Re:No. 1: gebroken DH40

Alles over downhill, freeride en slopestyle fietsen.

Moderator:Beheerders

GTLTS
No. 1: gebroken DH40

Bericht door GTLTS » ma jul 11, 2005 8:47 am

http://photo.pinkbike.com/photo/536/pbpic536606.jpg

leuke trigger voor de oude discussie...
wordt hier een beetje tam op DP.

camouflage

Bericht door camouflage » ma jul 11, 2005 9:23 am

idd , heel leuk om over te praten .

Heb em zelf nog ni kunnen testen op terrein ,

maar heb em al wel gemonteerd in de winkel kunnen testen .

Het kwam bij mij toch vrij duidelijk over dat ie "precies" van plastic was .

m.a.w. : vrij licht materiaal .

De vraag echter is ,; "wat is er in godsnaam gebeurd , om zo je vork naar de wrat te helpen??¿¿"

-camou-

Chmod

Bericht door Chmod » ma jul 11, 2005 9:36 am

oh oow, en ik heb zo eentje steken ... maar is nog in takt 8)

camouflage

Bericht door camouflage » ma jul 11, 2005 9:41 am

en , rijd ie goed?

-camou-

Chmod

Bericht door Chmod » ma jul 11, 2005 9:46 am

man man man, dat kun je je niet voorstellen!!! Een maat van me heeft een dorado steken en zou meteen ruilen. Voor mij is dit de vork waar ik al jaren op wacht! ik heb de RC2 he, die instelbaarheid is zo zalig, je past echt de vork op 1 minuut aan aan het parcour.

Gewoon perfect.

-=Full-throttle=-
Contacteer:

Bericht door -=Full-throttle=- » ma jul 11, 2005 9:49 am

hier nog een paar pic"s
Het zou je maar gebeuren :-[

Major fall at COP, snapped fox 40 arch, and toco"d wheel....

Afbeelding

Afbeelding

camouflage

Bericht door camouflage » ma jul 11, 2005 9:51 am

En wat heb je hem betaald , als ik da vragen mag ? ;) :D :-*

-camou-

GTLTS

Bericht door GTLTS » ma jul 11, 2005 10:15 am

is er al iemand die een snapped 888 is tegengekomen?

camouflage

Bericht door camouflage » ma jul 11, 2005 10:22 am

Nope ,

En geloof me , ik heb al rare toeren uitgehaald met men 888

(en daaronder valt natuurlijk ook de crashes)

Volgens mij is het combinatie van wiel dat plooit + NIET vergeten dat de arch zelf ook geraakt is , je ziet duidelijk dat ie der geschaafd is .

Toch denk ik dat je dit met elke vork zult tegenkomen (hangt allemaal van de val zelf af).

Ik weet in ieder geval dat de "DH40" geen goedkope vork is , en dat dit automatisch door FOX als garantie aanschouwt "zou" moeten worden ...

-camou-

Plons

Bericht door Plons » ma jul 11, 2005 10:28 am

Ja, wel tegengekomen, gisteren morgen
Iemand die blijkbaar heel vroeg op zijn eentje wat raar doet met zijn fiets in maasmechelen.

met een Kona, had hem nog nooit gezien, maar ik kwam hem tegen te voet (ik was op de race machien), was gewoon uitgegleden bij het afzetten en zich tegen een boom gestickerd.

Voorwiel taco en brug gescheurd maar aan de andere kant als die fox.

Heeft niks te maken met stevigheid, hangt juist ervan af hoe ge een hindernis raakt.

heb dat ook al meegemaakt met een andere marzochhi (drop off) kleine crash maar ongelukkig, ook de brace over en het wiel naar de tering.

Luc

Bericht door Luc » ma jul 11, 2005 10:51 am

camouflage schreef:
Nope ,

En geloof me , ik heb al rare toeren uitgehaald met men 888

(en daaronder valt natuurlijk ook de crashes)

Volgens mij is het combinatie van wiel dat plooit + NIET vergeten dat de arch zelf ook geraakt is , je ziet duidelijk dat ie der geschaafd is .

Toch denk ik dat je dit met elke vork zult tegenkomen (hangt allemaal van de val zelf af).

Ik weet in ieder geval dat de "DH40" geen goedkope vork is , en dat dit automatisch door FOX als garantie aanschouwt "zou" moeten worden ...

-camou-

En waarom zou je in godsnaam garantie moeten krijgen als iets kapotgaat omdat je tegen de vlakte gaat? Rij maar eens met je wagen tegen een muur en probeer dan de schade maar eens in garantie los te krijgen. Ze zullen je gewoon vierkant in je gezicht uitlachen. Get real man!

k@tze

Bericht door k@tze » ma jul 11, 2005 11:12 am

heeft idd niets met stevigheid te maken maar de wijze waarop je crashed. Ikzelf heb het al 2x meegemaakt met een x-vert en een x-vert carbon. Niet de stevigste vorken zou je zeggen, maar zoals ik nu deze dh40 zie denk ik dat Manitou destijds toch wel sterk was. De constructie, zowel bij de x-vert als de dh40 zijn op dezelfde wijze uitgefreesd en breken blijkbaar bij een flinke dwarse landing waarbij de vork de klap niet meer kan verwerken. Geen wonder, hierop zijn de vorken niet gemaakt en ik denk dat elke vork op deze manier zou breken.

Garantie?? ik denk het niet.

camouflage

Bericht door camouflage » ma jul 11, 2005 12:10 pm

Luc schreef: [
camouflage schreef:
En waarom zou je in godsnaam garantie moeten krijgen als iets kapotgaat omdat je tegen de vlakte gaat? Rij maar eens met je wagen tegen een muur en probeer dan de schade maar eens in garantie los te krijgen. Ze zullen je gewoon vierkant in je gezicht uitlachen. Get real man!
Nu als men zoveel vraagt voor een vork , mag men voor de gebruiker ook wel es iets doen .

Niet iedereen verdient $$ als slijk .

En ik weet ni luc , maar als jij dankzij een bedrijf voor heel je leven invalide in een rolstoel zit , zou ik je nog es willen horen .... .

Voor zoveel geld zouden ze mogen zorgen dat je een vork hebt die onbreekbaar is.

Maar ja , dan begint er weer de discussie over "de kleine man" vs. "..............."

Dat laatste mag jezelf invullen ;) ;D

-camou-

PS.: eerdere post van mij vraag ik duidelijk WAT de OORZAAK is .

cHoc

Bericht door cHoc » ma jul 11, 2005 12:16 pm

mja, lees dan het garantie papiertje nog maar eens door van vorken,

garantie alleen op normale wear and tear, maw, bij breuk tijdens normaal gebruik garantie,
geen garantie bij onjuist gebruik.

en als een vork onbreekbaar zou zijn, dan had je toch ook levenslange garantie gekregen??

camouflage

Bericht door camouflage » ma jul 11, 2005 12:25 pm

Ehj Choc ,

THx voor de toelichting ;) ;D

Maar tja , wat is bij DH , gewoon gebruik??

Snap je wat ik bedoel , das een heel grote grijze zone , waar bedrijven makkelijk misbruik van kunnen maken .

Ik zeg niet dat het garantie MOET zijn , maar meer duidelijkheid omtrent
een zaak als deze .

Nu nog een vraagje ; wat kost de "DH40" , want der is nog altijd niet op geantwoord .

Greetz & Respect ,

-Camou-

PS.:Onwetenheid is geen reden om men neus voor af te bijten ; ;) ::) :-*

legion
Contacteer:

Bericht door legion » ma jul 11, 2005 12:49 pm

De DH40 is een downhill race vork, right?
Zou je het dan niet zelfs zo kunnen opvatten dat hij z"n doel voorbij geschoten is als hij werkelijk niet kapot te krijgen zou zijn? Stijfheid is natuurlijk erg belangrijk, maar om iedere denkbare of ondenkbare crash te kunnen doorstaan moet een vork serieus overbuild zijn, de gemiddelde racer zal daar niet vrolijk van worden lijkt mij.

cHoc

Bericht door cHoc » ma jul 11, 2005 1:28 pm

dat is idd een groot grijs gebied, maar als je gewoon kunt uit leggen waar en hoe je reed, en wat er gebeurde toen hij kapot ging, zou er niks aan de hand kunnen zijn.

bv als je aangeeft dat hij gebroken is tijdens een rit door een rockgarden van een dh park van bv BWB zou je gewoon garantie moeten krijgen, mag ik aannemen.
als je aangeeft dat het gebeurt is bij een crash tijdens de red bull rampage, dan, nouja, wel duidelijk ;D ;D

prijs?? 999 pounds bij www.leisure-lakes.co.uk/.com een van de twee dus zeg maar een E 1500

Luc

Bericht door Luc » ma jul 11, 2005 2:03 pm

camouflage schreef:
[
Luc schreef:
[
camouflage schreef:

Nu als men zoveel vraagt voor een vork , mag men voor de gebruiker ook wel es iets doen .

Niet iedereen verdient $$ als slijk .

En ik weet ni luc , maar als jij dankzij een bedrijf voor heel je leven invalide in een rolstoel zit , zou ik je nog es willen horen .... .

Voor zoveel geld zouden ze mogen zorgen dat je een vork hebt die onbreekbaar is.

Maar ja , dan begint er weer de discussie over "de kleine man" vs. "..............."

Dat laatste mag jezelf invullen ;) ;D

-camou-

PS.: eerdere post van mij vraag ik duidelijk WAT de OORZAAK is .

Het is algemeen geweten dat Fox vorken niet goedkoop zijn. Maar voor dat geld doet Fox dus wel degelijk iets, nl. een van de best afgewerkte en werkende vorken op de markt brengen. Daar mag dan voor mijn part gerust een behoorlijk bedrag op geplakt worden. Een vork/demper dient in de eerste plaats nog altijd een goede veerwerking te hebben en niet om de meest onwaarschijnlijke stuurfouten op te vangen, dat moet je als rijder zelf doen.
Als ik op een bepaald moment kan bewijzen dat ik in een rolstoel zit door een belangrijke produktiefout van een bep. bedrijf, wees dan maar zeker dat hen dat veel geld zal kosten.
Maar ik denk dat het hier zeer duidelijk is dat deze persoon een landing redelijk stevig gemist heeft (en hier heb je dus ook meteen je OORZAAK) en het dus wel zeer hypocriet zou zijn om aanspraak te willen maken op garantie.

Ik ga dus in herhaling vallen: get real man! Wanneer gaan mensen nu es gewoon leren verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen daden/fouten.

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » ma jul 11, 2005 3:27 pm

ff iets over de garantie . vowa zou het geen garantie zijn op die fox ? ik heb ooit een cartridge van een shiver doen ontploffe en kreeg ek ook garantie op. als ge zoiets voor hebt zou ek da zeker probere in garantie op te losse. ookal hebde u landing gemist , zo"n fox vork kost genoeg geld.. wie weet zegt fox wel ja ;)

Luc

Bericht door Luc » ma jul 11, 2005 3:32 pm

En weten ze bij Marzocchi de exacte omstandigheden waarbij die cartridge ontploft is? D"r is toch een duidelijk verschil tussen iets onder garantie hersteld proberen te krijgen mits enig "gefoefel" en het echt recht hebben op die garantie omwille van een duidelijke en onbetwistbare fabrikagefout.

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » ma jul 11, 2005 3:34 pm

ja en nee , ze wiste da het bij een drop was gebeurd. aan de cartridge was duidelijk geen fout aan te zien dus zij zulle ook wel gewete hebbe da het nie normaal gebeurd was.

maar ik bedoel gewoon da als je het probeert op garantie te schuive het wel es kan lukke en dan ben je beter af dan een nieuwe fox te kope.

Luc

Bericht door Luc » ma jul 11, 2005 4:57 pm

:-X ... I rest my case. Dan heb je dus veel geluk gehad dat ofwel Marzocchi veel goede wil getoond heeft ofwel Patman het schoon heeft kunnen uitleggen. Maar ik denk dat het duidelijk is dat je héél waarschijnlijk geen "recht" op garantie had ...

Crash

Bericht door Crash » ma jul 11, 2005 5:11 pm

zijn stelknopje onderin is nog wel heel dus die zijn wel stevig denk :)

amanda
Contacteer:

Bericht door amanda » ma jul 11, 2005 5:43 pm

duur geintje om zo je vork kapot te krijgen.....
ik heb hetzelfde met een RS Pike, precies op dezelfde plek gescheurd, is bij een val gebeurd :"(

Bansheebeest gain

Bericht door Bansheebeest gain » ma jul 11, 2005 6:41 pm

@ luc : veel geluk en veel invloed door patman :d

Plaats reactie