Vork upgrade (bye bye Talas)

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BLRacing
Vork upgrade (bye bye Talas)

Bericht door BLRacing » zo jun 19, 2005 3:35 pm

Aangezien ik al de nodige problemen heb gehad en ik niet weer onverwachts in de problemen wil komen tijdens een tocht zou ik graag mijn Fox TALAS RLC willen vervangen door een andere vork. Vandaag is namelijk voor de derde keer mijn vork lek gegaan en ik ben het spuug en spuug zat ;D. Ook over de veerprestaties ben ik behoorlijk ontevreden geworden. Waarschijnlijk zou je het allemaal kunnen oplossen door nieuwe lagers e.d. te plaatsen misschien. Hij zit in een Specialized Enduro pro 2003.
Ik heb al behoorlijk rondgekeken naar vorkjes. Een RS Pike Race met Poplock heeft nu mijn volledige aandacht getrokken omwille van de zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik kan bij www.12gotrading.nl zo"n vork krijgen voor 399 euries wat neit veel is voor zo"n vork. Nadeel is dat het gewicht wat hoger is (400gr) maar eigenlijk boeit mij dat niet zo. In Nederland zal ik hem meestal op 100mm zetten denk ik. Maar het feit dat deze vork vooral in elke omstandigheid zo goed werkt volgens vele websites doet mij beslissen om voor deze vork te gaan. Ook de motion control en U-turn vind ik heel interessant. U-turn heb ik nu ook op mijn TALAS maar werkt lang niet zo goed als bij de TALAS.
Het geluk is dat ik al de adaptertjes heb voor mijn Crosmax xl om om te schakelen naar een 20mm as.

Wat denken jullie? ;)En volgens mij heeft een van de moderators ook een Pike dacht ik. Wat is jullie ervaring?

Sjase
Contacteer:

Re:Vork upgrade (bye bye Talas)

Bericht door Sjase » zo jun 19, 2005 4:48 pm

Is een Reba niet een goed alternatief? Stijf zat en heb je ook met U-Turn. Plus dat je een stuk makkelijker je wiel eruit hebt door de qr naaf. Bovendien is het gewicht van die vork een stuk lager dan van die pike. Reba gaat tot 130 mm, is zat lijkt me.

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo jun 19, 2005 6:09 pm

Reba nee dank je. Er zijn een paar dingen mee. Ik lees toch hier en daar dat er problemen zijn met de seals. Die heb ik ook met de TALAS. Ik wil gewoon weer terug naar stalen veren ;D. Plus dat je met twee kamers moet gaan werken. ik wil het simpel houden. Stijfheid is niet echt geweldig en dat van die qr klopt niet helemaal. Het maxle systeem is beter dan wat we nu als qr kennen. echt een top uitvinding. REBA gaat tot 115 en trek daar 10 tot 15 vanaf. dan zit je goed.
Ik wil echt een goede vork en gewicht maakt me niet zo veel meer uit.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » zo jun 19, 2005 6:41 pm

Ik heb eens een middagje rond gehobbeld met de Enduro van Jurriaan, uitgerust met een Pike Race en dat beviel me erg goed. Het voelde aan als een goede combinatie.

Hier een test van Jurriaan over de Pike: http://home.planet.nl/~jurriaan-vis/pikeverslag.pdf

Enduro

Bericht door Enduro » wo jun 29, 2005 10:55 am

Ben ook zeer tevreden over die Pike, alleen de standaard veer is veel te slap. Ben dan ook 90 kg, maar toch.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » wo jun 29, 2005 8:26 pm

standaard veer is in mijn ogen te stevig, vork heeft maar 20mm sag. ik weeg met kleertjes een kilo of 80. (geen idee welke kleur veer er in zit)

amigo

Bericht door amigo » ma jul 04, 2005 6:22 am

hallo
even over de Talas , wat mankeert daar dan aan waardoor jij besloten hebt om over te stappen op iets anders .
Ik heb er ook een , en tot op heden geen problemen mee gehad
Mischien omdat ik maar 70 kilo weeg .

BLRacing

Bericht door BLRacing » di jul 05, 2005 6:45 pm

Wat ik al zei, al drie keer lek. Waaronder 2 keer tijdens een toertocht wat heel erg vervelend is. Hij is nu weer goed. Ook de lockout deed een keer raar maar dat kwam omdat er allemaal modder in het systeem was geslopen. Ik ben wel aan het twijfelen geslagen of ik nu een andere vork zal nemen. De vork spreekt erg goed aan op dit moment en zie eigenlijk geen reden, ondanks de problemen die ik heb gehad, de vork te vervangen. Nog een keer lek en weg is tie. ;)

Plaats reactie