Boxxer afstellen
Moderator:Beheerders
-
Mijn vork:
boxxere race 2004 blackbox
Veerweg: 152mm
Veren: gele veer in beide poten
Oil weight: +/- 10w
Oil level: 9cm tot bovenkant vorkpoot compressed zonder springs erin.
Ik weeg 65 kg
Probleem:
Slaat veel te makkelijk door bij kleine en grote schokken
Te weinig progressief naar mijn idee
Wat te doen:
Meer demping?
Meer voorspanning?
boxxere race 2004 blackbox
Veerweg: 152mm
Veren: gele veer in beide poten
Oil weight: +/- 10w
Oil level: 9cm tot bovenkant vorkpoot compressed zonder springs erin.
Ik weeg 65 kg
Probleem:
Slaat veel te makkelijk door bij kleine en grote schokken
Te weinig progressief naar mijn idee
Wat te doen:
Meer demping?
Meer voorspanning?
Re:Boxxer afstellen
Wat jij gewaar wordt is dus volgens mij wel spiking, maareh, er zit ook wel wat teveel olie in je vork, wat dus ook wel de oorzaak kan zijn (je benut niet de volledige veerweg door het teveel olie, is ook weer niet helemaal hetzelde als spiking dan).
Probeer eens een gele/witte veercombinatie, bij een race moet de witte dan in de rechterpoot. (waarvoor dat van belang is ben ik nog niet achter maar is op aanraden van TFT, bij een team en WC wordt de zachtste in de linkerpoot gestoken)
Begin verder ook al met dunnere olie, 5 WT in beide poten bij een race, mag evt. zelfs 2.5 zijn maar begin al eens met 5. in volledig ingeveerde positie moet je in principe 115mm van de rand zitten met het olieniveau, maar ik maak daar een 112/113mm van anders kan hij soms wel erg hard bottomen.
Begin hier al eens mee en laat horen hoe dat gaat. Rij nl. ook met een race BB momenteel met gele/witte veer, en WT5 en vork werkt echt prima, geen spiking, niks, en rebound werkt goed.
Probeer eens een gele/witte veercombinatie, bij een race moet de witte dan in de rechterpoot. (waarvoor dat van belang is ben ik nog niet achter maar is op aanraden van TFT, bij een team en WC wordt de zachtste in de linkerpoot gestoken)
Begin verder ook al met dunnere olie, 5 WT in beide poten bij een race, mag evt. zelfs 2.5 zijn maar begin al eens met 5. in volledig ingeveerde positie moet je in principe 115mm van de rand zitten met het olieniveau, maar ik maak daar een 112/113mm van anders kan hij soms wel erg hard bottomen.
Begin hier al eens mee en laat horen hoe dat gaat. Rij nl. ook met een race BB momenteel met gele/witte veer, en WT5 en vork werkt echt prima, geen spiking, niks, en rebound werkt goed.
-
Ik heb juist met opzet meer olie in gedaan, om doorslaan te voorkomen
Er zat eerst tot 120mm olie in, maar daarmee sloeg de vork veel te snel door.
Dus te veel of te dikke olie kan de oorzaak zijn van de klappen die ik de vork hoor maken?
(ik denk dan meteen aan het bottemen van de vork, maar kan dus ook spiken zijn?)
Er zat eerst tot 120mm olie in, maar daarmee sloeg de vork veel te snel door.
Dus te veel of te dikke olie kan de oorzaak zijn van de klappen die ik de vork hoor maken?
(ik denk dan meteen aan het bottemen van de vork, maar kan dus ook spiken zijn?)
Harde spiking kan eventueel ongeveer hetzelfde gevoel als bottomen geven. Beste manier is om na een "vermeende bottom" effe te checken of je de volledige veerweg gebruikt hebt of niet. Indien niet, dan heb je te maken met spiking.
Je mag ietsje olie bijvullen om de harde bottom out tegen te gaan, maar het gaat dan wel om ml"s niet om een halve bus(bij wijze van spreken) Als je 115mm van de bovenkant blijft met je olieniveau bottomt hij idd hard, maar ik heb aan beide kanten slechts ongeveer 2mm! toegevoegd en ik voel hem al niet meer bottomen zoals ervoor, en jij zat op ongeveer 90mm dus is wel 2.5cm teveel eigenlijk. Als ik vroeger bottomde voelde ik gewoon dat ik op de bottom out bumpers onder in de vork zat (en dat soms 3-4 keer in 1 run, maar dan echt HARD dat ik bijna de controle volledig verloor) , sinds die enkele mm olie heb bijgevoegd (en ook een andere verencombinatie) heb ik dat NOOIT meer gehad, ik voel wel dat ik aan het eind zit maar dat mag ook af en toe hoor.
Bij Marzocchi geven ze dat ook op dat je iets meer olie mag toevoegen om de vork iets progressiever te maken, maar die geven ook 5ml! op. Als je er meer bijdoet haal je dus idd je volledige veerweg al niet meer, zo gevoelig is een vork daarvoor
Bij Marzocchi geven ze dat ook op dat je iets meer olie mag toevoegen om de vork iets progressiever te maken, maar die geven ook 5ml! op. Als je er meer bijdoet haal je dus idd je volledige veerweg al niet meer, zo gevoelig is een vork daarvoor
En doe idd ook eens een spanbandje rond je poot (niet te strak) en kijk hoeveel veerweg je gebruikt, meet het ff na dan. Maar volgens mij ga jij op dit moment mss nog niet aan 12cm veerweg komen door je hoeveelheid olie.
Wat je ook nog kunt doen natuurlijk is je vork op 178mm zetten, heb je wat meer over.
Wat je ook nog kunt doen natuurlijk is je vork op 178mm zetten, heb je wat meer over.
-
Idd ik gebruik met deze hoeveelheid niet meer dan 12cm veerweg.
dus dit is ook al geen oplossing. ???
Denk dat ik maar terug ga naar orginele setting:
-190ml olie 5W in beide poten
En ik ga eens kijken of er uberhaupt wel een blackbox in zit.
SexXxy Boy schreef:
Idd ik gebruik met deze hoeveelheid niet meer dan 12cm veerweg.
190ml olie ??? Meet toch gewoon, en maak gebruik van de waarde die ik hierboven vermeldde, een 112 Ã 113 mm van de bovenkant in ingeveerde positie. Niet vergeten enkele keren te pompen, het olieniveau zal nog een beetje zakken doordat je het systeem vol pompt en dan terug bijvullen tot het juiste niveau.
Er zat gewoon teveel olie in je vork, dus zelfs een BlackBox werkt dan niet zoals het moet he ::)
Heb je mijn vorige posts goed gelezen? Je zegt "dat is ook al geen oplossing" (duidend op olie bijvoegen neem ik aan?) maar je mag dus niet zomaar een kwak olie in je vork kappen he. Zorg eerst voor het juiste olieniveau en de juiste veren voor je gewicht. Is het dan nog niet zoals je wilt mss wat meer voorspanning en anders zal je mss moeten gaan denken aan een upgrade met een compressiecartridge.
Wat spook jij er eigenlijk allemaal mee uit dat je zo makkelijk met 65kg en 2 gele veren makkelijk bottomt (indien olieniveau correct) ? Huge stair gaps en drops 2 flat?
-
Ik rij alleen Freeride en DH met de fully
Ik weeg 65kg en mijn rijstijl vrij smoot.. zeker niet lomp.
Dus qua afstelling van de boxxer gewoon rekening houden met "normale" DH-belasting van de vork.
Mijn vork slaat makkelijk 10 a15 keer door op de DH in winterberg. En dan vooral op remkuilen en spoorvorming e.d.
Ik ga dus terug naar set-up:
gele veren
5w olie tot max 115-120mm tot bovenkant vorkpoot
1,5 tot 2cm sag als ik zit op mijn bike (voorspanning)
@Bruno:
Opmerkingen/verbeteringen op bovenstaande zijn altijd welkom
Ik weeg 65kg en mijn rijstijl vrij smoot.. zeker niet lomp.
Dus qua afstelling van de boxxer gewoon rekening houden met "normale" DH-belasting van de vork.
Mijn vork slaat makkelijk 10 a15 keer door op de DH in winterberg. En dan vooral op remkuilen en spoorvorming e.d.
Ik ga dus terug naar set-up:
gele veren
5w olie tot max 115-120mm tot bovenkant vorkpoot
1,5 tot 2cm sag als ik zit op mijn bike (voorspanning)
@Bruno:
Opmerkingen/verbeteringen op bovenstaande zijn altijd welkom
- cHoc
en doe dan ook maar een spanbandje rond 1 poot zoals Bruno voorstelt.
en doe dan eens iets waarbij je denkt dat je de vork uitbottemt, en kijk dan eens hoeveel de vork daadwerkelijk ingeveert is.
als je denkt dat je uitbottemt op oa. remkuilen lijkt het me vrij duidelijk dat dat spiking is in combinatie met te harde veren.
en doe dan eens iets waarbij je denkt dat je de vork uitbottemt, en kijk dan eens hoeveel de vork daadwerkelijk ingeveert is.
als je denkt dat je uitbottemt op oa. remkuilen lijkt het me vrij duidelijk dat dat spiking is in combinatie met te harde veren.
-
cHoc schreef:
en doe dan ook maar een spanbandje rond 1 poot zoals Bruno voorstelt.
Heb nu al 1 bandje rond de vorkpoot.
Maar beweer je nu dat wanneer ik de volledige veerweg gebruik en dus mijn vork bottom op remkuilen dat ik met te zware veren rij of begrijp ik je nu verkeerd??
- cHoc
nee, je gebruikt niet de volledige veerweg omdat je te zware veren hebt, dus ik denk niet dat je bottemt,
maar door het gedrag van je vork met die zware veren in combinatie met je niet al te hoge gewicht,
kan het wel lijken dat je bottemt, terwijl dat dan niet gebeurt.
maar door het gedrag van je vork met die zware veren in combinatie met je niet al te hoge gewicht,
kan het wel lijken dat je bottemt, terwijl dat dan niet gebeurt.
En het is ook wel zo dat in Winterberg hier en daar ENORME remputten liggen, die strijkt zelfs de best getunede boxxer nog niet glad hoor, en zeker omdat je op die plek dikwijls zelf ook al in de remmen zit komen die nog eens eens zo hard aan omdat je door het remmen al een heel eind in je veerweg zit.
2 gele veren zijn veel te hard voor gewoon DH/bikepark gebruik voor jouw gewicht, gebruik dan eerder geel/zilver als je je vork toch liever iets stugger hebt. En het juiste olieniveau gaat iig een groot verschil maken.
No offence he Sexxxy Boy, maar ik heb de indruk dat al snel zulke dingen zoals net hierboven beschreven worden aanzien als spiking mits dat een probleem zou zijn eigen aan de std. Boxxers. Een getunede vork werkt altijd wel beter, daar ben ik vast en zeker van overtuigd, maar je bent nog steeds bezig met DH en FR en hier en daar krijgen je fiets en jij toch nog serieuze klappen te verduren, je rijdt nu eenmaal niet over een biljartlaken he (althans dat hoop ik
)
Vorig jaar nog reed ik met een Monster "03, bijna nooit gebottomd en moest die vacuüm trekken om zacht genoeg te zijn voor mijn kleine 60kg, in Morzine 2 maal door serieus nosedive bij een jump te landen, maar in Winterberg heb ik het gepresteerd die vork 3 keer te bottomen, ook in remputten (ff ter indicatie hoe diep die remputten dan wel niet zijn)
2 gele veren zijn veel te hard voor gewoon DH/bikepark gebruik voor jouw gewicht, gebruik dan eerder geel/zilver als je je vork toch liever iets stugger hebt. En het juiste olieniveau gaat iig een groot verschil maken.
No offence he Sexxxy Boy, maar ik heb de indruk dat al snel zulke dingen zoals net hierboven beschreven worden aanzien als spiking mits dat een probleem zou zijn eigen aan de std. Boxxers. Een getunede vork werkt altijd wel beter, daar ben ik vast en zeker van overtuigd, maar je bent nog steeds bezig met DH en FR en hier en daar krijgen je fiets en jij toch nog serieuze klappen te verduren, je rijdt nu eenmaal niet over een biljartlaken he (althans dat hoop ik

Vorig jaar nog reed ik met een Monster "03, bijna nooit gebottomd en moest die vacuüm trekken om zacht genoeg te zijn voor mijn kleine 60kg, in Morzine 2 maal door serieus nosedive bij een jump te landen, maar in Winterberg heb ik het gepresteerd die vork 3 keer te bottomen, ook in remputten (ff ter indicatie hoe diep die remputten dan wel niet zijn)
mischien een stomme vraag, maar wa bedoelen julie juist me "spiking"?
- cHoc
spiking is als je een redelijk grote kuil doorrijd en dat de vork niet snel genoeg in kan veren, waardoor alle kracht die daarbij vrijkomt bijna volledig naar het stuur word getransporteert, het voelt eigenlijks dus aan alsof je met een starre vork door flinke remkuilen gaat.
thx cHoc
duidelijk genoeg
duidelijk genoeg
Om cHoc even te vervolledigen: je vork kan niet snel genoeg inveren omdat de olie bij een grote klap niet snel genoeg door de kleppen/shimstack kan vloeien. Je krijgt dan wat men noemt een "hydraulic lock". Dit geeft dus een schok door je stuur waarbij het lijkt alsof je vork bottomed.
Je kan dan je kleppen/shimstack aanpassen om dit te verhelpen ofwel dunnere olie gebruiken.
Je kan dan je kleppen/shimstack aanpassen om dit te verhelpen ofwel dunnere olie gebruiken.