Re:KLEIN
Moderator:Beheerders
Heb onlangs een 91er Klein Rascal gekocht vrijwel in nieuwstaat,
waarbij ik helaas onderweg naar huis een heel klein scheurtje in de lak ontdekte.
Voorzichtig heb ik de lak eraf gepeuterd en zag later zowel bij het boven- en zijaanzicht een scheurtje in het alu. Ik heb het plekje heel licht opgeschuurd/gepolijst en er vervolgens gewoon een stukje op gereden.
Op de foto"s heb ik het voor het gemak maar met zwart aangegeven,
komt er anders niet duidelijk genoeg eruit!
www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=545392
loopt verticaal, vanaf de binnenkant zitbuis beter zichtbaar +/-5mm
www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=545393
het scheurtje loopt door de gehele wanddikte van de zitbuis!
Ik hoopte dat het toch oppervlakkig zou zijn, maar bij goed daglicht is het nog steeds waarneembaar. Aan de binnenzijde loopt ie zo"n 5mm verticaal. Ik heb van iemand gehoord dat dit bij oudere Klein"s weleens vaker is voorgekomen. In dit geval is het een goed passende zadelpen en er stak ook nog zo"n 17cm in het frame, lijkt me toch ruim voldoende. Hoe het onstaan is, is mij een raadsel. Temeer omdat de fiets er nog echt super uitziet!
Ik wil er in principe toch nog graag een tijdje op rijden, maar met mijn 90kg vraag ik mij af hoelang dit dan goed gaat. Ik zit er sterk over te denken om de zitbuis direct onder de aangelaste klemming af te zagen en te vervangen door een losse zadelpenklem.
Graag jullie reactie!
Excuses voor de beroerde fotokwaliteit,
zal het boekje van mijn onlangs aangeschafte digicam er eens op naslaan! :-[
waarbij ik helaas onderweg naar huis een heel klein scheurtje in de lak ontdekte.
Voorzichtig heb ik de lak eraf gepeuterd en zag later zowel bij het boven- en zijaanzicht een scheurtje in het alu. Ik heb het plekje heel licht opgeschuurd/gepolijst en er vervolgens gewoon een stukje op gereden.
Op de foto"s heb ik het voor het gemak maar met zwart aangegeven,
komt er anders niet duidelijk genoeg eruit!
www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=545392
loopt verticaal, vanaf de binnenkant zitbuis beter zichtbaar +/-5mm
www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=545393
het scheurtje loopt door de gehele wanddikte van de zitbuis!
Ik hoopte dat het toch oppervlakkig zou zijn, maar bij goed daglicht is het nog steeds waarneembaar. Aan de binnenzijde loopt ie zo"n 5mm verticaal. Ik heb van iemand gehoord dat dit bij oudere Klein"s weleens vaker is voorgekomen. In dit geval is het een goed passende zadelpen en er stak ook nog zo"n 17cm in het frame, lijkt me toch ruim voldoende. Hoe het onstaan is, is mij een raadsel. Temeer omdat de fiets er nog echt super uitziet!
Ik wil er in principe toch nog graag een tijdje op rijden, maar met mijn 90kg vraag ik mij af hoelang dit dan goed gaat. Ik zit er sterk over te denken om de zitbuis direct onder de aangelaste klemming af te zagen en te vervangen door een losse zadelpenklem.
Graag jullie reactie!
Excuses voor de beroerde fotokwaliteit,
zal het boekje van mijn onlangs aangeschafte digicam er eens op naslaan! :-[
Leerink schreef:
Ik vind de foto"s nou niet echt duidelijk genoeg om er een oordeel over te geven. Gelieve ff een paar scherpe foto"s maken.
Wederom mijn excuses voor de foto"s,
op moment van afdrukken heeft de camera zich bij dit object
zich weer zo gefocused dat wat ik scherp wil hebben juist niet goed uitkomt!
Door het licht opschuren/polijsten is het er nu ook niet makkelijker op geworden
om er een goed kiekje van te schieten.
Heb de verkoper daarom ook gevraagd er in real-life na te komen kijken.
Ik denk dat ik het probleem verder vrij goed toegelicht heb,
misschien waagt iemand anders zich er wel aan een oordeel te geven?
Alvast bedankt.
Gr. MarinTi
-
Wat ik zou doen?
Allereerst zou ik net als jou ook op DP om raad vragen.....
.., maar met dit antwoord schiet jij niet zoveel op denk.
Ik wil me er wel aan wagen.
Eerste wat in mij opkwam was onder scheur afzagen, restant klemming wegscheuren, lakken en separate klem monteren. Het lijkt op de foto dat sleuf onder uitloopt in een ronde opening, zo niet dan zou ik deze er in boren.
Eerste wat in mij opkwam was onder scheur afzagen, restant klemming wegscheuren, lakken en separate klem monteren. Het lijkt op de foto dat sleuf onder uitloopt in een ronde opening, zo niet dan zou ik deze er in boren.
Elevation12,000 schreef:
Wat ik zou doen?
De sleuf loopt idd al uit in een ronde opening!
Als ik de klem wegschuur,blijft er dan niet een zwakke plek over!
Is het niet beter om de zitbuis net onder de klem af te zagen?
-
MarinTi schreef:
[Elevation12,000 schreef:
Wat ik zou doen?
De sleuf loopt idd al uit in een ronde opening!
Als ik de klem wegschuur,blijft er dan niet een zwakke plek over!
Is het niet beter om de zitbuis net onder de klem af te zagen?
Let wel: Ik heb economie gestudeerd, geen framebouw... , maar ik maak me de voorstelling dat het materiaal niet te zwak zou zijn om als opvulling te fungeren tussen pen en klem. Korter afzagen zou ik zelf in eerste instantie niet voor kiezen, want:
- minder mooi
- zitbuis wordt ineens behoorlijk korter
- materiaal rond einde sleuf wordt denk ik minder op de proef gesteld (alhoewel dit probleem ook wat wordt ondervangen door ronde uitsparing onderin)
Jouw manier is iig wel minder werk en daar valt ook wat voor te zeggen.
Heb jij iets met scheurtjes ofzo ?
je zou contrstvloeistof kunnen gebruiken.
opdruppelen, laten drogen, wegpoetsen/schuren.
spul licht op bij uv licht, scheurtje wordt zo goed zichtbaar.
zadelpenklem zou ik niet afzagen, beter gewoon laten lassen.
je zou contrstvloeistof kunnen gebruiken.
opdruppelen, laten drogen, wegpoetsen/schuren.
spul licht op bij uv licht, scheurtje wordt zo goed zichtbaar.
zadelpenklem zou ik niet afzagen, beter gewoon laten lassen.
Wat je ook zou kunnen doen is de aangelaste klem wegslijpen en dan de zitbuis net onder de breuk afzagen. Dat scheelt weer 1 cm op de af te zagen lengte. Blijft :"(
-
Ja, goed idee ;D Nard, ik was daar ook al meegekomen.
Wederom lassen: Als je gaat proberen te lassen en je doet het goed dan levert dat misschien (?) wel het mooiste, origineelste resultaat, echter:
- je zit nog steeds met een functioneel inferieure constructie - ARC"s scheurden daar ook veelvuldig
- er zal flink gelakt moet worden
Wederom lassen: Als je gaat proberen te lassen en je doet het goed dan levert dat misschien (?) wel het mooiste, origineelste resultaat, echter:
- je zit nog steeds met een functioneel inferieure constructie - ARC"s scheurden daar ook veelvuldig
- er zal flink gelakt moet worden
luister, ik ben geen expert.....
Maar is lijmen geen oplossing???, tegenwoordig hebben ze voor bijna alle toepassingen lijmsoorten die vaak sterker zijn dan het orginele materiaal.
dusssss©
Maar is lijmen geen oplossing???, tegenwoordig hebben ze voor bijna alle toepassingen lijmsoorten die vaak sterker zijn dan het orginele materiaal.
dusssss©
BOSS schreef:
dusssss©
Lijmexpert aanwezig? ;D
-
paar vierkante cm, die ook nog eens goeddeels onder de klem verborgen zittenMarinTi schreef: @ Walter
Ben blijkbaar niet voor het geluk geboren ;D.
@ Nard & Elevation
Theoretisch misschien goede oplossingen,
maar of je de lak goed bijgewerkt krijgt vraag ik mij af en
rigoreus herlakken is voor mij geen optie!
@Boss
Dat zeiden ze in de tijd van mijn carbon Koga"s ook al. Op mijn site staat nog wel een tekeningetje met een buis en gelijmde lug in een proefopstelling. Uiteindelijk zou de buis knappen, maar de lijmbinding blijft heel. Nou, in de praktijk ging het toch ff andersom...
Maar goed, misschien is wat ze nu claimen echt waar.
Plaatje linksonder: http://i19.photobucket.com/albums/b179/ ... ad3730.jpg
MarinTi schreef:
Ik heb hem afgelopen maandag van de eerste eigenaar gekocht,
ik neem niet aan dat jij diegene bent?!
Nee, haha. Maar volgens mij zijn er niet veel van deze krengen. Ik vond hem echt goed fietsen en heb er eigenlijk spijt van dat ik m heb verkocht... De mijne was full XT met duimshifters.
-
He Duckrip,
Stond die van jou niet op MP een jaar en een beetje geleden. Beemster was het niet...
Stond die van jou niet op MP een jaar en een beetje geleden. Beemster was het niet...
MarinTi schreef:
[BOSS schreef:
dusssss©
Lijmexpert aanwezig? ;D
Je zult versteld staan wat de huidige lijmen allemaal kunnen....
dusssss©