Re:Spikende Boxxer
Moderator:Beheerders
Rij sinds dit seizoen met een geblackboxte 2003 Boxxer world cup, met standaard veren (weeg zo"n 75kg dus dat moet prima zijn).
Ben net 2 weken wezen biken in Todtnau en Morzine /Les Gets. Al eerder mee in BWB e.d. geweest maar nu s 2 weken flink kunnen abusen. Low speed comprssie is prima. Alleen bij hoge snelheid door remkuilen heb k t gevoel alsof ie dicht klapt, niet soepel meer. Ramp-up lijkt mij? Maar heb wel een vrij snelle rebound... ik vind het erg vreemd iig en ben een beetje teleurgesteld eigenlijk.
Iemand suggesties? Dunnere olie? Of toch maar laten Flooksen?
Ben net 2 weken wezen biken in Todtnau en Morzine /Les Gets. Al eerder mee in BWB e.d. geweest maar nu s 2 weken flink kunnen abusen. Low speed comprssie is prima. Alleen bij hoge snelheid door remkuilen heb k t gevoel alsof ie dicht klapt, niet soepel meer. Ramp-up lijkt mij? Maar heb wel een vrij snelle rebound... ik vind het erg vreemd iig en ben een beetje teleurgesteld eigenlijk.
Iemand suggesties? Dunnere olie? Of toch maar laten Flooksen?
-
- Berichten:3498
- Lid geworden op:zo sep 09, 2001 3:05 pm
Re:Ramp up Boxxer
Dunnere olie kun je proberen. Flooksen is altijd goed, ben er zelf uitermate tevreden over.
-
- Berichten:973
- Lid geworden op:di feb 01, 2005 10:47 pm
- Locatie:Antwerpen.
Re:Ramp up Boxxer
mss een dome vraag , maar wat is een remkuil ?
Re:Ramp up Boxxer
Wat je beschrijft heet een "compression spike". Veel Boxxers hebben hier schijnbaar last van. Ik dacht zelf dat dit met die Blackbox tuning weggewerkt was, maar dat is dan blijkbaar niet zo...
Ramp up is een andere term voor progressiviteit.
Ramp up is een andere term voor progressiviteit.
-
- Berichten:3498
- Lid geworden op:zo sep 09, 2001 3:05 pm
Re:Ramp up Boxxer
Bansheebeest gain schreef:
mss een dome vraag , maar wat is een remkuil ?
kuilen die ontstaan op het parcours doordat iedereen daar remt (of moet remmen) ook wel knipgaten genoemd.
O,ja domme vragen bestaan niet. Een niet gestelde vraag da"s pas dom!
Re:Ramp up Boxxer
Bansheebeest gain schreef:
mss een dome vraag , maar wat is een remkuil ?
Als je er nooit een gezien hebt, moet je eens op wegen kijken bij de stoplichten. Hetzelfde verschijnsel heb je daar in het asfalt (zijn wel flink kleiner).
-
- Berichten:973
- Lid geworden op:di feb 01, 2005 10:47 pm
- Locatie:Antwerpen.
Re:Ramp up Boxxer
Enduro schreef:
Wat je beschrijft heet een "compression spike". Veel Boxxers hebben hier schijnbaar last van. Ik dacht zelf dat dit met die Blackbox tuning weggewerkt was, maar dat is dan blijkbaar niet zo...
Ramp up is een andere term voor progressiviteit.
Juist spike, maar ik was ook in de veronderstelling dat dat een probleem was van out of the box x boxxer race"s. Ben bang dat als ik er dunnere olie inknikker dat mn rebound te snel is.... tenminste het is niet mogelijk high en low speed demping te regelen. VERDRAAID!
Re:Ramp up Boxxer
Santa Cruz schreef:
Dunnere olie kun je proberen. Flooksen is altijd goed, ben er zelf uitermate tevreden over.
watvoor boxxer rij je?
-
- Berichten:3498
- Lid geworden op:zo sep 09, 2001 3:05 pm
Re:Spikende Boxxer
Boxxer Team uit 2003
Re:Spikende Boxxer
What is "03 Boxxer Race/Team/WC "TF Tuning"?
RockShox engineers worked hard to improve the rebound damping on "03 Boxxer forks. This they did, but unfortunately they created another problem - high-speed compression spiking & inconsistent rebound. Spiking is when you hit a medium to large square-edge bump and the fork cannot compress quickly enough causing the shock to be transmitted to the handlebars. Add to this a very ratchety feel & the fact that the fork is often oversprung (stock springs are suitable for 100kg/15 stone + rider) you can see that there"s room for improvement. The mod we do (TF Tuned Black Box base valve, glide ring & non suck-up bottom-out pads + more tricks on Team & WC forks) cures all the above & if you choose to have the right springs fitted you have a fork that will rail those rooty/rock garden sections. Whilst working Race forks, I can also increase the travel from 6" to 7" for free.
-
- Berichten:3498
- Lid geworden op:zo sep 09, 2001 3:05 pm
Re:Spikende Boxxer
Ducktrip schreef:What is "03 Boxxer Race/Team/WC "TF Tuning"?
RockShox engineers worked hard to improve the rebound damping on "03 Boxxer forks. This they did, but unfortunately they created another problem - high-speed compression spiking & inconsistent rebound. Spiking is when you hit a medium to large square-edge bump and the fork cannot compress quickly enough causing the shock to be transmitted to the handlebars. Add to this a very ratchety feel & the fact that the fork is often oversprung (stock springs are suitable for 100kg/15 stone + rider) you can see that there"s room for improvement. The mod we do (TF Tuned Black Box base valve, glide ring & non suck-up bottom-out pads + more tricks on Team & WC forks) cures all the above & if you choose to have the right springs fitted you have a fork that will rail those rooty/rock garden sections. Whilst working Race forks, I can also increase the travel from 6" to 7" for free.
Dat bedoel ik. Snel die vork opsturen dus!
- cHoc
- Berichten:1079
- Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
- Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)
Re:Spikende Boxxer
Don schreef:
Rij sinds dit seizoen met een geblackboxte 2003 Boxxer world cup, met standaard veren (weeg zo"n 75kg dus dat moet prima zijn).
standaard veren ?? dat zijn dan twee gele zeker, die zijn zoals in dat stukje quote van tim flooks dus voor personen van 100kg en zwaarder.
laten flooksen is zeker aan te raden, mijn boxxer race heb ik nooit ongetuned gehad,
maar zoals hij nu iswil ik hem niet anders, alleen mogelijk nog met compressie demping erin.
- Hydraulic_Pimp
- Berichten:1132
- Lid geworden op:zo okt 14, 2001 11:09 am
- Locatie:ieper; België
Re:Spikende Boxxer
Idd, ik weeg ook iets minder dan 75 kg, de 2 gele (standaard veren zijn voor rond de 90 95 kg dachtik.
Opgestuurd naar flooks en die heeft 1 gele vervangen door 1 witten in de compression side, veeeeeeeel beter
Opgestuurd naar flooks en die heeft 1 gele vervangen door 1 witten in de compression side, veeeeeeeel beter
Re:Ramp up Boxxer
Juist spike, maar ik was ook in de veronderstelling dat dat een probleem was van out of the box x boxxer race"s. Ben bang dat als ik er dunnere olie inknikker dat mn rebound te snel is.... tenminste het is niet mogelijk high en low speed demping te regelen. VERDRAAID!
je kan alleen in de vorkpoot waar de compressie cartridge zich bevind dunnere olie doen en die van de rebound onveranderd laten. dit is bij mij het geval en heb zogoed als geen last van spiking. succes ermee.
- cHoc
- Berichten:1079
- Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
- Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)
Re:Spikende Boxxer
je kunt best in de rebound ook dunnere olie doen of mixen van twee soorten bv als je er 7.5wt in hebt een helft 7.5wt en een helft 5wt, en de rebound wat zwaarder zetten om op dezelfde setting te komen, en vanwege de iets dunnere samenstelling in de rebound kan hij dan ook iets minder last van spiking geven, en dat samen met de dunnere olie in de compression poot daarmee de spiking bijna volledig verhelpen.
maar dan nog kan naar mijn mening beter de vork naar tim flooks, die doet nog meer dan alleen olie verwisselen om de spiking er volledig uit te halen.
plus dat hij dan ook direct andere veren voor jou gewicht inzet.
maar dan nog kan naar mijn mening beter de vork naar tim flooks, die doet nog meer dan alleen olie verwisselen om de spiking er volledig uit te halen.
plus dat hij dan ook direct andere veren voor jou gewicht inzet.
Re:Spikende Boxxer
is het gat van de olietoevoer in de compressie cartridge wel uitgeboord? Mss de instelling van de high speed compressie eens veranderen i.c.m andere reboundinstelling. Andere olie proberen, 2 gele veren zijn normaal vrij goed voor jou gewicht, weeg 60 en rij momenteel met geel/wit (wegens wat gebrek aan compressiedemping, anders wit/zilver).
Rij zelf met een "03 race geblackboxed (is dan volgens mij een gewone race "04 maar kom) en heb helemaal nergens last van behalve dat iets meer compressiedemping wel fijn zou zijn (die cartridge komt er tegen volgend seizoen zeker in)
Volgens mij is Flooksen niet nodig als je zelf je vork deftig kan instellen. No offence he, da"s niet altijd makkelijk met al die instelmogelijkheden. Voor de high speed compressie te regelen moet een boxxer ook uiteen... Gewoon kwestie van je daar eens mee bezig te houden denk ik.
Ik geef iig mijn geld niet aan TFT"en, hou me er zelf wel mee bezig.
Ik kan mijn swinger ook doen gaan stuiteren en spiken (of toch zo"n gevoel geven) enkel door een verkeerde instelling ... De ene zei me de beide compressie knoppen volledig open, een ander zei de High speed bijna volledig dicht, maar je moet gewoon je eigen instelling zoeken. nu geeft mijn demper het gevoel alsof ik van een huis zou kunnen springen, alleen die boxxer geeft dat gevoel nog niet helemaal.
Rij zelf met een "03 race geblackboxed (is dan volgens mij een gewone race "04 maar kom) en heb helemaal nergens last van behalve dat iets meer compressiedemping wel fijn zou zijn (die cartridge komt er tegen volgend seizoen zeker in)
Volgens mij is Flooksen niet nodig als je zelf je vork deftig kan instellen. No offence he, da"s niet altijd makkelijk met al die instelmogelijkheden. Voor de high speed compressie te regelen moet een boxxer ook uiteen... Gewoon kwestie van je daar eens mee bezig te houden denk ik.
Ik geef iig mijn geld niet aan TFT"en, hou me er zelf wel mee bezig.
Ik kan mijn swinger ook doen gaan stuiteren en spiken (of toch zo"n gevoel geven) enkel door een verkeerde instelling ... De ene zei me de beide compressie knoppen volledig open, een ander zei de High speed bijna volledig dicht, maar je moet gewoon je eigen instelling zoeken. nu geeft mijn demper het gevoel alsof ik van een huis zou kunnen springen, alleen die boxxer geeft dat gevoel nog niet helemaal.
Re:Spikende Boxxer
BlackBox manual
http://www.sram.com/_media/pdf/rockshox ... pgrade.pdf
Neem dit ook eens door, hier gebruiken ze ook veel dunnere olie dan waarvan in de standaard service manual sprake is. Doe hem een keer open en bekijk het eens, want er is Blackboxen en BlackBoxen he (maw. wie heeft het gedaan, is het wel echt volledig gebeurd ...) Dat uitboren van dat olietoevoer gat moet volgens mij al een groot deel van je spiking probleem oplossen.
http://www.sram.com/_media/pdf/rockshox ... pgrade.pdf
Neem dit ook eens door, hier gebruiken ze ook veel dunnere olie dan waarvan in de standaard service manual sprake is. Doe hem een keer open en bekijk het eens, want er is Blackboxen en BlackBoxen he (maw. wie heeft het gedaan, is het wel echt volledig gebeurd ...) Dat uitboren van dat olietoevoer gat moet volgens mij al een groot deel van je spiking probleem oplossen.
- cHoc
- Berichten:1079
- Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
- Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)
Re:Spikende Boxxer
Bruno schreef:
is het gat van de olietoevoer in de compressie cartridge wel uitgeboord? Mss de instelling van de high speed compressie eens veranderen i.c.m andere reboundinstelling. Andere olie proberen, 2 gele veren zijn normaal vrij goed voor jou gewicht, weeg 60 en rij momenteel met geel/wit (wegens wat gebrek aan compressiedemping, anders wit/zilver).
en hoe groot moet dat gat dan worden, weet jij het? dan weet ik het! je kan in het wilde weg wel wat gaan boren maar dan zul je toch eerst moeten weten hoe groot, of steeds het gat een 0.10mm groter boren en kijken wat het resultaat is, al kom je er daar niet helemaal mee.
2 gele veren zijn zowiezo te zwaar voor hem, dan bottem je hem nooit, ik heb zelf met 2 gele gereden en dat was absoluut te zwaar, ik rij nu met een gele en een zilver en dat is perfect voor mij en ik weeg boven de 100kg......
Rij zelf met een "03 race geblackboxed (is dan volgens mij een gewone race "04 maar kom) en heb helemaal nergens last van behalve dat iets meer compressiedemping wel fijn zou zijn (die cartridge komt er tegen volgend seizoen zeker in)
de 04 verschilt in niets van de 03 af fabriek
Volgens mij is Flooksen niet nodig als je zelf je vork deftig kan instellen. No offence he, da"s niet altijd makkelijk met al die instelmogelijkheden. Voor de high speed compressie te regelen moet een boxxer ook uiteen... Gewoon kwestie van je daar eens mee bezig te houden denk ik.
Ik geef iig mijn geld niet aan TFT"en, hou me er zelf wel mee bezig.
hoe wil je met een andere instellingen op de vork de spiking eruit halen als die er alleen in is gekomen doordat RS de rebound werkent heeft gemaakt, je zou misschien wel wat spiking er uithalen maar dan werkt je rebound niet meer zoals je wilt.
ik weet door er veel over te lezen en leren en zelf experimenteren wel aardig wat van vering af, maar dat maakt mij nog niet tot een tim flooks........
Ik kan mijn swinger ook doen gaan stuiteren en spiken (of toch zo"n gevoel geven) enkel door een verkeerde instelling ... De ene zei me de beide compressie knoppen volledig open, een ander zei de High speed bijna volledig dicht, maar je moet gewoon je eigen instelling zoeken. nu geeft mijn demper het gevoel alsof ik van een huis zou kunnen springen, alleen die boxxer geeft dat gevoel nog niet helemaal.
nogmaals, de spiking op een boxxer is niet vanwege een verkeerde instelling van de persoon, en is er dus ook niet als zodanig goed uit te halen zonder andere goede instellingen te benadelen.
een boxxer kan best wat hebben, maar om er zoveel vertrouwen in te hebben dat je ermee van een huis kunt springen?? kun je dan niet beter een marzocchi monster kopen?
Re:Spikende Boxxer
Choc, lees mss ook die BlackBox manual eens, dat gat moet 3mm zijn ::)
je veercombinatie lijkt mij ook vrij raar, ik weeg in volledige uitrusting mss 62kg en rij met geel/wit (ok, wel wegens tekort aan compressiedemping) en kan hem echt wel bottomen hoor, met wit/zilver bottomde ik echt veel te vaak en veel te hard. Zelfs nu zit ik met iets meer olie in mijn poten dan voorgeschreven in de BB manual omdat hij anders nog steeds te hard bottomt. Ik heb ook altijd een spanbandje rond mijn vorkpoot en bij elke run eender waar gebruik ik zeker 175mm van de 178 ;D Als ik die cartridge erin heb ga ik ook terug proberen met wit/zilver.
"03 verschilt wel degelijk tov "04, je moet ze beide maar eens naast elkaar zetten en voelen, zowel de rebound als het inveren voelt compleet anders aan door die andere rebound klep. Die "BlackBox "rebound klep zit standaard in alle "04 Boxxers (zou toch moeten). Je moet de gewone service manual maar eens vgl met de BlackBox manual en dan wordt alles duidelijk, er worden ook heel andere waarden gegeven voor oliediktes ed.
Ik heb nooit last gehad van eender welke kwaal die aan een Boxxer eigen zouden zijn. En het enige wat ik gedaan heb van de moment dat ik hem had is de BB manual als basisrichtlijn gebruikt, maw die rebound upgrade gedaan en oliedikte en niveau (tot nu toe, zoals eerder vermeld heb ik nog geen compressie cartridge) Een maat van me had een standaard race "04 en kloeg ook wel wat van spiken enzo (dus = vork als die van mij maar andere olieën in, ... ), heeft hem op het WK laten BlackBoxen door RockShox zelf met omzetting naar team en vork werkt prima nu, en dus ook nog geen TFTuning.
Wel ik weet ook wel een beetje van vering maar zeg toch niet dat ik even goed ben als Tim Flooks. Het voordeel bij hem is dat hij adh van je gewicht en je omschreven rijstijl je vork voor jou goed kan afstellen en er dan die tuning bovenop doet. Ik kan mijn vering instellen voor mezelf, maar vraag mij ook niet om bvb. jou vork af te stellen op jou rijstijl en gewicht, want dan weet ik niet echt waar te beginnen hoor.
Ik heb een "03 Monster gehad voor 2 seizoenen, maar die had wel wat last van (very) high speed compression spiking, dus ik weet ook echt wel waarover ik het heb. En dat is te wijten aan het feit dat de olie niet snel genoeg kan verplaatsen waardoor hij dus bottomt/spiked op de olie, en volgens mij moet je vork dus echt geen TFT sticker te dragen om optimaal te werken. En ok, Tim herschikt ook shims ed wetende wat hij doet en moet doen, ik moet zowat elke combinatie eerst testen om dat te weten (maar heb me er al wel mee bezig gehouden!) Dus ik geef geen 350€ of weet ni hoeveel aan dat TFT"en
En o ja, mijn vork spiked niet en mijn rebound werkt toch echt naar behoren
je veercombinatie lijkt mij ook vrij raar, ik weeg in volledige uitrusting mss 62kg en rij met geel/wit (ok, wel wegens tekort aan compressiedemping) en kan hem echt wel bottomen hoor, met wit/zilver bottomde ik echt veel te vaak en veel te hard. Zelfs nu zit ik met iets meer olie in mijn poten dan voorgeschreven in de BB manual omdat hij anders nog steeds te hard bottomt. Ik heb ook altijd een spanbandje rond mijn vorkpoot en bij elke run eender waar gebruik ik zeker 175mm van de 178 ;D Als ik die cartridge erin heb ga ik ook terug proberen met wit/zilver.
"03 verschilt wel degelijk tov "04, je moet ze beide maar eens naast elkaar zetten en voelen, zowel de rebound als het inveren voelt compleet anders aan door die andere rebound klep. Die "BlackBox "rebound klep zit standaard in alle "04 Boxxers (zou toch moeten). Je moet de gewone service manual maar eens vgl met de BlackBox manual en dan wordt alles duidelijk, er worden ook heel andere waarden gegeven voor oliediktes ed.
Ik heb nooit last gehad van eender welke kwaal die aan een Boxxer eigen zouden zijn. En het enige wat ik gedaan heb van de moment dat ik hem had is de BB manual als basisrichtlijn gebruikt, maw die rebound upgrade gedaan en oliedikte en niveau (tot nu toe, zoals eerder vermeld heb ik nog geen compressie cartridge) Een maat van me had een standaard race "04 en kloeg ook wel wat van spiken enzo (dus = vork als die van mij maar andere olieën in, ... ), heeft hem op het WK laten BlackBoxen door RockShox zelf met omzetting naar team en vork werkt prima nu, en dus ook nog geen TFTuning.
Wel ik weet ook wel een beetje van vering maar zeg toch niet dat ik even goed ben als Tim Flooks. Het voordeel bij hem is dat hij adh van je gewicht en je omschreven rijstijl je vork voor jou goed kan afstellen en er dan die tuning bovenop doet. Ik kan mijn vering instellen voor mezelf, maar vraag mij ook niet om bvb. jou vork af te stellen op jou rijstijl en gewicht, want dan weet ik niet echt waar te beginnen hoor.
Ik heb een "03 Monster gehad voor 2 seizoenen, maar die had wel wat last van (very) high speed compression spiking, dus ik weet ook echt wel waarover ik het heb. En dat is te wijten aan het feit dat de olie niet snel genoeg kan verplaatsen waardoor hij dus bottomt/spiked op de olie, en volgens mij moet je vork dus echt geen TFT sticker te dragen om optimaal te werken. En ok, Tim herschikt ook shims ed wetende wat hij doet en moet doen, ik moet zowat elke combinatie eerst testen om dat te weten (maar heb me er al wel mee bezig gehouden!) Dus ik geef geen 350€ of weet ni hoeveel aan dat TFT"en
En o ja, mijn vork spiked niet en mijn rebound werkt toch echt naar behoren

Re:Spikende Boxxer
mijn dank is groot. Als ik daar ben waar mijn bike zich bevindt zal ik eerst zelf een kijken en pielen om er zo wellicht wat aan te doen. Maar aan de andere kant ik heb iets meer dan 300 euri voor die vork betaalt, dus 70 pond dr bij om m te tunen is op zich geen overbodige luxe.
Re:Spikende Boxxer
Hydraulic_Pimp schreef:
Idd, ik weeg ook iets minder dan 75 kg, de 2 gele (standaard veren zijn voor rond de 90 95 kg dachtik.
Opgestuurd naar flooks en die heeft 1 gele vervangen door 1 witten in de compression side, veeeeeeeel beter
hebbie nog 1 witte veer over dan?
Re:Spikende Boxxer
Veren worden per stuk verkocht, hoor eens bij je LBS, ze zijn wel ni goedkoop, dacht rond de 35€ per stuk ongeveer maar het maakt meteen wel een verschil uit.
Ik weeg in full gear iets van een 62kg en volgens TFT zou ik dan wit/zilver moeten rijden, vork werkt dan supersmooth maar dan mogen er geen te grote drops en jumps in het parcour liggen hoor, nu geel/wit op minimum voorspanning en is veel beter. Het zal ook wel veel afhangen van parcour en rijstijl, maar dat je met 75kg 2 gele veren niet zou kunnen bottomen lijkt me sterk, als ik een beetje zot doe krijg ik dat zelfs voor mekaar.
In de RS manual worden andere waarden opgegeven die volgens mij wel wat te zwaar zullen zijn. voor mijn gewicht geven ze geel/zilver op, van 65-85kg geel/geel, 85-95kg geel/rood, ...
Volgens mij is het een kwestie van de gulden middenweg van beide richtlijnen te nemen.
Ik weeg in full gear iets van een 62kg en volgens TFT zou ik dan wit/zilver moeten rijden, vork werkt dan supersmooth maar dan mogen er geen te grote drops en jumps in het parcour liggen hoor, nu geel/wit op minimum voorspanning en is veel beter. Het zal ook wel veel afhangen van parcour en rijstijl, maar dat je met 75kg 2 gele veren niet zou kunnen bottomen lijkt me sterk, als ik een beetje zot doe krijg ik dat zelfs voor mekaar.
In de RS manual worden andere waarden opgegeven die volgens mij wel wat te zwaar zullen zijn. voor mijn gewicht geven ze geel/zilver op, van 65-85kg geel/geel, 85-95kg geel/rood, ...
Volgens mij is het een kwestie van de gulden middenweg van beide richtlijnen te nemen.
-
- Berichten:220
- Lid geworden op:zo feb 02, 2003 11:54 am
- Locatie:Leuven
Re:Spikende Boxxer
Don, ik heb hier nog een zilveren liggen mocht het je interesseren, nooit gebruikt
Re:Spikende Boxxer
Zilver, dat is extra soft volgens de 2003 manual en soft volgens de 2004 manual... hendig! hmmm.... waar jij je zelf mee en hoeveel weeg je?Macaronienkaassaus schreef: Don, ik heb hier nog een zilveren liggen mocht het je interesseren, nooit gebruikt
wat zou je dr voor willen hebben?
whehe zit net ff de manual door te lezen, geweldig:
"Het is de bedoeling dat dae Boxxer inveert als u op uw fiets zit."
I never knew.... :-X