Re:Xtr of hs33
Moderator:Beheerders
Allereerst wil ik mij even voorstellen. Ik ben emyl en ben nieuw op dit forum.
Ik lees regelmatig mee op dit forum, maar dit is m"n eerste bericht.
Ik ben van plan om andere remmen op m"n Gary fisher Big sur te zetten. Er zitten nu Avid single digit 3 remmen op. Ik twijfel nog tussen xtr en hs33.
Waar zouden jullie voor kiezen en waarom?
Als ik voor de xtr ga, dan heb ik nog een vraagje. Kan ik de shifters ook zonder problemen gebruiken met mijn xt achterderrailleur en lx voorderailleur? Of moeten dit ook xtr derailleurs zijn? Die derailleurs zal ik in de toekomst wel eens upgraden, maar ben dat nu nog niet echt van plan.
Alvast bedankt voor jullie reakties.
Groeten, Emyl
Ik lees regelmatig mee op dit forum, maar dit is m"n eerste bericht.
Ik ben van plan om andere remmen op m"n Gary fisher Big sur te zetten. Er zitten nu Avid single digit 3 remmen op. Ik twijfel nog tussen xtr en hs33.
Waar zouden jullie voor kiezen en waarom?
Als ik voor de xtr ga, dan heb ik nog een vraagje. Kan ik de shifters ook zonder problemen gebruiken met mijn xt achterderrailleur en lx voorderailleur? Of moeten dit ook xtr derailleurs zijn? Die derailleurs zal ik in de toekomst wel eens upgraden, maar ben dat nu nog niet echt van plan.
Alvast bedankt voor jullie reakties.
Groeten, Emyl
Welkom!
[
Ik neem aan dat je doelt op geintegreerde rem-schakel grepen? Zou ik niet doen. Beperk je jezelf nu al. (lees: je kunt dan niet meer overstappen op SRAM ;D)
XTR schijnt goed te remmen, Magura iets beter imho. Magura"s hebben iets meer last van modder ophoping en zijn zwaarder. Ik zou voor de oude magura"s gaan. De nieuwe voelen iets sponzig (alweer: imho). Kijk ook es naar een set betere Avids zoals een Arch rival of single digit Ti...
Allemaal een kwestie van smaak, dus ik denk dat er een heel aantal verschillende meningen gaan komen
[
Wat heb je nu?Emyl schreef:Kan ik de shifters ook zonder problemen gebruiken met mijn xt achterderrailleur en lx voorderailleur?
Ik neem aan dat je doelt op geintegreerde rem-schakel grepen? Zou ik niet doen. Beperk je jezelf nu al. (lees: je kunt dan niet meer overstappen op SRAM ;D)
XTR schijnt goed te remmen, Magura iets beter imho. Magura"s hebben iets meer last van modder ophoping en zijn zwaarder. Ik zou voor de oude magura"s gaan. De nieuwe voelen iets sponzig (alweer: imho). Kijk ook es naar een set betere Avids zoals een Arch rival of single digit Ti...
Allemaal een kwestie van smaak, dus ik denk dat er een heel aantal verschillende meningen gaan komen

Hallo Emyl. Mi. gaat er kwa remwerking vwb velgremmen niets boven de Magura"s. Geen kabels die stroef gaan lopen en verv. moeten worden, kortom werken altijd. Minpunt is idd de vuilophoping en het gewicht. Hoewel de avid sd 3 best een redelijke remset is ( heb ik ook jaren mee geremd ) ga je met een sd 7 of "n ander upgrade natuurlijk een stap vooruit. Ikzelf geef de voorkeur aan een goede avid set boven een xtr. En idd, indien mogelijk kiezen voor een losse shifter- en remgreep set, kun je alle kanten op. gr, revis.
-
Duidelijke keus HS 33.
Heb in het verleden op mijn vorige bike na ongeveer 2 jaar mijn XTR brakes vervangen door HS 33.
Dit had ik veel eerder moeten doen.
Nadeel ze zijn iets zwaarder en modder ophoping bij slecht weer.
Voordeel veel meer en beter te verdelen remvermogen en nauwlijks minder dan mijn huidige schijfremmen.
Geen geklooi meer met binnen en buiten kabels e.d.
Voor mij hebben de HS 33 overwegend voordelen.
Heb in het verleden op mijn vorige bike na ongeveer 2 jaar mijn XTR brakes vervangen door HS 33.
Dit had ik veel eerder moeten doen.
Nadeel ze zijn iets zwaarder en modder ophoping bij slecht weer.
Voordeel veel meer en beter te verdelen remvermogen en nauwlijks minder dan mijn huidige schijfremmen.
Geen geklooi meer met binnen en buiten kabels e.d.
Voor mij hebben de HS 33 overwegend voordelen.
Bedankt voor jullie reakties.
Jullie hebben dus een duidelijke voorkeur voor de magura"s.
Op mijn vorige bike heb ik ook HS 33"s gehad en dat beviel inderdaad prima. Op m"n nieuwe fiets zitten nu avid remmen. Deze wil ik op de fiets van m"n vriendin zetten, die heeft dringend nieuwe remmen nodig.
Zelf wil ik dan betere remmen. Ik was daarom benieuwd naar jullie ervaringen met de XTR v-brakes.
Of zijn er volgens jullie nog betere v-brakes dan de magurs"s?
Emyl
Jullie hebben dus een duidelijke voorkeur voor de magura"s.
Op mijn vorige bike heb ik ook HS 33"s gehad en dat beviel inderdaad prima. Op m"n nieuwe fiets zitten nu avid remmen. Deze wil ik op de fiets van m"n vriendin zetten, die heeft dringend nieuwe remmen nodig.
Zelf wil ik dan betere remmen. Ik was daarom benieuwd naar jullie ervaringen met de XTR v-brakes.
Emyl
Emyl schreef:
Heb een tijdje gereden met een Avid Ti op Mavic ceramic velg (achterwiel). Alsof je een anker uitgooit.... Doet nauwelijks onder voor HS33 op ceramic velgen, en is denk ik krachtiger dan Magura op alu velg. Benodigde remkracht denk ik ook afhankelijk van je gewicht. Doseerbaarheid van beide vond ik uitstekend.
Fiets is nu gejat, dus kan niet één op één vergelijken....
Verschil mbt moddervriendelijkheid, gewicht en uiterlijk is denk ik groter dan remkracht. (Alhoewel de magura"s een fractie krachtiger zijn in gelijke omstandigheden) Eea natuurlijk ook afhankelijk van je fiets: Als je frame / vork flexed, kan een brakebooster meer schelen dan een andere rem.
Kijk gewoon wat je occasion tegenkomt zou ik zeggen...

Dan hoef ik niet ver meer te zoeken.
Bij mijn nieuwe fiets heb ik een optie gekregen om binnen 3 maanden de nieuwe Magura HS 33"s te kunnen kopen voor 75 euro.
Dat is niet duur lijkt mij. Op bike2build kosten ze volgens mij ongeveer 160 euro.
De XTR shifters / remhendels kan ik nieuw overnemen voor 125 euro, maar dan moet ik de remmen nog kopen. Het geheel valt dan nog een stuk duurder uit dan de magura. En als ze niet eens beter zijn....
Emyl
Bij mijn nieuwe fiets heb ik een optie gekregen om binnen 3 maanden de nieuwe Magura HS 33"s te kunnen kopen voor 75 euro.
Dat is niet duur lijkt mij. Op bike2build kosten ze volgens mij ongeveer 160 euro.
De XTR shifters / remhendels kan ik nieuw overnemen voor 125 euro, maar dan moet ik de remmen nog kopen. Het geheel valt dan nog een stuk duurder uit dan de magura. En als ze niet eens beter zijn....
Emyl
-
Klopt en zelf had ik ceramische velgen i.c.m. XTR en HS 33 remde echt veel en veel beter. En met name bij hogere snelheden denk dan aan b.v. in de alpen en bij natte ondergrond dan was de HS 33 veel beter te doseren.
Als ik nu weer zou moeten kiezen dan is voor mij de keus duidelijk HS 33.
Als ik nu weer zou moeten kiezen dan is voor mij de keus duidelijk HS 33.
zou gaan voor een paar hs33
Hs33
Emyl schreef:
Op m"n nieuwe fiets zitten nu avid remmen. Deze wil ik op de fiets van m"n vriendin zetten, die heeft dringend nieuwe remmen nodig.
Zelf wil ik dan betere remmen.
Weet je vriendin dit ook en/of is ze goed verzekerd ?
Bedankt voor jullie adviezen tot nu toe.
Ja Revis, m"n vriendin weet dat haar remmen van slechte kwaliteit zijn. Ze heeft nu nog goedkope tektro remmen op haar fiets zitten. Dat remt echt voor geen meter. Vorige week was er spontaan een rem van haar fiets gevallen, er was een boutje losgedraaid.
Daarom zal ik haar matsen en mijn Avids op d"r fiets monteren.
Zelf ga ik maar voor de hs33.
Eigenlijk wel vreemd dat hier niemand enthousiast is over de allerbeste remmen van shimano.
Zeker omdat ze ook nog bijna dubbel zo duur zijn als de magura"s.
Of hebben jullie hier allemaal schijfremmen???
Emyl
Ja Revis, m"n vriendin weet dat haar remmen van slechte kwaliteit zijn. Ze heeft nu nog goedkope tektro remmen op haar fiets zitten. Dat remt echt voor geen meter. Vorige week was er spontaan een rem van haar fiets gevallen, er was een boutje losgedraaid.

Daarom zal ik haar matsen en mijn Avids op d"r fiets monteren.

Zelf ga ik maar voor de hs33.
Eigenlijk wel vreemd dat hier niemand enthousiast is over de allerbeste remmen van shimano.
Zeker omdat ze ook nog bijna dubbel zo duur zijn als de magura"s.
Of hebben jullie hier allemaal schijfremmen???
Emyl
De HS33"s zijn erg goede remmen met een allround karakter en een goede doseerbaarheid.
De XTR V-brakes zijn onderhoudsgevoeliger (kabel vraagt immers om regelmatige smering en af en toe vervanging) maar de remkracht ligt hoger dan bij de HS33, minder gemakkelijk te doseren maar zeker voor ervaren rijders hoeft dit geen belemmering te zijn.
Schijven.. tjah, het is maar net welke kwaliteit je hebt, als ik moet kiezen tussen een Magura Julie en een XTR V-brake kies ik voor de V-brake, mag ik ook kiezen voor een Magura Louise FR dan gaat daar mijn voorkeur naar uit.
Met andere woorden: ook binnen schijven heb je grote kwaliteitsverschillen
De XTR V-brakes zijn onderhoudsgevoeliger (kabel vraagt immers om regelmatige smering en af en toe vervanging) maar de remkracht ligt hoger dan bij de HS33, minder gemakkelijk te doseren maar zeker voor ervaren rijders hoeft dit geen belemmering te zijn.
Schijven.. tjah, het is maar net welke kwaliteit je hebt, als ik moet kiezen tussen een Magura Julie en een XTR V-brake kies ik voor de V-brake, mag ik ook kiezen voor een Magura Louise FR dan gaat daar mijn voorkeur naar uit.
Met andere woorden: ook binnen schijven heb je grote kwaliteitsverschillen
-
Vreemd bij mij had ik met HS 33 aanmerkelijk meer remvermogen dan met met XTR Vbrakes.
Wellicht dat dit komt door de combinatie met ceramische velgen.
Maar ik had met de zelfde bike en velgen met HS 33 ongeveer 30% meer remvermogen als met XTR.(en inderdaad beter doseerbaar)
En qua schijven zweer ik tot op heden nog steeds bij XT 4 pot staalflex.
Helaas zijn deze niet altijd even makkelijk meer verkrijgbaar.
Wellicht dat dit komt door de combinatie met ceramische velgen.
Maar ik had met de zelfde bike en velgen met HS 33 ongeveer 30% meer remvermogen als met XTR.(en inderdaad beter doseerbaar)
En qua schijven zweer ik tot op heden nog steeds bij XT 4 pot staalflex.
Helaas zijn deze niet altijd even makkelijk meer verkrijgbaar.

Lucht in de leidingen? ;Dmsxx schreef: De XTR V-brakes zijn onderhoudsgevoeliger (kabel vraagt immers om regelmatige smering en af en toe vervanging) maar de remkracht ligt hoger dan bij de HS33,
Ik ben juist van plan om weer over te stappen op v-brakes. Ik vind de de magura"s te moeilijk in onderhoud. Veel te veel rompslomp met olie enzo. Ik heb ook nog een oude versie en het is gewoon vervelend om die krengen goed afgesteld te krijgen. Daarom weer naar V-brakes. Ik ben aan het denken aan een XT shifter met XTR rem combinatie. Ik zie overigens nog steeds meer/ veel wedstrijdrijders in profi en niet profi circuit met v-brakes rijden. Ik denk toch dat deze i.c.m. met goede kabels (Nokon, XTR) en blokjes (goede compound) in de buurt kunnen komen van de HS 33. De magura"s zijn zeker goed doseerbaar en prima stoppers maar gewicht en modderophoping is een te groot probleem voor mij.
Natuurlijk had ik ook liever voor sram gekozen maar shimano is in de aftersale veel goedkper dan sram. Dat zegt iets over de markting van sram en Shitmano maar goed. Shimano blijft toch nog steeds goede prodcten maken tegen een goede prijs. Of je het wilt of niet.
mzzl
Gène
Natuurlijk had ik ook liever voor sram gekozen maar shimano is in de aftersale veel goedkper dan sram. Dat zegt iets over de markting van sram en Shitmano maar goed. Shimano blijft toch nog steeds goede prodcten maken tegen een goede prijs. Of je het wilt of niet.
mzzl
Gène
-
Gène schreef:
Ik ben juist van plan om weer over te stappen op v-brakes.
Wow! Innovate or die!

-
Ach het is maar net waar je om geeft en als je gewichtfreak of wedstrijdrijder bent en bereid bent iets meer kracht te zetten op je remhendels dan kan ik mij goed voorstellen dat je voor XTR gaat.
Tevens dan nog het bijkomende voordeel van minder modderophoping.
Zelf heb ik gewichtverschil niet gemerkt, alleen dat HS 33 beter en sterker remde dus dat was mijn overweging.
Zo zal een ieder zijn voorkeur hebben.
Tevens dan nog het bijkomende voordeel van minder modderophoping.
Zelf heb ik gewichtverschil niet gemerkt, alleen dat HS 33 beter en sterker remde dus dat was mijn overweging.
Zo zal een ieder zijn voorkeur hebben.
Gène schreef:
Ik ben juist van plan om weer over te stappen op v-brakes. Ik vind de de magura"s te moeilijk in onderhoud. Veel te veel rompslomp met olie enzo. Ik heb ook nog een oude versie en het is gewoon vervelend om die krengen goed afgesteld te krijgen.
Onderhoud? Welk onderhoud? Sinds 1990 hebben we Magura (diverse HS-en) op de tandems en afgezien van 1 lekke remhendel (onmiddellijk nieuwe gekregen) is er nog nooit iets mee geweest ......
XTR of andere V-brakes vragen wat meer onderhoud, maar zijn een stuk lichter dan HS33. HS33 is heeeeel onderhoudsvriendelijk en ook remblokken zijn veel gemakkelijker te verwisselen als bij V-brakes. Qua looks vind ik de Magura"s niet je-van-het, zijn nogal lomp en groot.
Dus: ga je voor licht en subtiel, en vind je een beetje onderhoud niet erg, neem V-brakes.
Heb je liever compleet onderhoudsvrij en makkelijk, ga voor de Magura"s, qua remkracht doen ze niet onder voor elkaar.
Dus: ga je voor licht en subtiel, en vind je een beetje onderhoud niet erg, neem V-brakes.
Heb je liever compleet onderhoudsvrij en makkelijk, ga voor de Magura"s, qua remkracht doen ze niet onder voor elkaar.
Dag Hubert,
Wat zijn volgens jou de betere v-brakes?
Emyl
Wat zijn volgens jou de betere v-brakes?
Emyl
Probeer iets van Avid, goede prijs / kwaliteit .
- Xircuit
- Contacteer:
Ik vind XTR"s juist veel fijner qua onderhoud. Af en toe de kabels door spuiten en je kunt er weer tegen aan. Ik heb met HS-33 gereden, maar de rompslomp met olie, het afstellen en het schoonmaken vind ik véél lastiger dan met XTR v-brakes. Daarbij is de remkracht van XTR groter. Althans, dat is mijn ervaring na anderhalf jaar HS-33 die vorig jaar heb vervangen voor XTR"s (beide op een normale niet ceramische velg). De Avid"s zijn ook zéér goed.
XTR: Meer remkracht, minder gewicht, makkelijker onderhoud.
HS33: Beter doseerbaar (zéér goede remwerking!!) maar minder krachtig, zwaarder en het is minder makkelijk te onderhouden.
(IMO)
Ik zou voor normale v-brakes gaan.
XTR: Meer remkracht, minder gewicht, makkelijker onderhoud.
HS33: Beter doseerbaar (zéér goede remwerking!!) maar minder krachtig, zwaarder en het is minder makkelijk te onderhouden.
(IMO)
Ik zou voor normale v-brakes gaan.
Onderhoud? Welk onderhoud? Sinds 1990 hebben we Magura (diverse HS-en) op de tandems en afgezien van 1 lekke remhendel (onmiddellijk nieuwe gekregen) is er nog nooit iets mee geweest ......
Tuurlijk, ik zeg ook niet dat ik iedere week aan de magura"s sleutel. Alleen zijn die dingen super irritant om om af te stellen (ik heb alleen ervaring met het oudere type). Daarnaast heb je ook nog eens te maken met een druk verschil. Als je de rode stelknop gebruikt om je slijtage van de remblokjes op te vangen krijg je een verschil in afstand van de remblokjes ten opzichte van de velg. Met V-brakes is dat makkelijk op te vangen door de terugspring veren bijstellen.
Daarnaast is het zo dat mijn racing ralph"s (2.1 versie) minder makkelijk te monteren zijn. Iets wat zeer onhandig is als je een keer snel je band wilt repareren.
Maar goed voor de rest heb je er geen omkijken na. Het is dan ook zeker een opwaardering ten op zichte van cheap v-brakes
mzzl
Gène
ik zelf vind s winters de slijtage bij hs33 aan de zeer hoge kant, binnen enkele modderritten zijn je blokken op. Volgens mij is dit bij xtr veel minder, ik zit er zelf ook over te denken over te gaan naar xtr, iemand nog een goedkoop adres?