Re:Dirty Pages fotograven talk !!

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Gesloten
T.B.F.K.A.N.

Bericht door T.B.F.K.A.N. » di aug 30, 2005 10:56 am

amanda schreef:Nou niet alleen daarbij hoor, wat dacht je van weinig licht (of snelle opnames), dan wordt een compact camera snel lelijk en komen vaak niet boven de ISO400 terwijl je met een duurdere (spiegelreflex) zonder probleem met ISO1600 kan schieten.....

Net of je zoveel met een ISO van hoger dan 400 gaat schieten. Doe ik iig zéér weinig of eigenlijk bijna nooit. Met een cheape cam kan je zeker genoeg. En als je een beetje rekening houdt met de tekortkomingen van de toestel mbt snelheid kom je een heel eind. Tuurlijk is er verschil tussen de diverse toestellen, maar het grootste verschil word door de fotograaf gemaakt.

Verder, een mooie foto hoeft niet technisch perfect te zijn gaat er om wat ie weer geeft. Het moment dat je net vast legt. En dat kan zelfs met een wegwerp camera. Laatst was wel een mooi voorbeeld op MTV met Anton Corbijn. Die maakte daar even snel een paar fotos met een simpel toestel die veel mensen ook met een 1D niet kunnen maken puur omdat ze het inzicht missen (inclusief me).

Plons

Bericht door Plons » di aug 30, 2005 11:57 am

inderdaad,

maar corbijn zweert wel normaal met zijn eigen "goedkope" toestelletjes, tot het freaky toe.

ikzelf ben een GROOT corbijn bewonderaar

oja

ik schiet enorm veel op 1600 iso

2 redenen :

* de grove korrel vind ik dus juist heel mooi soms (in de juiste context = zie corbijn)
* anders niet genoeg sluitersnelheid

markm.nl

Bericht door markm.nl » di aug 30, 2005 2:31 pm

Nou niet alleen daarbij hoor, wat dacht je van weinig licht (of snelle opnames), dan wordt een compact camera snel lelijk en komen vaak niet boven de ISO400 terwijl je met een duurdere (spiegelreflex) zonder probleem met ISO1600 kan schieten.....
Maaruh...... ik weet er niet vzo veel van hahahaha als je opnames wilt vergelijken moet je op deze site kijken
http://www.dpreview.com/
Het verschil tussen de camera"s is zeer groot, kan iedereen zien.

volgens mij geld dat alleen voor jou camera dat je met iso 1600 nog redelijk goede pics kan schieten kwa techniek
canon 350d toch

met mijn d60 kom ik niet hoger dan 400 iso wil ik nog een redelijke plaat krijgen, maar ja ik werk dan ook voornamelijk snachts of in dokere ruimte´s (concerten feesten). mede omdat ik ook alleen maar 20 bij 30 afdruk of groter

gr mark

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di aug 30, 2005 5:59 pm

ik heb als point en shoot de sony w12( zwarte versie van de w1), nu opgevolgt door de w5.
de camera bevalt uitstekend, zeer zeker de snelheid en het grote scherm. (niet vergelijken met een spiegelreflex). 5m pixels is zat voor hobby fotografie.

mijn meninggggg

markm.nl

Bericht door markm.nl » di aug 30, 2005 11:00 pm

welke wit balans foto 1 is auto foto 2 is flash

foto1
Afbeelding

foto2
Afbeelding

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo aug 31, 2005 6:39 am

Wat voor licht heb je hier gebruikt???
De belichting is op beide foto"s ook niet hetzelfde, even als de achtergrond. Dit zijn beide factoren die de AWB beinvloeden.

eigenlijk kun je deze 2 foto"s dus niet vergelijken, je kunt alleen vergelijken bij gelijkblijvende omstandigheden; standpunt, belichting, verlichting, achtergrond etc.
Camera op statief en op manual, ook de flits.

dusssssss©

Plons

Bericht door Plons » wo aug 31, 2005 7:19 am

INDERDAAD

markm.nl

Bericht door markm.nl » wo aug 31, 2005 5:35 pm

BOSS schreef:
De belichting is op beide foto"s ook niet hetzelfde, even als de achtergrond. Dit zijn beide factoren die de AWB beinvloeden.

eigenlijk kun je deze 2 foto"s dus niet vergelijken, je kunt alleen vergelijken bij gelijkblijvende omstandigheden; standpunt, belichting, verlichting, achtergrond etc.

dusssssss©

licht is een flitser op afstand oude philips niet instelbaar.
zelfde fliser op beide foto"s
foto 1 is gemaakt op auto white balans foto 2 is op wit balans flits,
alles manual

wou alleen weten wat jullie voorkeur heeft. welke wit balans

gr mark

Cubeman

Bericht door Cubeman » wo aug 31, 2005 7:03 pm

amanda
Contacteer:

Bericht door amanda » wo aug 31, 2005 8:10 pm

markm.nl schreef:

alles manual

gr mark

Vind de 2de foto mooier om te zien, 1ste is wat overbelicht (mijn amateur oordeel)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do sep 01, 2005 2:23 pm

markm.nl schreef:
[
BOSS schreef:

dusssssss©

alles manual

gr mark

die 2de heeft uiteraard duidelijk voorkeur, maar dat wist je zelf ook wel :?
Verder heeft dit geen ene mallemoer met je witbalans te maken, maar met de be- en verlichting.
Volgens mij staat op de eerste foto je flitser heel anders gericht, kijk maar naar de hoeveelheid licht op de boom.
Ook lijkt het mij sterk dat je flitser niet handmatig instelbaar is en/of mbv een meetcel het licht reguleert.

grappig trouwens, ik heb gisteren ook trial geschoten; pic"s volgen nog.

dusssss©

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do sep 01, 2005 4:13 pm

Trial-1

Afbeelding

dussssss©

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do sep 01, 2005 5:06 pm

trial-2

Afbeelding

dussssss©

rene

Bericht door rene » vr sep 02, 2005 10:33 am

Zou ik nog wat aan bewerken: Eerste is overbelicht, maar ws nog wel te verbeteren in PS, tweede mag een verloopje hebben van onder naar boven op de rijder, zodat z"n gezicht lichtere wordt dan z"n benen. Overigens mooie platen....
Ingezoomde handflitser vanaf de camera? Probeer volgende keer es de flitser wat verder van de camera te houden (assistent mee, of goede armspier oefening ;) ) Je kunt natuurlijk ook een studio flitsertje meenemen op accu....

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr sep 02, 2005 11:24 am

Ik zou toch zweren dat ik vanochtend een post van DeHeer Plons las met een partijtje ongezouten kritiek op mijn overigens skitterende foto"s :-*

Des te langer je er naar kijkt des te beter worden ze zeker........

1ste is overbelicht????? Ik weet niet hoor... maar dan is er iets serieus mis met de apparatuur waar jij je foto"s op beoordeeld. Maar goed, dat is weer het aloude verhaal van CALLIBREREN & STANDAARDISEREN. Het wit is idd goed wit, dat klopt. Ik zou eerder zeggen dat die 2de te donker is op mijn monitor.

idd flitser van de camera, is niet mijn voorkeur maar we zaten nogal met een tijdsprobleem.....die zon wacht niet nl. :? Dus maar vanaf de camera geflits, ik heb een IR om de flits op afstand te laten afgaan en die gebruik ik normaal gesproken.

dussssss©

markm.nl

Bericht door markm.nl » vr sep 02, 2005 11:36 am

foto 1 is bij mij overbelicht, in het gezicht komt het zwaar onatuurlijkover, en bijna geen onderscheid in de arm tshirt lijn.

foto 2 niks mis mee (mischien de scherpte in de fiets)

verder beide oke platen, maar had wel meer van verwacht. gezien je overtuiging van je eigen kunnen.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr sep 02, 2005 12:06 pm

Hoe kom je er nou bij dat ik overtuigd ben van mijn eigen kunnen??? :-*

Ik ben gewoon goed!!!!

en zoals Plons vanochtend vroeg al schreef, een trialrijder zou deze foto"s wellicht boring boring boring vinden, Ik kan mij daar deels wel in vinden.
Toen het te donker was om nog te fotograferen heb ik nog ff zitten kijken naar Patrick en zei toen al tegen hem dat het eigenlijk geen sport is om te fotograferen, eerder om te filmen.
Het is een behoorlijk statische sport. Met heel veel rustmomenten en korte explosies die op foto eigenlijk niet te vangen zijn.
Ik weet niet of jullie de laatste O2 bikers gezien hebben; daarin staat een "fotovideo" van een trialer. Ze hebben daar in 1 achtergrond de verschillende stadia van een sprong laten zien door de rijder er op verschillende plekken in te monteren.
Persoonlijk vind ik dat er niet uitzien, maar goed ik heb dan ook mijn school niet afgemaakt.

Maar wees gerust er komen meer trialsessies en ik kom altijd langzaam op gang net als met fietsen.

dussssss©

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » vr sep 02, 2005 9:24 pm

foto 1 overbelicht? shit het wordt echt tijd voor een nieuwe laptop..... :-X

en Plons was te aardig over Boss kennelijk. hij dacht nou denkt ie echt dat ie goed is en delete daarom zijn bijdrage?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za sep 03, 2005 6:59 am

Jurriaan schreef:

en Plons was te aardig over Boss kennelijk. hij dacht nou denkt ie echt dat ie goed is en delete daarom zijn bijdrage?

ja vast, typisch een Plons actie idd :? :? ;)

Maar ik denk niet dat ik goed ben, ik BEN goed!!! ::)

dussssss©

amanda
Contacteer:

Bericht door amanda » za sep 03, 2005 9:45 am

Wat gebruiken jullie trouwens voor calibratie van je LCD of CRT ?
colorvision spyder2pro studio komt wel vaak goed uit review"s maar wel behoorlijk aan de prijs pfff.............. iemand ervaringen?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za sep 03, 2005 10:19 am

Deze van eye one:

http://intl.i1color.com/html/i1ProDisplay.jpg

Ik weet niet hoe de prijs ligt tov de colorvision, maar hij bevalt goed en werkt zowel op CRT als LCD schermen.

dusssss©

Plons

Bericht door Plons » ma sep 05, 2005 6:57 am

Ola,

beide waren gedelete en ben ze opnieuw vergeten in te geven.

Fototechnisch zijn deze fotos dan mischien mooi, maar voor de rest vind ik ze waardeloos.

laat ze aan een trialer zien en die lachen zich dood.....

de eerste : zo een actie vastleggen op beeld is de UNDERSTATEMENT van het jaar voor de trial sport.

de tweede : zo heb ik al 7 miljoen trial fotos gezien (qua actie)

Ik had gewoon veel meer verwacht om de trial "vast te leggen".

ZO zie je maar, fototechnisch mischien super, actie vastleggen : WAARDELOOS

Dat is mijn (ongezouten) idee.

Om dan iemand als Patrick mee te nemen (die echt VEUL kan) is dan heel jammer, want beide acties worden hier om de hoek gedaan door Marokkanen op gestolen mtb"s.

Mischien eens kijken naar MBuk, fototechnisch zijn die fotos minder, maar ze zeggen wel TRIAL !

lc4

Bericht door lc4 » ma sep 05, 2005 8:32 am

DP-er aan het werk. Wie? Die met die fietskuiten...
Afbeelding

rene

Bericht door rene » ma sep 05, 2005 8:55 am

BOSS = in Norway schreef:1ste is overbelicht????? Ik weet niet hoor... maar dan is er iets serieus mis met de apparatuur waar jij je foto"s op beoordeeld. Maar goed, dat is weer het aloude verhaal van CALLIBREREN & STANDAARDISEREN. Het wit is idd goed wit, dat klopt. Ik zou eerder zeggen dat die 2de te donker is op mijn monitor.

Op de eerste zit geen detaillering meer in het witte shirt. In mijn ogen is dat dus overbelicht...
2de is de bovenste helft van de rijder idd te donker, (z"n schoenen zijn wel goed belicht zo te zien ;) ) vandaar ook mijn opmerking over een verloopje erop zetten ::)
Na diens commentaar ben ik wel benieuwd naar een trail opname zoals Plons ze zou maken.... ;D

Plons

Bericht door Plons » ma sep 05, 2005 9:48 am

ik fiets liever zelf dan fotos maken, tenzij er dokos op de tafel komen.

Gesloten