Re:Groot/klein frame
Moderators:JJ, Beheerders
-
Ik kom sinds gisteren op dit forum. Zo"n 15 jaar geleden ben ik begonnen met mountainbiken. Zo"n 7 jaar geleden gestopt. Nu wil ik eigenlijk toch weer een mtb kopen. Maar ik lees hier dus vaker dat mensen een kleiner frame nemen dan eigenlijk zou moeten. Ik ben 188 cm lang en reed op een L frame indertijd (Raleigh Reynolds en Cannondale). Als ik nu een Specialized Rockhopper neem kan ik die dan bv in 19" nemen (ik noem maar wat) terwijl 21 eigenlijk zou moeten. Zet je dan gewoon het zadel wat hoger of hoe werkt dat dan? Vaak wordt de geometrie van een fiets anders bij grotere maten en dat vind ik niet altijd mooi. Wie kan mij hierover wat vertellen?
Clamdigger
Clamdigger
-
je kan met 188 best een maatje kleiner rijden dan een 19 inch. ik heb zelf een 19 inch fiets, voor xc en ben 184, maar ik heb veel fietsen gereden en
wat mij opvalt is dat ik een medium in de meeste gevallen beter vind rijden.
de mediums die ik gereden heb zijn de volgende: turner 5 spot, specz enduro 2005, santa heckler, mountain cycle fury. de 5 spot heb ik ook large getest maar deze beviel me niet vanwege de uitgestrekte positie. ik rijdt ook meer "all mountain" ipv xc dus dan is een uitgeblanceerde positie op de fiets belangrijker dan een uitgestrekte xc positie. tip: probeer een testrit te regelen en voel zelf t verschil!
wat mij opvalt is dat ik een medium in de meeste gevallen beter vind rijden.
de mediums die ik gereden heb zijn de volgende: turner 5 spot, specz enduro 2005, santa heckler, mountain cycle fury. de 5 spot heb ik ook large getest maar deze beviel me niet vanwege de uitgestrekte positie. ik rijdt ook meer "all mountain" ipv xc dus dan is een uitgeblanceerde positie op de fiets belangrijker dan een uitgestrekte xc positie. tip: probeer een testrit te regelen en voel zelf t verschil!
Vergeet niet dat men vroeger nog vaak (Cannondale nog steeds iets wat, bij de grotere maten) met horizontale bovenbuizen werkte. De laatste jaren is een sterk aflopende bovenbuis gemeen goed geworden. Het frame is dus inderdaad een stuk lager, bij eenzelfde effectieve bovenbuis lengte. Bij de aanschaf van de juiste maat let je vooral op de juiste effectieve bovenbuis lengte, die is nog méér maatgevend dan de zitbuis lengte.
Desalniettemin: 1.88m en kleiner dan 19" zou ik nooit doen, een 20" zou op zich zelfs beter passen, maar het draait allemaal om persoonlijke voorkeur.
een maat van mij is 1.86 mtr met normale arm- en beenlengte en heeft zich laatst laten opmeten bij een bikefitting dealer.
Hij heeft interese in een Santos SCC-02.
Uitkomst, een 21" ik was verbaasd ::) dat bikefitting wordt toch wel goed aangeschreven.
Ik ben ± hetzelfde postuur/lengte en rij heerlijk op een 19" Santos.........
dusssss©
Hij heeft interese in een Santos SCC-02.
Uitkomst, een 21" ik was verbaasd ::) dat bikefitting wordt toch wel goed aangeschreven.
Ik ben ± hetzelfde postuur/lengte en rij heerlijk op een 19" Santos.........
dusssss©
De meeste dealers meten dan ook allen de zitbuislengte, terwijl dat minder interresant is, het gaat om zadelhoogte in combinatie met de bovenbuislengte. Nou niet meteen in extremen denken natuurlijk.
Bioracer meting gedaan, Bikefitting meting gedaan en de lbs heeft een meting op mij losgelaten. De uitkomsten verschilden allen. Best leuk. Tip; rij gewoon op wat je lekker vind, tenslotte vrouwen zijn er ook in allerlei maten. Hav fun.
Ik denk idd ook dat de bovenbuis lengte de belangrijkste maat is.
Een stuurpen van +130mm, daar zit niemand op te wachten.
Maar op een zadelpen van 400mm of langer eigenlijk ook niet.
Laat je voor XC dus geen "kinderfiets" verkopen.
183 en mijn On-One is 20", mijn NRS is maatje L.
Dit is dus 20" voor iemand van 183. Vraag me af wat voor zadelpen ik nodig had bij 18 "...
Dit is dus 20" voor iemand van 183. Vraag me af wat voor zadelpen ik nodig had bij 18 "...
Mijn On One is juist 18" zadelpen staat er niet extreem ver uit (350 op maximaal eruit zeg maar), maar het zadel doet ook vaak veel!
zoiets (in voormalige lelijk setup):
zoiets (in voormalige lelijk setup):

walter schreef:
Ik denk idd ook dat de bovenbuis lengte de belangrijkste maat is.
In alle voorgaande berichten ontbreekt volgens mij één ding: de binnenbeenlengte. Die is in hoge mate bepalend voor de hoogte van het zadel t.o.v. de trapas of pedalen en dus tot op zekere hoogte voor de framehoogte. Ik ben 1.82 m met een binnenbeenlengte van 90 cm. Op grond van die 1.82 m zou eigenlijk iedereen mij een 18"-19" aanraden, maar ik rijd nu op een 21" (Santos met sloping bovenbuis). En die passing is voor mij optimaal. Daar komt bij dat bij een 18" of daaromtrent het stuur meestal ook weer erg laag uitkomt, zodat je óf met steile stuurpennen of met stapels spacers moet gaan werken. Bij een hoger frame is - meestal - de balhoofdsbuis ook langer.
Dat de bovenbuislengte eigenlijk nog belangrijker is, daar ben ik het geheel mee eens.
1.92m, binnenbeenlengte 90cm.
Spezialized Enduro Pro L
Klein Quantum Pro 56cm
Bovenbuis is langer dan bij mijn vorige racefiets die 61 cm zitbuis was. Die was custom made en zat gewoon niet lekker.
Die bikemetingen kloppen vaak voor geen meter. In Fiets hadden ze een keer een verschil gemeten van 10 cm dacht ik
Spezialized Enduro Pro L
Klein Quantum Pro 56cm

Die bikemetingen kloppen vaak voor geen meter. In Fiets hadden ze een keer een verschil gemeten van 10 cm dacht ik

-
Dus 188 cm en binnenbeenlengte bij mij 88 cm. Ik had indertijd de indruk dat die Cannondale groter was dan die Raleigh Reynolds. Ik heb ze niet tegelijkertijd gehad. En eigenlijk vond ik die Cannondale wat groot.
Maar ik ga uiteraard eerst proberen als het zo ver is, Maar, even uitgaande van die Specialized Rockhopper, zou dan een 19" voor mij voldoende zijn. Of moet ik naar 21"?
Clamdigger
Maar ik ga uiteraard eerst proberen als het zo ver is, Maar, even uitgaande van die Specialized Rockhopper, zou dan een 19" voor mij voldoende zijn. Of moet ik naar 21"?
Clamdigger
-
- Contacteer:
Ik denk dat 19 inch klein is. Ik ben zelf 182 en ik heb een 19.5 inch (maatje M) giant XTC. En daar moet t zadelpennetje een aardig eindje omhoog. Met jouw lengte is 20 Inch of 21 Inch denk ik beter. Maar anders probeer t gewoon eens, vaak zijn daar best mogelijkheden voor te vinden
Kleiner dan 19 Inch is met 188 echt bullshit. Das gewoon een kinderfiets dan!
Kleiner dan 19 Inch is met 188 echt bullshit. Das gewoon een kinderfiets dan!
Zoals hier al eerder opgemerkt: De (bovenbuis)lengte is belanrijker dan de (zitbuis)hoogte....
Ligt er ook weer hoe je zelf "verhoudingsgewijs" gebouwd bent. Twee mensen van dezelfde lengte hoeven niet persé goed op dezelfde maat fiets te passen..... ::)
Ligt er ook weer hoe je zelf "verhoudingsgewijs" gebouwd bent. Twee mensen van dezelfde lengte hoeven niet persé goed op dezelfde maat fiets te passen..... ::)
Wat/hoe moet je meten (op je lichaam) om ongeveer de bovenbuislengte te bepalen?
dussssss©
dussssss©
-
Ik heb de binnenbeenlengte ingevoerd bij Bikefitting.com en die komen met een framehoogte van 48 cm. Dat zou dus 19"zijn. Ik zal met die hoogte dan beginnen.
Clamdigger
Clamdigger
BOSS schreef:
Wat/hoe moet je meten (op je lichaam) om ongeveer de bovenbuislengte te bepalen?
dussssss©
Wie het weet mag het zeggen... Gewoon een kwestie van proberen, denk ik. Meer zo van: ""volgens mijn beenlengte kom ik op een 19" uit, maar omdat ik een korte/lange romp en armen heb, past een 18" / 20" beter"" :-*
-
Vandaag naar een speciaalzaak geweest. Ik heb daar op een TREK 6500 gezeten. En die zat heel goed. En de maat...21,5 inch. Mooie fiets trouwens die TREK. De Rockhopper was niet aanwezig. Wel veel andere Specialized modellen.
Er stond ook nog een inruil Gary Fischer Kai Tai met gehele XT afmontage. Maat 19,5 inch. Dat zou kiele kiele worden zei de, zeer sympathieke, verkoper.
Ik was daar nu ter orientatie, maar als ik de volgende keer naar die zaak ga en de knoop doorhak wordt alles perfect gemeten.
Clamdigger
Er stond ook nog een inruil Gary Fischer Kai Tai met gehele XT afmontage. Maat 19,5 inch. Dat zou kiele kiele worden zei de, zeer sympathieke, verkoper.
Ik was daar nu ter orientatie, maar als ik de volgende keer naar die zaak ga en de knoop doorhak wordt alles perfect gemeten.
Clamdigger
Clamdigger schreef:
Vandaag naar een speciaalzaak geweest. Ik heb daar op een TREK 6500 gezeten. En die zat heel goed. En de maat...21,5 inch. Mooie fiets trouwens die TREK. De Rockhopper was niet aanwezig. Wel veel andere Specialized modellen.
Clamdigger
Als die Trek 21,5" in de winkel perfect zat heb je vermoedelijk de juiste maat. Vraag of je ook even op de straat mag rijden (indien mooi weer moet dat mogen). Aangezien standaard stuurpennen meestal 12 cm. zijn kun je daar indien nodig nog wat mee variëren. Succes met beslissen!
Leerink schreef:
1.92m, binnenbeenlengte 90cm.
Spezialized Enduro Pro L
Klein Quantum Pro 56cm![]()
![]()
Bovenbuis is langer dan bij mijn vorige racefiets die 61 cm zitbuis was. Die was custom made en zat gewoon niet lekker.
Die bikemetingen kloppen vaak voor geen meter. In Fiets hadden ze een keer een verschil gemeten van 10 cm dacht ik :-
Dat laatste bewijst dat die meetmethodes nog in hoge mate gebaseerd zijn op aannames en overleveringen, een soort zwarte magie, dus. Dat is op zich niet zo erg, want de placebo-werking van "ik ben helemaal opgemeten" kan uitermate sterk zijn

Idd. die meetmethodes moet je ook met een korreltje zout nemen. Wat ik al eerder aangegeven heb. Als je een goede indruk hebt van de zaak en de daar aanwezige kennis, dan vraag je toch of je op beide fietsen een keer mag rijden om daarmee je keus duidelijk te krijgen. En een andere stuurpen hebben ze in een handomdraai erop zitten. Het is immers ook in hun belang om je goed op de fiets te zetten. Succes.