qua instellingen hangt dit erg af van de snelheid van het onderwerp en de afstand onderwerp-camera.JJ schreef: Ik wordt een beetje misselijk van deze foto (met al dat bewogen beeld erin), en dit soort fotoos komen hier (op DP) heel veel voorbij. Ik ben wel erg benieuwd hoe zulke fotoos gemaakt worden, qua wat ik ook al eerder vroeg aan Coen, meetrekken en instellingen toestel.
@Plons, Die MX pics die jij maakt, zoals de laatste, dat is een telelens uit de hand en dan meetrekken?
Het blijft een leuk topic dit...
Des te sneller het onderwerp beweegt des te sneller kun je de sluitertijd kiezen.
Hoe dichterbij het onderwerp is, en dus relatief snel beweegt, des te sneller kun je de sluitertijd kiezen.
Je kan het uit de hand doen en dan is het een kwestie van veel oefenen en veel schieten met een sluitertijd varieerend tussen !/8 en 1/125 ongeveer. De truuk is om de verticale beweging tov het onderwerp zo miniem mogelijk te houden.(eigenlijk niet)
Vaak doe ik het vanaf statief, de kans op een misser is dan aanzienlijk kleiner. Wel moet je precies weten waar je onderwerp zich gaat bevinden op het moment van schieten en hoe deze beweegt.
Uit de hand ben je wat flexibeler maar vergt vrij veel oefening.
De flitsstand is vaak de "slowflash" of de "nachtflitsstand" oid. iig en stand waarbij de omgeving ook goed belicht wordt en de flits dient als een invulflits.
Met een compactcamera is het trouwens bijna niet (goed) te doen aangezien daar vaak een ontspanvertraging op zit, en dat is iets wat je nou juist niet wilt. Ook kun je bij een compact vaak niet zelf je sluitertijd kiezen, dit kun je weer oplossen door een ander programma te kiezen, macro- of portretstand ipv de sportstand. Bij macro en/of portretstand zal de camera een kleiner diafragma kiezen en heb je dus automatisch een langere sluitertijd....
dusssss©