjes over het strand kan rijden.......

weer wat geleerd. ;D

dussssss©

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Re:953

Bericht door MarinTi » za okt 01, 2005 6:25 pm

Als ik DeKerf"s goed begrijp is deze niet buis niet sterker en duurzamer,
maar wat zouden dan de voordelen er van zijn?

Roestvast en lichter bijv. t.o.v. 853 ???

Weet dat Uwe Marschall(Marschall Frame Works) nu en ook in zijn Deer tijd, idd Poppe & Pothoff buizen gebruikt(e),
maar waarschijnlijk als 1 van de weinigen!

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Re:953

Bericht door Steelboy » za okt 01, 2005 8:56 pm

Juist andersom Marinti... Niet zozeer meer roestvast, maar een hogere treksterkte... al heb je aan dat laatste vrij weinig, want er zullen in de praktijk evenveel 853 frame scheuren als goedkope "ijzor" frames...

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Re:953

Bericht door DeKerfs » za okt 01, 2005 9:12 pm

De roestvastheid moet je inderdaad zien als een "leuke bijkomstigheid". Voor ik een oordeel geef over 953 wil ik eerst wel eens wat getallen zien, zover die wat zeggen. Ben uiteraard zeer geïnteresseerd in elk nieuw materiaal.

Echter vraag ik me bij dit soort dingen steeds meer af, of het het doel niet wat voorbij streeft? De grens wordt steeds meer opgezocht, en jah.. ook wel eens verlegd. Maar ik zit niet te wachten op 10gram winst in mn frame, en daarmee een grotere kans op een potentieel probleem, omdat nog kritischer is etc. Maar wie ben ik ;)


Elevation12,000
Berichten:1118
Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am

Re:953

Bericht door Elevation12,000 » za okt 01, 2005 11:08 pm

Je zult inderdaad niet snel meemaken dat er één zegt; "Ah mooi, kunnen we een sterker 2 kilo frame bouwen".

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Re:953

Bericht door MarinTi » zo okt 02, 2005 8:20 am

Steelboy schreef:
Juist andersom Marinti... Niet zozeer meer roestvast, maar een hogere treksterkte... al heb je aan dat laatste vrij weinig, want er zullen in de praktijk evenveel 853 frame scheuren als goedkope "ijzor" frames...


Als ik de posting van Jeroen lees, geeft hij aan dat een meer roestvaster materiaal juist minder geschikt is voor het bouwen van een frame,
zoals ook het geval met deze nieuwe 953 legering zou kunnen zijn!

Als ik alle bijdragen lees, maak ik het volgende eruit op:

Reynolds 953

- is niet of misschien maar nauwelijks lichter
- is t.o.v. andere buizensets/legeringen maar iets roestvaster
- door de roestvastheid/structuur is het juist minder geschikt om frame"s van te bouwen


Conclusie: geen 953 frame kopen ;D

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Re:953

Bericht door DeKerfs » zo okt 02, 2005 11:00 am

Conclusie; het komt steeds kritischer bij dit soort buizensets. De potentiele kans op problemen is dus groter.

Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Re:953

Bericht door steelhead » zo okt 02, 2005 4:48 pm

Leuk om te lezen dat er al conclusies getrokken worden!!! Er plakt iemand een nieuwe stikker op een glimmende buis en men is HET er al over eens.Misschien was het wel een beurs grap.

Misschien even wachten (ik weet... dat is moeilijk) wat Reynolds er over te melden heeft!!

Overigens.... veel mensen denken dat RVS (ruim begrip) harder is, omdat boren zo lastig is. Ik heb laatst van een draaier die 99% met RVS werkt gehoord dat het juist erg taai is en daarom zo lastig te verspanen.

Ik ben nog steeds opzoek naar een RVS buizen set om een frame van te maken dus van mij mag "ie komen.

Mijn mening.

Steelhead

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Re:953

Bericht door Jurriaan » wo okt 05, 2005 7:13 pm

BOSS schreef:
oooooooooooooooow,

en ik maar denken dat ik niet met mijn stalen fietsjes over het strand kan rijden.......

weer wat geleerd. ;D

dussssss©

met een alu frame kan dat inderdaad wel :-X not

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Re:953

Bericht door DeKerfs » wo okt 05, 2005 9:33 pm

"I am one of the folks involved in the 953 development - just want to clear up a tad of the confusion.

The material is still somewhat developmental, hence why there wasn"t tons of tube around. The material is definitively a stainless steel, it is weldable, and it is very high strength (with a strength to weight ratio in the Ti regime). Luggable - we"ll see. There were some silver soldered braze-ons on the IF track bike and they all worked out fine. Hopefully an idea that catches - I believe it competes just dandy with Ti but I am obviously biased. There should be some more info available soon, Reynolds had press material at the show and a number of mags took pics and interviews."


Bron; Message board Serotta Bicycles


Dus; staal in overdrive... gat naar Ti zou dus kleiner aan het worden zijn. Ik ben erg benieuwd naar meer info/bevindingen....

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Re:953

Bericht door DeKerfs » wo okt 05, 2005 9:38 pm

IF"s reactie op de twee frames die ze op de InterBike ten toon stelde:
The new 953 Steel from Reynolds is still in the testing phase. Right now Reynolds is finishing up the tooling for this material and we are thinking it should be ready to sell in about 6 months. We still have to get a solid streamline of bottom brackets, dropouts and head tubes. IF is lucky enough to have made the first two frames out of the stuff (both track frames that were shown at interbike). We will be making several more over the next few weeks we will have them tested over the winter to make sure all the selling points are legit. The tubes are back purged with Argon and then TIG welded. The frame then needs to be heat treated. All this work generates a stunning steel frame that resembles stainless steel in some ways but not in others. This steel should not rust, should be lighter and stronger than Titanium and best of all have the ride quality of Steel. The current bikes are all polished although we imagine it could be painted. We would like to make all our models out of this amazing material if possible. The price point is still undetermined.






http://www.ifbikes.com/news.php?id=73

Gebruikersavatar
MarinTi
Berichten:1252
Lid geworden op:wo jan 21, 2004 1:44 pm

Re:953

Bericht door MarinTi » vr okt 07, 2005 12:40 pm

[quote="DeKerf"s"]
IF"s reactie op de twee frames die ze op de InterBike ten toon stelde:

The new 953 Steel from Reynolds is still in the testing phase. Right now Reynolds is finishing up the tooling for this material and we are thinking it should be ready to sell in about 6 months. We still have to get a solid streamline of bottom brackets, dropouts and head tubes. IF is lucky enough to have made the first two frames out of the stuff (both track frames that were shown at interbike). We will be making several more over the next few weeks we will have them tested over the winter to make sure all the selling points are legit. The tubes are back purged with Argon and then TIG welded. The frame then needs to be heat treated. All this work generates a stunning steel frame that resembles stainless steel in some ways but not in others. This steel should not rust, should be lighter and stronger than Titanium and best of all have the ride quality of Steel. The current bikes are all polished although we imagine it could be painted. We would like to make all our models out of this amazing material if possible. The price point is still undetermined.

[/quote]


Volgens de insiders zou het dus idd om een roestvaststalen buizenset gaan!

Gaat jou eerdere uitleg over dat rvs legeringen niet geschikt zouden zijn om op lange termijn de wisselbelastingen (die optreden bij een bikeframe) te doorstaan hierbij dan nog op?

En het zou verder idd betere eigenschappen kunnen hebben als Ti (lees: lichter en sterker/duurzamer)?
Dan toch een nieuw high-tech staal :P





Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Re:953

Bericht door steelhead » vr okt 07, 2005 8:44 pm

Aangezien er nog maart twee frame"s gebouwd zijn en er niet getest is lijken me antwoorden op die vraag echt een schot in het donker.

Steelhead

p.s. Sorry dat ik niet gelijk in mijn broek pies van enthousiasme. Het is een mooie buizen set als ze het waar kunnen maken, maar eerst eens zien. Er zijn vaker nieuwe buizen sets bedacht.... die een beetje tegen vielen (Titanal???)
Reynolds kennende zal het wel goed komen. Hoop overigens ook op een comeback van staal in de commerciele markt!!

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Re:953

Bericht door DeKerfs » zo okt 09, 2005 9:20 pm

steelhead schreef:
p.s. Sorry dat ik niet gelijk in mijn broek pies van enthousiasme. Het is een mooie buizen set als ze het waar kunnen maken, maar eerst eens zien. Er zijn vaker nieuwe buizen sets bedacht.... die een beetje tegen vielen (Titanal???)
Reynolds kennende zal het wel goed komen. Hoop overigens ook op een comeback van staal in de commerciele markt!!



Ik deel je mening over het enthousiasme... eerst zien, dan geloven. Denk echter dat Reynolds niet zo van "pokerspelletjes" houdt, en toch al stiekem wat meer weet dan een IF die het "eerste" frame bouwde... Reynolds" naam is niet een van de minste, en dat weten ze zelf ook maar al te goed.


Gebruikersavatar
steelhead
Berichten:987
Lid geworden op:do jan 20, 2005 11:14 am
Locatie:Koudekerke, Zeeland

Re:953

Bericht door steelhead » di okt 11, 2005 8:34 pm

Dit schijnt één van de eerste stukjes info te zijn die Reynolds naar buiten heeft gebracht:


FAQs: Updated: 8 October 2005.

Reynolds 953

Thank you for enquiring about Reynolds 953 butted tube sets.
Because it is a new metal for use in the bike industry, we are working to ensure 953 allows for frame-builder processes but will expect there will be detailed questions that may require an periodic update. A separate file can be sent to you, indicating possible methods of frame-building with 953.

To cover questions that have been raised so far
• Material – maraging stainless steel, specially manufactured for Reynolds by Carpenter SpecialtyAlloys, USA. This material undergoes a double vacuum remelt process to get achieve the necessary properties and purity. It has a very low carbon content, which has an advantage that machinability compared to e.g. AerMet 100 which is improved due to low carbide content.
• Made from welded, cold-drawn tube with a highly homogenous welds to avoid a potential weak point (specialist aerospace weld mill). Although a departure from Reynolds" preference of using seamless materials for high-end tubing, the cost factor would make seamless material very expensive for a steel frame although this remains a future option. 953 passes 3 tests after ageing at 950F a) 50% flatten from e.g. 28.6mm OD to 14mm width without any cracking along the weld seam b) drilling into the weld seam area does not cause any seam cracking c) no visible seam line on the finished tube after polishing.
• Ultimate tensile strength – 1750 to 2050MPa depending on process used (853 airhardening steel are 1200-1400 MPa). Density is 7.79 gm/cc. Poissons ratio is 0.30.
• Yield strength 1500-1900 MPa depending on the combination of cold-working, butting, and ageing temperature. (1500 MPa is approx. twice the yield strength of Cold-worked, Stress relieved 3-2.5 titanium). At 950 F ageing temperature, yield strength should be in the 1650-1730 MPa range based on internal tests. Elongation can be increased by changing the ageing temperature.
• Stiffness Modulus (E) is 200 GPa, similar to other steel alloys. Although Reynolds do not have frame design expertise, we assume that if higher stiffness is required when lighter tubes are used, advantage can be taken of the higher strength by using slightly oversize but thin wall tubes with a lower overall weight.
• Can be TIG welded or silver brazed using recommended filler wire. NB Silver brazing trials indicate this is workable, but an outstanding question is corrosion resistance on the braze area. There may be brazing materials with similar melting points but with the corrosion resistance of a stainless steel.
• High tensile / impact strength and fracture toughness. Workability before ageing.
• Corrosion resistance superior to type 410 stainless steels. Note that under some conditions e.g. sulphuric acid, prolonged submersion in sea water 953 will show signs of pitting and corrosion. We assume these are not normal conditions for a bike frame.
• Cold worked butted wall profiles from 0.65mm down to 0.3mm (e.g. .65/0.4/0.65, 0.5/0.30/0.50mm) depending on diameter
• Full range of stainless steel fittings / BB shell / head tube will be available in compatible alloys including 953 BB shell, 953 lightweight rear drop-outs.
• Tube diameters 28.6, 31.75, 34.9 & 36.4 mm.

• Variety of butt profiles to suit frame sizing and lugged construction if needed.

• Supplies of tube and fittings will be available to frame builders world wide early February 2006

• Full specification and pricing will be available end October 2005 after we finalise the initial tube specs and special fittings list. Reynolds will start taking orders from frame builders for 2006 delivery from end October.

• Tubes can be supplied ready aged, so frame builders can just fabricate the frames, but assume mitre and cutting could be slow. Or we can supply without age, so frame building will be similar to standard CrMo steels, for the builder to age the whole frame. Full heat treatment details will be provided. Ageing will leave a superficial tint, which can be removed by light polishing, shot blasting or pickling. Frame alignment should be carried out before ageing but do not expect jigs to be needed when ageing as this is a relatively low temperature for steel heat-treatment.

Contact end October for specification and prices :-

For world wide sales, except North America,
Reynolds Cycle Technology (2000) Ltd
Tel +44 (0) 121 706 5151 Fax +44 (0) 121 707 0081, e.mail terryb@reynolds-cycle.com

For North America please contact our distributor:-

Fairing Industries Inc, 12340 East End Avenue, Chino CA91710
Tel + 1 909 902 5400, Fax +1 909 902 5410, e.mail info@fairing.com
this information brought to you by: Desperado Cycles

Steelhead

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Re:953

Bericht door DeKerfs » di okt 11, 2005 8:53 pm

Kijk... dat zet het eea in het juiste daglicht.

"Carpenter SpecialtyAlloys, USA"

Bij die naam wou ik direct iets roepen, maar dat staat verderop in diezeflde zin al vermeld; "AerMet 100"....

Ernie, hallo.. waar bent u?? ;)


Enorm hoog gelegeerd gereedschapstaal waar ook buizensets uit vervaardigd zijn. Enkele kleine framebouwers (Arrow, Nevil) hebben er enige frames mee gebouwd. Slechts enkelen zijn nu nog heel.. en dat zijn de versies die niet bereden zijn. Kortom; AerMet was geen succes....

Toch had het inderdaad erg veel potentie... heb eigenlijk zitten wachten op een opvolger van dat materiaal... en dat lijkt dus nu min of meer gekomen te zijn in de vorm van 953.

Elevation12,000
Berichten:1118
Lid geworden op:do jun 03, 2004 10:36 am

Re:953

Bericht door Elevation12,000 » di okt 11, 2005 11:46 pm

Hier nog eens een staatje dat ik al eens eerder gepost heb:

Afbeelding

Zou dat wat Reynolds schrijft een beetje in perspectief kunnen zetten, echter ik ontwaar andere eenheden.

TrueTemper is volgens mij ook niet naadloos getrokken.

"AerMet"! Dat zou het spul van de toekomst worden. Ook Chris Chance keek er reikhalzend naar uit. Nevil heeft er dus daadwerkelijk mee gebouwd:

Afbeelding

Mooi he :)

Gehele staal-artikel:

1
2
3
4
5
Uit een MBUK van een jaar of tien geleden.





MaxDamage
Berichten:80
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 5:07 pm

Re:953

Bericht door MaxDamage » wo okt 12, 2005 1:23 pm

Crupi bmx pedalen op een mtb.

Dat kom je ook niet vaak tegen.

Plaats reactie