moeilijk draaiend stuur

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
tank24
moeilijk draaiend stuur

Bericht door tank24 » vr jun 17, 2005 4:35 pm

he mensen ik heb net een nieuw balhoofd gemonteerd, alles lekker ingevet en gemonteerd, maar nu draait de vork zeer zwaar bij het sturen. heb ik dan de bovenste kapje te zwaar aangedraait ofzo. of moet alles inslijten ofzo. (het is een balhoofd van woodman.)
ik heb dat bovenste kapje wel losser gedraait, maar al snel zit ie zo los dat ie gewoon mee kan draaien bij het sturen, wat dan overgins wel normaal gaat. dus wat is nu het probleem?

DESL

Re:moeilijk draaiend stuur

Bericht door DESL » vr jun 17, 2005 5:40 pm

yo dude , Het bovenste kapje is er voor om de speling op je bal hoofd er uit te draaien.
Waarna je je stem bouten aandraait, als het zaakje goed en stuur recht staat.
Draai het bovenste kapje aan (stem bouten wel los uiteraard) tot je met inknijpen van
je voorrem geen speling meer voelt in je bal hoofd (op en neer wiegen), en dat hij nog soeppel draait (je stuur cq vork).
Doe dit niet op tapijt , want dan heb je geen feeling (tegels dus).
Als dit het niet is, is er waarschijnlijk iets ergers aan de hand.
Zitten de lager cups (die 2 cups die in je frame geperst zitten) er wel recht in ?
Hierdoor kan de zaak ook stroef lopen, als deze cups er niet mooi recht in zitten.
Je hebt er een speciaal tooltje voor om ze er in te persen.
Met een beetje lievde kan het ook zonder deze tool.

Hoop dat je hier iets aan hebt,
sterkte, DESL

tank24

Bericht door tank24 » za jun 18, 2005 10:00 am

he thanx dude, heb gister ook nog lopen klote met een paar andere mensen van de plaatselijke shop, en hij loopt nu al beter:)

Luc

Bericht door Luc » za jun 18, 2005 11:39 am

Met een headset moet je niet lopen klote, maar ineens goed monteren en afstellen ::) Dus ... balhoofdbuis vlak frezen voordat je de cups erin perst. Dan een beetje montagevet aan de buitenwand van de cups (of aan de binnenkant van de balhoofdbuis) en met de nodige voorzichtigheid inpersen.
Afstellen doe je zoals hiervoor aangegeven: stuurpenbouten los, de schroef van het afdekkapje net vast genoeg zetten zodat er net geen speling meer is (dat komt nauw, 1/8 of minder draaien aan de bout kan het verschil maken tussen net wel of net geen speling). Die speling controleer je met dichtgeknepen voorrem en 2 vingers aan de cups, zowel bovenaan als onderaan controleren door je bike dan lichtjes van voor naar achter te bewegen. Eens de speling weg is, stuurpenbouten terug vastzetten, erop lettend dat je stuur recht staat.

tank24

Bericht door tank24 » za jun 18, 2005 7:03 pm

de cups zijn er ingedraaid door het rijwielpaleis, was er zelf bij in die zitten er echt wel goed in:), lijkt mij. toen heb ik zo"n afsluitring achtig iets op me vork gemonteerd, (die erbij wordt geleverd)de lagers met veel vet in de cups gedaan, en toen de ingevette vork erdoor heen geschoven, precies zoals het hoort, maar de vork ging er al moelijk doorheen nu ik het me bedenk, en die heb ik toen maar met wat meer geweld (harder duwen, rubberen hammer) toch helemaal erin gekregen. dat lijkt me al niet helemaal goed. ofwel? heb wel eens vaker een vork vervangen en dat ging altijd vrij soepeltjes. weet echt niet wat nu het probleem is.

Luc

Bericht door Luc » ma jun 20, 2005 12:15 pm

Dat je vork er moeilijk in ging, kan komen door de O-ring in de bovenste lagerschaal, dus het deel dat net onder je stuurpen komt. Bij Woodman past die echt heel nauw.

tank24

Bericht door tank24 » di jul 12, 2005 11:00 am

normaal hou ik wel van nau, maar als er een hamer ana te pas moet komen wordt het mij toch te gek:)

Luc

Bericht door Luc » di jul 12, 2005 1:33 pm

Een beetje vet aan die O-ring, het nodige geduld en met beleid kracht gebruiken, kan wonderen doen ...

tank24

Bericht door tank24 » di jul 19, 2005 4:06 pm

heb gister voor het eerst echt ff gefietst, maar het lijt wel of ie nu soepeler stuurt. misschien toch een soort van gewenning. nog een paar keer goed fietsen, en dan kijken hoe het is, en wellicht het hele zooitje er nog eens uit en opnieuw alles invetten:)

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » di jul 19, 2005 6:40 pm

als ge alles monteert , het bolt nie soepel , doe het erna ope , vet het in , dan zal het nog nie soepel bolle ze. toch es kijke of u cup nzo rechts zitte.. want als alles juist in elkaar zit en de cups en de conusring op u vork zitte recht , moet het soepel draaie ;)

Plaats reactie