Het nut van Rapid Rise
Moderator:Beheerders
Het nut van Rapid Rise heb ik nog niet kunnen ontdekken. Het is slechter af te stellen, schakelt beroerder naar een zwaardere versnelling, werkt hopeloos onhandig wanneer je iets anders dan rapid rise gewent bent/was. enz.
Kortom: ik roep diegene op die uitleg kan geven over het TECHNISCHE(!) nut van een rapid Rise achterderailleur, doe dat hier. Ik vraag niet om marketingtechnisch geneuzel, dat kan ik zelf prima bedenken , het technische nut, daar gaat het om.
shoot!
Kortom: ik roep diegene op die uitleg kan geven over het TECHNISCHE(!) nut van een rapid Rise achterderailleur, doe dat hier. Ik vraag niet om marketingtechnisch geneuzel, dat kan ik zelf prima bedenken , het technische nut, daar gaat het om.
shoot!
Re:Het nut van Rapid Rise
Op het gevaar af dat je dit onder de categorie "marketingtechnisch geneuzel" plaatst:
Hier
Zelf heb ik liever SRAM triggers ;D
Hier
Zelf heb ik liever SRAM triggers ;D
Technisch is het precies even nuttig als de "normale" variant, alleen dan omgekeerd. In de praktijk werkt het gewoon beter/sneller. Afstellen is even lastig als de "normale" derailleurs. Maar zie het anders als een excuus om op X.0 "06 over te stappen...

Brum. schreef:
Technisch is het precies even nuttig als de "normale" variant, alleen dan omgekeerd. In de praktijk werkt het gewoon beter/sneller.
Waarom wordt het dan niet ook op racefietsen gebruikt? ::) En bij die X.0 volgens mij ook niet...
Jij hebt die link niet gelezen hè? ::):
"To move the chain to the inner (largest) chainring, you must push the shifter with your thumb and overpower the spring tension to shift. This works well on road bikes or simple dirt roads, but when climbing steep hills or other difficult terrain shifting performance begins to suffer. Missed shifts occur, the dreaded jumping gears can pop up, and sometimes your chain just refuses to shift on a hill. "
Zit wel wat in... Maar ik probeer wel netjes (zodat ik nix forceer) en op tijd (zodat ik, indien nodig, even minder kracht kan zetten) te schakelen....
"To move the chain to the inner (largest) chainring, you must push the shifter with your thumb and overpower the spring tension to shift. This works well on road bikes or simple dirt roads, but when climbing steep hills or other difficult terrain shifting performance begins to suffer. Missed shifts occur, the dreaded jumping gears can pop up, and sometimes your chain just refuses to shift on a hill. "
Zit wel wat in... Maar ik probeer wel netjes (zodat ik nix forceer) en op tijd (zodat ik, indien nodig, even minder kracht kan zetten) te schakelen....
Nee dat had ik idd niet...
Ik snap het idee er achter wel, dat de veerspanning bepaald wanneer je naar een lichter verzet kan schakelen. Maar dat wil ik juist graag zelf doen, bijv omdat ik dan zelf kan bepalen wanneer ik ietsje minder kracht zet. Ik heb zelf eigenlijk nooit probleem met de standaard setup, ook niet als ik ineens een steil hellinkje op moet. Zelf vind ik rapid rise niet logisch.
Ik denk dat het vooral van persoonlijke voorkeur/gewenning en ervaring ligt wat ie wil gebruiken.
Ik snap het idee er achter wel, dat de veerspanning bepaald wanneer je naar een lichter verzet kan schakelen. Maar dat wil ik juist graag zelf doen, bijv omdat ik dan zelf kan bepalen wanneer ik ietsje minder kracht zet. Ik heb zelf eigenlijk nooit probleem met de standaard setup, ook niet als ik ineens een steil hellinkje op moet. Zelf vind ik rapid rise niet logisch.
Ik denk dat het vooral van persoonlijke voorkeur/gewenning en ervaring ligt wat ie wil gebruiken.
Het werkt overigens wel op racefietsen. Ik heb 1 dag een Rapid Rise derailleur op de racetandem gehad en tja ..... het werkt. Groot nadeel: je kunt niet meer eventjes een paar versnellingen lichter schakelen, dat moet met 1 versnelling tegelijk. Dat je (door de omgekeerde werking) wel meerdere versnellingen zwaarder kunt schakelen in één keer is veel minder zinvol. Dus toen heb ik er maar een gewone XT (vorig model, voor slechts € 39,95) op gezet. En die werkt 100% goed en vertrouwd.MavErik schreef: Waarom wordt het dan niet ook op racefietsen gebruikt? ::) En bij die X.0 volgens mij ook niet...
Ik vindt het wel fijn rijden eigenlijk, maar het is wel even wennen idd.
rapid rise is fijner omdat ie makkelijker naar ene groter tandje kan. en dat wil je liever sneller en makkelijke romdat je dat heuvelop doet. (Mijn ervaring)
-
Sluit ik mij volledig bij aan.

Jurriaan schreef:
rapid rise is fijner omdat ie makkelijker naar ene groter tandje kan. en dat wil je liever sneller en makkelijke romdat je dat heuvelop doet. (Mijn ervaring)
Ha! en dan andersom: ik vind het juist fijner dat wanneer ik een moeilijke passage of een klimmetje heb gehad, met 1 flinke douw 3 kransjes zwaarder schakel zodat ik weer sneller "op pad" ben! In combinatie met dual control hendels vind ik dit zeer goed werken. Maar inderdaad lichter schakelen gaat ook zeer snel en makkelijk: ik strek even m"n vingers uit en weer terug en dan is het alweer gebeurd...
:P
Het zou in elk geval nooit bij mijzelf opkomen om met rapid rise te gaan rijden. Toegegeven; het nut kan zijn dat je tijdens een klim makkelijker onder druk lichter kunt schakelen dan bij een traditionele achterderailleur. Maar op een of andere manier heb ik altijd het gevoel dat het niet zo mooi af te stellen is als een gewone. Heb vaak het idee dat de ketting tussen 2 tandjes in wil gaan "hangen" en begint te tikken. "t zal toch wel vnl marketing zijn vermoed ik..
Jij bent wel moeilijk te overtuigen, of niet

-
kheb al wel ondervonde da zo"n systeem enorm rap ontregelt is en eigelijk nooit helemaal schakelt zoals een gewone deraileur. en als er iets ofwa vuil in de kabel zit of ook maar iets niet 100 provent ok is , is alles in de soep.
ik rijd met r.r sinds de eerste generatie rapid rise derailleurs op de markt kwamen, 8 speed xtr met een andersom deraileur en ik moet zeggen dat ik nooit maar dan ook nog nooit probleemen met het gerei heb gehad.
heb er een paar jaar mee geraced op vakantie"s mee gehad en kan niks anders zeggen dat het gewoon goed spul is!
grootste probleem is dat je er aan moet wennen en dat word lastig als je nog een andere fi3ets hebt met een traditionele derailleur hebt, maar is nte doen.
de andersom veer trekt de derailleur neer een grotere tand, bij een normale derailleur trekt de veer de derailleur naar een kleiner tand. naar een grote tand schakelen vereist meer kracht omdat de grotere tand meer weerstand bied, de ketting" valt" immers niet naar een grote krans, door de veer positie om te draaien trekt de veer mee ipv tegen.dit is in mijn ogen een logisch ding.
verhalen dat deze derailleur niet af te stellen is, klets praat het principe is niet gewijzigt.
shimano grootste probleem is is dat het een bedrijf is wat nog meer doeyt als alleen fiets gerei maakt en het gruwlijk groot is en daardoor niet tegen het zgn koele imago van sram,en ik denk dat dat wel jammer iseen koel imago brengt niks aan kwaliteit.
personlijk vind ik de trigger van sram een te grote duim schakelaar hebben mijn duim moet er omheen zeilen,wel plus is de veel sterkere veer.
doe er iets mee!!
groetjes michel
heb er een paar jaar mee geraced op vakantie"s mee gehad en kan niks anders zeggen dat het gewoon goed spul is!
grootste probleem is dat je er aan moet wennen en dat word lastig als je nog een andere fi3ets hebt met een traditionele derailleur hebt, maar is nte doen.
de andersom veer trekt de derailleur neer een grotere tand, bij een normale derailleur trekt de veer de derailleur naar een kleiner tand. naar een grote tand schakelen vereist meer kracht omdat de grotere tand meer weerstand bied, de ketting" valt" immers niet naar een grote krans, door de veer positie om te draaien trekt de veer mee ipv tegen.dit is in mijn ogen een logisch ding.
verhalen dat deze derailleur niet af te stellen is, klets praat het principe is niet gewijzigt.
shimano grootste probleem is is dat het een bedrijf is wat nog meer doeyt als alleen fiets gerei maakt en het gruwlijk groot is en daardoor niet tegen het zgn koele imago van sram,en ik denk dat dat wel jammer iseen koel imago brengt niks aan kwaliteit.
personlijk vind ik de trigger van sram een te grote duim schakelaar hebben mijn duim moet er omheen zeilen,wel plus is de veel sterkere veer.
doe er iets mee!!
groetjes michel
Nelizzz schreef:
[Jurriaan schreef:
Ha! en dan andersom: ik vind het juist fijner dat wanneer ik een moeilijke passage of een klimmetje heb gehad, met 1 flinke douw 3 kransjes zwaarder schakel zodat ik weer sneller "op pad" ben! In combinatie met dual control hendels vind ik dit zeer goed werken. Maar inderdaad lichter schakelen gaat ook zeer snel en makkelijk: ik strek even m"n vingers uit en weer terug en dan is het alweer gebeurd...
:P
En ik ook toen ik nog kei-veel XC reed!
Zo laat mogelijk lichter schakelen op index voor een klim... liever op, op index dan af. Snelheid hou je toch als zwaarder wilt rijden t.o.v. lichter rijden/klimmen en dan misschakelen = stilstaan, afstappen, opgang komen weer.
Ach ieder z"n heug... de omgekeerde wereld is wel ff wennen!
Is ieders smaak idd, ik heb voor XC liever de rapid rise, is veel lichter te bedienen om naar lichtere versnelling te gaan en is ook beter om te schakelen in een klim, dus onder belasting. Je gaat 1 wieltje tegelijk naar boven en anders kan je 2 of 3 ineens schakelen, en dat onder belasting doen loopt makkelijker af met kettingbreuk. Vind het verder ook gewoon beter werken alleen is het wel iets gevoeliger voor vuile kabels.