Re:de queste naar het heilige freem...

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Dirt4breakfast
de queste naar het heilige freem...

Bericht door Dirt4breakfast » di jul 05, 2005 7:11 pm

Nu ik weer eens lekker aan het klussen ben om een bike voor m"n meissie op te bouwen (hijs bijna klaar) krijg ik toch wel weer ernstige zin om voor mezelf ook maar weer een nieuw fietsje op te bouwen. Maar nu wil ik wel een fietsje dat wat meer van alle markten thuis is. Er moet wel met goed fatsoen XC op te rijden zijn (anders heb ik die bike voor m"n vriendin voor nix in elkaar geschroeft), het hoeft niet super licht te zijn (als het meer weegt trap ik toch gewoon wat harder),

Maar graag zou ik mijn eventuele toekomstige nieuwe bike wel sterk genoeg zien voor een dowhhilletje, een jumpje of dropje op zijn tijd of eventuele andere idiote capriolen :)

Ook zit ik nog een beetje te twijfelen tussen hardtail en fully. Ik ben tot nu toe wel een grote hardtail liefhebber, maar een fully vlak ik nog niet helemaal uit, omdat ik er een klein beetje rekening mee moet houden dat ik mijn linkerknie een tikkeltje moet ontzien.

Ik heb ook nog niet echt besloten wat het maximaal mag kosten (aangezien ik nog niet precies weet wat ik wil) Het mag best wat kosten, maar hoe minder hoe beter natuurlijk :)

Dus DPers, welk frame raad u aan??

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di jul 05, 2005 8:59 pm

kostprijs zijn onbekend dus zeg ik een Specialized Enduro frame. Oud model nieuw model heeft voor NL wel heel veel veerweg. Met een vork met variabele veerweg kun je zowel xc"en als "downhillen".

zonoskar

Bericht door zonoskar » di jul 05, 2005 9:36 pm

Bovendien krijg je dan na 2 tot 3 jaar een nieuw frame :)

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » di jul 05, 2005 9:49 pm

Da"s idd wel prettig van specialized (rij nu ook specialized, mijn trouwe rockhoppertje)
maar ik denk dat ik toch voor de hardtail ga... anders krijg ik weer hetzelfde als met geveerde vork, zolang je het niet hebt mis je het ook niet, heb je het eenmaal wel, dan wil je niet meer zonder :)

maar goed het moet dus een hardtail worden, licht genoeg en redelijke geometrie voor XC, maar wel sloopbestendig :) en "t hoeft niet nieuw te zijn overigens... oudere modellen of 2dehands mag ook...

Ik zag overigens daarstraks bij bike2build een Banshee Scirocco in de aanbieding, lijkt redelijk aan de wensen te voldoen, heeft iemand hier ervaring mee? goed/slecht/whatever??

toom

Bericht door toom » wo jul 06, 2005 1:18 pm

de nieuwe on one 456, stalen beestje dus toch wat comfort...uitgerust voor 100-150 mm veerweg en compleet hufterproof! Klein maatje kopen en je rijdt supersnel bergop en bergaf hoef je niet bang te zijn een jump mee te pikken! Tevens in schattige kleurtjes te koop voor een redelijk leuk prijsje

www.on-one.co.uk

of je doet t iets luxer en koopt de Titanium inbred in de uitverkoop

brute_agrarier

Bericht door brute_agrarier » do jul 07, 2005 9:53 am

Mwah, ik heb thuis een Scirocco staan en met een 100mm vorkje is dat echt een fijne bike. Fijne handling voor de xc, je moet alleen wel een beetje agressief rijden anders is het te makkelijk.

456 On-One ken ik ook van dichtbij, erg veel bike voor dat geld. Goede afwerking, gewicht is in orde en het is weer eens lekker staal. Maar ik zou niet ruilen voor m"n Scirocco...

Plons

Bericht door Plons » di jul 12, 2005 7:57 am

ik rij op het moment met een Inbred Ti On One, een super trail bike, gewoon alles mee te doen (zelfs kleine rhythm dirt sections)

Maar nu las ik net wat over die 456 On ONe, en ik denk dat ik die ook ff ga bestellen, gewoon nog harder om te raggen !

W E I N I G trailbike !

Ruckus

Bericht door Ruckus » wo jul 13, 2005 5:37 pm

is het niet moeilijk om van een frame een fiets op te bouwen?
je hebt natuurlijk wel wat je wil, maar komt dit dan niet duurder uit?

Dirt4breakfast

Bericht door Dirt4breakfast » za jul 16, 2005 1:02 am

lijkt misschien duurder, maar je koopt natuurlijk wel precies wat je wilt, dus zoveel scheelt het niet met een "standaard" fiets kopen en die vervolgens naar eigen smaak aanpassen....

Maar mijn idee is om de bike in eerste instantie op te bouwen met parts van mijn huidige fiets, dus dan kost het me alleen maar de aanschaf van het frame en een middagje hobbyen... Dan heb ik een mooie basis om verder op de gaan...

En ik ben helemaal niet ontevreden over mijn huidige bike, maar ik wil over een tijdje toch maar eens met schijfremmen gaan spelen, en helaas heeft mijn huidige frame daar geen nokken voor :( Nu zijn er wel allerlei adapters te koop om er toch schijfremmen op te zetten, maar dat lijkt me toch een beetje een beunoplossing.... Dus dan maar een nieuw frame....

iemand interesse om een lekker licht en stijf Specialized frame te ruilen voor iets met schijfremnokken??

Plaats reactie