Help een beginner aan/op zijn fiets

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
ChrisS
Help een beginner aan/op zijn fiets

Bericht door ChrisS » zo aug 21, 2005 4:51 pm

Dag zwoegers,
Ik ben van plan om binnenkort mijn eerste mtb te kopen (eens moet de eerste zijn) en nu heb ik al wat zaken afgelopen. Ik wil niet meer dan 6 tot 800 euro uitgeven. Ik heb o.a. een Giant Terrago met hydraulische schijfremmen gezien(679), een Gazelle ....(vergeten) en een Cube (van 795). Nu kan ik mij voorstellen dat het heel persoonlijk is van wat wil ik, maar kun je beter 680 euro uitgeven voor een (mij bekendere) Giant met naar ik meen een set Deore XT, of ben je als beginner beter af door 795 uit te geven voor (bijv.) een Cube (ook met Xt meen ik, en zonder hydraulische schijven. Als ik er van uit ga dat je krijgt wat je betaald, dan ben je beter af met de Cube, maar die hydraulische remmen vind ik ook wel wat hebben. Maar ja, niet alles is zoals het eruit ziet....of wel ?
Wie helpt een beginner op weg ?
Alvast bedankt.
Chris

Pimiento

Re:Help een beginner aan/op zijn fiets

Bericht door Pimiento » zo aug 21, 2005 5:17 pm

Ten eerste, zou je wat specifieker willen zijn mbt de types? Een Cube kan natuurlijk zoveel zijn hé ;). Ik neem aan dat je het over een Ltd 1 hebt? En hoe ga je em gebruiken?

Ten tweede zou ik voor de Cube gaan. Staar je niet blind op schijfremmen (zeker niet die van Giant). Beide frames zijn best goed, maar in de Giant zit bijvoorbeeld een but-vork, en is verder ook niet echt best afgemonteerd. De vork en de aandrijflijn van de Giant ben je binnen een jaar goed gebruik zeker aant vervangen, bij de Cube is dit gewoon beter. Ik zou gewoon 100 euro meer uitgeven.

En die gazelle...doe maar niet... ;)

PS een terrago met xt lijkt me niet waarschijnlijk. Is imho gewoon Alivio. Niet iets dat je zou willen dus.

ChrisS

Bericht door ChrisS » zo aug 21, 2005 5:57 pm

Hallo snelle Pimiento,
Bedankt voor je snelle reaktie, als je op je fiets net zo snel bent, hoef je nooit een brommer..........

Welke Cube dat het was weet ik niet meer, je gaat een aantal zaken af, en dan blijft het merk meestal nog wel hangen, maar het type dus net niet meer. Je vraagt waar ik hem voor wil gebruiken. Dat is nu nog moeilijk te zeggen. Voorlopig is het de bedoeling om wat landweggetijes af te tuffen, en een stukje bos mee te nemen. Het is (nu nog) niet de bedoeling om zo snel mogelijk het bos in te duiken, hard de berg op en nog harder eraf te gaan.
Waar het mij in de vraag om ging was; kun je beter 700 euro uitgeven aan een onder een breder publiek bekendere Giant, of aan een mij onbekende, jullie wel bekende Cube ? Als ik jouw goed begrijp dus aan de Cube. Heb je voor dat geld van de Giant geen goede schijfremmen, en kun je dus beter dat geld uitgeven aan minder duurdere V-brakes? En zodoende het verschil in kosten uitgeven aan een betere afmontage ?
(Ik heb ook zitten denken aan een goeie 2e hands, maar de leek (ik dus) ziet niet aan een groep of die versleten is of niet, dus wat dat betreft hou ik het maar op nieuw)

Pimiento

Bericht door Pimiento » ma aug 22, 2005 9:30 am

Huhuh "Fast" is my middle name :P!

Cube is voor jou misschien een onbekend merk, en ja, onbekend maakt onbemind. Bekijk ander even de site van Cube www.cube-bikes.de . Volgens die site hebben alle ltd"s behalve de ltd 1 schijfremmen. De ltd 1 heeft magura HS33 velgremmen. Deze zijn zeker een klap beter dan gewone V-brakes (XT of XTR), wel wat zwaarder maar dat boeit toch niet.

Het verschil in prijs tussen de Giant en de Cube uitgeven aan betere spullen lijkt me niet echt handig, met honderd euri kom je (in Nederland althans) niet ver.

Btw als je in de omgeving Arnheim woont, moet je dit zeker checken: www.s-tec-sports.de

Gène

Bericht door Gène » ma aug 22, 2005 10:44 am

CrisS, kijk je ook niet blind op die grote merken. Bij een groter merk in de lagere prijs klasse betaal je al snel meer geld voor het merk dan aan een fatsoenlijke fiets. Gazelle, Giant, Trek, Gary Fisher zijn merken die zeggen veel waar voor hun geld te geven maar dat niet echt doen. Beter is het om no-name of eigen merk fiets te kopen bij bv S-tec of je local bike store (LBS). Meestal zijn deze met een volledige groep afgemonteerd. Probeer dan voor een LX groep te kijken met eventueel schijfremmen.
Verende voorvorken hebben wel comfort maar zodra je wat meer ervaring krijgt merk je dat je snel aan de grens van die vorken zit. Een vaste voorvork is ook beter voor je techniek. Wanneer je de overstap dan maakt weet je een verende voorvork meer de waarderen. Voor overige afmontage hoeft het ook niet licht te zijn maar wel degelijk. Ritchey (comp), Pro, BBB zijn merken die voor weinig geld een degelijk component maken (stuur, stuurpen, zadelpen).

Vraag ook in deze tijd naar overjarige modellen, deze worden vaak met grotere kortingen aangeboden.

Of als je niet zeker weet of je de sport wel leuk genoeg vind, kun misschien toch voor die leuke tweede hands gaan. Neem dan iemand mee die wat ervaring heeft met fietsen.

Vraag ten alle tijden of je een specificatie lijst kan krijgen. Plant het hier op het forum en wij kunnnen je ook adviezen geven. Vraag ook of je mag proefrijden. Vergeet ook de aanschaf van andere spullen niet. Kleding, schoenen, helm !!!!
Suc6 met zoeken.
mzzl
Gène

Brum.

Bericht door Brum. » ma aug 22, 2005 11:18 am

Gène schreef:
CrisS, kijk je ook niet blind op die grote merken. Bij een groter merk in de lagere prijs klasse betaal je al snel meer geld voor het merk dan aan een fatsoenlijke fiets. Gazelle, Giant, Trek, Gary Fisher zijn merken die zeggen veel waar voor hun geld te geven maar dat niet echt doen. Beter is het om no-name of eigen merk fiets te kopen bij bv S-tec of je local bike store (LBS). Meestal zijn deze met een volledige groep afgemonteerd. Probeer dan voor een LX groep te kijken met eventueel schijfremmen.

En Spezi wel zeker? Trek en Giant bieden veel waar voor je geld, maar niet zo goed als de Duitse fietsen natuurlijk... Maar je kunt in dit segment idd beter voor een nepper of Duitser gaan idd.

ChrisS

Bericht door ChrisS » ma aug 22, 2005 6:28 pm

Bedankt weer,
Die Cube is inderdaad een ltd1, model 2005(blauw) kost 750, model 2006(zwart) kost 850.
Brum, bedoel je met "in dit segment kun je beter kiezen voor een nepper of een Duitser" hetzelfde als Gène, nl dat je beter een minder bekend merk kunt kopen met een betere afmontage, dan een naamsbekender merk dat bijv de eerste 100 euro al moet vangen voor de sticker, en waardoor en minder geld(aandacht) kan gaanm naar de afmontage ?
Wat zijn voorbeelden van "neppers" ? En een Cube is Duits neem ik aan ?
Greetzz
Chris

Pimiento

Bericht door Pimiento » di aug 23, 2005 3:03 pm

Kubus is een Duitser ja. Duitse producten staan bekend als hoogwaardig en scherp geprijst. Je kunt het beter kopen als een Giant of Specialized of Scott...als het je ding is natuurlijk. Merken als Cube en Red Bull zijn zeer goed en zeer scherp geprijst en, zoals zoveel Duitse producten *gaap* zeer saai.
Merken als Scott, Spezi en Giant (in wat mindere mate) zijn wat duurder, maar dat zie je terug in de bikes: state of the art technologie en veel research, en dat betaal je. Natuurlijk zijn er in Duitsland uitzonderingen zoals Fusion, Storck en Votec, en die zijn dan ook een stuk duurder.

Voilá het verschil. It"s a passion thing. Ik zou nu een Canyon kopen (Duits en goedkoper) terwijl mijn broer graag wat meer uit zou geven voor een Santa Cruz. ;)

Koop de Cube! :)

geertjes

Bericht door geertjes » wo aug 24, 2005 3:50 pm

Hoi,
Ik heb wel wat ervaring met goedkopere Giants (800 euro is goedkoop voor een serieuze MTB) een racer en een mtb atx 840 geloof ik dat het was. En het valt mij op dat ze bij giant leuke onderdelen hebben in het zicht (derrailleur, schijfremmen crancks) en dan enorm besparen op andere minstens zo belangrijke onderdelen ( trapas, balhoof, velgen, ketting, tandwielen, banden) Deze gaan snel kapot vooral als je door de modder rijdt, en kan je vaak na een jaar al vervangen.

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » wo aug 24, 2005 4:45 pm

als die het jaar al halen....

vanochtend in mijn queste naar een nieuwe fiets ook maar even een giant proef gereden. Ik was de eerste die erop reed, en heb het voor elkaar gekregen om na +/- 2,5 KM de ketting te breken (lang leve de powerlink :)) en nog een paar kilometer verder een tussenstopje gemaakt om de schijfremmen bij te stellen en een kilometer voor aankomst terug bij mijn LBS begaf de trapas het....

Ik ben nooit een giant fan geweest, maar nu wil ik echt helemaal niks meer met die dingen te maken hebben.... Het ging overigens om een NRS2.... (en ik heb van de LBS een nieuwe powerlink gekregen)

Brum.

Bericht door Brum. » wo aug 24, 2005 5:02 pm

Jah, en laat dat alles nu helemaal NIETS met Giant te maken hebben. Dikke pech of een kneus van een fietsenmaker...

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » wo aug 24, 2005 6:09 pm

No offense hoor Brum, maar wel een beetje vreemd dat problemen die bij veel giants voorkomen niets met giant te maken zouden hebben.

Misschien zijn de betreffende onderdelen niet door giant gemaakt, maar er is wel in de giantfabriek besloten om het op de fiets te schroeven...
En 3 "bekende giantproblemen" in 1 ritje? das geen dikke pech meer :) En de fietsenmaker in kwestie is een van de weinigen waar ik vertrouwen in heb, dus die gun ik ook het voordeel van de twijfel.

Giant maakt misschien prima frames, maar de afmontage is gewoon twijfelachtig bij sommige modellen. Hoe dan ook, ik zou persoonlijk niet mijn geld investeren in een Giant. Maar goed, da"s mijn persoonlijke mening, ik hoop gewoon dat de topicstarter wat aan deze info heeft.

Brum.

Bericht door Brum. » wo aug 24, 2005 8:18 pm

Dirt4breakfast schreef:
No offense hoor Brum, maar wel een beetje vreemd dat problemen die bij veel giants voorkomen niets met giant te maken zouden hebben.

Misschien zijn de betreffende onderdelen niet door giant gemaakt, maar er is wel in de giantfabriek besloten om het op de fiets te schroeven...
En 3 "bekende giantproblemen" in 1 ritje? das geen dikke pech meer :) En de fietsenmaker in kwestie is een van de weinigen waar ik vertrouwen in heb, dus die gun ik ook het voordeel van de twijfel.

Giant maakt misschien prima frames, maar de afmontage is gewoon twijfelachtig bij sommige modellen. Hoe dan ook, ik zou persoonlijk niet mijn geld investeren in een Giant. Maar goed, da"s mijn persoonlijke mening, ik hoop gewoon dat de topicstarter wat aan deze info heeft.

Hoezo komt dat bij veel Giants voor dan? Ketting is gewoon dikke pech, heb zelf ook wel ooit een 2 ritten oude PC99 Hollowpin door de midden getrapt, jammer maar helaas, rij nu gewoon met meerdere PC59"s. De MPH remmen zijn idd wel minder en ISIS assen zijn gewoon probleemvol, maar dat zijn ze ook op andere merken fietsen.

rene

Bericht door rene » wo aug 24, 2005 8:55 pm

Brum. schreef:
ISIS assen zijn gewoon probleemvol, maar dat zijn ze ook op andere merken fietsen.

Grappig, ik fiets al jaren probleemloos met een ISIS. Mazzel?

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » wo aug 24, 2005 9:56 pm

Brum. schreef:
Hoezo komt dat bij veel Giants voor dan?

Hoor die verhalen van diverse giant rijders in m"n omgeving, als je van 5 bikers dezelfde problemen hoort gaat er bij mij toch een alarmbelletej rinkelen...

Maar goed, laten we van dit topic verder geen giant-bash-verhaal maken maar nu even terugkeren naar waar het om gaat, en dat is wat voor fietsje mister Chriss het beste aan kan schaffen :)

Chriss: kijk ook eens naar de Specialized Rockhopper, misschien iets minder afgemonteerd dan de Cube, maar wel goeie garantievoorwaarden.

TF

Bericht door TF » vr aug 26, 2005 9:39 pm

Hoi ChrisS

Ik had zo het flauwe vermoeden dat je in de bollenstreek woont, zo ja, dan nodig ik je uit voor een proefrit op de Specialized van mijn zus, die te koop is. Prijs ligt onder je budget, er zit nog geen verende vork in maar een vaste stalen, voor het verschil koop je een erg vette erbij, en ook nog een helm lycra pakkie en schoenen
ik ben ervan overtuigt dat je deze opbouw nooit voor je budget bij elkaar koopt dus. Ze gebruikt hem nooit vandaar dit aanbod

en toen wilde ze weer fietsen.... dus aangepast!

ChrisS

Bericht door ChrisS » zo aug 28, 2005 3:41 pm

Hallo psycho, nee ik woon niet in de bollenstreek,
ik woon in Zuid-heuvel Limburg. En maatje 48 voor mijn 1.90 is wat aan de krappe kant.
Het Giant gebeuren lat ik maar voor wat het is. Ik heb nu een aantal modelletjes in het vizier.
De TREK 4900 met schijven en (ik meen ) LX opbouw. Zag er patent uit.
Dan nog de CUBE LTD 1 (Magura velgrem)
of misschien wel de LTD 2 (schijven).
En als laatse heb ik de mogelijkheid om een kaal frame (Drössinger) te laten opbouwen en dan heb ik Hayes schijven en nog vanalles wat ik vergeten ben. Die fiets wordt dan gewoon opgebouwd tot aan mijn budget. En als ik in dat bidget al 400 euro wil uitgeven aan een vork, dan kan ik die Hayes natuurlijk op mijn buik schrijven. Nadeel is dat de zaak die dat doet een eindje uit de richting (30km) is, maar zeer plezant toeven is, en (volgens mij) zeer goed werk en materiaal levert. Voor jullie is het (laten) opbouwen van zo"n fiets peanuts, maar ik moet maar afgaan op wat mij aangeraden wordt. Ik weet niet veel meer dan dat een XT groep beter is dan een LX, en een Reba stukken beter/duurder is dan een Judy TT.
Ik moet het dus allemaal maar geloven, en die CUBE staat zo voor mijn neus, lekker makkelijk toch .
Totnogtoe heb ik dus de CUBE LTD 1 (of 2) op het oog. Of de ACID , alleen ben ik nog niet achter het grote verschil tussen de LTD en de ACID. Is de ACID een ouder model ? Want dan heb je voor 850 euro schijven, en de LTD 1 heeft voor die prijs velgremmen. Wil ik op de LTD schijven, dan ben ik 950 kwijt. Zit er voor een beginner veel voordeel in een LTD ten opzichte van een ACID ?
Feit is dat ik in ieder geval een heel stuk wijzer ben dan een dikke week geleden, en als dat zo doorgaat,
dan maak ik binnenkort jullie wat wijs........en ga ik jullie een fiets verkopen................ (ja , die film heb ik ook gezien) ;D

Plaats reactie