Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.
Moderators:JJ, Beheerders
-
Duoke - Berichten:286
Welke vork voor een Kona Hot?
Bericht
door Duoke » do jun 30, 2005 4:50 pm
Juw allemaal ik overlaatst een kona hot gekocht, en kwil een nieuw vork kopen.
Iemand een idee? ik zoek een vork waardoor mn voorkant meer naar boven word. zie afbeelding

Ongeveer zoals dit, dus een lang vork waardoor je voorkant meer naar boven komt
Ik gebruik deze fiets -
http://www.imagedump.com/index.cgi?pick=get&tp=270257
Mag niet te duur zijn, ben arm maar ga straks topic maken over wat ik te koop heb. Mag 2de hands zijn of nieuw, prijs bespreekbaar of ruilen voor andere onderdelen.
Moet leverbaar zijn aan mn huis, betaling in cash.
Greets, Brian
-
Erikje - Berichten:2037
Bericht
door Erikje » do jun 30, 2005 5:10 pm
Duoke schreef:
Iemand een idee? ik zoek een vork waardoor mn voorkant meer naar boven word.
Ik heb wel een idee..... NIET DOEN!!!
-Je bike gaat er niet beter van rijden
-Het ziet er niet uit op zo"n bike
-Je hebt het geld er toch niet voor.... (en dat bedoel ik niet lullig, alleen maar realiteit)
Erikje
-
Bericht
door Duoke » do jun 30, 2005 5:38 pm
uuuh niet van beter zijn ik wil dat het hoger vanvoor staat... en wrom past het niet op zo"n fiets?
-
N I E L S - Berichten:3653
Bericht
door N I E L S » do jun 30, 2005 5:38 pm
Erikje schreef:
[
Duoke schreef:
Iemand een idee? ik zoek een vork waardoor mn voorkant meer naar boven word.
Ik heb wel een idee..... NIET DOEN!!!
-Je bike gaat er niet beter van rijden
-Het ziet er niet uit op zo"n bike
-Je hebt het geld er toch niet voor.... (en dat bedoel ik niet lullig, alleen maar realiteit)
Erikje
Misschien nog belangrijker dat je bike er nog stuk van kan gaan ook, DC rijden is niet voor elke fiets weggelegd.
-
Bericht
door Duoke » do jun 30, 2005 5:41 pm
DC rijden? wat is DC? besides ik doe niet aan zo"n dinges, ik doe eerder tricks op straat...Wheelie, stoppie, hops, grinden op banken, dan object springen, mjah, daarom heb ik juist een beter en langer vork nodig, vind ik toch :P
-
Bericht
door Erikje » do jun 30, 2005 5:54 pm
Duoke schreef:
DC rijden? wat is DC? besides ik doe niet aan zo"n dinges, ik doe eerder tricks op straat...Wheelie, stoppie, hops, grinden op banken, dan object springen, mjah, daarom heb ik juist een beter en langer vork nodig, vind ik toch :P
Eigenlijk is dit de enige echte reden dat je niet zo"n vork moet willen... :-*
Erikje
-
ride - Berichten:93
Bericht
door ride » do jun 30, 2005 6:02 pm
Sorry maar je begrijpt er volgens mij totaal niks van, een fokking lompe sherman in een oude xc fiets om weelies te doen!?! Of je bent <12jaar of je hebt het verstandelijk vermogen van een zeekomkommer. Als je wilt streeten koop een bmx of een simpel street/urban fietsje maar praat alsjeblieft eerst met iemand die weet wat je moet hebben voordat je met lichtgevende ventieltjes en downhill onderdelen op je stalen kona een halfpipe induikt. Niks persoonlijk verder...
-
GTLTS
Bericht
door GTLTS » do jun 30, 2005 6:14 pm
Als je wilt streeten koop een bmx of een simpel street/urban fietsje maar praat alsjeblieft eerst met iemand die weet wat je moet hebben voordat je met lichtgevende ventieltjes en downhill onderdelen op je stalen kona een halfpipe induikt. Niks persoonlijk verder...
haha...nice dude
-
Xircuit
-
Contacteer:
Bericht
door Xircuit » do jun 30, 2005 6:47 pm
Ok, even wat helderheid scheppen in deze disscussie:
Een frame is gebouwd op een vork met een bepaalde inbouw hoogte. Dit meet je simpel gezegt van af de as van je naaf (helemaal onderin) tot aan het balhoofd (helemaal bovenin). Deze fiets is duidelijk ontworpen om een vork zonder vering of een exemplaar met héél weinig vering te monteren. Neem je namelijk een vork met meer veerweg dan komt (zo als je zelf zegt) het frame aan de voorkant omhoog. Dat heeft ernstige consequenties voor de rijeigenschappen en de zithouding op de fiets.
Mijn Sunn, een vergelijkbare fiets als het gaat om de vork, rijd en vooral stuurt voor geen meter meer als je er een kleine 70mm XC vork in zet. Laat staan met een vork zoals die Sherman met 170 mm.
Wat ik zou doen als ik jou was, is een ander frame zoeken. Iets in de orde van een Dual/Dirt/Street fiets. Like this:
EDIT: DC= Dubble Crown. Dat betekend zon ding onder en boven je frame om heb te bevestigen, zoals die Sherman.
-
Bericht
door Erikje » do jun 30, 2005 6:49 pm
Xircuit schreef:
Wat ik zou doen als ik jou was, is een ander frame zoeken. Iets in de orde van een Dual/Dirt/Street fiets.
Schat, hij heeft deze bike net een paar dagen geleden overgekocht, wat kan jij naar uit de hoek komen..... :P
Erikje
-
Xircuit
-
Contacteer:
Bericht
door Xircuit » do jun 30, 2005 6:51 pm
Erikje schreef:
Schat, hij heeft deze bike net een paar dagen geleden overgekocht, wat kan jij naar uit de hoek komen..... :P
Erikje
Dat weet ik, maar de realiteit kan kei en kei hard zijn.
en ik ook! :P
Of lekker zo blijven door rijden, kan ook natuurlijk....
-
Bericht
door Duoke » do jun 30, 2005 7:10 pm
maar geld dat dat ga kosten :P heb juist deze kona gekocht >.< mjah ik wil gewoon zadel laag en ongeveer stuur in midden van ribben of hoger (hoogste stand) maar binnekort ga ik wel een onderwerp volgen en dan daar in meestern ofzo iet :P
Greets, Brian
-
jojo
Bericht
door jojo » do jun 30, 2005 7:30 pm
En anders zorg je voor een voorvork met weinig veerweg (zoals Xircuit al zij) dan wordt ie toch iets stijler maar niet TE.
kijk goed naar de afstand van naaf en balhoofd als je andere vork aanschaft, dat deze afstand niet te veel veranderd.
en als je niks vind zo blijven rijden en sparen voor wat anders
succes!
-
Bericht
door Duoke » do jun 30, 2005 9:26 pm
Ah ok mercitjes :P
-
Xircuit
-
Contacteer:
Bericht
door Xircuit » do jun 30, 2005 11:03 pm
Riser stuur (verhoogd en extra breed stuurtje) doet ook wonderen, serieus!
-
Bericht
door Duoke » vr jul 01, 2005 12:15 am
Heh, ik hou deze mtb wel (enkel ketting en shift kabel nog) en ik spaar voor een kona scrap ofsow
Mercitjes allemaal maar jah :P
Greets, Brian
-
Dirt4breakfast - Berichten:221
Bericht
door Dirt4breakfast » vr jul 01, 2005 1:17 am
Kijk eens uit naar een vork met een veerweg van ongeveer 60 mm. Dat is kort genoeg om je fiets niet al teveel te verneuken en lang genoeg om je stuur al een tikkeltje omhoog te brengen. Een bijkomend voordel is dat dit soort vorken vaak erg goedkoop te krijgen zijn, kijk goed naar de aanbiedingen in overjarige modellen, ook worden ze zeer regelmatig voor erg weinig geld aangeboden op websites zoals speurders.nl en marktplaats.
Als je je stuur dan nog iets verder omhoog wilt hebben, kun je zoals al eerder gezegd een riser stuur monteren, deze zijn in diverse uitvoeringen te koop en hoeven helemaal niet duur te zijn. Voor 20 euro ofzo heb je al een heel aardig stuur.
Is het dan nog niet hoog genoeg dan kan je ook nog eens kijken naar een stuurpen met een steilere hoek. Ik denk dat je dan al een heel eind in de richting komt van de stuurhoogte die je wilt, en het hoeft ook echt niet superveel te kosten.
En mocht je echt perse een DC vork willen, had een van de DPers niet nog een RST DC vork voor weinig liggen??
-
Bericht
door Duoke » vr jul 01, 2005 9:59 am
Aaaah, bedankt, dat heeft me geholpen
Greets, Brian
-
Christiaan - Berichten:6303
Bericht
door Christiaan » za jul 02, 2005 12:14 pm
Handig om voor street een 21" frame te kopen, kan je zadel idd lekker laag ;D
-
Bericht
door Duoke » za jul 02, 2005 7:43 pm
Oooh goed idee, naampje van die frame? mercitjes, maar t"is een mtb, juist?
-
HUGO© - Berichten:254
Bericht
door HUGO© » za jul 02, 2005 8:18 pm
heheheh ;D DUOKE sdenkt dat 21"" een merk /type fiets is ;D ;D
maar goed, homeboy. 21"" is een maat. en 21"" is overigens idioot groot voor een 14 jarige knaap. 21"" is voor mensen van 1.90 en veel groter.
Tevens had je wat beter research moeten verrichten voordat je een bike had gekocht.
maar goed, je zoekt het maar uit.
Succes verder.
-
Bericht
door Erikje » za jul 02, 2005 10:29 pm
Duoke schreef:
Oooh goed idee, naampje van die frame? mercitjes, maar t"is een mtb, juist?
Ik schat in: KONA HOT :"(
Erikje
-
Bericht
door Duoke » zo jul 03, 2005 12:04 am
Aaaah hugo... haha vergeleken met die fiets ben ik een petotter :P klein ventjeuh
Ben maar 1.75 ofzo, als het niet minder is, dus zo"n fietsje zal me ferm de baas zijn, maar heeft er iemand voorbeeldje van zo"n fiets? ben benieuwd, monster fiets :P :-*
Greets, Brian
-
Bericht
door Erikje » zo jul 03, 2005 9:05 am
Dit is een mooi voorbeeldje...
Maarruh, jij zit ons een beetje in de maling te nemen, zo dom kan je niet echt zijn?!
Erikje
-
Bericht
door Duoke » zo jul 03, 2005 10:22 am
Eigenlijk wel, heb geen enkel verstand van die toepassingen... Khou me er ni me bezig, doe enkel maar de sport