freeride/xc vork? -> RS Pike

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
n00by
freeride/xc vork? -> RS Pike

Bericht door n00by » za aug 13, 2005 6:41 pm

The deal:

ik ga volgend jaar met mn fiets op vakantie. richting spanje oid fietsen.
daarnaast wil ik een stevige vork hebben die een beetje freeride/street aankan.
Fietsvakantie -> lockout, niet te zwaar.
Normaal-> stevig, 100-130mm veerweg en steekas heeft voorkeur (ivb met wielsetje)

is er een compromis? of word het toch twee vorken aanschaffen?

Steelhead Rider

Re:freeride/xc vork?

Bericht door Steelhead Rider » za aug 13, 2005 7:09 pm

Fox Vanilla RL(C?)

Of als je veel geld wil uitgeven: Fox 36RC2, maar die heeft dan ook gelijk steekas, weegt rond de 2 kg en heeft ook 110-150mm aanpasbare travel...

rene

Bericht door rene » za aug 13, 2005 7:35 pm

Is dit niet een pracht van een excuus om nog een fiets aan te schaffen? Of een Bob Yak? ;D

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » za aug 13, 2005 7:44 pm

Een Vanilla RL 2004 met disc en vbrake nokken is trouwens 470 euro bij chainreactioncycles....

n00by

Bericht door n00by » za aug 13, 2005 7:50 pm

rene schreef: Is dit niet een pracht van een excuus om nog een fiets aan te schaffen? Of een Bob Yak? ;D
bob yak moet er sowieso komen, wil zonder tassen gaan. zodat ik als ik een leuk iets tegenkom nog ff kan mountainbiken (extra setje banden mee).

RockShox Pike is een stukje goedkoper dan de fox. maar bij rs krijg ik altijd zon raar gevoel..

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo aug 14, 2005 8:32 am

Pike, niks meer en minder. Super makkelijke steekas, stijf als een huis(stel dat je een lekke band krijgt)
Gisteren de buitenpoten van de Pike losgehaald om eens te kijken of de olie vies was. nauwelijks vies.(dichtingen zijn dus goed, vork is 10maanden oud en een uurtje of 100 gedraaid)
De Pike is er nu krap een jaar en ik heb er nog geen echt slechte dingen over gelezen. Dat kan je niet zeggen van menig Manitou vork...

simon-ffc

Bericht door simon-ffc » za aug 20, 2005 5:42 pm

as je niet teveel geld wilt uitgeven kan k de mx-comp serie van marzocchi aanraden,t zijn echt goede xc vorke as je er genoeg lucht inpompt ;)en stevig genoeg voor het lichtere jump/drop werk t is wel geen echte Fr enduro vork maar hij houd het wel en is niet te duur :P,as je meer geld te bestede hebt is wss de pike het beste denk k of as je geld op overschot hebt ;) de fox 36 of marzocchi all-mountains

Enduro

Bericht door Enduro » za aug 20, 2005 6:26 pm

n00by schreef:
RockShox Pike is een stukje goedkoper dan de fox. maar bij rs krijg ik altijd zon raar gevoel..

Dat hoeft nu niet meer. De Pike is beter dan elke RS vork die je ooit hebt gereden.

Erikje

Bericht door Erikje » za aug 20, 2005 6:41 pm

Enduro schreef:
De Pike is beter dan elke RS vork die je ooit hebt gereden.

Da"s nou ook weer niet héél erg moeilijk....

Erikje

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo aug 21, 2005 8:37 pm

waar slaat dat nou weer op Erikje :? weinig onderbouwt.
ik wil niet zeggen da thet altijd top was bij RS, geldt voor meer vork fabrikanten, maar RS heeft jaren goed evorken gemaakt en doet dat gelukkig inmiddels weer.

Erikje

Bericht door Erikje » zo aug 21, 2005 9:26 pm

Jurriaan schreef:
waar slaat dat nou weer op Erikje :- weinig onderbouwt.
ik wil niet zeggen da thet altijd top was bij RS, geldt voor meer vork fabrikanten, maar RS heeft jaren goed evorken gemaakt en doet dat gelukkig inmiddels weer.

Dat is net zo onderbouwd als:
[
Jurriaan schreef:
De Pike is er nu krap een jaar en ik heb er nog geen echt slechte dingen over gelezen. Dat kan je niet zeggen van menig Manitou vork...

Alsof wanneer je er veel over leest, of juist niet, een onderbouwing is.

Maar deze on-onderbouwde uitspraak vind ik de mooiste van je:
[
Jurriaan schreef:
dat ie 6 keer de tour wint met gebruiken van zonder betrapt te worden is nog slimmer. hij weet immers exact naar wat en hoe er gezocht wordt. hij geeft echt niet zijn zuur verdiende centen zomaar als sponsering weg.

Jij hebt nog niet één keer laten weten wát hij dan heeft gebruikt... kijk, dát is pas onderbouwing NOT

Maar terugkerend naar het topic, ik onderbouw even mijn stelling dat RS per definitie mij slecht bevallen is. Snelle slijtage van de bushings (nieuw in doos al en dan na een half jaar wederom, en dit tot 4 maal toe. Knoppen die spontaan afbreken, schrapende veren. 2005 modellen ken ik niet omdat ik naar volle tevredenheid een Marzocchi rij. Ik kan wel uitgaan van goede verhalen net zoals jij maar daar koop ik niks voor.

Erikje

n00by

Bericht door n00by » zo aug 21, 2005 9:32 pm

is er geen marzocchi die een beetje aan de eisen voldoet?

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo aug 21, 2005 9:39 pm

Ik zou als ik jou was de Pike nemen. Ik heb er net een besteld bij Rob Akkermans. 369 euro voor de race versie in zilver (Pike SL is zelfs 349 nu) en met poplock voor in mijn Enduro. Koopje toch. Als jij ook een vork wil hebben die bij je wielset past is dit ideaal. De vork wordt als zeer betrouwbaar beschouwd en mag toch wel de revelatie van 2005 genoemd worden. Steekas met de beste quickrelease constructie die ik ooit heb gezien. Lekker stijf, super plush, knoppen die werken, Poplock systeem. Het is geen lichte vork, rond de 2250 gram en misschien voor snelle tijden met xc een beetje overkill. Maar als je er ook mee wil urbannen en freeriden een topvork.

n00by

Bericht door n00by » zo aug 21, 2005 9:53 pm

Wat is precies het verschil tussen te sl, team en race versie??

Enduro

Bericht door Enduro » zo aug 21, 2005 10:04 pm

n00by schreef:
Wat is precies het verschil tussen te sl, team en race versie??

De SL heeft een interne Floodgate verstelling (compression threshold).

De Team heeft een holle kroon en een aluminium stuurbuis.

Wat betreft het gewicht, ik heb mijn Race zelfs op 2400 gram gewogen (dat is met de Heavy veer, de op een na zwaarste). Ik rijd nu met de zwaarste, de X-heavy, dus nu is mijn vork wellicht nog wat zwaarder.

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » zo aug 21, 2005 10:17 pm

n00by schreef:
is er geen marzocchi die een beetje aan de eisen voldoet?

Je zou de all-mountain kunnen gebruiken...maar die heeft jammer genoeg geen lockout..

Ik keek net trouwens op de marzocchi site, wat me opvalt is dat er een teller bovenaan de site staat, op dit moment nog ietsje meer dan 11 dagen en dan komen de 2006 vorken op de site te staan....

Luc

Bericht door Luc » ma aug 22, 2005 10:03 am

De All Mountain 1 heeft dan wel geen lock out, maar wel externe afstelling van de compressiedemping, waarbij de gesloten stand als een lockout werkt.

simon-ffc

Bericht door simon-ffc » ma aug 22, 2005 10:22 am

maar als je pas volgend jaar gaat kun je misschien beter nog een maandje of 3wachten tot de 06 modellen uit zijn,dan kun je ofwel een 06 model kopen met nieuwe features ofwel een 05 kopen aan een meestal wat gunstigere prijs ;)

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » ma aug 22, 2005 6:35 pm

Onderbouwing, mijn ervaring met RS in het algemeen is goed en met Pike Race in het bijzonder.
Het blijft bij alle onderdelen en fietsen, de een heeft betere ervaring met merk X en de ander met merk Y.

(Met mijn Psylo hiervoor en ver daarvoor een Quadra 21 heb ik ook nooit prolbemen gehad, wel met de vorige verdeler van RS)(OT en wat Lance in dit topic doet.... 8))

the joker

Bericht door the joker » ma aug 22, 2005 7:29 pm

Ik zou wachten tot de nieuwe marzocchi al mountain uitkomt ;)

n00by

Re:freeride/xc vork? -> RS Pike

Bericht door n00by » vr aug 26, 2005 11:06 am

denk dat ik voor de aanbieding van 12go trading ga, is in de buurt en kan m snel leveren.
http://www.12gotrading.com/?page=record ... =sub_soort

De optie tot remote lockout houdt in dat er lockout opzit, alleen dat je met een extra optie die ook van het stuur kan bedienen? toch ;D

simon-ffc

Bericht door simon-ffc » za aug 27, 2005 9:23 am

wel lees zojuist over de nieuwe rock-shox relevation 06:
"Revelation 426 zilver + Pop Lock Adjust
Revelation 426 zilver + Pop Lock Adjust: U vindt de Reba een beetje licht voor uw manier van rijden en de Pike een beetje van het goede teveel? Ziehier de Revelation: veerweg van 115 of 130 mm, een luchtveer met positieve en negatieve kamer voor een laag gewicht en gemakkelijke afstelling, "Motion Control" demping (met Pop Lock adjust aan het stuur) voor een soepele en betrouwbare vering en een zilver afwerking en gefreesde aluminium onderdelen aan alle kanten voor een fantastische look! Enkel voor 9 mm as en schijfremmen. 1705 gr."
Afbeelding
voor 379 ipv 439 bij the barracuda company
http://www.mtbikers.com/jump.html

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » za aug 27, 2005 10:22 am

Die is denk ik weer te licht voor wat n00by wil doen...

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » za aug 27, 2005 12:35 pm

bovendien is u-turn echt een gemis als het niet op je vork zit

(mijn ervaring)

n00by

Bericht door n00by » za aug 27, 2005 2:45 pm

en tis geen steekas.
die stinkerds bij 12gotrading weten niet wanneer ze een nieuwe levering krijgen, dus heb de sl bij b2b besteld.

Plaats reactie