Re:Dirty Pages fotograven talk !!

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Gesloten
BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr jul 22, 2005 7:37 am

JJ schreef: Ik wordt een beetje misselijk van deze foto (met al dat bewogen beeld erin), en dit soort fotoos komen hier (op DP) heel veel voorbij. Ik ben wel erg benieuwd hoe zulke fotoos gemaakt worden, qua wat ik ook al eerder vroeg aan Coen, meetrekken en instellingen toestel.

@Plons, Die MX pics die jij maakt, zoals de laatste, dat is een telelens uit de hand en dan meetrekken?

Het blijft een leuk topic dit...
qua instellingen hangt dit erg af van de snelheid van het onderwerp en de afstand onderwerp-camera.
Des te sneller het onderwerp beweegt des te sneller kun je de sluitertijd kiezen.
Hoe dichterbij het onderwerp is, en dus relatief snel beweegt, des te sneller kun je de sluitertijd kiezen.

Je kan het uit de hand doen en dan is het een kwestie van veel oefenen en veel schieten met een sluitertijd varieerend tussen !/8 en 1/125 ongeveer. De truuk is om de verticale beweging tov het onderwerp zo miniem mogelijk te houden.(eigenlijk niet)
Vaak doe ik het vanaf statief, de kans op een misser is dan aanzienlijk kleiner. Wel moet je precies weten waar je onderwerp zich gaat bevinden op het moment van schieten en hoe deze beweegt.
Uit de hand ben je wat flexibeler maar vergt vrij veel oefening.
De flitsstand is vaak de "slowflash" of de "nachtflitsstand" oid. iig en stand waarbij de omgeving ook goed belicht wordt en de flits dient als een invulflits.

Met een compactcamera is het trouwens bijna niet (goed) te doen aangezien daar vaak een ontspanvertraging op zit, en dat is iets wat je nou juist niet wilt. Ook kun je bij een compact vaak niet zelf je sluitertijd kiezen, dit kun je weer oplossen door een ander programma te kiezen, macro- of portretstand ipv de sportstand. Bij macro en/of portretstand zal de camera een kleiner diafragma kiezen en heb je dus automatisch een langere sluitertijd....

dusssss©

Plons

Bericht door Plons » vr jul 22, 2005 7:40 am

JJ schreef:
Ik wordt een beetje misselijk van deze foto (met al dat bewogen beeld erin), en dit soort fotoos komen hier (op DP) heel veel voorbij. Ik ben wel erg benieuwd hoe zulke fotoos gemaakt worden, qua wat ik ook al eerder vroeg aan Coen, meetrekken en instellingen toestel.

@Plons, Die MX pics die jij maakt, zoals de laatste, dat is een telelens uit de hand en dan meetrekken?

Het blijft een leuk topic dit...

ik werk altijd met de hand ;), nooit met statief...

Geschoten met een 300 fixed lens.

Panning : ik ga inderdaad mee met de rijder, hou de autofocus konstant in en dan op het juiste moment knip.

Bij mx kan die al lukken met een sluitersnelheid van 200 maar is dus puur afhankelijk van de snelheid van de rijder (die natuurlijk veel hoger ligt als bij een mtb-er)

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » vr jul 22, 2005 7:52 am

JJ schreef: Ik ben wel erg benieuwd hoe zulke fotoos gemaakt worden, qua wat ik ook al eerder vroeg aan Coen, meetrekken en instellingen toestel.
Hee JJ,

Toevallig heb ik net mijn eigen laptop naast me staan, ben op het werk dus ik heb de EXIF bestanden er even bijgepakt:

sluitertijd: 1/30 sec
diafragma: F3.8
focus lengte: 28 mm groothoek
iso 200
ingeflitst met SB600 op manual met 1/16 flitsintensiteit

edit: lees net de post van Plons en ter aanvulling kan ik zeggen dat ik ook de autofocus bij sport (bewegende beelden) altijd op de AF-C stand heb staan. De camera blijft dan bij het volgen van het onderwerp scherpstellen op het onderwerp. Ideaal.
Bij telelens foto"s doe ik dat niet. Dan wil ik een statisch beeld en zet ik hem altijd op de AF-S en stel dan scherp op een voorwerp op het punt waar ik het onderwerp scherp wil hebben. Als mijn onderwerp eraan komt, zet ik de camera snel op manual zodat je voorkomt dat de camera alsnog gaat focussen op plekken waar je dat niet wilt als je de ontspanknop indrukt.

Verder te werk gegaan volgens het welbekende pan principe. Ik heb haar gevolgd vanaf een breed pad dat net boven een bochtenserie ligt. Bij de tweede bocht stond ik en heb toen geprobeerd op het juiste moment de foto te schieten. En gelukt uiteraard. Leuk detail overigens, helemaal linksonder zie je, als je goed kijkt iemand met een camera zitten (grijze blouse, donker haar en zwarte lens). 1 keer raden wie dat is........ ;D

Wat ik in Willingen overigens vreselijk iritant vond, en dat was vooral bij de downhill, dat er ontzettend veel mensen lopen met reflecterende strepen op hun jas. En als je dan in het bos staat en je gaat flitsen komen al die strips vreselijk uitgelicht in beeld te staan. Hebben jullie een oplossing om dit weg te krijgen/te voorkomen zonder mensen pijn te gaan doen?
Of zou je zoiets op een of andere manier in Photoshop dit weg kunnen werken. Ik gebruik overigens CS.

En zoals JJ ook zegt, dit blijft een superleuk en interessant topic. Het is naar mijn mening niet om mensen af te zeiken maar om elkaar dingen bij te brengen en verbeterpunten aan te geven. Erg leuk en interessant vooral omdat we allemaal zo"n beetje dezelfde sport fotograveren, behalve Plons dan, maar ja, MX en MTB ligt redelijk dicht bij elkaar.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr jul 22, 2005 8:43 am

Arnetteman schreef:
Leuk detail overigens, helemaal linksonder zie je, als je goed kijkt iemand met een camera zitten (grijze blouse, donker haar en zwarte lens). 1 keer raden wie dat is........ ;D

hmm, staat dat toevallig ook in je EXIF info? ;D

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » vr jul 22, 2005 9:10 am

Jep, mijn EXIF info is speciaal aangepast aan bepaalde personen.

Special Features: Steelboy on pic

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr jul 22, 2005 9:34 am

Plons schreef:

Das ideaal, want zeker stukken lichter dan een beetje tele? Maar heb je dan ook 200, 100, 50 etc fixed lenzen, afhankelijkvan je positie?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr jul 22, 2005 9:36 am

@rest: thanks, weer goede info!! Nu oefenen ::)

JJ

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » vr jul 22, 2005 9:52 am

JJ schreef:
@rest: thanks, weer goede info!! Nu oefenen ::)

JJ

Succes

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr jul 22, 2005 12:49 pm

JJ schreef:
[
Plons schreef:

Das ideaal, want zeker stukken lichter dan een beetje tele?

Ik neem aan dat je "zoom" bedoeld?
Qua gewicht zal een vaste niet veel verschillen van een zoom, aangezien een vaste vaak lichtsterker is dan een zoom, lichtsterker = zwaarder per definitie.

dusssss©

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr jul 22, 2005 1:18 pm

Bedoelde eigenlijk vaste lens ipv tele lens...

Want een telens in grootste zoom stand is super instabiel, toch?

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr jul 22, 2005 1:22 pm

Je lens is niet instabiel, dat ben je zelf...

En verder is het zoals Boss zegt: licht(sterk)er is zwaarder....

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr jul 22, 2005 2:27 pm

JJ schreef:
Bedoelde eigenlijk vaste lens ipv tele lens...

Want een telens in grootste zoom stand is super instabiel, toch?

fotoles 1 voor verse vaders met weinig nachtrust:

-fixed is hetzelfde als vast
-een tele is niet per definitie vast
-een zoomlens is nooit vast
-een zoomlens kan tegelijk groothoek en tele zijn
-een vast is of tele of niet
-vast of zoom, het oog moet het doem
-slaap lekker! :P ;)

dussssss©

Tilly
Contacteer:

Bericht door Tilly » vr jul 22, 2005 8:07 pm

Arnetteman schreef:
Wat ik mij overigens afvraag is hoe storend het is als bepaalde delen van je onderwerpen net buiten het kader vallen.
Als voorbeeld die van mij en die van Plons op deze pagina. Bij die van mij zie je zijn rechterhand net buiten beeld. Bij die van plons mist er net een stukje van de helm en het achterwiel. Hoe kijken jullie daarnaar?
Ik vind het soms namelijk wel jammer dat er stukjes missen maar soms vind ik het ook absoluut niet storend.

Ben erg benieuwd naar jullie mening.

Ligt er helemaal aan... Soms is het super stijlvol... Soms ook weer niet..

Soms zie je in BMX/MTB bladen close up foto"s van airs waarbij je grote gedeeltes van rijder en fiets niet ziet... kan er in een layout met tekst in de foto heel cool uit zien vind ik...

Tilly
Contacteer:

Bericht door Tilly » vr jul 22, 2005 8:21 pm

Ik vind "t een super topic...

Effe over scherpte nog... De foto hieronder heb "k ook "s fullsize bekeken... De letters achter het zadel en de stickers op de chainguard zijn zeer duidelijk in te zoomen...

Heb "k geschoten met een 20D met een frunnik lensje van Sigma.. (55-200 1:4-5.6)

Sluitertijd: 1/200 sec
Diafragma: f11
200 mm
ISO 100

Oh ja... Foto is genomen op de (ongeveer) 60 foot timing trap... De rijder gaat daar +/- 100 - 110 km/h...

Afbeelding

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » wo aug 03, 2005 8:43 am

Even iets heel anders.

Ben afgelopen weekend naar de Megavalanche in Alpe d"Huez geweest voor een fotoshoot met Nico Vink (Merlan Duo Be One) en voor het maken van een reportage over de wedstrijd ( een en ander via Adrenalin Media).

Ik heb daar een aantal platen geschoten. Ben erg benieuwd wat jullie er van vinden.

Ik vind deze persoonlijk erg mooi:

Afbeelding

De rest is te vinden op: http://www.opticillusions.nl/NL/gallery14.htm

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo aug 03, 2005 8:49 am

Die foto vind ik ook heel mooi Arnetteman, maar... de kadering is helaas verkeerd om. Nico kijkt naar de blinde hoek vd foto. Als ie juist aan de andere kant had gestaan (rechts in beeld) was de foto super.

Eddy_the_Eagle

Bericht door Eddy_the_Eagle » wo aug 03, 2005 8:52 am

Steelboy schreef:
Die foto vind ik ook heel mooi Arnetteman, maar... de kadering is helaas verkeerd om. Nico kijkt naar de blinde hoek vd foto. Als ie juist aan de andere kant had gestaan (rechts in beeld) was de foto super.

Da"s nou juist de artistieke vrijheid van de fotograaf...

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » wo aug 03, 2005 8:57 am

Steelboy schreef:

Hmmm, en ik dacht dat jij het nooit zo heel erg nauw nam met die strikte fotografie regeltjes zoals kijkrichting en gulden snede :P
Maar goed, bedankt voor je mening :-*

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo aug 03, 2005 9:17 am

Eddy_the_Eagle schreef:

Artistieke vrijheid is het bewust (!) afwijken van de regels... volgens mij is dat bij deze foto niet het geval... ik kan het weten want ik heb dit zelf ook vaak genoeg gehad :?

Eddy_the_Eagle

Bericht door Eddy_the_Eagle » wo aug 03, 2005 9:25 am

Misschien stond er links van Nico wel een lelijke vent met een roze helm waarvan het onmogelijk was om hem weg te "photoshoppen".... ;D

Ik denk dat je idd gelijk hebt. Ik denk dat het een hele goeie foto is voor in een folder, rechts van de tekst, want dan kan je de balans herstellen door aan de rechter kant ook een stuk af te snijden.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo aug 03, 2005 9:37 am

Eddy_the_Eagle schreef:
Misschien stond er links van Nico wel een lelijke vent met een roze helm waarvan het onmogelijk was om hem weg te "photoshoppen".... ;D

Ik denk dat je idd gelijk hebt. Ik denk dat het een hele goeie foto is voor in een folder, rechts van de tekst, want dan kan je de balans herstellen door aan de rechter kant ook een stuk af te snijden.

Klopt 2 maal. Ik zei nog "Hei, Nico, ik rij u er op mijne singlespeed ganz uit...!" ;)

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » wo aug 03, 2005 9:44 am

Steelboy schreef:
[
Eddy_the_Eagle schreef:

Klopt 2 maal. Ik zei nog "Hei, Nico, ik rij u er op mijne singlespeed ganz uit...!" ;)

weinig kans staaljonkje....Nico was goed op dreef met de Petespeed...

Plons

Bericht door Plons » wo aug 03, 2005 10:01 am

Steelboy schreef:
[
Eddy_the_Eagle schreef:

Artistieke vrijheid is het bewust (!) afwijken van de regels... volgens mij is dat bij deze foto niet het geval... ik kan het weten want ik heb dit zelf ook vaak genoeg gehad :?

ik nog nooit, maar ik maak dan ook geen homo fotos ;D

Eddy_the_Eagle

Bericht door Eddy_the_Eagle » wo aug 03, 2005 10:10 am

Plons schreef:

ik nog nooit, maar ik maak dan ook geen homo fotos ;D

Is dat iets met de gulden snede? ;D

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » wo aug 03, 2005 11:38 am

Steelboy schreef:
Eyes are the windows to the soul...
Hele gezicht hoeft niet, maar "iets van expressie" is vaak wel toevoegend.

willekeurig voorbeeld:
Afbeelding

JJ in veel fotoprogramma"s kun je zelf de EFIX oproepen. (Het kan ook met de bewerkte foto, Steelboy weet dat sinds gisteren ook). Van deze foto is ie ook te zien.

sinds ik van de week voor het eerst gefotografeerd heb met de spiegelreflex van Isabelle zeggen deze waarden mij ook iets. Erg leuk om te doen, fotograveren.

Data van bovenstaande foto
belichtingstijd 1:250
f stop 9.0
Maximum lens waarde 3.7 (is dit het diafragma of is de f stop dat?)
Iso 200
Flits Ja
Nikon D2H
3 juni 2005 om 13:48

Gesloten