Druk Fox RP-3 demper

Technische problemen en oplossingen welke betrekking hebben op alle typen mountainbikes.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BOSS
Contacteer:
Druk Fox RP-3 demper

Bericht door BOSS » vr jun 17, 2005 2:40 pm

Op mijn Element zat vroeger een Fox Float RL demper en daar had ik altijd tussen 170-180 psi in.
Nu zit er een RP-3 op en die heb ik op 200psi staan en ik vindt hem nog aan de slappe kant.

Wat is eigenlijk max. wat er in mag, dit staat nl. niet in de manual.
Ook niet hoeveel psi bij een bepaald lichaamsgewicht. Je moet de druk bepalen dmv de sag.

En nee ik ben NIET zwaarder geworden :P
Ik weeg ± 80 kg

iemand ervaring?
alvast bedankt

dusssss©

Brum.

Re:Druk Fox RP-3 demper

Bericht door Brum. » za jun 18, 2005 12:10 am

In welke stand zou je volgens de manual de demper moeten afstellen? Drukwaardes zijn afhankelijk van je frame, vandaar dat die niet in de manual vermeld worden.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di jun 21, 2005 7:20 am

Dit zegt de manual erover:

To get the best performance from your FLOAT shock, it is necessary to adjust sag. On your FLOAT shock this is done by adjusting the air pressure. The air pressure needed is determined by the riderÂ’s weight and riding conditions. Sag is how much the shock compresses when you sit on the bicycle. Increasing air pressure will make the shock stiffer. Decreasing the air pressure will make the shock softer. (Note: It might be necessary to change air pressure to achieve the proper sag setting). The smoothest ride will be attained by running the air pressure low enough to occasionally bottom out. Adjusting Air Pressure and Sag

Voor een shock van 165 mm met een travel van 38mm moet de sag 9,5 mm zijn, volgens de tabel in de manual. Dat betekent bij mijn shock zo"n 170 psi, maar dat vind ik persoonlijk veel te zacht. Ik zit nu al op 200 psi en dat vindt ik eigenlijk nog te zacht. Ik bottem de shock nooit helemaal out, maar kom wel heel dicht in de buurt.

Bij mijn oude shock een Float RL was die 170 psi wel voldoende.
Of kan je deze 2 shocks op dit punt niet met elkaar vergelijken?

thanks

dussssss©

Plons

Bericht door Plons » di jun 21, 2005 7:46 am

ik heb beide shocks gehad
er is inderdaad een heel groot verschil tss een RP3 en gewone float.

Ik pompte bijna 210 psi in mijn RP3 terwijl ik op een gewone maar 170 moest zetten.

Opgelet :

er staan 3 standen op die RP3 : de vraag is natuurlijk waar je het meeste in rijdt want het veranderd veel in de instelling van de sag

ik stelde mijn sag in op de middenste stand.

230 psi heb ik ooit gepompt zonder problemen.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di jun 21, 2005 8:22 am

Ik rij meestal ook in de middelste stand en heel af en toe in de stand met de minste bob=meer propedal.

Wat mij ook opvalt is dat de demper wel meer lijkt te bobben dan mijn oude RL, wellicht komt dat doordat die oude veel stugger was afgesteld. Met name merk je dit als over de weg vrij stevig doortrap/(wel op het zadel zittend....)
Wel merk je duidelijk het verschil tussen de 3 PP standen.

Tot nu toe was ik meer tevreden over mijn oude demper....

Wellicht moet de RP3 toch nog harder opgepompt, ik zal eens gaan testen.

dussssss©

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di jul 05, 2005 8:39 pm

even ter info,

Sabma gebeld en die zeggen dat met ± 80 kg rijders gewicht 250 - 260 psi kan...........

Ik zit nu op 220 en dat voelt wel goed.

dussssss©

Caramba

Bericht door Caramba » zo jul 17, 2005 12:47 pm

Volgens mij ligt de max van de demper op 290-300 psi (20 bar). Dat was iig het max van mijn oude Cane Creek AD-10 en ook m"n Magura Air Pro demper. Terwijl ik maar 65KG weeg reed ik in die magura met 16,5 - 17 bar rond. De hoge druk was nodig vanwege de constructie van het frame. Het lijkt me dus dat een Fox ook geen probleem mag hebben met 220psi (15 bar).

Plaats reactie