Mega exo trapas

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Watje
Mega exo trapas

Bericht door Watje » ma jul 25, 2005 7:30 pm

Ik heb me onlangs een nieuwe mega-exo trapas gestoken, maar die komt los (de rechtse kant) na een zeer korte tijd (30 min biken).

Ik meen dat ik alles gemonteerd heb zoals de fabrikant voorschreef.

trapashuis:68mm
2 spacers rechts
1 spacer links

heeft iemand van jullie zoiets al meegemaakt ?

Ik heb ook de indruk dat de traparmen redelijk ver van de liggende achterbrug staan (de Q-factor ?) en dat er zeker een spacerke links en rechts mag wegblijven.

Volgens mijn getraind oog (ahum, ahum) is de draad op de as zelf naar de verdoemenis.

groeten,
Bart

Bansheebeest gain

Re:Mega exo trapas

Bericht door Bansheebeest gain » di jul 26, 2005 6:36 am

draad goe nakijken , ook in u frame , als er iets aan beschadigt is , gwn even opfrissen , als u cup ok is , kun je mss idd die spacer weglaten , ALS en alleen als het goed gaat , normaal kloppen die handleidingen wel , dus kijk toch mr eerst nog es na. als alles er goed ingaat enzo , kun ju altijd es met loctite probere :) dan komt je cup er wss nimeer uit

Luc

Bericht door Luc » di jul 26, 2005 8:37 am

Bart, valt zo vanop afstand eigenlijk moeilijk te zeggen. Een en ander kan je wel checken met wat er aan maten in de handleiding staat., o.a. Q-factor (afstand van de ene crank tot de andere ter hoogte van de pedalen, ik weet alleen niet meer zeker of dat center-center is of binnenkant crank gemeten) staat er vermeld. Da"s trouwens een waarde die bepaald wordt door de lengte van de trapas. Kettinglijn kan je ook checken, die staat ook vermeld. Da"s de afstand van het midden van je zitbuis naar het midden van je middelste tandwiel.
Met spacers weg te laten, ga je met dat systeem in principe niks doen aan de afstand van je cranks tot je achterbrug, je brengt enkel je cups wat dichter bij elkaar. Dat is niet echt de bedoeling want die spacers dienen om je cups op de juiste positie op de trapas te brengen. Je zou dus met spacers weg te laten, de punten waarop je trapas steunt dichter bij elkaar brengen, met dus een grotere hefboomwerking op je lagers tot gevolg. En als je trapas naar het midden toe wat smaller wordt, is er ook nog de kans dat er sowieso speling op komt omdat e.e.a. dan wat minder nauw past.
Als de schroefdraad op de cups zelf beschadigd is, zit je volgens mij met een probleem. Je zal dan nauwelijks kunnen bewijzen dat het eventueel niet aan jezelf ligt en dus geen aanspraak kunnen maken op garantie. De enige mogelijkheid lijkt mij dan goed de schroefdraad in je frame nakijken, eventueel nog eens natrekken en nieuwe cups monteren.

Watje

Bericht door Watje » wo aug 03, 2005 7:15 pm

Het verdict is gevallen. De draad in het brackethuis is n.d.k. :( Heb m"n frame binnengedaan bij m"n LBS en zij stelden voor om hetzelfde type trapas te monteren, maar dan de Italiaanse maat. Zij kunnen zo de draad in het trapashuis aanpassen aan deze "Italian standard"

"t was dat of een nieuw frame. Misschien volgend jaar :-

Luc

Bericht door Luc » do aug 04, 2005 7:46 am

Ik zou moeten zoeken waar juist, maar in Engeland is een shop die BB"s herstelt. voorwaarde is wel dat je BB een vrij dikke wand heeft. Zij frezen dan de draad glad en lijmen er een nieuwe, stalen BB huls in. Qua prijs zal het waarschijnlijk niet goedkoper zijn dan wat men je nu voorgesteld heeft.

Plaats reactie